Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Batterifråga

  1. #1

    Batterifråga

    Halloj, har en 9-3a -00 och en 900 -88, ingen av dessa två (för övrigt) excellenta bilar startar nu när kylan är som den är. Kikade nyss in på biltema och upptäcker att två sprillans nya batterier kostar 799kr respektive 699kr.

    Om jag vill att mina bilar startar vid -10, -20 även -30 om det ska vara så, borde jag köpa nya batterier, eller om det går, försöka "laga" med batterivatten, tidigare erfarenheter någon?

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Batterifråga

    Citat Ursprungligen postat av ChristianL
    Halloj, har en 9-3a -00 och en 900 -88, ingen av dessa två (för övrigt) excellenta bilar startar nu när kylan är som den är. Kikade nyss in på biltema och upptäcker att två sprillans nya batterier kostar 799kr respektive 699kr.

    Om jag vill att mina bilar startar vid -10, -20 även -30 om det ska vara så, borde jag köpa nya batterier, eller om det går, försöka "laga" med batterivatten, tidigare erfarenheter någon?
    Det kan gå med Batterivatten! Men om man t.ex har tappat en viss procent med vätska i batteriet skall det även kompletteras med syra!

    Säg att du saknar 30% vätska i batteriet och att det har gjort det ett tag så har du i samband med detta tappat 30% av batteriet kapacitet samt att du inte längre kommer att kunna få ut 100% då plattorna i batteriet har oxiderat!

    Vad jag har fått erfara så är det svårt att sparka igång ett batteri med oxiderade blyplattor!

    En dum fråga bara, men kan vara till nytta!
    Vad kör du med för motorolja (viskositet)?

    Anledningen till att jag ställer denna fråga var att en tjejkompis hade samma problem i tisdags/onsdags! Bilen gick i princip knappt runt med ett sprillans nytt batteri! Det visade sig att vid det senaste oljebytet då hade hon spillt i en 15-40 olja, vilket är väldigt trögflytande vid t.ex -20 (ett lätt sätt att förklara första siffran, desto högre den är desto tjockare blir den när temperaturen sjunker!
    Vi åkte o köpte nytt filter samt olja efter instruktionsboken 5-30 och bytte, bilen stod sedan över natten i närmare -25, morgonen därpå så startade vi bilen ca -20 ute, motorn startade, det blev en skillnad tillräckligt stor för att kunna starta bilen utan problem!
    Bilen i fråga var en Ford KA, men principen är densamma!

    Vet att det har pratats mycket om oljor här o dom rekomenderar överlag en 0-30, 0-40 samt 5-30 & 5-40.




    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  3. #3

    Re: Batterifråga

    Se på fan, båda bilarna är nyinköpta, ska kanske se till att byta olja samt filter på båda då... Vet inte vilken olja som är i nu. Men tex, 5-30 vad står 30 för? Spelar syntet eller inte någon roll?

    Hur stor är chansen att det är oljan som styr att bilen inte startar? Känns som om att den är relativt liten då bilarna startar direkt med startkablar.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 819
    Medlem#
    10069

    Re: Batterifråga

    vad jag har fattat är 5an en "skala" på hur flytande/tjock oljan är kall och 30 är hur flytande/tjock den är varm.

    desto lägre desto tunnare/lättfluten. finns säkert någon annan som kan detta bättre
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Batterifråga

    Citat Ursprungligen postat av kwansa
    vad jag har fattat är 5an en "skala" på hur flytande/tjock oljan är kall och 30 är hur flytande/tjock den är varm.

    desto lägre desto tunnare/lättfluten. finns säkert någon annan som kan detta bättre

    I lekmannamun så är det så jag skulle utrycka mig Sedan finns det säkert en miljard fler faktorer som det styr över!


    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Batterifråga

    Citat Ursprungligen postat av ChristianL
    Se på fan, båda bilarna är nyinköpta, ska kanske se till att byta olja samt filter på båda då... Vet inte vilken olja som är i nu. Men tex, 5-30 vad står 30 för? Spelar syntet eller inte någon roll?

    Hur stor är chansen att det är oljan som styr att bilen inte startar? Känns som om att den är relativt liten då bilarna startar direkt med startkablar.
    Det beror på hur många som kör med rätt olja t.ex.

    Jag har konstaterat att detta har varit en felande länk i detta sammanband, en gång på min passat som jag har samt på kompisens bil, när du använder startkablar så antar jag att du inte har kopplat ifrån polerna på ditt andra batteri och då har du ju per automatik mer kraft att förfoga över, det kanske bara är batterierna som är dåliga, det är ju inte omöjligt alls, snarare det som kan vara fel! Men kanske synd att köpa batterier om dom ändå inte är slut, olja skulle ja byta vilket som om ja köpt en ny bil!

    Köp en GM-LL-A025 klassad olja, kör en fullsyntet, finns hos de flesta kemåterförsäljarna! Det skadar ju inte att köra med en 5-30/5-40 eller 0-30/0-40, kolla vad rekommenderad viskositet är i instruktionsböckerna, men dom flesta brukar som sagt rekomendera ovanstående!

    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  7. #7

    Re: Batterifråga

    Tack så mycket för hjälpen!

  8. #8

    Re: Batterifråga

    Citat Ursprungligen postat av Johannyman
    Det kan gå med Batterivatten! Men om man t.ex har tappat en viss procent med vätska i batteriet skall det även kompletteras med syra!

    Säg att du saknar 30% vätska i batteriet och att det har gjort det ett tag så har du i samband med detta tappat 30% av batteriet kapacitet samt att du inte längre kommer att kunna få ut 100% då plattorna i batteriet har oxiderat!
    Fel! man häller _aldrig_ ny syra i blybatterier om man inte vet att det har runnit ut syra för att batteriet har vält eller vänts upp och ned. då skall syran som hälls i för att ersätta det som runnit ut dessutom ha samma syrahalt som det som är kvar i batteriet. - i praktiken, det görs aldrig eftersom man inte hinner återställa syran inom några minuter då plattorna som hänger i luften utan syra omkring sig sakta brinner (oxiderar) och blir inaktiv del av batteriet, utan man köper nytt batteri istället.

    Är syrahalten dålig även efter laddning så beror det på att en stor del av syran är bunden i blyplattorna - batterierna har sulfatiserat till så stora sulfatkristaller[1] att laddning inte längre rår på dessa. - också dax att köpa nytt batteri då det inte hjälper att hälla i mer syra eller ladda som en tok (kokar då bara sönder batteriet) för att förbättra batteriet...

    Det är också riktigt att plattytorna som hänger i luften ovanför batterisyran blir väldigt snabbt förstörd del i batteriet som inte kan ge ström eller laddas hur man än försöker. Det beror på att blysvampen som finns på den negativa plattorna oxideras i luften till oxiderad bly - den gråa blyoxiden är en annan form av blyoxid än det som sitter på bruna plattorna (blyperoxid) och vanlig laddning kan inte återställa oxiderade blysvampen utan det är nu en förstörd bit av batteriet.

    har syranivån sjunkit så att bara 2/3-del stod under syra och 1/3-del ovanför så har man tappat 1/3-del i kapaciteten permanent - men också av 1/3-del av CCA-värdet (kallstartströmmen) eftersom 1/3-del av batteriets yta nu är inaktiv.


    [1]

    Det bildas alltid blysulfat när batteriet laddas ur - just i urladdningsprocessen så blir det väldigt finfördelad blysulfat som nästa liknar gel i plattorna uppblandat med elektrisk ledande blysvamp/blyperoxiden i plattorna - vilket gör att det återgår lätt när batteriet laddas upp igen (inom 24 timmar!), men står det urladdat i längre tid så börja den finfördelade blysulfatet att rekristallisera sig till större kristaller (som inte leder ström) och när de överstiger en viss storlek så rår laddningen inte på dessa helt igen och det blir mer eller mindre sulfat kvar även efter korrekt laddning. - batteriet har börja sulfatiserat (verkan är ungefär som nyfallen snö som med tiden blir grövre och isigare snö med allt större kristaller - samma mekanism ligger bakom då det är mindre (yt)energi lagrad i större kristaller än i fina kristaller vilket gör att naturen hela tiden försöker göra kristaller större av dom mindre när det går).

    Regeln är att bilbatteri får inte vara urladdad till lägre än 50% laddstatus längre än 24 timmar, under denna nivå så går sulfatiseringen väldigt fort. - det är också därför som batteriladdare bör hålla vissa strömnivåer då tex CTEK 3.6 inte rekomenderas till batterier över 80 Ah just för att den inte hinner ladda tomt batteri till över 50% laddstatus inom 24 timmar om batteriet är över 80 Ah.

Liknande ämnen

  1. Batterifråga
    Av Blue Spirit i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-12-29, 14:47
  2. Batterifråga.
    Av Lindfors i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2005-05-03, 01:14
  3. Batterifråga
    Av Romulus i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-02-18, 14:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •