Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Hjälp till och rädda Saab!

  1. #1

    Hjälp till och rädda Saab!

    Hej mina vänner!

    Jag blir ytterst frustrerad över den nuvarande utvecklingen i Saabaffären. Det finns ett antal bud uppe på bordet men GM verkar ha för avsikt att lägga ner Saab, något de visade genom att dra igång likvidationsprocessen. Det vi kan göra är att stå upp för Saab genom att få vår politiker att trycka på för att Saabaffären ska gå i hamn. När Saabfabriken senast riskerade att bli nedlagd senast så åkte våran dåvarande statsminister ner till Schweiz för att rädda Saabs framtid. Kanske var det en viktig faktor till att fabriken fick vara kvar.

    När Koenigsegg drog sig ur Saabaffären ringde Saabchefen Jan-Åke Jonsson till näringsdepartementet och frågade vilket flyg de skulle ta till Detroit för att säkra att det fortfarande skulle finnas en öppning för Saabs överlevnad. Svaret han fick var att de inte ens hade tänkt tanken att åka dit. I slutändan skickade de fordonssamordnare Jöran Hägglund. Maud Olofsson har visat sig två gånger i Trollhättan sedan krisen och främst pratat sig varm för vindkraftverk och sagt att staten inte ska äga bilfabriker.

    Vad vi saknar är ett politiskt engagemang för Saabs överlevnad och det är vår uppgift att utöva den påtryckningen. Jag vet att detta kommer sent men jag har följt Saab Uniteds kampanj (www.saabunited.com) och förundrats över att det inte funnits något liknande engagemang på den svenska sidan. Vi måste låta våra politiker veta att de har chansen att rädda Saab, bara de står upp för Saab och utövar både direkta påtryckningar mot GM och mot deras politiska motsvarigheter i USA.

    Swade på Saabs United har skrivit ett antal brev på engelska, dels avsedda att skickas till politiker på alla nivåer, och dels öppna brev direkt till GMs ledning. Här kommer ett exempel:

    http://www.saabsunited.com/2010/01/us-s ... tives.html

    Det har gett resultat, där amerikanska politiker har skrivit till GM, vi behöver ett liknande engagemang från våra svenska politiker:

    http://www.saabsunited.com/upload/image ... 1-4723.jpg

    Vad jag söker är någon som kan tänka sig att skriva ihop något liknande det som Swade har skrivit, fast på svenska riktat mot svenska politiker. Ett färdigt brev, som man lätt kan skriva under och skicka till våra lokal- och riksstadspolitiker, näringsministern, statsministern osv. Vi måste utöva påtryckningar för att för att få ett politiskt engagemang för Saabs överlevnad!

    Jag ska göra mitt bästa för att sprida detta på diverse sajter som Saabs United, Dagens Industri, Aftonbladet osv!

    Ordet är fritt!

    Med vänlig hälsning,
    Mattias Rask

    mattias.rask@googlemail.com

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    1 008

    Re: Hjälp till och rädda Saab!

    Synd bara att regeringen sedan länge redan bestämt att inte rädda SAAB.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    677

    Re: Hjälp till och rädda Saab!

    Citat Ursprungligen postat av hampe4pet
    Synd bara att regeringen sedan länge redan bestämt att inte rädda SAAB.

    Framförallt verkar ju GM ha bestämt sig för att lägga ner Saab istället för att sälja det.
    Toyota Verso 1,8 -11

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 401

    Re: Hjälp till och rädda Saab!

    Kanske är det dags att skicka brev till Amerikanska regeringen om Sveriges regering skiter i allt?! Det är ju helt klart värt ett försök! Vi får helt enkelt se hur det hela slutar!
    Nu: 9-3 2,0t
    Körkortsbehörigheter: A,B,C,D
    Har numera väldigt dåligt med tid att logga in här pga arbete!!

  5. #5
    STCS Kassör Sportavgasrörs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    148
    Medlem#
    8518

    Re: Hjälp till och rädda Saab!

    Ja, vem vet, kanske Obama kan ryta till åt GM
    Fast GM verkar se blint på nedläggning nu tycker jag
    Saab 9-5 2.3T -02
    Saab 9-5 Aero -03
    Mer känd som "Turbo CD" på banträffarna http://www.garaget.org/TurboCD

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480

    Re: Hjälp till och rädda Saab!

    Så här har jag skrivit till Tom Wilkinson och bett honom vidarebefordra till Ed Whitacre och Chris Liddell. (Då dom inte vågar ha sina mailadresser publicerade på GM's hemsida.

    Finns väl några fel i min engelska, men jag tror att budskapet ändå går fram. Håll tillgodo:

    "Concerning your winding down circus in Saab Automobile in Trollhättan, Sweden.



    You have had at least 4 bids from companies with “big muscles”. Bigger than your GM really have today. The reality is that your

    government, and the taxpayers really own you. (GM is I reality a empty box, whit out the US Government and the US tax payers money).

    Why play theatre and winding down the last respect GM have today?



    At point after the point you are losers in comparison to Ford.

    Ford have, in the last years, sold a number of companies and car brands. – And earned some $ in those affairs. – Also FOMOCO had keep up their apperiance an still have a good reputation.

    You have, until today, since early 1920 just only winding down car brands, then changing plates between , for ex. Opel, Vauxhall, Holden and named the new models for a “new car”.



    Please, I don’t have to explain any further?



    Look at Ford, and understand how to do for keep up the brand’s faces and confidence on the auto market.

    Ford have sold out all of the non US brands in dash. – But GM only have had to close and wind down brands. In my eyes it doesn’t look skilful at all,



    There are at least 3 bidders who have more $ expendable than the GM company have available today. (Own money, not owned by 60% of the US government).



    We have Merbanco, a financial group behind AGCO, one of the biggest companies in the world for full-line agricultural equipment manufacturer. Their brands are sold in more than 140 countries through one of the largest distribution networks in the industry and are led by these four core global brands:

    Challenger
    Fendt
    Massey Ferguson
    Valtra


    Also we have Genii, a company that exceed new technology to the automotive industry. In company with Genii you have the “mogule” Mr Bernie Ecclestone, the owner of Formula One Racing for decades, also he own several rights in other racing tournaments world over.

    Maybe he can wind down NASCAR or other US tournaments that Chevy’s or Cadillac’s are involved, I don’t know, but that can be a fact. I’m not ominous but I can see a threat from Mr Ecclestone as a possibility in the future. How to deal with Mr Motorsport No1 in the world? No TV from NASCAR, no advertising from Chevy, Cadillac or any GM brand in motorsports? I don’t know, but it can be a reality if you wind down Saab Automobile at wrong purposes. (Read double agenda).

    Spyker, as the 3’d bidder, also, probably, have much more money than GM have today. (Remember all GM money is loan from US government).



    If you don’t accept any of the bidders above, the whole world will understand that GM from the beginning had a “double agenda”. IF so- Good Night General Motors and I will hope that Mr Durant can sleep good where he are, otherwise I suggest Mr Durant to home seek you an get you to explain what you had done to his “old baby”. BUUH!



    Please forward this mail to Mr Ed Whitacre and Mr Chris Liddell"
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 401

    Re: Hjälp till och rädda Saab!

    Citat Ursprungligen postat av Sportavgasrör
    Ja, vem vet, kanske Obama kan ryta till åt GM
    Fast GM verkar se blint på nedläggning nu tycker jag
    Så ska vi inte tro att GM gör, de kan väl sälja Saab som sagt
    Nu: 9-3 2,0t
    Körkortsbehörigheter: A,B,C,D
    Har numera väldigt dåligt med tid att logga in här pga arbete!!

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 401

    Re: Hjälp till och rädda Saab!

    Citat Ursprungligen postat av Slättabjörnen
    Så här har jag skrivit till Tom Wilkinson och bett honom vidarebefordra till Ed Whitacre och Chris Liddell. (Då dom inte vågar ha sina mailadresser publicerade på GM's hemsida.

    Finns väl några fel i min engelska, men jag tror att budskapet ändå går fram. Håll tillgodo:

    "Concerning your winding down circus in Saab Automobile in Trollhättan, Sweden.



    You have had at least 4 bids from companies with “big muscles”. Bigger than your GM really have today. The reality is that your

    government, and the taxpayers really own you. (GM is I reality a empty box, whit out the US Government and the US tax payers money).

    Why play theatre and winding down the last respect GM have today?



    At point after the point you are losers in comparison to Ford.

    Ford have, in the last years, sold a number of companies and car brands. – And earned some $ in those affairs. – Also FOMOCO had keep up their apperiance an still have a good reputation.

    You have, until today, since early 1920 just only winding down car brands, then changing plates between , for ex. Opel, Vauxhall, Holden and named the new models for a “new car”.



    Please, I don’t have to explain any further?



    Look at Ford, and understand how to do for keep up the brand’s faces and confidence on the auto market.

    Ford have sold out all of the non US brands in dash. – But GM only have had to close and wind down brands. In my eyes it doesn’t look skilful at all,



    There are at least 3 bidders who have more $ expendable than the GM company have available today. (Own money, not owned by 60% of the US government).



    We have Merbanco, a financial group behind AGCO, one of the biggest companies in the world for full-line agricultural equipment manufacturer. Their brands are sold in more than 140 countries through one of the largest distribution networks in the industry and are led by these four core global brands:

    Challenger
    Fendt
    Massey Ferguson
    Valtra


    Also we have Genii, a company that exceed new technology to the automotive industry. In company with Genii you have the “mogule” Mr Bernie Ecclestone, the owner of Formula One Racing for decades, also he own several rights in other racing tournaments world over.

    Maybe he can wind down NASCAR or other US tournaments that Chevy’s or Cadillac’s are involved, I don’t know, but that can be a fact. I’m not ominous but I can see a threat from Mr Ecclestone as a possibility in the future. How to deal with Mr Motorsport No1 in the world? No TV from NASCAR, no advertising from Chevy, Cadillac or any GM brand in motorsports? I don’t know, but it can be a reality if you wind down Saab Automobile at wrong purposes. (Read double agenda).

    Spyker, as the 3’d bidder, also, probably, have much more money than GM have today. (Remember all GM money is loan from US government).



    If you don’t accept any of the bidders above, the whole world will understand that GM from the beginning had a “double agenda”. IF so- Good Night General Motors and I will hope that Mr Durant can sleep good where he are, otherwise I suggest Mr Durant to home seek you an get you to explain what you had done to his “old baby”. BUUH!



    Please forward this mail to Mr Ed Whitacre and Mr Chris Liddell"
    Toppenbra skrivet ju
    Nu: 9-3 2,0t
    Körkortsbehörigheter: A,B,C,D
    Har numera väldigt dåligt med tid att logga in här pga arbete!!

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480

    Re: Hjälp till och rädda Saab!

    Kul att se att det är SÅ många runt om i världen som engagerar sig.

    Här är en lista, (klippt från S.U), på var protestkaravaner kommer att köras:

    • Beijing, China
    • Ekaterniburg, Russia
    • Bulgaria
    • Taiwan - Their second event!
    • SoCal, USA
    • Melbourne, Australia
    • Stockholm, Sweden
    • Norway
    • Moscow, Russia
    • Shanghai, China (12 January)
    • Denmark
    • Brookline MA, USA
    • Czech Republic and Slovakia (3 events)
    • Poland
    • Latvia
    • Adelaide, Australia
    • Brisbane, Australia
    • United Kingdom
    • Trollhattan, Sweden
    • Netherlands - where it all began
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480

    Re: Hjälp till och rädda Saab!

    Här kan man läsa om vad andra bilproducerande länders regeringar gör för sina bilföretag samt läsa vad svenska regeringen INTE gör.

    http://sydsvenskan.se/ekonomi/article62 ... affar.html

    Är svenska regeringen så tvärsäkra på att det de gör är det rätta och att andra länders regeringar gör fel och fått allt om bakfoten beträffande att stötta egen industri?

    Det var bara en stilla undran från mig.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

Liknande ämnen

  1. Hjälp till att rädda SAAB husbilen
    Av Hotrodder i forum Allmänt
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2018-08-02, 13:30
  2. Hjälp mig rädda lågmilare 900t16 lux 1985 som är knasig!?
    Av Petter_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2013-02-27, 11:20
  3. Rädda SAAB i Trollhättan
    Av saaudi i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-01-09, 23:59
  4. hjälp mig rädda Fågelbadet! (stora aerovingen)
    Av Scorn89 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-24, 01:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •