Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Lite tips angående snöskoterköp!

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Lite tips angående snöskoterköp!

    Hej, tänkte försöka få lite råd angående vad jag borde köpa för snöskoter!

    Jag är lite hemma på området, har ägt skoter förrut och kört en del, men inte riktigt hundra endå!

    Jag vill ha en maskin som har driftsäkerhet, kvalitet, bra prestanda men vill inte betala mer än 30k! Har tittat lite på Polaris XC, samt Arctic cat ZR, vill undvika en Trippel eftersom jag har hört av många att det inte är att föredra, varför vet ja inte!

    Har satt en gräns, 38mm> på mattans kammar!

    Årsmodell skulle kunna tänkas från 2000> (Det ska vara en singel) inte någon familjemaskin för då ska alla bara åka med bakom haha!

    Hade Saab gjort snöskotrar så hade jag köpt en sådan, men nu vet ja inte!

    Tips ombedes!

    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Lite tips angående snöskoterköp!

    Artic är ju inte direkt kända för sin driftsäkerhet

    När jag hade ungefär samma funderingar, dock med lite lägre budget fick jag tipset att hitta en Polaris XCR 440 Special eftersom den har skapliga prestanda och samtidigt är lätt (250kg). Helt enkelt en rolig busmaskin.
    Special i det fallet innebär starkare motor och breddad framvagn med racingdämpare.
    Nackdelen med en sådan skoter är att den inte inbjuder till några längre turer pga den lilla tanken (27liter). Räckvidden blir alltså inte längre än absolut max 10mil

    Min maskin är f.ö till salu..
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Lite tips angående snöskoterköp!

    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Artic är ju inte direkt kända för sin driftsäkerhet

    När jag hade ungefär samma funderingar, dock med lite lägre budget fick jag tipset att hitta en Polaris XCR 440 Special eftersom den har skapliga prestanda och samtidigt är lätt (250kg). Helt enkelt en rolig busmaskin.
    Special i det fallet innebär starkare motor och breddad framvagn med racingdämpare.
    Nackdelen med en sådan skoter är att den inte inbjuder till några längre turer pga den lilla tanken (27liter). Räckvidden blir alltså inte längre än absolut max 10mil

    Min maskin är f.ö till salu..

    Ok vad har du för maskin? Är det den som du skrev om ovan?


    Exakt detsamma har ja hört om Arctic, men tycker om deras utseende! XC800 Edge är den som ligger närmast till valet nu, men vet inte om ja ska skotta runt på en 800:a med så lite körerfarenhet som ja har, den väger visserligen 265kg, o tanken rymmer 45l, men det blir väl likförbannat knappt 10mil haha!

    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Lite tips angående snöskoterköp!

    Jo det är min XCR 440 Special som är till salu.
    Har väl insett att den maskinen inte riktigt passar den typ av åkning som är aktuell för mig även om de få mil som blir varje år är ganska roliga.
    Jag vet inte vad den kan ha för effekt men det är nog en bra bit under 100, men för åkning på lederna häromkring räcker det gott å väl. Toppfarten ligger kring 140 och det räcker definitivt.
    För friåkning i fjällen ska man välja en annan maskin, framförallt med längre matta.

    En fördel med lite äldre sportmaskiner är att dom är ganska små och tar liten plats i uthus och på släpvagn

    Som nybörjarskoter tror jag att en 800:a är i kraftigaste laget och den lär inte heller vara helt gratis att försäkra

    Ang vikten på skotrar brukar väl den oftas anges som "torrvikt" och det är väl inte riktigt samma sak som tjänstevikt
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Lite tips angående snöskoterköp!

    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Jo det är min XCR 440 Special som är till salu.
    Har väl insett att den maskinen inte riktigt passar den typ av åkning som är aktuell för mig även om de få mil som blir varje år är ganska roliga.
    Jag vet inte vad den kan ha för effekt men det är nog en bra bit under 100, men för åkning på lederna häromkring räcker det gott å väl. Toppfarten ligger kring 140 och det räcker definitivt.
    För friåkning i fjällen ska man välja en annan maskin, framförallt med längre matta.

    En fördel med lite äldre sportmaskiner är att dom är ganska små och tar liten plats i uthus och på släpvagn

    Som nybörjarskoter tror jag att en 800:a är i kraftigaste laget och den lär inte heller vara helt gratis att försäkra

    Ang vikten på skotrar brukar väl den oftas anges som "torrvikt" och det är väl inte riktigt samma sak som tjänstevikt

    800:an är i kraftigaste laget, har kollat lite på Mach Z oxå, men då är det dessvärre en trippel!

    Det blir ju mycket lokal åkning för min del dvs, mindre leder som inte tillåter någon högre hastighet, försäkringen blir hög o de vet ja

    Jo torrvikten var det ja tänke på, men det blir ju så mycket mer. 45L * 0,745 33,5kg bränsle vid full tank samt lite olja osv.. Men det lär nog röra på sig! Sak samma så är detta en jungel som jag förhoppningsvis skall bli mer införstådd i! Men jag älskar när det finns mycket kraft kvar oavsett om ja glider i 50km/h likaväl som 100km/h, låter kanske lite fånigt, men kraft är inget jag kan få för mycket av

    Vad ska du ha för din skoter då? Årsmodell etc..!

    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Iggesund
    Inlägg
    62

    Re: Lite tips angående snöskoterköp!

    Hej

    AC zl/zr motorerna 500/600/700 har jag bytt vevaxel pga att den gick av inte helt ovanligt, sen så är dom bra törstig o boggin är aningen vekt byggd, drivaxlen har även gått sönder på några av polarnas skotrar.

    Polaris är överlag bra har haft en del problem med motorerna på nyare år gångar kolla upp att garanti jobben är gjord i såfall.

    Lynx från 02-03 riktigt fina maskiner dock kräver dom rätt mycke av föraren inte att dom är svår körd utan dom brukar vara rätt hård i dämperit.

    Yamaha i den pris gruppen nja dom håller men ganska tråkig.

    Ski-doo hade en mxz 700 -00 som jag hade i 1700 mil motor fungerar fortfarande (stannat i familjen). Om du kollar på en sån titta på 02 eller nyare lite dyrare men är det ett lite bättre fotsteg kör ställningen är bättre dock lite dyrare, både 600-800 riktigt fin sen sitter de elback på dom vilket är hur skönt som hälst.
    En mach z är åkafortpåisskoter går väl att åka på led med men är bra tung inte så rolig när men tar en tur på 20-30 mil.

    Som du ser tycker jag om ski-doo men men.

    mvh Daniel
    EL IMOLA DIABLO Saab 9000 Aero -97
    Saab 9-5 Vector -03
    Saab 9-3 Sc Hirsch -08

Liknande ämnen

  1. Lite tips angående 900
    Av Redman i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-18, 21:28
  2. Tips angående lite små fix?
    Av Graner i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-12-28, 17:20
  3. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-07-26, 18:35
  4. lite frågor angående t8
    Av al3x i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-02-07, 16:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •