Visa resultat för omröstning: Vilken hamburgekedja föredrar du?

Antal röster
104. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Frasses

    4 3,85%
  • Max

    41 39,42%
  • Burger King

    24 23,08%
  • Mcdonalds

    7 6,73%
  • Sibylla

    21 20,19%
  • Övrigt/finns inte med i listan

    7 6,73%
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 49

Ämne: Vilken är det bästa hamburgehaket?

  1. #21
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 507
    Medlem#
    9481

    Re: Vilken är det bästa hamburgehaket?

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    KFC är iaf min favourit, synd att de inte finns här bara.

    BK brukar jag väl åka till, Big tasty på donkan är helt OK med, men den brukar ju försvinna lite titt som tätt mot annat skit.

    Strongman när fan vad du på BK i värnamo sist?
    jag vet vad de brukar vara för några där men inte är det finniga 16åringar, de är på donkan,.,.,.,
    Det var i höstas jag var på BK i Värnamo sist, då var det en PJ (praktikantJävel) som tog emot min beställning.
    Gångerna innan dess var hamburgarna slarvigt gjorda.

    BK i norrköping var najs förra mån
    Sommarjobbare kan man ju inte bedömma efter
    Tror det är en turkisk familj som äger själva BK resurangen här, de brukar för det mesta ha hela släckten där och jobba, därav att jag inte riktigt känner igen det där med finniga tonåringar...

    Brukar käka där 1-2 gånger i månaden och har inte råkat ut för nått skumt, hamburgarna känns iaf stora om man jämför whooper med Big mac, bagmac känns nästan som en vanlig hamburgare för den är då inte stor längre...

    En tråkig sak är ju dock priserna här uppe på hamburgare, saknar tiden när jag bodde i Australien och man för 30kr kunde köpa mer än man orka käka.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  2. #22
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Vilken är det bästa hamburgehaket?

    Citat Ursprungligen postat av Kippy
    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_

    Men man måste väl få förklara varför man tycker ens val är det bästa valet?
    Ja givetvis.. har jag sagt motsatsen eller vad menas
    Ja detta? :P
    Saablös dåre

  3. #23
    Helt original Kippys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Södra Skåne
    Inlägg
    591

    Re: Vilken är det bästa hamburgehaket?

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Citat Ursprungligen postat av Kippy

    Ja givetvis.. har jag sagt motsatsen eller vad menas
    Ja detta? :P
    Hmm ok.. jag e nog för trött i skallen för jag hänger inte med.. skitsamma

  4. #24
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Vilken är det bästa hamburgehaket?

    Citat Ursprungligen postat av Kippy
    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Ja detta? :P
    Hmm ok.. jag e nog för trött i skallen för jag hänger inte med.. skitsamma
    Jag med, sov gott
    Saablös dåre

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    416

    Re: Vilken är det bästa hamburgehaket?

    Citat Ursprungligen postat av perr
    Överlägsen etta: Sibylla rockar!!!
    En klassisk superstar 150 gr hamburgare. Mmmmm...
    (blev en sån till lunch idag faktiskt)

    resten kommer lååångt ner på listan...
    Max, McD, Burger King är ren nöd-mat. Inget man tar frivilligt väl??
    Uppenbarligen är du en man med osedvanligt god smak!

    /Henke
    Happy Festivus - for the rest of us!

  6. #26

    Re: Vilken är det bästa hamburgehaket?

    Det finns inget som slår en Supreme på Max på något hamburgerhak i nuläget, enligt min mage. Miccy D:s och Sibylla är helt ok i de flesta lägen (synd att de goda burgarna på McD bara gästspelar då och då), Burger King är jag inte förtjust i överhuvudtaget och Frasses har jag aldrig käkat på. Men som sagt, Max får min röst.
    9-3 Aero Coupé (2001)

  7. #27
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523

    Re: Vilken är det bästa hamburgehaket?

    Jag vill påstå att det ofta är även en stor dos religion i åsikterna om de olika hamburgerhaken, vilket då antagligen påverkar åsikterna mer än de reella smakskillnaderna.


    Själv kan jag förvisso känna skillnad på de olika firmornas olika burgare, men i de flesta fall är de inte särskilt stora och visste man inte så kunde det många gånger vara en burgare från vilken som helst av dem.

    Då de flesta burgare oavsett märke har en övervägande del av ingredienserna av samma sort, så kan inte dessa påverka smaken så himla mycket. Tänker då på tomat sallad lök senap ketchup bröd.

    Visst skiljer det lite i själva burgarköttet, som ger en del av de olika karraktärerna, men även där så är det många gånger ganska lika.

    Jag tror att en rätt stor del av påståendena i sådana här trådar är rent subjektiva, ja kanske alla? För hur många har gjort några mer seriösa tester i saken?

    Jag tror det skulle vara intressant att se hur många av er som i ett blindtest klarade att smaka på olika burgare och pricka in om den kommer från McD MAX BK eller annan. Jag gissar att många av er skulle ha betydligt fler missar än vad ni tror och vad era i tråden så bestämda åsikter ger sken av....


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  8. #28

    Re: Vilken är det bästa hamburgehaket?

    la min röst på övrigt, vilket tekniskt sett är fel då det är ett ställe jag menar och inte en kedja
    karljohansgatan nedanför kusttorget... som gammla "coles"
    JAGUAR - spinner som en katt

  9. #29
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Vilken är det bästa hamburgehaket?

    Nu ska vi göra det lätt för oss, Burger king funkar helt klart, tyvärr så saknar vi den kedjan här i Gävle, men MAX är "resturangen" som är bäst! Syns ju även på röstningen Fast det är nog väldigt mycket som en annan skrev här, att kvaliteten är nog väldigt lokal, en sak som ja tycker påverkar en hamburgares kvalitet är hur seriöst ihopsmackad den är!

    Den dagen jag får en burgare som ser ut som den på reklamskyltarna kommer jag personligen att yrka på Nobelpriset!

    /J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  10. #30
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523

    Re: Vilken är det bästa hamburgehaket?

    Jag kan även säga att den hamburgerkedjan som jag blivit mest besviken på är Max. Men det beror inte alls på Max sjäkva, utan det hela beror på att man under flera år hört så många (i t ex sådana här trådar) lovorda Max för att vara så himla överlägset mycket godare fräschare och bättre än McD och BK.

    Jag hann alltså matas med detta om Max under en lång tid utan att själv lyckas hamna på ett Max-ställe, därför att det var lite bristvara på Max-restaurangen här i trakten och när man var ute och for runt i landet så blev det ofta av gammal vana att man halkade in på McD el. BK, inte minst för att man var van med det och visste vad man fick och gillade det. Att då testa Max och kanske riskera att bli missnöjd blev då ofta nedröstat och man hamnade på de ställen man var van med.

    Men, så blev det alltså Max tillslut, och jag har för mig att det var i Borlänge och orsaken var att BK strax bredvid hade stängt av någon anledning men Max hade fortfarande öppet.

    Väl inne så kändes det ungefär som på alla andra H-hak, men med lite egen layout m.m. Det blev lite negativa vibbar direkt därför att vi var bara 3-4 stycken som skulle beställa och tomt i övrigt i restaurangen, och trots det så tog den en jäkla tid att få det beställt betalat och få maten på brickan så man kunde sätta sig och käka. Så, Max är över huvud taget inte en snabbmatsrestaurang.

    Väl vid borde med brickan lastad med enligt så mångas utsago i alla dessa vilken-är-bästa-godaste-hamburgerkedjan-trådarna, den överlägset bästa fräschaste mest nylagade godaste burgaren, så vek jag undan omslagspappret och tog mig en rejäl tugga och blev mäkta besviken......

    Här satt man och väntade sig nästan ett underverk till burgare, och så slog sanningen mig i trynet med verkligheten, det smakade ungefär som alla andra hamburgare, varken mer eller mindre. Lite egen touch på dressingen kanske, lite smakskillnad kanske ja, men i stort så så så.... smakade den som vilken annan burgare som helst i princip. Inget under av överlägset välgjord och fräsch burgare alls. Den var helt klart god, japp, men det är ju de andra hakens burgare i grunden med.

    Nu är detta några år sedan och jag har gästat ett antal olika Max över hela landet sedan dess, och mitt första intryck sitter benhårt kvar. Det är helt OK burgare, men jag kan på inga vis förstå att så många menar att Max på något sätt skulle vara överlägsna de andra kedjorna. För mig är de alla rätt lika, och jag gillar dem alla på sitt sätt. Därför så blir reaktionen sådan att när frågan kommer upp om vi ska stanna och hugga en burgare, så går det i princip lika bra med vilken som av de olika kedjorna. Eller så stannar jag upp en sekund eller två och känner efter vad jag är sugen på just den gången, och då väljer jag ofta den kedja som jag käkat minst på den sista tiden, just för att man blir lite trött på att bara käka på en av dem.

    Jag har trots detta givetvis vissa favoriter på de olika kedjorna som också kan påverka vilken det landas på, t ex så anser jag att KingWings på BK är närmast kriminellt goda, deras strips är lite egna då de är ungefär lika krispiga och goda jämt oavsett kalla eller varma. Många av deras burgare gillar jag.

    Men även McD har en egen variant på KingWings som också är goda men lite annorlunda, men inte lika goda som BK:s. De flesta burgarna på McD är goda men mina favoriter brukar vara antingen någon aktuell kampanjare eller McFeast eller QP-Cheese. Käkar sällan eller aldrig Big Mac, inte för att de inte skulle vara goda utan det blir bara inte av.

    Max har också goda burgare, t ex Supreme Cheese med bacon m fl, kan faktiskt inte namnet på dem, men de är helt okey med. Men det dryga med Max är att man ju på nåt sätt förväntar sig att det är en snabbmatsrestaurang, och då blir det ju fullständigt öken att få stå och trampa i en evighet oavsett hur mycket eller lite folk det är i restaurangen innan man väl har fått traggla sig igenom de olika stationerna i beställningssystemet och hamnat vid borde med en burgare i ansiktet...

    Sen kan jag heller inte alls förstå det som så många har som argument för Max, att deras burgare är lagade direkt och inte ligger i värmeskåp som på de andra kedjorna. Personligen så anser jag detta vara ett i princip totalt tomt argument.

    Varför det då? Jo, därför att jag tror de flesta skulle ha mycket svårt att i ett blindtest verkligen kunna peka ut vilken burgare som legat i värmeskåp några minuter och vilken som inte gjort det.

    Sen har vi ju det faktum att det i väldigt många fall är så att tillagad mat faktiskt skavila några minuter innan det serveras, just för att det ska få jämnare värme och smakerna ska hinna goa till sig lite. Just för kött och färsrätter så är detta vanligt. Så om burgaren då tillreds och sen läggs i några minuter i ett värmeskåp är inget bevis på att det alltid blir bara sämre. Dessutom har alla kedjorna ett mål i att burgarna ska ligga så lite som möjligt i dessa värmeskåp, så det handlar ändå inte om särskilt många minuter innan de kastas.

    En annan sak är ju att om vi går på fina lyxkrogen, så får vi inte heller där mat som är absolut direkt från stekpannan till tallriken, för där gör man tallrikarna med rätterna färdiga och ställer under värmelampor i ett värmeskåp, tills alla beställningar vid aktuellt bord är färdigt och servitörerna har tid att servera det, vilket kan handla om ett antal minuter, ungefär som på ett hamburgerhak....


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  11. #31
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    87

    Re: Vilken är det bästa hamburgehaket?

    Sibylla är favoriten med BK och Max på delad andraplast - när det gäller kedjor. Någon som varit på Vegabaren, strax norr om Haninge? Om det hade varit "bästa haket" så hade de vunnit

    /thomas
    Saab 9-5 2,3T SportCombi -05 -- Nuvarande projekt
    Volvo S70 GLT -98 -- Såld
    Saab 9000 CSE 2,3i -94 -- Stulen och inbytt

  12. #32
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157

    Re: Vilken är det bästa hamburgehaket?

    Blev en röst på Frasses, en stor stark va riktigt gott! Lagom med smak och på alla sätt bra, franska var dock lite sådär. Inget salt eller nåt. Men hamburgarn e ju de viktiga!

    Mäcken e ju blä, Max sådär, Burger King? Värt att prova?

    Sibylla fastnade inte på minnet så hur bra är det då?
    "Utan tvivel är man inte klok"

  13. #33
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 304

    Re: Vilken är det bästa hamburgehaket?

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    KFC är iaf min favourit, synd att de inte finns här bara.

    BK brukar jag väl åka till, Big tasty på donkan är helt OK med, men den brukar ju försvinna lite titt som tätt mot annat skit.

    Strongman när fan vad du på BK i värnamo sist?
    jag vet vad de brukar vara för några där men inte är det finniga 16åringar, de är på donkan,.,.,.,
    Det var i höstas jag var på BK i Värnamo sist, då var det en PJ (praktikantJävel) som tog emot min beställning.
    Gångerna innan dess var hamburgarna slarvigt gjorda.

    BK i norrköping var najs förra mån
    Det var mååååånga år sen vi hade BK i Norrköping, finns inte här.....
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  14. #34
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Vilken är det bästa hamburgehaket?

    [quote=fredrik_wt]
    Citat Ursprungligen postat av "_Strongman_":39xjfdvx

    Det var i höstas jag var på BK i Värnamo sist, då var det en PJ (praktikantJävel) som tog emot min beställning.
    Gångerna innan dess var hamburgarna slarvigt gjorda.

    BK i norrköping var najs förra mån
    Det var mååååånga år sen vi hade BK i Norrköping, finns inte här.....[/quote:39xjfdvx]

    Fel av mig, Linköping var det ju!
    Saablös dåre

  15. #35
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 401

    Re: Vilken är det bästa hamburgehaket?

    Brukar ga till McDonalds pa Brunnsparken pa natten, inga problem med dem som jobbar dar men pa natten finns en javla svarttaxiforare som gar in och fragar de som ater om de vill ha billig taxi och sa star det ocksa en massa svarttaxi utanfor och tjatar om de vill ha taxi! Men personligen sa tycker jag sa egentligen:

    1:Burger King
    2:Sibylla
    3:McDonalds

    Ni som ar i GBG har kanske ocksa markt att pa natten pa helgerna finns massa svarttaxi utanfor McDonalds??
    Nu: 9-3 2,0t
    Körkortsbehörigheter: A,B,C,D
    Har numera väldigt dåligt med tid att logga in här pga arbete!!

  16. #36
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Åbo/Stockholm (Norrort)
    Inlägg
    78

    Re: Vilken är det bästa hamburgehaket?

    Lite Off-topic:
    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    Mäcken e ju blä
    Nu vet jag ju inte exakt hur det ser ut i "Jeppis" i dagsläget, men jag är fan så trött på Hesburgers monopol i det här landet ...och det skulle vara trevligt att ha lite fler McD-restauranger, eller i alla fall lite variation. I Åbo finns mig veterligen endast två medan Hesburgerhaken är XX st...

    Tidigare fanns Carrolls (som oxå fanns i Sverige på 1970-talet), men det köpte ju Hesburger upp och Carrolls-restauranger finns väl nuförtiden bara i Helsingfors.

    On-topic:

    Min rangordning av hamburgarhaken i omröstningen blir:

    1. Max
    2. BK
    3. McD
    4. Sibylla

    Frasses kan jag inte uttala mig om, har aldrig ätit där.

    Det blir tyvärr oftast McD ändå av samma orsak som Tony418 nämnde...folk vill i allmänhet äta på ett ställe man är van med.


    /Z
    Saab 900 T16-90
    BMW M3 E36 -97
    Gitarr: BC Rich Kerry King V signature
    "If you don't powerlift...you don't know squat!!!"

  17. #37
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951

    Re: Vilken är det bästa hamburgehaket?

    Max.
    Inget slår ett Originalmål/Maxmål.

  18. #38
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Vilken är det bästa hamburgehaket?

    Citat Ursprungligen postat av Zakk
    Lite Off-topic:
    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    Mäcken e ju blä
    Nu vet jag ju inte exakt hur det ser ut i "Jeppis" i dagsläget, men jag är fan så trött på Hesburgers monopol i det här landet ...och det skulle vara trevligt att ha lite fler McD-restauranger, eller i alla fall lite variation. I Åbo finns mig veterligen endast två medan Hesburgerhaken är XX st...

    Tidigare fanns Carrolls (som oxå fanns i Sverige på 1970-talet), men det köpte ju Hesburger upp och Carrolls-restauranger finns väl nuförtiden bara i Helsingfors.

    On-topic:

    Min rangordning av hamburgarhaken i omröstningen blir:

    1. Max
    2. BK
    3. McD
    4. Sibylla

    Frasses kan jag inte uttala mig om, har aldrig ätit där.

    Det blir tyvärr oftast McD ändå av samma orsak som Tony418 nämnde...folk vill i allmänhet äta på ett ställe man är van med.


    /Z
    Som turist i finlandet stup i ett har man ju faktiskt funderat på varför inte kedjorna Hesburger och Koti-pizza som, finns ÖVERALLT i Suomi, etablerat sig på denna sida östersjön.
    Koti-pizza är väl inget man saknar iofs, men Hesburger, ja varför inte??? Är ju helt i klass med McD/MAX/BK... Det skulle absolut fungera i sverige.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  19. #39
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157

    Re: Vilken är det bästa hamburgehaket?

    Citat Ursprungligen postat av Zakk
    Lite Off-topic:
    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    Mäcken e ju blä
    Nu vet jag ju inte exakt hur det ser ut i "Jeppis" i dagsläget, men jag är fan så trött på Hesburgers monopol i det här landet ...och det skulle vara trevligt att ha lite fler McD-restauranger, eller i alla fall lite variation. I Åbo finns mig veterligen endast två medan Hesburgerhaken är XX st...

    Tidigare fanns Carrolls (som oxå fanns i Sverige på 1970-talet), men det köpte ju Hesburger upp och Carrolls-restauranger finns väl nuförtiden bara i Helsingfors.

    On-topic:

    Min rangordning av hamburgarhaken i omröstningen blir:

    1. Max
    2. BK
    3. McD
    4. Sibylla

    Frasses kan jag inte uttala mig om, har aldrig ätit där.

    Det blir tyvärr oftast McD ändå av samma orsak som Tony418 nämnde...folk vill i allmänhet äta på ett ställe man är van med.


    /Z
    I Jeppis finns bara McD, inget Hese. Så där blir det mäcken eller nån av lokala grillarna. Hesburger har bra mycket mer majonnäs å sås i sina produkter än McD. Känns också fetare när man äter.

    Misstänker att överlag så regerar Hesburger mer i södra finland än hit lite norrut. I Björneborg fanns ju länge en skylt som gjorde reklam för följande Hesburger som var om 270-nånting km. Nu är de fler har kommit till Vasa nyligen två nya Hesburger men inget annat.

    Variation är bra iaf. skulle gärna ta och prova vad Burger King har att erbjuda, Scanburger som de säljer vid Neste klarar jag mig dock utan. Fast det kanski inte är sämst i världen det heller.
    "Utan tvivel är man inte klok"

  20. #40
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Åbo/Stockholm (Norrort)
    Inlägg
    78

    Re: Vilken är det bästa hamburgehaket?

    Citat Ursprungligen postat av perr
    Som turist i finlandet stup i ett har man ju faktiskt funderat på varför inte kedjorna Hesburger och Koti-pizza som, finns ÖVERALLT i Suomi, etablerat sig på denna sida östersjön.
    Koti-pizza är väl inget man saknar iofs, men Hesburger, ja varför inte??? Är ju helt i klass med McD/MAX/BK... Det skulle absolut fungera i sverige.
    Jag vet inte om det någonsin funnits såna planer, men så där spontant skulle jag säga att det inte lönar sig. I sverige finns ovannämnda väletablerade kedjor på marknaden och det skulle kunna bli svårt att komma in som ny. På samma sätt är det svårt att tävla med Hesburger i finland. BK gjorde ett försök på 1980-talet. Carrolls (BK franchise) och McD försökte oxå hota enväldet, men till slut fick nästan ge upp helt, åtminstone i södra finland (Nu ser jag att det bara finns McD där Ken-1 bor, dvs högre upp i finland).

    Så Hesburger i sve...smakmässigt/samma klass som McD/Max/BK? möjligen, även om jag föredrar Max (Uppsala ftw! ). Hesburgers burgare är även väldigt såsiga/feta. Ekonomiskt värt? lite tveksamt.

    Däremot har Hesburger expanderat till Estland, Lettland, Litauen och Tyskland (samt Syrien, men där var lönsamheten lika med noll). Lite lustiga val av länder kanske, men det tycks löna sig.
    Saab 900 T16-90
    BMW M3 E36 -97
    Gitarr: BC Rich Kerry King V signature
    "If you don't powerlift...you don't know squat!!!"

Liknande ämnen

  1. Svar: 51
    Senaste inlägg: 2008-10-02, 12:50
  2. Japsdämpare av bästa kvalité.. Vilken / Vart?
    Av TalladegaR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-01, 20:50
  3. vilken är bästa toppen till 9000 -85?
    Av gamen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-08-28, 21:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •