Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Hjälp!! behöver lite råd och uppmuntran

  1. #1

    Hjälp!! behöver lite råd och uppmuntran

    Hej, jag har en 9-5 kombi 2.3t arc och den känns kungligt att köra. Jag har haft den i två år och har haft en del problem med den (har skrivit om några av dem i forumet). Sedan jag flyttade till Sverige var min dröm att köra en 9-5.
    Jag anser att jag har ett elfel som ingen hittar, varken Biva eller Maptun. Batteriet dör om inte jag kör bilen på ett par dagar. Jag kör mkt korta sträckor men det har hänt mig bl.a att jag har kört 20 mil till Sthlm och efter två dagar var batteriet dött. De rekommenderar att jag ska ladda batteriet regelbundet men detta känns inte helt ok, ska det verkligen behöva vara så?. Jag kan dessutom aldrig lita på att kunna ta med bilen till ex. flygplatsen och vara bortrest i någon vecka och räkna med att bilen kommer att starta då (har varit med om det). Jag satte igår ett nytt saab batteri så vi får se vad som händer framöver. Detta var första grejen.

    Bilen dog under färd för ett par dagar sedan och fick bogseringshjälp. Biva tog hand om den och bytte ut bränslepumpen och som sagt tidigare fixade nytt batteri. De upptäckte att det fattades 2 liter motorolja som de fyllde på. Jag fick ingen förklaring men har läst en del om vevhusventilationen som kanske behöver uppgraderas, eller kan det vara turbon.

    Jag kan inget om bilar men vet det finns en massa kunniga i forumet, hjälp mig. Jag vill bara ha en säker bil att köra som inte kostar mig skjortan. Jag har tre barn och ett fett huslån och inga superinkomster. Ska jag sälja saaben och köpa mig en annan bil för de pengarna? Jag fruktar att turbon eller annat ska pajja. Är saaben fel bil att äga för mig? Jag är emellanåt rätt så ängslig och just nu känns det inget bra.
    Ni som har en likadan saab som min, vad har ni för erfarenheter?
    Mr J
    Saab 9-5 2.3t -03
    Det är alltid något!!

  2. #2

    Re: Hjälp!! behöver lite råd och uppmuntran

    hej igen!!

    ville bara förtydliga att med ängslig menar jag inte att jag mår dåligt Det är bara att jag har svårt att släppa saker ibland.
    Mr J
    Saab 9-5 2.3t -03
    Det är alltid något!!

  3. #3

    Re: Hjälp!! behöver lite råd och uppmuntran

    Kan någon komma med några kloka ord?
    Mr J
    Saab 9-5 2.3t -03
    Det är alltid något!!

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    122

    Re: Hjälp!! behöver lite råd och uppmuntran

    Bränslepumpen är ett "standardfel" på lite äldre 9-5:or, så du får se det som en haveririsk mindre nu när du har en ny! Vad fick du betala för bytet? Oljeförbrukningen får du leva med, kolla oljan ofta typ varje gång du tankar!!
    Skiftnyckel är inget riktigt verktyg...........

  5. #5

    Re: Hjälp!! behöver lite råd och uppmuntran

    Hejsan!
    Känner igen mig själv i mycket av det su skriver, dock utan huslån och 3 kids, men det finns mycket som man kan stressa upp sig över. Har själv en Og 9-3 Aero med närmre 30 tusen mil på mätarn. Har funderat på att sälja den i omgångar men kommer hela tiden tillbaka till samma slutsats.
    Och det är att oavsett vad man köper för bil kan man aldrig vara 100% på att den kommer att fungera. och det finns inga bra bilaffärer, bara mer eller mindre dåliga. Har man väl kört Saab och fastnat lite för det är det väldigt, väldigt svårt att hitta ett substitiut åt den känslan. Men överlag så blir det lite mer ägande kostnader för bilar med Turbo och lite mer effekt. Tätare oljebyten är bara en sak som blir en ganska stor utgft om man inte själv kan/vill göra det. Hade jag varit som dig hade jag förmodligen behållt bilen och använt kontakter här för att få ner kostnaderna så mkt som möjligt. Finns riktigt många kunniga och trevliga själar på detta forum, som alla älskar sina Saabar. Du får gå på magkänslan helt enkelt, låter som klyscha men det stämmer.

    Lycka till!
    Saablös på okänd framtid

  6. #6
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 115
    Medlem#
    6234

    Re: Hjälp!! behöver lite råd och uppmuntran

    Det med batteriet så kan man ju mäta upp om bilen har något som ligger och drar ström efter att du har stängt av och bilen går i viloläge.

    Annars så är ju inte kortsträckor något bra för ett bilbatteri, då det hinner inte att ladda upp sig riktigt.
    Men där kan man även kolla upp hur mycket generatorn laddar. Samt hur mycket ladd spänning du får till batteriet. Kan ju vara så att generatorn laddar för fullt men någonstans på vägen så kan de vara något som gör att du får ett spänningsfall så att du inte får de cirka 14volten till batteriet.

    Men det kan även vara så att generatorn inte levererar 14Volt.

    Orsakerna kan vara många. Är så med dagens bilar. Är väldigt mycket elektronik och bös som kan strula.

    Angående oljan där så kan det vara värt att kolla upp vevhusventilationen. Att den fungerar samt att det är den senaste versionen. Nu när du skriver att bilen går kortsträckor så skall motoroljan bytas var 1000:e mil enligt Saab.

    Hoppas att du fick lite mer kött på bena.

    mvh Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Hjälp!! behöver lite råd och uppmuntran

    Kolla all belysning också, det har ju hänt att bagagerumsbelysningen hänger sig då den tror att luckan är öppen eller nått sånt. Även om det inte är så många watt så kan det ju dra ur batteriet på några dagar.

  8. #8

    Re: Hjälp!! behöver lite råd och uppmuntran

    Tack för era svar. Jag gillar verkligen min bil. Nyss ringde frugan och var förbannad, centrållåset funkade inte på två dörrar Alltid något. Borde bero på kylan
    Mr J
    Saab 9-5 2.3t -03
    Det är alltid något!!

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    75

    Re: Hjälp!! behöver lite råd och uppmuntran

    Centrallåset är pga kylan har samma problem men på min 9-5:a men bara på en dörr smörj dom så kommer de funka gjorde de på min...

    batteriet kolla så inte någon lampa har hackat upp sig som någon tidigare hade nämnt.. har du elstolar med spar lägen så drar de...

    olja vevhusvent behövs uppgraderas om de fort farande drar så försök med wd40 metoden

  10. #10
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 615

    Re: Hjälp!! behöver lite råd och uppmuntran

    I vilket skick är batteriet i? Och hur gammalt är det? Kortkörningar i kallt klimat tar batteriet oerhört mycket stryk av. 9-5:an är rätt så känslig på den punkten, den kräver ett batteri med rätt spänning och kapacitet för att starta.
    Min uppfattning överlag är att dagens bilar kräver att man antingen kör mycket så batteriet hinner få sin laddning, eller om man kör korta sträckor eller använder bilen sällan att man får laddar upp batteriet ordentligt med en batteriladdare då och då, inget konstigt med den saken.

    Men om jag vore du skulle jag verifiera detta i rangordning:

    1. Är batteriet schysst, jag skulle byta det rakt av om jag visste att det blivit misshandlat av korta körsträckor och djupurladdningar upprepade gånger.
    Även att du körde 20mil vid ett tillfälle är det inte säkert att batteriet har förmåga att ta laddning på ett bra sätt längre, så att den är stendöd redan efter något dygn.

    2. Kolla att generatorn laddar ordentligt. (kanske redan är gjort)

    3. Bilens strömförbrukning i "viloläge" (kanske också redan är gjort av verkstaden)

    4. Ge f-n i att sälja bilen.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  11. #11

    Re: Hjälp!! behöver lite råd och uppmuntran

    I samband med bräslepumpsbytet bytte jag även batteri till ett original saabbatteri, även av förra batteriet inte var äldre än ett år (biltema) men redan blivit urladdat säkert 6-8 ggr. Så jag hoppas att problemen blir mindre framöver.
    Mr J
    Saab 9-5 2.3t -03
    Det är alltid något!!

  12. #12

    Re: Hjälp!! behöver lite råd och uppmuntran

    ang batteriproblemet: Biva och Maptun har haft bilen inne på felsökning och inte hittat något fel. Jag vet inte exakt vad de gjort men betalt har de tagit.
    Mr J
    Saab 9-5 2.3t -03
    Det är alltid något!!

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    88

    Re: Hjälp!! behöver lite råd och uppmuntran

    Det lättaste är väl om du själv mäter fram spänningsfallet på batteriet "Ampere". Och då rycker ut en säkring i taget för att se om det blir någon skillnad! Då vet du förhoppningsvis vad det är som är en så stor förbrukare som gör att batteriet dras ur. Samt om du ska ladda ett batteri fullt och laddas med 10% av kapaciteten så tar det minst en vecka att få ett fulladat batteri.


    //Jugge
    Saab 9000 CDE T ordningställand till Nyskick
    Saab 9-5 Aero "Metodbilen"
    Saab 9-5 Aero "Övningsbilen"

  14. #14

    Re: Hjälp!! behöver lite råd och uppmuntran

    Det händer ibland att när jag stänger av bilen stängs inte belysningen av. Vad kan detta bero på? Kan det ha något att göra med batteriproblemet att ibland stängs inte bilen av ordenligt?
    Mr J
    Saab 9-5 2.3t -03
    Det är alltid något!!

  15. #15
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 485
    Medlem#
    6901

    Re: Hjälp!! behöver lite råd och uppmuntran

    Vadå står belysningen på hela natten då?

    Då har du ju hittat felet.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  16. #16

    Re: Hjälp!! behöver lite råd och uppmuntran

    Nej, jag tror inte att jag har missat det någon gång eftersom jag vet om att det händer ibland och kollar alltid vi stannar bilen. Är detta fel vanligt?
    Mr J
    Saab 9-5 2.3t -03
    Det är alltid något!!

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    150

    Re: Hjälp!! behöver lite råd och uppmuntran

    Lite tips kommer här:

    *Oavsett vilken bil du kör, KOLLA OLJAN! Det går INTE att köra flera tusen mil på samma olja och tro att allt är kvar till nästa service. Detta gäller även friska bilar med normalt körsätt. Om du dessutom kör korta sträckor och kanske ha en gammal vevhusventilation har du ett stort problem.

    *Kontrollera att bilen har senaste vevhusventilationen.

    *Ett bilbatteri tar väldigt mycket stryk av att laddas ur. När det väl har blivit urladdat, antagligen på grund av många korta körningar i kombination med kallt klimat har det tappat en så stor del av sin kapacitet att en ordentlig uppladdning endast förlänger lidandet.

    *BEHÅLL BILEN, mer prisvärd blir omöjlig (enligt mig!) eller åtminstone väldigt svår att finna!

    *Njut av en kunglig bil!
    Gamla bilen: 2002 9-5 aero sc. Aut. Taklucka.
    Nya bilen: 2008 9-5 aero sc "extra allt" förutom taklucka

  18. #18

    Re: Hjälp!! behöver lite råd och uppmuntran

    Tack för råden. Om man inte kan någonting om bilar, är det någon idé att försöka uppgradera vevhusventilation själv? Det låter på några här i forumet att det inte är ngt svårt. Jag har en 03, visst är det 04 och framåt som har den senaste uppgraderingen? Hur kan man se själv om man har den senaste uppgraderingen (vet ej om förra ägaren gjorde det).

    Som jag skrev tidigare har jag nu ett nytt originalbatteri. Jag har en gammal batteriladdare (en svart låda) som har siffror typ 0 till 4 eller 5. Ska det ner till 0 för fullladdat? Har aldrig förstått hur den fungerar. Jag tänkte använda den typ 1 gång i månaden eftersom jag kör mest kortsträckor.
    Mr J
    Saab 9-5 2.3t -03
    Det är alltid något!!

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 939

    Re: Hjälp!! behöver lite råd och uppmuntran

    9-5 är en kunglig vagn, men den går inte så länge utan lite kärlek då och då tyvärr.

    -Kolla spänningen över batteripolen när motorn går. Det ska vara 14-14,5 volt nånting, är det mindre så laddar inte batteriet troligen. Mkt lätt mäta, bara låna en voltmeter nånstans.

    -Lär dig kolla oljenivån, och ha en burk i skuffen. Dessa bilar drar olja. Min bil, Aero 2003, går som bara fan och jag gillar den, men en dunk står alltid där bak, och nånstans en halvliter på 3-400 mil drar den gissar jag. Att låta bilen gå länge med för lite är ett säkert sätt att döda en 9-5 motor. Stickan är kass på 9-5 men torka av med papper ordentligt varje gång. Motorn skall vara varm, stängas av och stå några minuter, sen kollar du nivån.

    Om inte batteriproblemen löser sig, så får du låna nån elkunnig person och börja felsöka. Koppla en Ampere meter till Batteriet, dvs mellan pluskabeln och batteriets pol. Bilen ska vara av, nyckeln ur. Kolla hur mkt det drar. Nu har jag ingen siffra på vad som är rätt, men jättemånga mA är det inte. Säg att din bil drar 0,5 Ampere tex "på tomme", då kan den bara stå i nån dag troligen innan spänningen är för låg för att starta. Ett 70AH batteri kan tex ge 0,5A i 140 timmar, men långt innan det kan du inte starta bilen för spänningen är för låg. Sen får du börja rycka säkringar, och se när förbrukningen sjunker och vad det är för något. Kanske att du har nåt jordfel, eller ett relä som hängt sig och nåt ligger och drar hela tiden. Jättesvårt hitta såna här fel, och att Biva etc inte hittat det är ju inte jättekul.... Lycka till!
    MEDLEM 7032.

  20. #20

    Re: Hjälp!! behöver lite råd och uppmuntran

    Men vad kan Biva och Maptun ha missat eftersom de har haft bilen inlämnad och inte hittat något som drar onormalt mkt ström när bilen är "off". Det de har reagerat på är att batteriet har varit väldigt lågt laddat. Hur kollar man laddningen på ett bilbatteri, en voltmeter? Kollar man det med bilen igång eller avstängd?
    Mr J
    Saab 9-5 2.3t -03
    Det är alltid något!!

Liknande ämnen

  1. Behöver lite hjälp med en hemsida.
    Av anze i forum Off Topic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-11-14, 09:57
  2. Behöver lite hjälp att få tag i filter
    Av patrik747 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-27, 20:21
  3. behöver lite trimtips & hjälp
    Av myztiCal i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-03-09, 13:36
  4. behöver lite inspirations hjälp
    Av Turbo_Nenne i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2006-02-27, 13:43
  5. Grenrörsläckage. Behöver lite hjälp.
    Av Mafnus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-04-21, 16:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •