Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Motorvärmare, hur fungerar det?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Hörby/Skåne
    Inlägg
    16

    Motorvärmare, hur fungerar det?

    Hej

    Köpt min första Saab nu i dagarna. Sambon hade en 9000 för något år sedan.
    Blev en 9-5 2,3T -99 med svart skinn och fina 17".

    Men nu till min fråga som är lite genant, men jag känner att jag måste fråga.
    Min kupéfläkt är kass och ska lämna in bilen och få det fixat. Skulle kunna göra det själv men eftersom jag inte har tillgång till något bra garage så betalar jag hellre för det.

    Rutan blir ju väldigt immig och isig och det tar en stund innan det försvinner utan fläkt. Därför undrar jag hur det funkar med motorvärmaren? Har aldrig använt sådan tidigare på någon bil så jag är novis på området. Ska den gå på någon timer eller liknande eller är det bara att plugga in strömmet så sköter bilen det själv?

    Tack på förhand!

    Med vänlig hälsning
    Magnus
    9-5 2,3T -99

  2. #2

    Re: Motorvärmare, hur fungerar det?

    Hej og velkommen til forumet!

    Motorvarmeren varmer opp kjølevesken slik at motoren blir fortere varm, siden den allerede er blitt lunket opp noen grader.
    Ja, den passer seg selv, plugg den bare inn et par timer før du skal starte opp.

    Men det hjelper neppe som erstatning for kupevifte...

    Sikker på at vifta er gått, at det ikke er vifteregulatoren som har paya?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Hörby/Skåne
    Inlägg
    16

    Re: Motorvärmare, hur fungerar det?

    Tack så mycket!

    Men kan jag koppla in den när jag kommer hem kl16 och låta den vara inkopplad tills jag ska köra kl0500? Vill inte stiga upp mitt i natten för att koppla in motorvärmaren.

    Nej, jag vet att det inte ersätter fläkten, men det går lite snabbare om bilen redan är ljummen.

    Jag tror det är fläkten, att kolen har slitits ner. Tror inte den är bytt tidigare och bilen har gått 23k mil.

    Med vänlig hälsning
    Magnus
    Senast redigerat av Moderator den 2022-06-13 klockan 18:16. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-5 2,3T -99

  4. #4
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163

    Re: Motorvärmare, hur fungerar det?

    Motorvärmaren börjar värma när den får ström till sig, och tre timmar räcker för det allra mesta. Därför använder många en timer på vägguttaget då det inte går att programmera från bilen när strömmen skall slås på till värmaren. Motorn skadas inte om värmaren går längre, men det sliter lite mer på doppvärmaren.
    /Johan

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Hörby/Skåne
    Inlägg
    16

    Re: Motorvärmare, hur fungerar det?

    Okej. Tack för svaret!

    Vi bor i lägenhet och uttaget sitter på en lyktstolpe precis vid infarten. Förmodligen tänkt att användas till julgransbelysning (står en gran brevid). Därför får jag stå med bilen på gräsmattan för att strömmen ska nå. Har upplyst hyresvärden om detta då jag blev av med framblinkers och att någon försökte slanga diesel från min gamla bil. Därför vill jag inte sätta någon timer och det handlar på sin höjd om en eller två veckor.

    Mvh
    Magnus
    Senast redigerat av Moderator den 2022-06-13 klockan 18:16. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-5 2,3T -99

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Halvljus fungerar ej men valselljus fungerar. 9000
    Av berkbs i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-09-10, 16:34
  2. Fungerar verkligen min motorvärmare?
    Av JiBe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-01-31, 22:07
  3. Fungerar min motorvärmare (9-5 2006 Biopower)?
    Av johan es i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-12-06, 21:45
  4. Hur se om motorvärmare fungerar?
    Av Brainy i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-07, 17:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •