Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Hur räknar man på nytt insug?

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    2 860

    Hur räknar man på nytt insug?

    Hej.

    Jag är bara lite nyfiken på hur man räknar ut storleken på nytt insug, och för den delen formen på det? Längd osv.

    Antar att man inte kan anpassa insuget efter hela rpm registret?


    Snälla länka inte till massa sajter som "förklarar" på engelska, det hjälper mig sällan särskillt när jag inte är så haj på engelska



    Mvh Tomas.
    B256R@1100kg. SwedishPerformance.
    Att trimma är silver, lätta är guld.

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819

    Re: Hur räknar man på nytt insug?

    Citat Ursprungligen postat av 32991
    Hej.

    Jag är bara lite nyfiken på hur man räknar ut storleken på nytt insug, och för den delen formen på det? Längd osv.

    Antar att man inte kan anpassa insuget efter hela rpm registret?


    Snälla länka inte till massa sajter som "förklarar" på engelska, det hjälper mig sällan särskillt när jag inte är så haj på engelska



    Mvh Tomas.
    Jag har klurat många nätter på det där och anser att om man inte ska upp i några herrejösseseffekter så duger original, men men, det var inte din fråga.

    När man stämmer av ett insug så gör man det efter motorns volym samt vid vilket varvtal man vill att det ska vara ram-air (om man stämmer av det på så vis förstås)

    Lägger man det lågt blir insuget långt, väldigt långt faktiskt. Om man istället lägger varvtalet högt blir det riktigt kort.

    Bygger man ett långt har man mycket vridmoment från början, men man tappar mycket på topp.

    Det är en hel vetenskap det där, men det finns många som vet och har program för att räkna ut, frågan är bara vid vilket varvtal man vill ha avstämningen.

    Man kan kolla lite på rejsa, där finns det några trådar som tar upp insug mer avancerat än vad jag nyss gjorde, även lite på TPC.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    2 860
    Hej Marcus.

    tack för svaret.

    Vad är då högt samt lågt varvtal, vart drar vi den gränsen, finns det genrella eller rent för saab?

    Ja, vilket varvtal vill man använda som parameter. Svårt
    Jag har kollat på ett insug, och det är ju inte direkt rörformat utan det är ju format lite olika beroende vart på röret.
    Hur vet man hur man ska göra den formen?

    Jag har lagt ut frågan på rejsa, får se om det dyker upp något svar.


    Mvh Tomas.
    B256R@1100kg. SwedishPerformance.
    Att trimma är silver, lätta är guld.

  4. #4
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469
    Hej Tomas!

    Detta med insug och pleniumkammare är en hel vetenskap. Plenium "rekomenderas" vara ca 1,5 x motorvolymen tex. Men sedan tvistar de lärda om hur skillnaden mellan insugen på en sugmotor och turboladdad motor. Tänker själv testa att fixa ett eget inug. Har skissat lite och tror mig veta hur det KAN se ut.

    Jag rekomenderar att du går in på www.zatzy.com, vidare till forumet och där söker på "plenium". Det kommer då en massa trådar i ämnet på din skärm. En del av dem är väldigt informativa. Ta dig tid att leta lite bland dem...
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    2 860
    Tja Pelle


    Tack så mycket. Att det är en veteskap kan man ju inte sticka understol med. 1.5 gånger liter volymen är ju ett steg på vägen, men är det i ett rör, en kona, i en annan form?


    Jag ska kolla på zatzy, trotts att gud förbjude den sajten
    Jag har ju hela natten på mig.

    Mvh Tomas.
    B256R@1100kg. SwedishPerformance.
    Att trimma är silver, lätta är guld.

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819
    Citat Ursprungligen postat av 32991
    Hej Marcus.

    tack för svaret.

    Vad är då högt samt lågt varvtal, vart drar vi den gränsen, finns det genrella eller rent för saab?

    Ja, vilket varvtal vill man använda som parameter. Svårt
    Jag har kollat på ett insug, och det är ju inte direkt rörformat utan det är ju format lite olika beroende vart på röret.
    Hur vet man hur man ska göra den formen?

    Jag har lagt ut frågan på rejsa, får se om det dyker upp något svar.


    Mvh Tomas.
    Saab har gjort väldigt många modeller, men du8 tänker främst på 9-5an förstår jag.

    Insuget är relativt kort, så deras avstämning skulle jag chansa på 5000-6000 rpm.

    Ang. plenum så ska de vara konstruerade som så att flödet blir lika i alla cylindrar, vissa säger att det enbart handlar om sugisar, jag är motfallskärring och säger att det är ännu viktigare på turbobilar.

    Formen är därför inte så noga, men ett konat rör borde bli bäst, på 9-5an får man göra nått lite annorlunda, med tanke på att spjällhuset sitter i mitten. Det är en fördel, eftersom flödet kommer bli ganska lika i alla cylindrar hur man än gör.

    Storleken på plenumet är inte så jätteviktigt, Saabs plenum är oftast "för små" om man ska gå efter matteboken, men samtidigt fungerar de väldigt bra. Man kan gå på 1.5 gånger motorns volym och sedan gör det inget om det blir mer eller mindre, vissa säger attom man har för stort plenum blir respons dålig, och lite är väl sant, men tror inte det är något man märker.

    Sen har du väl inte glömt trattar? De anväds för att få ett ostört flöd, de brukar man sticka in en bit i plenumet för bästa effekt, ca 2-4cm.

    Längden kan Jan Lundin räkna ut, han har ett bra program för detta, kan skicka hans mail till dig om det är intressant.

    Här är en intressant tråd, infon har bla Johan Edlund stått för (SaabJohan)
    http://213.115.181.74/phpbb/viewtopic.php?t=29100
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    2 860
    Hej.

    Skönt med en riktigt intressant disskution som omväxling istället för spruckna t7-kolvar och vilken dump frågor


    Självklart tänker jag på 9-5, vilket jag kanske borde nämnt i mitt första inlägg.

    Jag har läst runt lite, iof på Zatzy men det verkar vara seriöst, och där nämner någon just att man kanske skulle stäma av det mot det varvtal när turbon börjar ladda, för att minska spool up-tiden, men kommer således mattas av upp emot varvstop runt 7000? Självklart vill jag minska spool-up tiden, men det hela byggs efter bankörning, inte strippen där jag tror det är mer avgörande.

    Istället borde det ju stämmas av mot det rpm som används mest för bäst effekt. Men va fan det är ju svårt det med då man hela tiden kliver igenom registret. Tillbaka på noll igen alltså?

    Men låt säga mellan 4000-7000 dvs runt 5500
    Låter det bra eller är det helt åt helvete?


    Som du säger sitter ju spjällhuset, och det borde ju vara en stor fördel.
    Men samtidigt vill vi ha ett koniskt, åt båda hållen då förstås eftersom spjället sitter i mitten?

    Sen läste jag mig till att plenumet ska sticka ut en bit utanför första och sista insugskanalen/röret/tratten? Hur långt? Det borde ju styras av diametern på rör. Men finns det några riktregler?



    Självklart har jag glömt trattarna men jag läste det som du sa 2 cm in i plenumet.

    Längden skulle jag gärna vilja ha hjälp med att räkna ut. Ska det vinklas eller ska det gå rakt ut?

    vart köper man dom i Alu?(måste ju tänka på vikten )


    Oj, blev ett långt inlägg, men kanske är fler än jag som lär sig på vägen och det är ju trevligt isåfall.
    Mvh Tomas.
    B256R@1100kg. SwedishPerformance.
    Att trimma är silver, lätta är guld.

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Ska man söka efter information så är det bra att se till att man söker på "plenum" vilket är det korrekta namnet, inte "plenium". Plenum betyder något i stil med "församling", det är mao där de olika rören samlas.

    När det gäller utformningen av insuget så vill man inte ha tvära böjar, så ett inlopp på mitten som motorerna till 9-5 har är egentligen en strömmningsmässig mardröm. Det går att göra anslutningar på mitten men dessa bör då se helt annorlunda ut, för en original, eller lätt trimmad motor så har det dock mindre betydelse för.

    För att utforma insuget använder man på proffisionell nivå vanligen olika CFD-program. Vad som är önskbart är att lufthastigheten över insugstrattarna är låg, vilket leder till ett lokalt högtryck, detta ska ske genom att luften bromsas in till närmare stillastående helst utan strömningsförluster. Naturligtvis så bör man ha samma tryck över alla cylindrarna.

    Hur stort ska ett plenum vara?
    De flesta är mellan 1 och 8 ggr motorvolymen, vilket ju ger lite att välja på. Det förekommer också att man har flera plenum vilka kan vara sammankopplade med ex. spjäll, detta beror på bland annat på motorkonfiguration, tändordning osv.

    Vilket varvtal ska insuget avstämmas för?
    Detta är egentligen en mycket svårare fråga än vad man kan tro eftersom detta påverkar motorns vridmomentkurva och man vill normalt ha ett visst utseende på kurvan för att få motorn lättkörd. Om en biltillverkare utformar insuget så är de sannolikt avstämda för att i samband med andra effekter orsakade av ex. kamaxeltider bidra till en önskad kurva. För en lågvarvig motor så kan man vanligen inte heller lägga insugningsrörens längd på första returpulsen utan kanske först på andra, tredje eller fjärde. Effektmässigt är det förstås bäst att lägga dem på första om man bortser från strömningsförlusterna orsakade av de långa rören.

    Har man inga större resurser så bör man förmodligen räkna ut, eller få längderna till insugsningsrören uträknade. Se till att de har ordentilga radier och därefter bygga en plenumkammare av sådan storlek att den passar i bilen, lämpligen kan man sno utformningen från någon tävlingsmotor.

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    2 860
    Hej


    Tack för svaret Johan

    Dessa CFD-program har jag förstått är dyyyrt och få tag på och jag antar att få tag i det orätt är tämligen svårt.

    Finns det någon man kan vända sig till för att få hjälp med utformningen?


    Låt säga att man kör enklast möjliga, dvs tar ett rör, och sätter i nya trattar, blir reslutatet bättre än orginal eller försämrar man då?

    Motorvolymen är ju på 2.3 liter, så 2.3*1.5 = 3.45 liter?
    hur får man ut längden då?


    Mvh Tomas.
    B256R@1100kg. SwedishPerformance.
    Att trimma är silver, lätta är guld.

  10. #10
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    64
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Snacka om att man blev duktigt förbryllad av den artickeln.
    Saab 900T -83, Austin A30 -54, DAF66 -73 och Opel Blitz -70
    http://www.saivis.se/_a/saab900/saab900.html

Liknande ämnen

  1. Hur räknar färddatorn i Saab 9-5 och 9-3?
    Av Agilljam i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-06-09, 10:11
  2. Nytt insug med gammal kabelmatta?
    Av Saab Turbo 89 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-08-09, 21:25
  3. [LÖST] Antal inlägg räknar inte.
    Av Freddan^ i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-04-21, 20:29
  4. Hur räknar men ut villka kammar man ska ha ?
    Av Johmar i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-02-02, 21:26
  5. Hastighet / Tid = HP - hur räknar man ?
    Av Gamedawg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-12-26, 22:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •