Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Ena vindrutetorkaren har lagt av! Säkring?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    13

    Ena vindrutetorkaren har lagt av! Säkring?

    Hej.

    Fick ett märkligt fel på min 9-5a -98a idag. Vindrutetorkaren på passagerarsidan la av. Den gick först halvvägs upp och tillbaka till utgångsläge sedan ville den inte röra på sig mer efter det! Testade att röra på torkarna manuellt (med motorn igång) och torkaren på passagerarsidan var då helt ledlös och gick att röra upp och ner utan protest medan den fungerande torkaren på förarsidan inte ville rubbas.

    Någon som vet vad som kan vara fel? Någon säkring som har gått kanske, och vilken isåfall? Kan det vara något som har frusit? Har ju varit runt -15 grader nu under några dagar.

    Tack på förhand för alla svar!

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163

    Re: Ena vindrutetorkaren har lagt av! Säkring?

    Säkert länkaget som förbinder torkararmarna med varandra. Ta bort plasten mellan vindrutan och motorhuven så ser du om den har hoppat loss.
    /Johan

  3. #3
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: Ena vindrutetorkaren har lagt av! Säkring?

    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Säkert länkaget som förbinder torkararmarna med varandra. Ta bort plasten mellan vindrutan och motorhuven så ser du om den har hoppat loss.
    /Johan
    Kolla först så att inte torkararmens mutter lossnat så att armen hoppat upp från splinesen, tror dock inte på detta då armarna brukar sitta som as, men enkelt att kolla! Annars tror jag också på länkaget!

    Att det skulle va en säkring är omöjligt för då skulle inte torkaren på förarsidan gå... eller hur

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Ena vindrutetorkaren har lagt av! Säkring?

    Torkarlänkaget på 9-5 är en svag punkt. För det fösta är torkarna mekaniskt sammanbundna så är den ena lös och den andra inte har du en trasig armatur. Armaturen är av en "universaltyp" som anpassats till 9-5 genom att rördelar har skarvats i. Det är i dessa skarvar det blir utmattning och tillslut brister det. Troligtvis behöver du köpa en ny (eller begagnad) armatur. Motorn kan du flytta över. Får man väl bort plastskyddet ovanpå torpedväggen är byte enkelt.
    Antagligen är konstruktione lite känslig mot snö och is på rutan. När torkarna blir stoppade av någo knäcker det i grejorna.
    Fredrik J

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    13

    Re: Ena vindrutetorkaren har lagt av! Säkring?

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Säkert länkaget som förbinder torkararmarna med varandra. Ta bort plasten mellan vindrutan och motorhuven så ser du om den har hoppat loss.
    /Johan
    Kolla först så att inte torkararmens mutter lossnat så att armen hoppat upp från splinesen, tror dock inte på detta då armarna brukar sitta som as, men enkelt att kolla! Annars tror jag också på länkaget!
    Muttern var det första jag kollade och den satt som ett berg
    Ska försöka mig på en närmare inspektion under plasten när det blivit lite varmare ute! Tack så mycket för alla svar, jag hör av mig om hur det gått senare!

  6. #6
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: Ena vindrutetorkaren har lagt av! Säkring?

    Citat Ursprungligen postat av hypish
    Ska försöka mig på en närmare inspektion under plasten när det blivit lite varmare ute!
    Denna kan nog va till hjälp då... http://www.thesaabsite.com/95/95%20Saab ... r%20RR.htm

    Den beskriver hur man byter kupéfläkt, men första delen handlar om att ta bort just torkarna! Tänk på att ha en bra avdragare hemma då torkararmarna brukar sitta som as!

Liknande ämnen

  1. Vindrutetorkaren trasig?
    Av Per i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-12-22, 20:04
  2. [LÖST] Säkring 19 går sönder (bränslepumpssäkring) OG9-5 B308 -99
    Av fejjn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-06-24, 21:23
  3. Vindrutetorkaren krånglar
    Av *NymanThn* i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-08-21, 00:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •