Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: t5 styr i t7 bil

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    t5 styr i t7 bil

    rent hypotetiskt, hur mycket jobb är det att ändra till t5 styr i en 9-5.. kan man få ac och annan kringutrustning att funka ändå eller hänger det ihop med t7 styret?
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973

    Re: t5 styr i t7 bil

    T5 har ju funktionalitet för att kompensera för den extra last som ac-kompressorn ger vid drift.

    Det ska gå att konvertera en og9-3 med T5 till T7 hyfsat enkelt enligt vad jag "har hört". Bör ju gå att göra tvärt om då tycker man.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: t5 styr i t7 bil

    vad skulle liksom poängen vara med att montera T5 styr i en 9-5a?
    T7 styret i sig är väl modernare?
    kan ju förstå om man vill byta motordelar mot t5ans dito men styrsystemet är väl ingen större förtjänst på?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973

    Re: t5 styr i t7 bil

    Citat Ursprungligen postat av Robbis turbolös ft
    rent hypotetiskt...
    Och man måste väl ändå få fråga?

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768

    Re: t5 styr i t7 bil

    Trådskaparen kanske vill ha öppen dump
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  6. #6
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: t5 styr i t7 bil

    Citat Ursprungligen postat av Styrman_Jansson
    Trådskaparen kanske vill ha öppen dump
    Då är det ju bara sätta LMM på trycksidan ist för att krångla till det.
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: t5 styr i t7 bil

    Nä öppen dump är inte intressant men t5 är inte lika komplicerat och jag är rätt trött på t7s olika nycker, moderna javisst men jag tyckte t5 bilar var skönare att köra och dom brukar inte gunga sig fram som gamlingar i gungstol.
    Detta är bara rent hypotetiskt ifall jag skulle shoppa loss på en halvtom kaross av nån anledning.

    Mvh
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 686

    Re: t5 styr i t7 bil

    Allt går, men frågan är om det är värt jobbet.
    Du kommer få problem med flera bussanslutna styrdon.

    Till viss del kan det kanske gå att göra en mix av gamla 9-3-delar som från början är anpassade till T5. Men ett byte rakt av med standard kringkomponenter blir tufft.
    Man lär så länge man lever.

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857

    Re: t5 styr i t7 bil

    Hej !

    NJa, mitt svar är NEJ, det går inte.
    Att få full funktionalitet är i princip ogörligt, därav ett klockrent NEJ.

    Jag har svårt att förstå hur man kan tycka att T5 är bättre att köra än T7, det är ju tvärt om. Såvida man inte fått nå'n skit i burken förstås...
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: t5 styr i t7 bil

    min gamla ng900 gick som en dröm o inte krånglade det heller.. ännu har jag inte sett den 9-5a som går så fint.. inte ens den 9-5 aero med 80 mil på mätaren som jag var ute o provade när jag ville bytt bort min mercedes.
    inte för att den bil jag har nu går direkt illa på nåt sätt men den 9-5 jag haft som varit skönast var en aero 01a som gick bra oavsett mjukvara, så dom verkar rätt individuella dom där t7 bilarna.

    Så om man inte skulle kunna få nån funktionalitet i ex acc, blinkers, vindrutetorkare o andra komfortgrejer så kan man glömma det iaf .

    Verkar vara en trend det där med ryckighet,, ju mer teknik desto mer ryck.. till o med hojen ryckte som en jäkla känguru o var tvungen att modifieras lite för att det inte skulle se ut som man satt o gnuggade sig mot sadeln på ett vulgärt sätt.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    198

    Re: t5 styr i t7 bil

    Rent "hypotetiskt" ska de väl gå:P motorn i sig ska väl mekaniskt inte vara någon större skilnad på, och då dit med t5 härva. De som kan va ?-tecken på är väl hurvida blinkers och så är kopplat på 9-5an.

    På en t.ex. 9000 är de reläer som sköter den saken, likaså sköts AC mm i egen kontrollenhet. Sen kan de väl bli krongel med instrumentpanel mm. Då räkneverk mm är digitala på 9-5 och kan då vara svårt att koppla ihop. Går säkert men skulle inte ge mig på det själv.

    T7 har ju dubbelt så många parametrar den jobbar med så de kan finnas en hel del inbakade grejer i boxen.

    Kan förstå varför du vill byta till t5, fler som når effekter med den styren, dock så precis som folk säger, rätt mapp så gör man de med t7 med, utan att den går konstigt.

    Kanske inte tillförde så mycke, men en liten tanke kring det. Lycka till.
    Med vänliga hälsningar
    Patrik Larsson
    Saab 9000 2.3T Going stronger!

  12. #12
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130

    Re: t5 styr i t7 bil

    Tjaaaa, fast og9-3 finns ju med både T5 och T7, så det borde ju finnas ett sätt att få grejjerna att lira. Jag menar, så vitt jag vet är det ju ingen skillnad på instrument, blinkers, acc osv mellan bilar med T5 och T7 på og9-3. Visserligen är nog og9-3 lite enklare i sin uppbyggnad än 9-5, men heeeelt omöjligt tycker jag inte det borde vara. Såklart skulle det nog vara ett jäkla pyssel, men det är kanske det du är ute efter?
    Såklart, de bilar med TCS och/eller ESP skulle nog vara väldigt svåra att få att funka då dessa system måste kunna prata med Trionic, eller, iaf få utdata från Trionic som är vettig när systemen vill funka.
    En äldre 9-5, typ 98-99 utan TCS borde ju vara hyffsat lika en motsvarande og9-3 från samma år fast med T5, även vad gäller TWICE/DICE t.ex.

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798

    Re: t5 styr i t7 bil

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Tjaaaa, fast og9-3 finns ju med både T5 och T7, så det borde ju finnas ett sätt att få grejjerna att lira. Jag menar, så vitt jag vet är det ju ingen skillnad på instrument, blinkers, acc osv mellan bilar med T5 och T7 på og9-3. Visserligen är nog og9-3 lite enklare i sin uppbyggnad än 9-5, men heeeelt omöjligt tycker jag inte det borde vara. Såklart skulle det nog vara ett jäkla pyssel, men det är kanske det du är ute efter?
    Såklart, de bilar med TCS och/eller ESP skulle nog vara väldigt svåra att få att funka då dessa system måste kunna prata med Trionic, eller, iaf få utdata från Trionic som är vettig när systemen vill funka.
    En äldre 9-5, typ 98-99 utan TCS borde ju vara hyffsat lika en motsvarande og9-3 från samma år fast med T5, även vad gäller TWICE/DICE t.ex.
    Du underskattar svårigheterna med att genomföra detta.

    I 9-5 så är de flesta styrenheter bussanslutna, dvs de skickar information över bussen som delas av de olika styrenheterna. Eftersom Trionic 5 inte kan bussanslutas så kommer det att saknas nödvändig information på bussen som de andra systemen kräver för att sköta sina respektive funktioner.

    TCS/ESP funktionalitet är helt uteslutet.

  14. #14
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130

    Re: t5 styr i t7 bil

    Observera att P-bus och I-bus finns i og9-3 samt att Trionic 5 iaf har P-bus, det vet jag med bestämdhet eftersom jag har min dator inkopplad via CANUSB på P-bussen i min ng900 till och med.

    Sen kan man fråga sig vad, förutom TCS/ESP, i bilen som skulle var intresserad av att höra vad Trionic har att säga på CAN-bussen?
    Jag tror dock faktiskt att T5 är inkopplad på bussen i og9-3, hur skulle annars SID (som är samma i T5 och T7-bilar) få info om soppaförbrukningen? Nja, jag håller det inte för helt otroligt att man skulle lyckas på en 98-99 års 9-5 som är väldigt lik en og9-3 från samma år med T5.

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: t5 styr i t7 bil

    jo jag tänkte ju så att man slänger in i en kabelhärva mellan motor o styr från en t5-bil o ev huvudinstrument, men det jag var mest orolig för är det här med komfortutrustning och blinkers etc.
    Kan ju vara så att om inte allt fungerar så fungerar inget, har ingen aning om hur det sitter ihop men ju mer jag tänker på det desto mer är jag tveksam till att man kan få acc att funka för en exempelvis og 9-3as uppbyggnad av kliman är väl inte alls likadan?
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973

    Re: t5 styr i t7 bil

    Om man tänker såhär då;

    Tar en og9-3 med T5, t.ex en -99a, och plockar komplett elsystem inkl. dice och twice, huvudinstrument, radio och sid.

    Vet inte hur man ska få instrumenten att passa riktigt, men visst borde man kunna få en körduglig bil av detta genom att enbart förlänga utvalt kablage till ljus mm. Går det få dit ABS-enheten från en og9-3 på en 9-5 så bör det ju även gå att få ABS-funktionaliteten.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  17. #17
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130

    Re: t5 styr i t7 bil

    Det är samma huvudinstrument på og9-3 och 9-5, behövs inte bytas. DICE och TWICE är samma, behöver inte heller bytas. Man måste dock gifta in boxen i systemet. Man måste nog ta elhärvan dock, men undras om inte "fetekontakten" som går från boxen in i resten av elhärvan är rätt lika?

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798

    Re: t5 styr i t7 bil

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Observera att P-bus och I-bus finns i og9-3 samt att Trionic 5 iaf har P-bus, det vet jag med bestämdhet eftersom jag har min dator inkopplad via CANUSB på P-bussen i min ng900 till och med.

    Sen kan man fråga sig vad, förutom TCS/ESP, i bilen som skulle var intresserad av att höra vad Trionic har att säga på CAN-bussen?
    Jag tror dock faktiskt att T5 är inkopplad på bussen i og9-3, hur skulle annars SID (som är samma i T5 och T7-bilar) få info om soppaförbrukningen? Nja, jag håller det inte för helt otroligt att man skulle lyckas på en 98-99 års 9-5 som är väldigt lik en og9-3 från samma år med T5.
    Huvudinstrumentet, SID, TCM (vid automat), TWICE, DICE och ACC använder information från Trionic.

    I bilar med TCS/ESP så kan TCS/ESP också begära/begränsa motormoment av Trionic.

  19. #19
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130

    Re: t5 styr i t7 bil

    Jo, men som sagt, då måste det även gå med T5 eftersom og9-3 har alla de där boxarna och finns med T5

Liknande ämnen

  1. byta styr box
    Av doie i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-11-27, 00:24
  2. Styr och klunk problem 9-3
    Av Beergh i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-10-30, 20:35
  3. 9-5:a som ej styr in i kurvor som den ska.
    Av simmar´n i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-10-02, 08:56
  4. styr program
    Av tjomme_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-08-20, 22:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •