Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Problem med oljeförbrukning

  1. #1

    Problem med oljeförbrukning

    Hej, jag har en 9-5 kombi som jag har haft inlämnad på biva för byte av bränslepump. De upptäckte att det fattades 2 liter motorolja. Vad kan det bero på? Jag bytte olja i april och har kört max 5000 mil sedan dess. Jag har inte sett några oljefläckar under bilen.
    Mr J
    Saab 9-5 2.3t -03
    Det är alltid något!!

  2. #2

    Re: motorolja

    Citat Ursprungligen postat av jjizaguirre
    ...bytte olja i april och har kört max 5000 mil sedan dess...
    5000 mil, er det det samme som 50 000 km?
    Siden april??
    50 000 km uten å ha sett på peilepinnen???
    50 000 km uten oljeskift????
    Fy skamme seg!!!

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    363

    Re: motorolja

    Måste hålla med ovan talare. Du måste skämta? 5000mil på samma olja är ju självmord för en bil, speciellt saab som har problem med oljan.

    Oljan är ju ingen evighetsvara. Du måste byta enligt mig iaf var 1500mil. Jag personligen byter mellan 800-1000mil.

    Oljan din har väl förbränts, läckt ut lite lite åt gången.

    Som ovan talare...fy skamme seg!

  4. #4

    Re: motorolja

    jag menade 500 mil, sorry
    Mr J
    Saab 9-5 2.3t -03
    Det är alltid något!!

  5. #5

    Re: motorolja

    Citat Ursprungligen postat av jjizaguirre
    jag menade 500 mil, sorry
    Det var bra!
    Ellers burde du ha fått juling!

    Jeg kjører max 10 000 km mellom oljeskiftene, og alltid oljeskift før vinteren (vil ha frisk olje til den kalde årstiden) og alltid om våren (vil ha frisk olje pga mye tomgangskjøring om vinteren).
    Skifter filter hver gang (billig i forhold til oljen).
    Sjekker pinnen regelmessig, stoler alldri på nivå-varslingen.
    Kun Mobil-olje!!!
    Dette er jo blodet som strømmer og holder motoren frisk.

    Men, hvor blir det av oljen din?
    Gått langt?
    Ryker det etter deg når du gasser/motorbremser?

    (Burde sikkert vært under motor og motorstyrning for å få noen bedre svar).

  6. #6

    Re: motorolja

    bilen har gått drygt 10000 mil. Är det inte konstigt att två liter har forsvunnit på några månader?

    Jag förstod nästan allt du skrev men inte allt
    Mr J
    Saab 9-5 2.3t -03
    Det är alltid något!!

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    363

    Re: motorolja

    Tänkte väl...

    Men du har ett ganska allvarligt problem tycker jag. Så stort bortfall av olja är långt ifrån normalt.

    Du säger att det inte finns några ansamlingar i motorn och du har inte sett några pölar. Detta är väldigt svårt för en "forumläsare" att gissa på men du har ett relativt allvarligt problem. Med tanke på att du inte sett något spill (kollat noggrant i motorutrymmet?) så måste din olja förbrännas på ett onaturligt sätt.

    Du har inte märkt några andra symptom? dålig gång? sämre drag? Ryker bilen onormalt?

    Har bilen varnat för oljenivå? vem bytte oljan sist (firma eller du?)

    Kan vara din turbo t ex som bränner oljan för dig. Undersök lite närmare och ge några symptom.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    760

    Re: motorolja

    Citat Ursprungligen postat av PaleRider
    Tänkte väl...

    Men du har ett ganska allvarligt problem tycker jag. Så stort bortfall av olja är långt ifrån normalt.

    Du säger att det inte finns några ansamlingar i motorn och du har inte sett några pölar. Detta är väldigt svårt för en "forumläsare" att gissa på men du har ett relativt allvarligt problem. Med tanke på att du inte sett något spill (kollat noggrant i motorutrymmet?) så måste din olja förbrännas på ett onaturligt sätt.

    Du har inte märkt några andra symptom? dålig gång? sämre drag? Ryker bilen onormalt?

    Har bilen varnat för oljenivå? vem bytte oljan sist (firma eller du?)

    Kan vara din turbo t ex som bränner oljan för dig. Undersök lite närmare och ge några symptom.
    Varken 9-5or eller 9-3or varnar för oljenivå utan dessa varnar för oljetryck?

    Angående att den drar olja har du förmodligen problem med vevhusventilationen som är väldigt vanligt på tidiga 9-5or. Har du kollat om du har senaste vevhusventilationen? Om inte uppgradera den, byt olja och rengör ventilkåpan och återkom efter det. Har det gått riktigt långt kan cylinderloppen vara ovala tydligen inte ovanligt enligt en kompis som är saabmek.

    Har du tur har kolvringarna bara koksat fast och WD40 metoden kan hjälpa, har dock aldrig varit med om att det funkar långsiktigt. Du sprutar ner en burk WD40 i vardera cylinder via tändstiftshålen låter det stå över natten och kollar nivån, all wd40 ska rinna igenom helt och hållet då är kokset borta. Byt olja och hoppas på det bästa.

    mvh marre

  9. #9

    Re: motorolja

    Ok, det låter som att bilen har ett ganska stort problem och jag börjar tröttna på det. Hur mkt pengar rör det sig om att laga om det är att uppgradera vevhusventilationen?? De fyllde på med 2 liter olja igår, vad kan jag göra närmast för att hålla ett öga på det utan att behöva lämna in bilen, jag skulle vilja göra annat för pengar än att laga bilen Jag tänkte kolla oljenivån regelbundet så får vi se vad som händer. Annat?
    Mr J
    Saab 9-5 2.3t -03
    Det är alltid något!!

  10. #10

    Re: motorolja

    Jag läste litegrann om vevhusventilationen och det verkar vara ett vanligt fel som lätt kan åtgärdas. Det verkar drabba oftast saabar som kör mest korta sträckor (som min gör). Ja Ja, vi får se vad vi gör, det kan t.o.m att byta bil, trött nu
    Mr J
    Saab 9-5 2.3t -03
    Det är alltid något!!

  11. #11
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: motorolja

    Citat Ursprungligen postat av jjizaguirre
    Hej, jag har en 9-5 kombi som jag har haft inlämnad på biva för byte av bränslepump. De upptäckte att det fattades 2 liter motorolja. Vad kan det bero på? Jag bytte olja i april och har kört max 5000 mil sedan dess. Jag har inte sett några oljefläckar under bilen.
    Ursäkta... men vad har detta med "Ljud & Elektricitet" som ju normalt diskuteras i denna del av forumet!??!?

  12. #12

    Re: motorolja

    jag vet, jag har samma tråd i rätt forum men har fått alla svaren här så...
    Mr J
    Saab 9-5 2.3t -03
    Det är alltid något!!

  13. #13
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: motorolja

    Citat Ursprungligen postat av jjizaguirre
    jag vet, jag har samma tråd i rätt forum men har fått alla svaren här så...
    OK.... då flyttar snart en snäll moderator det dit

Liknande ämnen

  1. Oljeförbrukning 9-5
    Av benilsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2012-12-09, 13:24
  2. Har 9-3 -00 problem med oljeförbrukning och kedjeslitage?
    Av wankel i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-11-12, 12:01
  3. Hög oljeförbrukning 9-5 2.3t -00
    Av Johan.E i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-01-03, 17:10
  4. Oljeförbrukning T7
    Av -big kahuna- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 79
    Senaste inlägg: 2006-12-26, 01:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •