Tog mig en titt på Turbon i min 9-3:a igår, och såg att turbinbladen är slipade. ( på komressorhjulet alltså )
http://www.geting.se/viewimage.php?i...ipad%2015T.JPG
Exakt vad vinner man på detta? Snabbare spool up eller?
/Lars
Tog mig en titt på Turbon i min 9-3:a igår, och såg att turbinbladen är slipade. ( på komressorhjulet alltså )
http://www.geting.se/viewimage.php?i...ipad%2015T.JPG
Exakt vad vinner man på detta? Snabbare spool up eller?
/Lars
9-3 Aero 2002 http://www.garaget.org/?car=172836
VW Polo 1.2 TSI R-Line 2014 http://www.garaget.org/?car=342020
Suzuki GSXR 750 2000 " Turbobygge pågår "
Slipade? Hur menar du då?
Jag har visserligen aldrig tittat på min 9-3:s blad men nog tycker jag att dina blad bara "lider" av vanligt slitage typ damm etc som "blästrat" rent ytorna.
Du har ju tex samma ljusa färg på hjulets centrum och mutter.
Per L
Nja bilden gör inte verkligheten rättvisa. Tittar man på den ( utan mobilkamera ) så ser man att bladen är slipade.
Så gammal är inte turbon så att den skulle va så sliten.
9-3 Aero 2002 http://www.garaget.org/?car=172836
VW Polo 1.2 TSI R-Line 2014 http://www.garaget.org/?car=342020
Suzuki GSXR 750 2000 " Turbobygge pågår "
Sökte på slipade turbinblad och såg att kk hade skrivit detta i en gammal tråd.
"Slipade turbinblad är en "nödlösning" som görs för att "simulera" ett större turbinhus. Ger något försämrad respons, men dessa aggregat är så rappa att responsen knappast blir nämnvärt lidande totalt sett. "
Turbinhus=avgashus. Här var det fråga om kompressordelen antar jag?
Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
9000 CC 2.3T -91
9-3 SS 1.8t BioPower -08
Triumph Speed Triple -04
Slipade kompressorblad då.
9-3 Aero 2002 http://www.garaget.org/?car=172836
VW Polo 1.2 TSI R-Line 2014 http://www.garaget.org/?car=342020
Suzuki GSXR 750 2000 " Turbobygge pågår "
Vet att man svarvar på kompressor sida inloppet eller att man slipar turbinhjul eller svarvar avgashus vid utloppet vid turbinhjulen.
Impeller blad är ganska tunna och någon bättre vinkel kan man inte åstadkomma med slipning.
Mitt svar är vet inte men de skulle varit bra om någon vet mer om detta annars håller jag mig med Pers svar tills vidare.
VonPluring ->Om man slipar då gör man att minska diameter och inte ändra vinkel
Med vänlig hälsning
George
MVH George
9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
Skoda Octavia 1,8T
Ok
Så vad vinner tex speedparts och sl-turbo på sina uppgraderingsaggregat med slipade turbinblad?
9-3 Aero 2002 http://www.garaget.org/?car=172836
VW Polo 1.2 TSI R-Line 2014 http://www.garaget.org/?car=342020
Suzuki GSXR 750 2000 " Turbobygge pågår "
Kanske var jag inte tydlig men slipar man blad ( exducer -turbin) på diameter eller svarvar man huset runt om är detsamma, enligt mig, man får större flöde ut på turbinsida och flyttar man laddet upp i varvet och detta gör att man får mera hästar vid högre RPM men lite mindre på låga varv.Ursprungligen postat av xoxzzj
För mig och dig gäller att svarva turbin huset ty vi inte har möjlighet att slipa turbinhjul.
En del svarvar tex inlopp i kompressor för att få mer power utan att byta till större impeller men det ger enligt mig lite halv bra resultat. Största problem ligger på turbinhus sida och gäller att svälja lika snabbt som en hungrig i jämförelse med en mätt.
MVH George
MVH George
9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
Skoda Octavia 1,8T