Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Byta 230V-strömbrytare mot kontaktuttag?

  1. #1
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 399

    Byta 230V-strömbrytare mot kontaktuttag?

    Amatören har varit framme igen, jag skulle vilja veta exakt hur korkad jag varit den här gången...

    Behöver alltså underhållsladda batterierna i min BMW, men har inte tillgång till eluttag i hyresgaraget, där finns bara en taklampa med tillhörande strömbrytare. Eftersom det är skitjobbigt att plocka ur batterierna ur skuffen för bortforsling till lämpligt eluttag bytte jag helt enkelt garagets lampströmbrytare mot ett uttag, kopplade in CTEK:en i motorrummet och då tändes såklart taklampan samtidigt. Det hade jag förutsett så jag skruvade bort glödlampan för att inte i onödan väcka garagegrannens nyfikenhet. Annars verkar det funka, tror jag.

    Jag känner mig lite som grillmästarn i "Plötsligt i Vinslöv" - ingenting kan hända...... eller kan det det?
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nyköpingstrakten
    Inlägg
    438

    Re: Byta 230V-strömbrytare mot kontaktuttag?

    Fanns verkligen både fas och nolla framdraget till brytaren? Hur är det med jorden?

    Ifall du verkligen vill ha seriösa svar på din fråga, så ställ den i stället på Byggahus el-forum. Där hänger det en massa yrkeselektriker som svarar på glada amatörers frågor.

    http://www.byggahus.se/forum/

  3. #3
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 399
    Citat Ursprungligen postat av mr Magic
    Fanns verkligen både fas och nolla framdraget till brytaren? Hur är det med jorden?
    Tre sladdar, den gulgröna kopplade jag till jord. Men CTEK:en drar inte igång som den skall så jag får nog vackert gräva upp batterierna ur skuffen ändå...

    Yrkeselektriker? Såvitt jag har sett verkar sådana numera anse att "NEJ pilla inte själv med din glödlampa eller skarvsladd - tillkalla proffs!"
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Byta 230V-strömbrytare mot kontaktuttag?

    Kul. Du har antagligen kopplat fas och tändtråd till din laddare. Tändtråden går till belysningen som i sin tur är kopplad till jord därigenom får du tillgång till denna. Man kan säga att du seriekopplat din laddare med belysningen.
    Sluta med det där. Det kan bli överbelastning i armaturen. Är det lysrör eller glödljus?
    Du behöver fas, nolla och skyddjord för att få till ett uttag. Är inte apparaten skyddjordad behöver du naturligtvis ingen skyddsjord.
    Fredrik J

  5. #5
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 399
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Kul. Du har antagligen kopplat fas och tändtråd till din laddare. Tändtråden går till belysningen som i sin tur är kopplad till jord därigenom får du tillgång till denna. Man kan säga att du seriekopplat din laddare med belysningen.
    Såsom det är draget i garaget funderade jag åt det hållet, fast i andra termer...

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Sluta med det där.
    Done.
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    66

    Re: Byta 230V-strömbrytare mot kontaktuttag?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Kul. Du har antagligen kopplat fas och tändtråd till din laddare. Tändtråden går till belysningen som i sin tur är kopplad till jord därigenom får du tillgång till denna. Man kan säga att du seriekopplat din laddare med belysningen.
    Sluta med det där. Det kan bli överbelastning i armaturen. Är det lysrör eller glödljus?
    Du behöver fas, nolla och skyddjord för att få till ett uttag. Är inte apparaten skyddjordad behöver du naturligtvis ingen skyddsjord.
    Täntråden går till belysningen som i sin tur kopplas till NOLLAN!
    Jordledaren får ALDRIG leda ström vid normal drift.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    669
    Medlem#
    2681

    Re: Byta 230V-strömbrytare mot kontaktuttag?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Du har antagligen kopplat fas och tändtråd till din laddare. Tändtråden går till belysningen som i sin tur är kopplad till jord därigenom får du tillgång till denna. Man kan säga att du seriekopplat din laddare med belysningen.
    Citat Ursprungligen postat av Bojzan
    Täntråden går till belysningen som i sin tur kopplas till NOLLAN!
    Jordledaren får ALDRIG leda ström vid normal drift.
    I och med att du skruvar ur glödlampan så bryts kretsen då kopplingen till NOLLAN försvinner. Därav att laddaren inte vill riktigt.
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Byta 230V-strömbrytare mot kontaktuttag?

    Kom att tänka på cedete och den här tråden då jag såg följande bild:



    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    66

    Re:

    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Citat Ursprungligen postat av mr Magic
    Fanns verkligen både fas och nolla framdraget till brytaren? Hur är det med jorden?
    Tre sladdar, den gulgröna kopplade jag till jord. Men CTEK:en drar inte igång som den skall så jag får nog vackert gräva upp batterierna ur skuffen ändå...

    Yrkeselektriker? Såvitt jag har sett verkar sådana numera anse att "NEJ pilla inte själv med din glödlampa eller skarvsladd - tillkalla proffs!"
    Man ska absolut INTE försöka sig på att vara "redig" hemma elektriker om man inte har en aning om regler eller hur man kopplar för att få önskad funktion!
    Det är inte bara ditt liv du äventyrar du kan likväl äventyra liv och lem för andra personer eller skada på egendom.

    Vet inte hur många gånger folk kommit och frågat mig som yrkesman hur man kopplar si eller så hemma, då man börjar förklara lite grundläggnde el kunskaper och märker att hjulen snurrar men aldrig kuggar i hos motparten så är det bara att säga till att slå upp gula sidorna och ringa el-installatör.

    Det finns en anledning till att det idag krävs 3-årig gymnasie utbildning följt av lärlings utbildning på företag för att bli fullbetald elektriker.

    Så jag avslutar som du avslutade; Liv och lem är inte värt nån insparad hundring - tillkalla oss proffs!

Liknande ämnen

  1. Minikontaktor BG09T2A? 230V 50Hz.
    Av Mr Aero i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-03-18, 14:22
  2. 12v till 230v omvandlare?
    Av Mr Aero i forum Off Topic
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-01-22, 20:02
  3. Nackdelar med LED-lampor (230V)?
    Av Pumba i forum Off Topic
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2010-11-04, 06:27
  4. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-11-19, 21:20
  5. 12V -> 230V (Växelriktare)
    Av Treo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-04-25, 23:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •