Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Fråga om vev + ramlager B202

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    568

    Fråga om vev + ramlager B202

    Kom och fundera lite på om jag verkligen monterat lagrena rätt i motorn efter renoveringen. Jag har monterat dom som dom ligger på den första bilden. Dvs. "Piggarna" åt samma håll. Skall det monteras så eller skall dom ligga åt olika håll? Dumt och göra bort sig på en sådan liten detalj.

    BILD A , Som jag har monterat det till stakarna och veven.


    BILD B
    Kör Saab 9-3 SC 1,8t Biopower -08 med Maptun Steg 1 220hk

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Fråga om vev + ramlager B202

    har du överfallen uppmärkta eller följer bef märkningar så spelar det ju ingen roll hur låstabbarna ligger. Du kan ju ändå inte sätta överfallen som du själv behagar?

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    568

    Re: Fråga om vev + ramlager B202

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    har du överfallen uppmärkta eller följer bef märkningar så spelar det ju ingen roll hur låstabbarna ligger. Du kan ju ändå inte sätta överfallen som du själv behagar?
    Första gången jag renoverar en motor så kanske lite dumma frågor. I överfallet finns det ju en skåra för ena lagrets "låsning" men inte i själva staken, därför jag undrade. Lite klantigt om man monterar ihop allt, vrider om nyckeln och lagrena skär.
    Kör Saab 9-3 SC 1,8t Biopower -08 med Maptun Steg 1 220hk

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Fråga om vev + ramlager B202

    ja men jag förstår inte ändå.........är det första gången man gör nåt sånt här så märker man upp ytterst noga och ersätter lagret man tar ut med ett exakt likadant. Man häller inte allt i en stor kartong och ruskar om och sen gissar sig till saker?
    Det kanske är så att det bara är låstabbar i ena lagerhalvan men då är det å andra sidan lagerhalvor utan låstabbar i andra halvan men det möjliggör ändå inte att man kan sätta överfallet fel för de är bearbetade ihop och de får inte mixas eller sättas fel

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    568

    Re: Fråga om vev + ramlager B202

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    ja men jag förstår inte ändå.........är det första gången man gör nåt sånt här så märker man upp ytterst noga och ersätter lagret man tar ut med ett exakt likadant. Man häller inte allt i en stor kartong och ruskar om och sen gissar sig till saker?
    Det kanske är så att det bara är låstabbar i ena lagerhalvan men då är det å andra sidan lagerhalvor utan låstabbar i andra halvan men det möjliggör ändå inte att man kan sätta överfallet fel för de är bearbetade ihop och de får inte mixas eller sättas fel
    Överfallen är monterade i den ordningen jag lossade dom (har haft allt liggandes prydligt på ett bord) men lagerhalvan till själva staken var/är problemet, vet inte hur den skall ligga men antar att det är rätt som jag gjort.

    MVH
    Robin
    Kör Saab 9-3 SC 1,8t Biopower -08 med Maptun Steg 1 220hk

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Fråga om vev + ramlager B202

    ja men återigen, det kan bara sitta på ett sätt för du kan inte vända överfallet som du behagar

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: Fråga om vev + ramlager B202

    om det inte finns utfräst för en låstabb i överfallet så kan du inte ha ett lager med "tabb", det materialet kommer ju pressas iväg nånstans när du spänner ihop det men det har du säkert koll på redan.
    Det passar ju bara på ett sätt så känner du att det verkar fel på nåt sätt så kolla igen för säkerhets skull.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    568

    Re: Fråga om vev + ramlager B202

    Citat Ursprungligen postat av Robbis turbolös ft
    om det inte finns utfräst för en låstabb i överfallet så kan du inte ha ett lager med "tabb", det materialet kommer ju pressas iväg nånstans när du spänner ihop det men det har du säkert koll på redan.
    Det passar ju bara på ett sätt så känner du att det verkar fel på nåt sätt så kolla igen för säkerhets skull.
    Överfallet är utfräst för låsningen men inte andra delen i staken. Gamla lagrena har båda "pinnen" så lagrerna jag köpt skall nog allt vara rätt. Det jag är mest rädd för är att lagrerna skall flytta sig när jag startar motorn så att oljesmörjningshålet blir igentäppt och motorn skär.
    Kör Saab 9-3 SC 1,8t Biopower -08 med Maptun Steg 1 220hk

Liknande ämnen

  1. Ramlager ras
    Av Fatpy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-06-05, 19:11
  2. byta 1 ramlager?
    Av Tim900turbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-04-17, 22:40
  3. Fråga om Ramlager/Vevlager
    Av Ewmyren i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-05-14, 01:34
  4. Planad topp fråga (B202)
    Av 900 Power i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2005-04-30, 16:55
  5. [LÖST] Åtdragningsmoment för vev och ramlager överfall B202 -84
    Av billinge saaben i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-12-29, 01:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •