Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Dra pluskabeln från slutsteget saab 9-3 -98

  1. #1

    Dra pluskabeln från slutsteget saab 9-3 -98

    Hej och godkväll, börjar med att säga att jag är nybörjare på det här med ljudbygge och uppskattar all sorts hjälp!. Jag köpte nyligen en baslåda och slutsteg, och kablarna är i ordning gjorda och klara att dra från slutsteget, men haken är den att jag har inte en aning om hur jag ska dra kabeln från därbak till batteriet, hittar inget hål att dra igenom under huven, och vet inte riktig vart jag kan borra heller, hört att det finns en gummi genomförning under handsfacket dock. Är iallafall i stort behov av lite expert hjälp om det finns några sånna där ute nu .

    Sedan undrar jag även om man förlorar några viktiga funktioner om man byter stereo? har hört att något med abs, och lite andra enheter går via stereon, och allt det där med bussar och dylikt, har även köpt en ny stereo men vågar inte pilla med det, vill inte förstöra något. Att göra fel kan bli dyrt

    Hör gärna av er snarast!, god fortsättning på året!

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Dra pluskabeln från slutsteget saab 9-3 -98

    Citat Ursprungligen postat av beifeldtarn
    hittar inget hål att dra igenom under huven, och vet inte riktig vart jag kan borra heller, hört att det finns en gummi genomförning under handsfacket dock.
    Det finns två ställen du kan dra igenom den på.

    1. Det sitter en gummigenomföring ovanför pedalerna ungefär i höjd med där rattstången går ut till motorrummet. Lättast är att du tar det uppifrån tror jag. Titta ner mot marken bak vid torpedväggen vid säkringsboxen/fjäderbensstaget så kan du se den. För att komma åt kabeln inne i bilen behöver du ta bort täckplattan som sitter vid pedalerna.

    2. Det sitter en annan gummigenomföring ovanför handskfacket som sagt. Lättast är om du öppnar huven och tittar längst ut på bilens högra sida (vänster om du står framför bilen) nedanför vindrutan så ser du en bunt kablar gå in under plastskyddet där vindrutetorkarna sitter. Där kan du kanske dra igenom kabeln också. För att komma åt kabeln inne i bilen behöver du ta bort handskfacket.

    Tänk på att inte dra lågnivåkablar från stereon tillsammans med strömkablar. Detta på grund av risk för störningar. Därför rekommenderar jag att du drar lågnivåkablarna på höger sida under dörrtrösklarna på bilen medan du drar strömkablarna på vänster sida, där de flesta av bilens befintliga strömkablar befinner sig.

    Citat Ursprungligen postat av beifeldtarn
    Sedan undrar jag även om man förlorar några viktiga funktioner om man byter stereo? har hört att något med abs, och lite andra enheter går via stereon, och allt det där med bussar och dylikt, har även köpt en ny stereo men vågar inte pilla med det, vill inte förstöra något. Att göra fel kan bli dyrt
    Det är skitsnack att "en massa saker går via stereon". Det är antagligen på nyare 9-3,or man refererar till då det kan vara lite värre att byta stereo på dom. ABS systemet går absolut inte via stereon utan det är ett eget system.

    Den funktion som man kan behöva veta om är:

    * Originalstereon är ingift med bilen. Detta hör till stöldskyddet och gör att originalstereon inte kommer att fungera i någon annan än din bil så länge den inte blir "urgift" med bilen. Däremot tror jag att en eftermarknadsstereo borde fungera utan problem i din bil.

    * Det finns en (eller två?) extra kablar från originalstereon som förser sidden med information om radiokanal etc. Denna kabel bör kopplas ur för att eventuellt inte sidden ska få störningar från den nya radion. Du bör också se till att radion är avstängd när du tar ur den. Det finns risk för att informationen i sidden "hänger kvar" med den nya stereon annars. (Hade du P3 på radion så kan det om du har otur stå kvar "P3" i sidden även med den nya radion.) För att slippa detta bör man alltså se till att radion inte ger sidden någon information innan urkopplandet.

    * Om du har det stora ljudpaketet (AS3) där du har högtalare i framdörrarna så har originalstereon ett eget slutsteg för dörrhögtalarna. Detta slutsteg är inte säkert att du får igång på en eftermarknadsstereo då det inte är en vanlig RCA kabel mellan stereon och slutsteget utan en annan kabel. Exakt om man kan skaffa adaptrar osv för att få det att funka vet jag inte.

    Citat Ursprungligen postat av beifeldtarn
    har även köpt en ny stereo men vågar inte pilla med det, vill inte förstöra något. Att göra fel kan bli dyrt
    Är du väldigt osäker så kan det vara bra att ta hjälp av någon som är van med billjud. Det är egentligen inte svårt, och tar du god tid på dig och se till att följa alla installationsanvisningar och ha gott om tid på dig så går det säkert bra. Men som sagt, det kan vara skönt att ha någon som är van att "bolla" tankar med när man skruvar..
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3

    Re: Dra pluskabeln från slutsteget saab 9-3 -98

    Tack så mycket, detta var all hjälp jag behövde, fattar inte varför jag inte vände mig till detta forumet redan från första början. Super bra ! ska försöka ikväll, återkommer eventuellt vid fler frågor eller om jag lyckades eller inte.

    Mvh Simon

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    243

    Re: Dra pluskabeln från slutsteget saab 9-3 -98

    efter ett antal inbrott i tidigare bilar så har kabeldragningen blivit en vardag när det gäller stereo för mig men jag måste säga att saaben har varit värst... hehe

    jag drog min igenom torpeden där vid handskfacket och har min strömkabel dragen brevid lågnivåkabeln eftersom jag inte hade någo val (ingen lust att slita upp golvet)
    har trots detta inga störningarna i mitt ljud (skärmad lågnivå och skärmad strömkabel)

    ett tips innan du drar igenom kabeln..
    handskfackssidan är lättast (enligt mig)
    trä igenomen en antenn först och fäst sedan kabeln på antennen
    smörj in kabeln i lite silikon eller annat glidmedel
    sedan är det bara att dra på

    ett sak att kolla innan du skruvar fast handskfacket igen (om du drar kabeln på den sidan) är att se efter om någon anslutning till "den silvriga boxen" (kommer ej på vad den heter) som sitter till höger inte lossat... hände mig och tg ett litet tag innan man listade ut det, hehe
    Bruksbil och ögonsten, og9-3: Projektsida

  5. #5
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Dra pluskabeln från slutsteget saab 9-3 -98

    Citat Ursprungligen postat av MartinAberg
    handskfackssidan är lättast (enligt mig)
    Nja.. Själv tycker jag nog att den i torpeden vid pedalerna är minst lika lätt. Även om man i utgångsläget har svårare att se genomföringen den vägen så är det inte så krångligt, och har vissa fördelar mot för handskfackets genomföring.

    Själv har jag dragit igenom strömkabel till slutsteget (21 eller 32mm tror jag det är. Kommer inte ihåg vilket), kabel för styrning av diversebelysning fram (USA-blinkers och parkeringslampor i extraljus), kabel för främre backljus, kablar (2st) för oljetemp och oljetryck samt slang för turbotrycksmätare genom genomföringen vid pedalerna.

    Dessa drogs dessutom igenom vid 3-4 tillfällen, så särskilt enormt jobbigt är det ändå inte.

    Har enbart dragit igenom motorvärmarkabeln i genomföringen vid handskfacket och nog tyckte jag det var minst lika jobbigt faktiskt.

    Men som sagt så är genomföringen ovanför pedalerna ganska nära rattstången. Det är viktigt att man ser till så inga kablar ligger nära rattstången och det kan vara en fördel att man fäster upp kablarna man drar igenom där med buntband eller liknande för att kablarna inte ska kunna hamna mot rattstången och kunna nötas mot den eller liknande.

    Citat Ursprungligen postat av MartinAberg
    jag drog min igenom torpeden där vid handskfacket och har min strömkabel dragen brevid lågnivåkabeln eftersom jag inte hade någo val (ingen lust att slita upp golvet)
    har trots detta inga störningarna i mitt ljud (skärmad lågnivå och skärmad strömkabel)
    Ok att det funkar för dig, men att rekommendera någon annan att göra lika tycker jag är lite vågat. Man ska ALDRIG om man kan undvika det dra en lågnivåkabel tillsammans med strömkabel eller helst ens inte korsa dom.

    Det är rätt grundläggande och får väl anses höra till "kabeldragning A och O" i bilstereosammanhang.

    Om man nu anser sig MÅSTE dra den via handskfacket och anser sig inte orka plocka upp golvet så skulle jag rekommendera att man offrar den där extra metern kabel (och ev gå upp i kabeldimension) och gå över till vänster sida igen så att lågnivån kan få ligga själv på höger sida.

    Citat Ursprungligen postat av MartinAberg
    ett sak att kolla innan du skruvar fast handskfacket igen (om du drar kabeln på den sidan) är att se efter om någon anslutning till "den silvriga boxen" (kommer ej på vad den heter) som sitter till höger inte lossat... hände mig och tg ett litet tag innan man listade ut det, hehe
    "Den silvriga boxen" är ECU,n / Trionic enheten / Styrboxen eller vad man nu väljer att kalla den och den har centrala/vitala uppgifter för bilen och motorn. Man bör därför vara försiktig med den. Det är absolut inte bra att dra ur kablar ur den handsken och lyckas man med det så måste man se till att få i den kabeln igen och att det är bra kontakt.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Dals-Ed
    Inlägg
    710

    Re: Dra pluskabeln från slutsteget saab 9-3 -98

    jag bytte ut allt ljud i min og 9-3. när jag drog mina strömkablar så drog jag strömmen i dörrlisterna inne i bilen och sedan ut i motorrummet via gummi bussningen vid pedalerna. lågnivån drog jag på passargerarsidan bakom handsfacket och sedan in i listerna på den sidan.

    angående stereobyte så var det inge problem för mig då jag hade as1 och inget extra slusteg. så jag tog bara bort den gammla stereon och satte in en alpine istället. och köpte till ett orginalfack på saab. enda som lsutade fungera då är ratt knapparna. men det går och köpa till en adapter för 900kr på brl som gör att det fungerar som det skall beroende på om stereon stödjer detta.

    tar dock lite tid att dra strömmen men jag drog strömmen innifrån bilen och ut i motorrummet. med en ståltråd i änden av strömmen som jag vinlkade upp i motorrummet och tog tag i och drog upp den peace of cake ;P

    så har du as 1 är det bara att bygga går även koppla in slutsteg på orginal stereon med med hjälp av en adapter från http://www.backesljudbygg.se

    för mig var det 0 störning med strömpaket ifrån biltema på detta viset. körde mds 4 kanals steg och även mutant monosteg på samma gång och det fungerade utmärkt.

    orkar man inte dra lågnivå kan man även köpa steg med hi input och få signal via tex 6&9 där bak. gjorde så på min 9-5a för den hade as2 och inte utgång för backes adapter :/ vet dock inte hur det är på 9-3 då jag bara pillat med as 1 på dem.

    Mvh
    Martin
    9-5 vector sc 2,3t -02

    http://www.garaget.org/euroman

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    243

    Re: Dra pluskabeln från slutsteget saab 9-3 -98

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Citat Ursprungligen postat av MartinAberg
    handskfackssidan är lättast (enligt mig)
    Nja.. Själv tycker jag nog att den i torpeden vid pedalerna är minst lika lätt. Även om man i utgångsläget har svårare att se genomföringen den vägen så är det inte så krångligt, och har vissa fördelar mot för handskfackets genomföring.

    Själv har jag dragit igenom strömkabel till slutsteget (21 eller 32mm tror jag det är. Kommer inte ihåg vilket), kabel för styrning av diversebelysning fram (USA-blinkers och parkeringslampor i extraljus), kabel för främre backljus, kablar (2st) för oljetemp och oljetryck samt slang för turbotrycksmätare genom genomföringen vid pedalerna.

    Dessa drogs dessutom igenom vid 3-4 tillfällen, så särskilt enormt jobbigt är det ändå inte.

    Har enbart dragit igenom motorvärmarkabeln i genomföringen vid handskfacket och nog tyckte jag det var minst lika jobbigt faktiskt.

    Men som sagt så är genomföringen ovanför pedalerna ganska nära rattstången. Det är viktigt att man ser till så inga kablar ligger nära rattstången och det kan vara en fördel att man fäster upp kablarna man drar igenom där med buntband eller liknande för att kablarna inte ska kunna hamna mot rattstången och kunna nötas mot den eller liknande.
    Anledningen till att jag aldrig drog den där var för att jag inte kunde hitta den genomföringen som alla sa var så lätt att hitta...
    En bild så jag kan använda den genomföringen i framtiden?

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Citat Ursprungligen postat av MartinAberg
    jag drog min igenom torpeden där vid handskfacket och har min strömkabel dragen brevid lågnivåkabeln eftersom jag inte hade någo val (ingen lust att slita upp golvet)
    har trots detta inga störningarna i mitt ljud (skärmad lågnivå och skärmad strömkabel)
    Ok att det funkar för dig, men att rekommendera någon annan att göra lika tycker jag är lite vågat. Man ska ALDRIG om man kan undvika det dra en lågnivåkabel tillsammans med strömkabel eller helst ens inte korsa dom.

    Det är rätt grundläggande och får väl anses höra till "kabeldragning A och O" i bilstereosammanhang.

    Om man nu anser sig MÅSTE dra den via handskfacket och anser sig inte orka plocka upp golvet så skulle jag rekommendera att man offrar den där extra metern kabel (och ev gå upp i kabeldimension) och gå över till vänster sida igen så att lågnivån kan få ligga själv på höger sida.
    Rekomendera kan du inte påstå att jag gjorde för det gjorde jag verkligen INTE!
    Anledningen till att jag inte drog den i andra tröskeln (hade tänkt detta från början!) var för att den tröskeln är fullsmetad med orginalkablar så hade problem att bara få på tröskeln vanligt.

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Citat Ursprungligen postat av MartinAberg
    ett sak att kolla innan du skruvar fast handskfacket igen (om du drar kabeln på den sidan) är att se efter om någon anslutning till "den silvriga boxen" (kommer ej på vad den heter) som sitter till höger inte lossat... hände mig och tg ett litet tag innan man listade ut det, hehe
    "Den silvriga boxen" är ECU,n / Trionic enheten / Styrboxen eller vad man nu väljer att kalla den och den har centrala/vitala uppgifter för bilen och motorn. Man bör därför vara försiktig med den. Det är absolut inte bra att dra ur kablar ur den handsken och lyckas man med det så måste man se till att få i den kabeln igen och att det är bra kontakt.
    Just så heter den ja (hjärnsläpp igår)...
    Jag plockade inte ut en kabel för skojs skull om du tror det, såg inte ens styrboxen där den satt då jag ej hade ner handskfacket helt och hållet...

    Sådära, då har jag nog lyckats försvara mig lite!


    EDIT: en sådan adapter du söker har de även på MDS. Inbyggd remote sa de men den är ju inget vidare ändå OFTAST... har dessutom för mig den är runt 50-lappen billigare på MDS... själv har jag den från backes och är nöjd
    Bruksbil och ögonsten, og9-3: Projektsida

  8. #8
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Dra pluskabeln från slutsteget saab 9-3 -98

    Citat Ursprungligen postat av MartinAberg
    Anledningen till att jag aldrig drog den där var för att jag inte kunde hitta den genomföringen som alla sa var så lätt att hitta...
    En bild så jag kan använda den genomföringen i framtiden?
    Lätt att hitta har jag aldrig hört någon säga. Den är rätt svår att se om du frågar mig, men den är rätt lämplig att använda då man kommer ut där man ofta behöver en eller annan kabel vilket gör att det blir kortare dragningsväg mot för handskfacket..

    Jag har ingen bild på själva genomföringen, men jag har en bild på var den finns. För att hitta den måste ni själva försöka leta lite i området, förslagsvis med hjälp av ficklampa osv.

    Genomföringen finns nedanför de röda pilarna på bilden.


    Citat Ursprungligen postat av MartinAberg
    Rekomendera kan du inte påstå att jag gjorde för det gjorde jag verkligen INTE!
    Nä. Men du sa ungefär: "jag har gjort så här utan några som helst problem".
    Säger man att man har gjort på ett sätt utan några som helst problem utan att informera om riskerna med det (för ofta kan den här lösningen innebära just problem med störningar) så kan du ju inte bli förvånad över att någon påpekar att det är olämpligt?

    Det hade varit samma sak om du hade sagt att du kör med 3 av 5 hjulskruvar utan några problem eller pystrimmat utan problem. Visst. Det KAN funka utan problem, men då man talar om att det fungerar utan problem för dig, så tycker jag det är viktigt att man också då informerar den som frågar (trådskaparen) om vilka problem som faktiskt KAN uppstå om man drar lågnivåkablar ihop med strömkablar, om man kör med hälften av bultarna till hjulet eller om man pystrimmar...

    Om man inte själv påpekar det så får man faktiskt vara beredd på att någon annan "varnar" för att det kan bli problem.

    Citat Ursprungligen postat av MartinAberg
    Anledningen till att jag inte drog den i andra tröskeln (hade tänkt detta från början!) var för att den tröskeln är fullsmetad med orginalkablar så hade problem att bara få på tröskeln vanligt.
    Ett tips är att man inte nödvändigtvis MÅSTE få plats med kabeln inne i de plastskenor eller gångar under plasttrösklarna som originalkablarna finns i. Lägger man strömkabeln strax nedanför den här plasträlsen som originalkablarna går i eller en bit under golvmattan under tröskeln så finns det plats för i alla fall en 32mm kabel. Det vet jag flera som har (kanske även mig själv då, men då jag är osäker på om jag har 21mm eller 32mm kabel så ska jag inte svära på det).

    Citat Ursprungligen postat av MartinAberg
    Jag plockade inte ut en kabel för skojs skull om du tror det, såg inte ens styrboxen där den satt då jag ej hade ner handskfacket helt och hållet...
    Nej, det trodde jag inte, och påstod inte det heller.

    Jag informerade om att det är en jävligt viktig box, som har jävligt viktiga funktioner. Både för din skull så att om du är osäker på om du fick dit kabeln riktigt så bör du annars se till att den sitter riktigt, men också för trådskaparens skull om han råkar göra samma sak så är det väldigt viktigt att han också får dit kabeln.

    Drar man ur fel kabel ur den boxen så kan man antagligen sätta viktiga säkerhetsfunktioner för motorn ur spel, eller få en kortslutning på något illa valt ställe vilket båda kan få förödande konsekvenser.

    Återigen handlar det om att jag informerar både dig och dom som läser tråden om (som jag tycker är) viktiga saker. Om du tar åt dig av den informationen och tolkar det som "gnäll" eller kritik från min sida så får det stå för dig, men jag kan säga att det är det inte menat som.

    Citat Ursprungligen postat av MartinAberg
    Sådära, då har jag nog lyckats försvara mig lite!
    Försvara dig lite från vad?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    243

    Re: Dra pluskabeln från slutsteget saab 9-3 -98

    För att göra ett långt inlägg kort...

    1. Letat där men inte hittat... Du kan inte säga ungefär hur långt ner jag ska leta

    2.
    Citat Ursprungligen postat av MartinAberg
    jag drog min igenom torpeden där vid handskfacket och har min strömkabel dragen brevid lågnivåkabeln eftersom jag inte hade någo val (ingen lust att slita upp golvet)
    har trots detta inga störningarna i mitt ljud (skärmad lågnivå och skärmad strömkabel)
    kan delvis hålla med dig där men påpekar ändå hade jag kalrat mig utan störningar med dubbla skärmar!

    3. jag har 21mm nu så jag ska göra så när det är dags att dra om

    4. uppfattade dig fel... hehe...

    5. se på det hela ur mitt perspektiv, hehe
    Bruksbil och ögonsten, og9-3: Projektsida

Liknande ämnen

  1. Slutsteget som sitter i 150 premium systemet Saab 9-3 2008
    Av nniikkllaass1988 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-10-07, 00:25
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-09-10, 22:10
  3. kabel till slutsteget i saab 9-5
    Av Agaton.sax i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-05-28, 17:35
  4. Hjälp, jordfel från slutsteget
    Av Fimpen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-29, 22:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •