Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Styrdon felar

  1. #1

    Styrdon felar

    Halloj, har en 9-5 AERO 2.3T -00 som inte gick igenom besiktning.

    Felande punkter var stötdämpare, någonting om styrdon eller vad det stod samt fasthållning dimljus.

    ABS-modul borde bytas sa besiktningsmannen, någon som råkat ut för detta? Aldrig hört om det överhuvudtaget faktiskt! Vad kostar det, går det för en hobbymekaniker att byta själv? Saab sa att det kostar 20'000 att lämna in, helvete heller säger jag.

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118

    Re: Styrdon felar

    Kan du säga vad det stod på besiktningspappret? Lyser några lampor som inte borde?

  3. #3

    Re: Styrdon felar

    Det står "ABS indikerar fel" tror jag, rätt så säker, har inte tillgång till papperet nu.

    Lampor såsom "TCS OFF", ABS och andra lyser titt som tätt, hastighetsmätaren lägger av ibland.

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118

    Re: Styrdon felar

    Om det bara är styrboxen är den rätt lätt att byta, men troligen är det mer än så, det finns ju en hel del delar i det där systemet. Det absolut enklaste felet är troligen att någon ABS-givare gett upp, men det kan vara hela ABS-modulen tyvärr. Går nog att få tag på beg, men jag vet inte om det är så himla lätt att byta om du inte har någon bra stans att vara och kan låta bilen stå ett tag.

  5. #5

    Re: Styrdon felar

    Nu har jag kikat runt lite på nätet också, du får en begagnad abs-modul för 1700kr.. Jag har tillgång till eget varmgarage och kan iaf hissa upp bilen med garage-domkraft, har även fått nys om att själva modulen sitter under lådan med säkringar.

    Finns det något sätt att kolla om det är något annat än abs-modulen, ex givare?

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118

    Re: Styrdon felar

    Det bästa är ju om du kan få felkoderna. De kan göra det på SAAB och jag tror Mekonomenverkstäder kan. När man vet det så är det lättare att gå vidare.
    Jag är dålig på snälla SAAB-verkstäder i din trakt, men det finns säkert någon som kan göra det för en billig peng, det tar ju bara 2 minuter med TECH-2.

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118

    Re: Styrdon felar

    Jag vet ju inte ens var du finns

  8. #8

    Re: Styrdon felar

    Finns i västerås

    Kan du felsöka det här med detta verktyg? (Tacho v200

    http://www.salapc.se/shopen/index.php?p ... &Itemid=26

    Är det en sådan som saab själva använder måntro?

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118

    Re: Styrdon felar

    Nja, det där ser ut som en mojäng för att fiffla med mätarställningar... du vet "mätarservice"

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 079

    Re: Styrdon felar

    Saab använder TechII och den har knappt kungen råd å köpa för privat bruk. Sen finns ju Mekotech som Mekonomens verkstäder har. De som tidigare varit Saabverkstäder har båda dera oftast.
    Men det brukar inte va helt gratis. Allt från "om vi lagar så kostar inte felsökning" till en tusenlapp, som jag hört nere från göteborgstrakten. Ocker kallas sånt.
    Har aldrig betalat mer än 500:- och de var just ABS;en.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  11. #11
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471

    Re: Styrdon felar

    Citat Ursprungligen postat av ChristianL
    Finns i västerås

    Kan du felsöka det här med detta verktyg? (Tacho v200

    http://www.salapc.se/shopen/index.php?p ... &Itemid=26

    Är det en sådan som saab själva använder måntro?

    Om du finns i Västerås så kan Aros AllBil läsa ut felkoder. De har en TechII instrument. 021-188588

    //B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    762

    Re: Styrdon felar

    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear
    Citat Ursprungligen postat av ChristianL
    Finns i västerås

    Kan du felsöka det här med detta verktyg? (Tacho v200

    http://www.salapc.se/shopen/index.php?p ... &Itemid=26

    Är det en sådan som saab själva använder måntro?

    Om du finns i Västerås så kan Aros AllBil läsa ut felkoder. De har en TechII instrument. 021-188588

    //B

    Inte för att tala illa om aros allbil men deras priser för att kolla felkoder med techII'an är ju i klass med björkmans bil (saab) 550kr fick jag betala för att få reda på vilken abs-givare som var trasig första gången jag var där, andra gången det hände mig köpte jag 2st abs givare för 400kr totalt och bytte den som visade fel och fick en gratis på köpet Saab tar faktiskt endast 600kr för att läsa ut felkoder med techII och då kan flera felkoder läsas ut som check engine och abs felkoder, tycker det är skumt att aros allbil tar så mycket när det är en liten verkstad.

    mvh marre

  13. #13

    Re: Styrdon felar

    Har kommit över en Saab-felsöknings-dator! Rätt kontakter, även tomgången lägger av, vilket är grymt irriterande då det är en automat! Kan även det ha att göra med abs-modulen? Först på fredag så har vi "provsvaren" från polarn... Håller tummarna att felet/felen är i enklaste laget!

Liknande ämnen

  1. Nog är det väl vevaxelgivaren som felar?
    Av Tomtefar i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-07-29, 09:42
  2. är det vanligt att di tk version 3.6 felar??
    Av läppglans i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-10-21, 13:55
  3. TCS som felar HJÄLP
    Av Lynx i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-09-18, 00:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •