Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Fläkten i ACC går bara på de lägre varven

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Alvesta
    Inlägg
    3

    Fläkten i ACC går bara på de lägre varven

    Hej!

    Har just handlat en andrabil och då föll valet på en SAAB 900 -95 2.0. Men jag har ett problem med min värmefläkt som jag hoppas få lite hjälp med.Har sökt lite på några forum och det är tydligen ett ganska vanligt fel märker jag. Har dock inte sett något fel som är som mitt.

    Mitt problem är att fläkten värmer och blåser men det känns som att den inte går för fullt. Den ändrar varvtal och displayen visar att den går för fullt men det känns som att fläkten bara går på typ läge 1 och 2 oavsett vad ACC displyen visar. Lyset i knapparna på ACC enheten funkar inte heller om det nu kan ha något samband. Har inte kollat säkringarna ännu vilket kanske kunde lösa belysningsproblemet men fläktregleringen känns som något annat. Är det fläktmotståndet eller Fläktregulatorn som är paj eller kan det vara något ytterligare. Nån som vet vad en ny regulator kostar? Motståndet kostade typ 350 spänn har jag hittat?

    Oerhört tacksam för svar!

    //Evil_Stewe

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Fläkten i ACC går bara på de lägre varven

    Hej.

    Jag skulle tippa på att det kan vara tre saker.

    1. Fläktmotstånd/Fläktregulator (Är mig veterligen samma sak)

    2. Glapp i kontakt till batteri (glappet kan göra att fläkten (samt övrig elektronik) snurrar på bättre vid bättre kontakt och sämre vid sämre kontakt. Kan vara värt att kolla upp.

    3. Dålig fläktmotor. Om kolen i motorn är dålig så kan motorn "ändra fart" av sig själv. Detta ter sig av att när axeln i motorn rör sig t ex när du svänger eller vid gupp eller liknande så får kolen lite bättre kontakt och fläkten fläktar på bättre ett tag.

    Enklast är väl att kolla glapp, sedan byta fläktmotstånd och sist fläktmotor.

    Om det är ett lite långsökt fel så kan också själva ACC-enheten är trasig.

    Om du vill så kan du göra en kalibrering och feltest av ACC systemet (den elektroniska biten av systemet that is). Om du trycker in "Auto" och "Off" samtidigt med bilen igång så kör enheten en feltest. Den rapporterar sedan hur många fel den hittar. Hittar den några fel så kan du få de utläst av Saab eller någon normal-avancerad verkstad. Där bör det synas om det finns något fel på enheten eller inte. Jag tror dock inte den känner av t ex en trasig fläktmotor eller fläktregulator, samt så känner den inte av om sakerna under motorhuven till ACC,n funkar. Utan feltesten känner av om luftblandspjäll, cirkulationsspjäll, ACC-enheten och exempelvis temperaturgivare och sånt fungerar.

    Citat Ursprungligen postat av Evil_stewe
    Lyset i knapparna på ACC enheten funkar inte heller om det nu kan ha något samband.
    Lyset i knapparna är antagligen bara trasiga lampor. Ett tips är att du kikar igenom tråden "Byte av diverse lampor i våra Saabar" som ligger under FAQ-delen av forumet. Där tror jag det bör finnas lite råd och tips.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Alvesta
    Inlägg
    3

    Re: Fläkten i ACC går bara på de lägre varven

    1. Jag kanske slänger mig med felaktiga ord Det jag menar med fläktmotsånd är den enhet som sitter direkt på motorn under det som kallas akvariet. Med fläktregulator menar jag den enhet som sitter under kåpan på mittkonsolen. Alltså typ nere uppe till vänster vid passagerarens fötter. När jag sökte efter möjliga felkällor så hittade jag dessa två felkällorna. Men det kan mycket väl vara jag som missuppfattat det hela

    2. Ska kolla upp det hela.

    3. Har inte märkt att den ändrar farten vid gupp eller liknande, men ska helt klart lyssna efter detta vid nästa tur. Hitills så har jag inte hört fläkten alls mer än när jag haft moton avslagen och verkligen lyssnat. Den som därimot hörs är Kupésenors vars fläkt surrar. Har provat att rengöra och smörjt den med 5-56 och då tystnade den ett tag men kom åter. Så den åker jag väl på att byta också om jag vill ha det lite tystare... Men den lär väl inte ha med denna att göra.

    Tack för tipsen! Någon som har ytterligare att tillföra till detta "spännade" ämne eller håller att med om Kongos tips? Vore intressant att veta vad jag fått de olika enheterna i punkt 1 ifrån? Existerar det ens någon sådan enhet som jag kallat "Fläktregulator"?

    mvh Evil_Stewe

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Fläkten i ACC går bara på de lägre varven

    Citat Ursprungligen postat av Evil_stewe
    1. Jag kanske slänger mig med felaktiga ord Det jag menar med fläktmotsånd är den enhet som sitter direkt på motorn under det som kallas akvariet. Med fläktregulator menar jag den enhet som sitter under kåpan på mittkonsolen. Alltså typ nere uppe till vänster vid passagerarens fötter. När jag sökte efter möjliga felkällor så hittade jag dessa två felkällorna. Men det kan mycket väl vara jag som missuppfattat det hela
    Kan vara jag som är ute på cykeln nu..

    Men "fläktmotstånd" sitter på motorn som sitter i akvariet på Saab 9000 och har till uppgift att reglera hastigheten på fläkten.

    "Fläktregulator" som du kallar det sitter under kåpan på mittkonsollen på Saab 900 och har till uppgift att reglera hastigheten på fläkten.

    Mig veterligen så sitter heller inte fläktmotorn i "akvariet" på ng900.

    Jag tror alltså att det är 2 saker som utför samma sak men sitter på olika ställen beroende på vilken bilmodell vi pratar om. Och du hade väl 900,a så då är det väl prylen under plastkåpan du bör titta närmre på.

    Jag kan ha fel, men så har jag uppfattat det i alla fall.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Alvesta
    Inlägg
    3

    Re: Fläkten i ACC går bara på de lägre varven

    Då var det klart. Jag fick byta fläktmotståndet som Kongo så riktigt beskrev skillnaderna på 1040:- sen blev det även till att byta två stycken lampor, 90 kr stycket, i ACC panelen. Så nu kör fläkten för fullt och det lyser fint från instrumenteringen.

    Tack så mycket för alla tips och rättelser för en lätt förvirrad SAAB nybörjare.

    //Evil_Stewe

  6. #6
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Fläkten i ACC går bara på de lägre varven

    Kul att höra att du fick till det och att det funkar.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 500
    Medlem#
    6973

    Re: Fläkten i ACC går bara på de lägre varven

    NG900 utan ACC, alltså med manuella vred, har ett fläktmotstånd precis som på 9000.

    Bara för att informera.

    http://www.thesaabsite.com/93/93fanspee ... cement.htm

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Liknande ämnen

  1. Fläkten blåser bara mot vindrutan.
    Av Pantern i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-08-02, 23:54
  2. Kupefläkt saab 900 går bara på lägre hastighet
    Av cofferT i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-02-23, 14:18
  3. fläkten blåser bara varmt...
    Av freddyn75 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-02-15, 11:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •