Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Värmefläkt i bilen för hunden.Biltema funkar detta?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    338

    Värmefläkt i bilen för hunden.Biltema funkar detta?

    Hejsan har en saab 9-5 -99
    Har ofta med mig hunden när jag åker någon stans. Och ibland springer man in i en affär. och tycker det är lite synd om hunden när det är så kallt ute.

    http://www.biltema.se/products/product. ... mId=102672

    Skulle en sån funka? kan det stå på ca 30-60 min.
    Eller suger det ur batteriet direkt?

    Det står att det är timer?! va tror ni kan det va så att man ställer den på 30 min så stänger den av sig efter detta. Eller kan det va sån lyx att man kan ställa när den ska starta?

    Mvh Jonas
    Saab 9-5 2.3T kombi -99

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Harmånger
    Inlägg
    21

    Re: Värmefläkt i bilen för hunden.Biltema funkar detta?

    Hej!
    Bra att du tänker på jycken!

    Du ska nog skaffa ett till batteri om du ska låta den där värma bilen/hunden. Den borde dra drygt 16A och även ett bra batteri sugs ur fort med den strömmen.

    Ett extra batteri med avskiljare kanske vore något?
    /M
    _________________________
    Saab 9-5 SE 2.3t M Kombi -2000
    Rover Mini Cooper -1999

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Värmefläkt i bilen för hunden.Biltema funkar detta?

    jag hade nog sattsat pengarna på en vettig korg/liggplats åt hunden istället..

    Flera anledningar, först gäller det ju att inte vara inne och handla för länge..
    Sen så är 200W värmefläkt inte mycket värme i en stor bil, blir nog som att sitta och andas på hunden typ.

    Sen har iaf jag dålig erfarenheter ifrån hundar och div installationer med kablar, svart kabel smakar ibland bättre än vita.

    Jag skulle iaf gissa på att hunden skulle må bättre av en vettig liggplats framför en irriterande fläckt som inte orkar värma nått nämnvärt.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    338

    Re: Värmefläkt i bilen för hunden.Biltema funkar detta?

    meningen är inte att jag ska få +20 i bilen. Skulle ha värmaren i skuffen tänkte jag. lite varvluft är bättre än inget.?!

    Men det kanske inte blir någon direkt värme?
    Saab 9-5 2.3T kombi -99

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    144

    Re: Värmefläkt i bilen för hunden.Biltema funkar detta?

    Tyvärr så gör nog den fläkten du länkat till varken till eller ifrån i en stor kombi,
    se i stället till att ha skönta filtar/ plädar som hunden kan rulla ihop sig i när ni är inne och handlar, min bägge Amstaff klarar sig bra i en uppvärmd bil i upp till 30-40 min när det är -20 utanför, då är dom korthåriga till trots.

    //Matte
    Saab 9-5 Aero SC -03 Salomon & Pilot

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    242

    Re: Värmefläkt i bilen för hunden.Biltema funkar detta?

    Vad är det för hund? Själv är man ju van spetsar som kan vara ute hela dagarna i -20 utan att frysa men det är ju stor skillnad vad gäller köldtåligheten mellan olika raser.
    SAAB 9000 A50 2,0t -98

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Värmefläkt i bilen för hunden.Biltema funkar detta?

    Citat Ursprungligen postat av Jonas_latt
    meningen är inte att jag ska få +20 i bilen. Skulle ha värmaren i skuffen tänkte jag. lite varvluft är bättre än inget.?!

    Men det kanske inte blir någon direkt värme?

    Den är på tok för klen för att göra någon som hellst skillnad i bilen, du kommer få montera den så det blåser rakt på hunden och det säger iaf min erfarenhet att hunden allt för ofta inte är förtjust i, vilket just kan sluta lite hur som beroende på vad det är för hund.

    Nä jag tror nog på allternativet med att göra en vettig sovplats för hunden istället.

    Kanske 2-3 gånger den effekten skulle vara nått, men då skulle inte batteriet räcka.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  8. #8

    Re: Värmefläkt i bilen för hunden.Biltema funkar detta?

    Vill minnas att den där fläkten varit uppe för diskussion förut, och även då konstaterades att den nog skulle vara tämligen värdelös. Skaffa en hund till som flåsar i kombiutrymmet så alstrar den nog mer värme..... skämt åsido, jag instämmer med föregående talare: Lägg inga pengar på den.

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Köping
    Inlägg
    426

    Re: Värmefläkt i bilen för hunden.Biltema funkar detta?

    Enda vettiga lösning är att montera bränslevärmare.

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Värmefläkt i bilen för hunden.Biltema funkar detta?

    Citat Ursprungligen postat av H20
    Enda vettiga lösning är att montera bränslevärmare.
    Då får det fanimej vara en dyr hund om det ska gå ihop sig...

    Hunden dör inte av några minusgrader en stund, vilket det normaltsett inte blir i en bil direkt efter man stängt av den, har den en vettig liggplats så håller hunden värmen själv såvidare den inte ska sova där över natten.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863

    Re: Värmefläkt i bilen för hunden.Biltema funkar detta?

    Hej !

    200 W lär knappast imponera på kupétemperaturen nå't värre.
    Lösning, skaffa en cirkulationspump o sätt sprätt på vattnet in i värmepaketet, trigga kupévärmarfunktionen i ACC, blir mycket mer värme. Enkelt att installera!
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    352

    Re: Värmefläkt i bilen för hunden.Biltema funkar detta?

    Jag skulle överväga en lösning med en 12v värmedyna istället.
    En sådan under hundens pläd borde ge go värme.

    Till våran katt har vi en sådan där kroppstemperaturreflekterande dyna i stolen på altanen som katten verkar gilla skarpt att ligga på.
    Den verkar trivas även i minus 15 utan att vara alltför angelägen att komma in när man öppnar altandörren. En sådan kanske räcker i bilen.
    Kör BMW M340i -21
    Tidigare bilar värda att nämna: 9-3SS Aero V6T 290hk/460Nm, 9000 AERO-96, 9000 2,3T-91, 9000T-88aut, 900T16-87.

  13. #13
    Grundladd ReinOs avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Uppsala/Junsele
    Inlägg
    354

    Re: Värmefläkt i bilen för hunden.Biltema funkar detta?

    Smiter in med en egen tanke + frågeställning i tråden. Tyckte det var onödigt att starta ny tråd, när det handlar om samma grej.
    Iallafall..

    Tittade på den där när jag var förbi biltema idag. Funderade på ifall det skulle vara lönt att skaffa en sån till bilen, då jag varken har tillgång till el på parkeringen, eller motorvärmare öht i bilen. Tänkte om det kunde vara värt att lägga 200 spänn på en sån för att få lite behagligare temperatur i bilen när man ska till jobbet eller så.

    Dessutom kan man ju ställa den på instrumentbrädan, så tinar den upp rutan lite.
    Den borde väl räcka till en Mazda 323 -97? Nån alls som testat den?
    [Rein-O Racing]
    Aircraft: Saab 900s -90 (Gamle Svarten)
    Projekttråd på 900klubben.se

    SAAB - Som Alla Andra fast Bättre

  14. #14
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863

    Re: Värmefläkt i bilen för hunden.Biltema funkar detta?

    Hej !

    Hmmm, nja...
    Har du skapligt lång väg till jobbet kan du ju testa, annars så undvik, den däringa mackapären drar ju i häradet 15 A, vilket gör att batteriet kommer att tömmas på lite sikt. Med korta körsträckor är det (i princip garanterad) risk att återhämtningstiden (laddningen) av batteriet blir otillräckligt.

    Lägg härtill att batterikapaciteten sjunker AVSEVÄRT när det blir "kallt ute" plus föråldringsfaktorn.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  15. #15
    Grundladd ReinOs avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Uppsala/Junsele
    Inlägg
    354

    Re: Värmefläkt i bilen för hunden.Biltema funkar detta?

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Hmmm, nja...
    Har du skapligt lång väg till jobbet kan du ju testa, annars så undvik, den däringa mackapären drar ju i häradet 15 A, vilket gör att batteriet kommer att tömmas på lite sikt. Med korta körsträckor är det (i princip garanterad) risk att återhämtningstiden (laddningen) av batteriet blir otillräckligt.

    Lägg härtill att batterikapaciteten sjunker AVSEVÄRT när det blir "kallt ute" plus föråldringsfaktorn.
    Jo jag googlade lite efter info på den och kom fram till att det kanske inte är nån idé att ha den. Behöver ett nytt batteri dessutom, då mitt nuvarande är rätt slut. Dock tror jag att 3 mil enkel resa till jobbet räcker för att få upp laddningen ordentligt. (Uppsala-Arlanda)

    Fast det hade varit trevligt att ha nån värmare som man kan koppla på det viset, så man skulle kunna få varmluft in i kupén direkt när man startat. Annars måste man vänta till bilen blir varm, som bekant, och det tar ju lite tid i stadstrafik.
    [Rein-O Racing]
    Aircraft: Saab 900s -90 (Gamle Svarten)
    Projekttråd på 900klubben.se

    SAAB - Som Alla Andra fast Bättre

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    59

    Re: Värmefläkt i bilen för hunden.Biltema funkar detta?

    Jag köpte en sån värmare när jag hade problem klimatanläggningen. Den låter massor och värmer ytterst lite. Misstänker nästan att det är fel på den, övervägde att gå tillbaka med den vilket dock inte blivit av. Tror dessvärre att den är så dålig.

    Köp inte.
    Har en svart 9-3 Sport -99

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    163

    Re: Värmefläkt i bilen för hunden.Biltema funkar detta?

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    200 W lär knappast imponera på kupétemperaturen nå't värre.
    Lösning, skaffa en cirkulationspump o sätt sprätt på vattnet in i värmepaketet, trigga kupévärmarfunktionen i ACC, blir mycket mer värme. Enkelt att installera!
    Detta lät intressant! Du får mer än gärna utveckla detta lite mer! Givetvis kommer lite (kanske korkade) följdfrågor..
    Menar du alltså att man skall låta vattnet cirkulera och ha nån "extra" knapp till befintligt fläktsystem?
    Den "extra" knappen är alltså nån funktion som man fixar med en tech2:a.. Så när man tex trycker på fläktknappen när bilen är
    avstängd så startar pumpen och fläkten?!?

  18. #18
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863

    Re: Värmefläkt i bilen för hunden.Biltema funkar detta?

    Hej !

    Har du en bil med V6 så är allt redan löst, i princip...
    (RTFM)

    Men nu är det säkert en 4-cyl?
    Så här är det...
    ACC triggas för att värma kupén på bilar som har parkeringsvärmare genom att p-värmaren skickar +12V till stift #3 (har jag för mig, får kolla) på ACC.
    Det går att justera (med T2) hur mycket fläkten skall blåsa.
    En strömställare från en avsäkrad ledning matar B+ till ACC trigg o en cirkulationspump, så enkelt är det!
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    56

    Re: Värmefläkt i bilen för hunden.Biltema funkar detta?

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    ACC triggas för att värma kupén på bilar som har parkeringsvärmare genom att p-värmaren skickar +12V till stift #3 (har jag för mig, får kolla) på ACC.
    Det går att justera (med T2) hur mycket fläkten skall blåsa.
    En strömställare från en avsäkrad ledning matar B+ till ACC trigg o en cirkulationspump, så enkelt är det!

    Detta lät mycket intressant. Läste på lite i wis och som jag tolkar det så skall det till och med gå att programmera med T2 så att man kan starta "eftervärmning" bara genom att trycka in AUTO i 1.2 sek efter man slagit av tändningen.

    Låter i mina öron som ett ganska enkelt projekt.
    Fixa en pump.
    Koppla in (finns det kanske till och med fördraget kablage till pump?)
    Progga med T2.

    Någon som har lite mer koll på detta får gärna dela med sig av sin vishet.
    9-5 se 4d 2.3t -99

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    116

    Re: Värmefläkt i bilen för hunden.Biltema funkar detta?

    Detta lät intressant men då man ej är så insatt i bilelektronik/värmepkt uppkommer endel följdfrågor.
    Funkar detta bara när bilen är varmkörd, dvs vattnet i värmepkt är uppvärmt?
    Skulle det gå att timerstyra?
    Hur mkt batteri drar detta?

    Kör 9-3 aero biopower -09.

Liknande ämnen

  1. Funkar detta på 9-3ss med ????
    Av Direkta i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-07-17, 12:49
  2. Få hunden att kräkas
    Av J.K Nilsson i forum Off Topic
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-09-04, 20:58
  3. 06:ans ratt på 02:an funkar detta??
    Av mr_saab95 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2009-03-01, 13:00
  4. Dubbla 5mm biltema-spacers funkar det?
    Av Kim i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2008-04-06, 00:37
  5. Funkar detta trim.
    Av daree i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-15, 10:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •