Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Lite frågor ang mappsensor.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    91

    Lite frågor ang mappsensor.

    Hur fungerar en mappsensor?

    Jag har en idé om att kunna styra en Holset VTG turbo elektroniskt genom att övervaka laddtrycket. Originalstyrning är CANbus, men jag har noll koll på hur CANbus funkar och tänkte göra en "enklare" variant.

    Jag måste erkänna att jag vet inte ens vart mappsensorn sitter, eller vad den gör. Men jag tror att den sitter i närheten av spjället och mäter laddtrycket.

    Sen är frågan vad det är för signal ut från mappsensorn. Är det bara en stegrande spänning eller hur ser det ut?

    Ha barmhärtighet mot min dumhet, men frågar man inte så får man f*n aldrig veta

    Tanken är väl att se om man kan göra en hybrid av en he351ve och en he431ve, då med 431 kompressor och 351 avgashus. Avgashuset mäter från 9cm2 till 24cm2 så det både räcker och blir över. Måtten på kompressorn Exducer: 86mm
    Inducer: 60mm, men detta är alltså 351an, 431an är en större kompressor... Men det kanske inte behövs

    Ja, ja, lite tankar och funderingar så här på natten, hoppas jag skriver så ni fattar och att ni har lite feedback att komma med.

    Mvh /

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Re: Lite frågor ang mappsensor.

    På Trionic 5-motorer sitter den ganska långt upp till vänster i motorrummet, passagerarsidan. På 9000 sitter den på väggen in till akvariet, på ng900/og9-3 sitter den på staget mellan "tornen".
    Har en sladd och en slang kopplad till sig, slangen går ner till spjällhuset.
    Om jag minns rätt är utsignalen 0-5volt linjärt mot laddtrycket som den är specificerad för. Dvs en standard MAP-sensor ger 0volt vid vakum och 5v vid 155kPa övertryck (255kPa absoluttryck).

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    91

    Re: Lite frågor ang mappsensor.

    Ok, tack. Det låter ju som att det skulle gå att använda en sådan nästan. Får fundera lite på vilken typ av elmotor man kan använda sig av som inte bara snurrar långsammare vid lägre spänning utan som fungerar lite som en mätare. Alltså bara går till ett givet läge vid given spänning.

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    På Trionic 5-motorer sitter den ganska långt upp till vänster i motorrummet, passagerarsidan. På 9000 sitter den på väggen in till akvariet, på ng900/og9-3 sitter den på staget mellan "tornen".
    Har en sladd och en slang kopplad till sig, slangen går ner till spjällhuset.
    Om jag minns rätt är utsignalen 0-5volt linjärt mot laddtrycket som den är specificerad för. Dvs en standard MAP-sensor ger 0volt vid vakum och 5v vid 155kPa övertryck (255kPa absoluttryck).

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Re: Lite frågor ang mappsensor.

    Nja, alltså, utspänning är ju en sak, men den kan inte göra ström
    Det kommer ju vara noll och ingen strömstyrka (ampere) så den kan ju inte driva någonting. Du måste ha någon "logik" mellan som kan driva en stegmotor (som det nog handlar om om du skall styra bladen på en turbo).

    Det är inte rocket science, men du kommer behöva en liten box som omvandlar spänningen till step mot stegmotorn, alltså kommer du behöva lite logik som omvandlar inspänning till utspänning.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    91

    Re: Lite frågor ang mappsensor.

    Ok, hur skulle man kunna lösa det då?

    Tanken är väl att systemet skall vara "intelligent" så att turbon själv styr storleken på avgashuset för att maximera körbarheten. Ja, efter mina inställningar då, så den mänskliga faktorn kommer alltid kunna strula till allting

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Nja, alltså, utspänning är ju en sak, men den kan inte göra ström
    Det kommer ju vara noll och ingen strömstyrka (ampere) så den kan ju inte driva någonting. Du måste ha någon "logik" mellan som kan driva en stegmotor (som det nog handlar om om du skall styra bladen på en turbo).

    Det är inte rocket science, men du kommer behöva en liten box som omvandlar spänningen till step mot stegmotorn, alltså kommer du behöva lite logik som omvandlar inspänning till utspänning.

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Re: Lite frågor ang mappsensor.

    Frågan är vilken bil du skall ha den i. I og9-3 och nyare så finns CANBUS, men jag vette sjutton hur du skulle kunna styra den, du måste nog ha dokumentation i mängder, men om du har det så skulle jag kunna tro att någon duktig trionic-hackare skulle kunna lägga in styrning av det som en parameter någonstans. Jag säger inte att det är lätt, men det borde gå.
    Det finns CANBUS i trionic-5 bilar som ng900 och nyare 9000 också, men jag vet inte om det finns plats i T5 för att lägga in den typen av funktioner.

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Re: Lite frågor ang mappsensor.

    Man skulle ju också kunna tänka sig att man bygger ett separat canbus-nät för detta med en CANBUS-kontroller i separat box. Men nu börjar det bli komplicerat. Kanske kolla på något eftermarknadssystem typ Nira, som kanske skulle kunna sända egenvalda CANBUS-kommandon.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    91

    Re: Lite frågor ang mappsensor.

    Jag tänkte köra det på en 9-5, men utan Trionic. Har blivit avrådd från Trionic när det gäller höga effektuttag (typ 1000hk). Annars hade det varit klockrent om någon t7 guru kunnat lägga in VTG controller i ex. t7 suite.

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Frågan är vilken bil du skall ha den i. I og9-3 och nyare så finns CANBUS, men jag vette sjutton hur du skulle kunna styra den, du måste nog ha dokumentation i mängder, men om du har det så skulle jag kunna tro att någon duktig trionic-hackare skulle kunna lägga in styrning av det som en parameter någonstans. Jag säger inte att det är lätt, men det borde gå.
    Det finns CANBUS i trionic-5 bilar som ng900 och nyare 9000 också, men jag vet inte om det finns plats i T5 för att lägga in den typen av funktioner.
    Jo, den tanken har också slagit mig, att styra via separat box, men man måste ju ändå kunna programera den boxen i så fall.

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Man skulle ju också kunna tänka sig att man bygger ett separat canbus-nät för detta med en CANBUS-kontroller i separat box. Men nu börjar det bli komplicerat. Kanske kolla på något eftermarknadssystem typ Nira, som kanske skulle kunna sända egenvalda CANBUS-kommandon.
    Tror du inte min idé med MAP sensor skulle fungera då? Det borde ju bli relativt enkelt och hyffsat smart. Fast å andra sidan så är det bättre att göra något riktigt när man ändå gör det.

    Hur eller hur, tack för inputen.

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Re: Lite frågor ang mappsensor.

    Problemet är ju att MAP-sensorn omöjligen kan driva en stegmotor, så är det bara. Det är en sensor, den kan inte leverera någon som helst strömstyrka för att driva något.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    91

    Re: Lite frågor ang mappsensor.

    Men signalen från en MAP sensor kanske kan få något annat att driva motorn?

    Synd att man inte kan det här med CANbus, hade varit lite enklare då.

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Problemet är ju att MAP-sensorn omöjligen kan driva en stegmotor, så är det bara. Det är en sensor, den kan inte leverera någon som helst strömstyrka för att driva något.

Liknande ämnen

  1. Frågor kring jet tronic / mappsensor
    Av r06ban i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-03-27, 20:12
  2. APC boxar lite frågor och frågor om LMM OG900 -90
    Av bixprotman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-01, 11:38
  3. Lite frågor?
    Av vtr i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-26, 01:15
  4. art.nr org.mappsensor ?
    Av costello i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-11-11, 15:20
  5. Mappsensor?
    Av SF i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-09-29, 23:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •