Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Min 9000 stannade på första provturen efter motorbytet :(

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    21

    Min 9000 stannade på första provturen efter motorbytet :(

    Bytte motor på min 9000 2,3T -92, allt verkade bra men efter ca 15min provkörning stannade den och är nu heldöd. När jag först försökte återstarta bilen ryckte det konstigt i några av instrumentvisarna, vid senare startförsök ser alla instrument ut att funka normalt.
    Trodde först att det var fel på bränslepumpen då den inte går igång när jag kör startmotorn, den funkar när man kopplar 12V direkt så det verkar saknas någon styrsignal.
    Jag har kollat så att alla säkringar, DI, Databox och LH-Jetronic är hela.
    Funderar nu på om APC:n kan ställa till det så att det inte tänder på rätt ställe? Eller om det går nån styrsignal från den till LH-Jetronic och sen vidare till bränslepumpen?
    Om det var något i instrumenteringskretskortet som brann, kan det göra att bilen inte startar?

    Saker som jag modifierat:
    Använder Lambdasonden från en äldre bil, kontakten passade inte, så jag fick skarva med "sockerbit"
    Kablaget från givaren som sitter bakom remskivan på vevaxeln var avkapat så jag fick skarva de tre färgkodade trådarna(grön, röd, brun) med en sockerbit.

    Bilen startade direkt och verkade funka bra i ca 15 min, min teori är att någon komponent blivit överbelastad och gått sönder efter ett tag, frågan är bara vilken?

    Tacksam för all hjälp!
    /TE
    Vitton klarade 140 på N E20-avfarten Kumla

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Hasslarp
    Inlägg
    533

    Re: Min 9000 stannade på första provturen efter motorbytet :(

    Har du kollat om jordflätan till motorn sitter och ger kontakt som den skall?

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979

    Re: Min 9000 stannade på första provturen efter motorbytet :(

    Inte särskilt bra att skarva vevaxelgivarens kabel med sockerbit. Bör lödas och användas krympslang, men i regel ALDRIG skarvas. Likaså lamdasondkabel, längden på kabeln är också väldigt viktigt att den inte skiljer mot orginal.
    Ditt fel är troligast kabeln till vevaxelgivaren. Kolla om varvräknaren hoppar lite när du vevar på starten. Är den helt död, LÖD kablarna istället.
    En annan vanlig felorsak vid motorbyte är glappkontakt i de grå kontaktstyckena till motorhärvan i akvariet, att man antigen inte fått i kontaktstycken ordentligt eller att det var oxid på stiften när man tog isär det. Händer även att stiften backar ur när man trycker ihop kontakterna.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    21

    Re: Min 9000 stannade på första provturen efter motorbytet :(

    Tack för tipsen
    Jordkablarna sitter på plats både till växellåda och motorfäste, men jag ska kontrollmäta dessa. Sen ska jag se över kontakten i alla kabelhärvorna, även om de ser ut att sitta ihop som de ska.

    /TE
    Vitton klarade 140 på N E20-avfarten Kumla

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 484
    Medlem#
    3456

    Re: Min 9000 stannade på första provturen efter motorbytet :(

    Får du ingen signal från vevaxelgivaren så går inte bränslepumpen heller...lambdasonden bör inte ge din bil startproblem...
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    21

    Re: Min 9000 stannade på första provturen efter motorbytet :(

    Varför spelar längden på kablarna från givare roll?
    Vitton klarade 140 på N E20-avfarten Kumla

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 302

    Re: Min 9000 stannade på första provturen efter motorbytet :(

    Citat Ursprungligen postat av 9000CS2,3Tsport
    Varför spelar längden på kablarna från givare roll?
    Om du förlänger med tiotals meter så har det viss betydelse men inte normala motorrumslängder. Och nej, man skarvar inte en lambdasonskabel genom att löda.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979

    Re: Min 9000 stannade på första provturen efter motorbytet :(

    [quote=J.K Nilsson]
    Citat Ursprungligen postat av "9000CS2,3Tsport":1lxnozby
    Varför spelar längden på kablarna från givare roll?
    Om du förlänger med tiotals meter så har det viss betydelse men inte normala motorrumslängder. Och nej, man skarvar inte en lambdasonskabel genom att löda.

    J.K Nilsson[/quote:1lxnozby]

    Utveckla detta är du snäll. Finns det Autoexperten butiker och Mekonomer butiker som slutat sälja universal lamda, pga att kunderna just använder skarvhylsan som medföljer, och detta varar bara en kort stund. Ett eller två ohm fel när motorstyr mäter milliampere gör rätt stor skillnad på om motorn kommer att gå mät rätt blandning eller inte.
    Har ett antal ggr på jobbet fått löda om skarvar som kunder gjort på lamdakablar, eller korta lamdakablar då dom är en halvmeter för långa mot innan.

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 302

    Re: Min 9000 stannade på första provturen efter motorbytet :(

    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Utveckla detta är du snäll. Finns det Autoexperten butiker och Mekonomer butiker som slutat sälja universal lamda, pga att kunderna just använder skarvhylsan som medföljer, och detta varar bara en kort stund. Ett eller två ohm fel när motorstyr mäter milliampere gör rätt stor skillnad på om motorn kommer att gå mät rätt blandning eller inte.
    Har ett antal ggr på jobbet fått löda om skarvar som kunder gjort på lamdakablar, eller korta lamdakablar då dom är en halvmeter för långa mot innan.
    När du gör en lödpunkt så har du tillverkat ett "Peltierelement" om det skulle vara någon exotisk legering i lambdakabelen eller den sladd du väljer att skarva den med. När du värmer ena änden av signalkabeln i sonden och låter lödstället vara kylt så får en resulterande EMK som gör att lambdasondsingången kan bli utstörd.

    Eftersom det är högimpediva ingångar då man vill mäta spänning så blir det inte så hög ström så att det påverkar mätresultatet om du får en skillnad med någon ohm.

    Problemet med skarvhylsorna som följer med lambdasonder brukar vara att väldigt få har tillgång till rätt sorts klämtång för oisolerade kabelskor, biltema var till och med så bussiga att man skicka med för korta stumpar krympslang så att förbindelsen misslyckades.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    21

    Re: Min 9000 stannade på första provturen efter motorbytet :(

    Kollade först kablaget till vevaxelgivaren och lödde om det men bilen startade fortfarande inte. Jag plockade då bort remskivan och gjorde rent givaren där det låg en massa färgflagor och metalliskt pulver. Sen efter att jag kört startmotorn ett antal minuter startade motorn igen
    Tack för tipsen om vevaxelgivaren som fick mig på rätt spår igen.
    Vitton klarade 140 på N E20-avfarten Kumla

Liknande ämnen

  1. Saab 9000 bara stannade!
    Av Rikard i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-02-14, 18:01
  2. Svar: 32
    Senaste inlägg: 2009-08-20, 17:42
  3. Motor som brummar på första 30 sekundrarna efter uppstart
    Av Davyp3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-07-14, 20:48
  4. Dålig sync på 5an vid första växling efter kallstart?
    Av Micke P i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-05-24, 20:22
  5. Blårök första körningen efter vintern!?
    Av Marvin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-01, 16:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •