Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: koppla in usa ljus 9-5 -07

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    12

    koppla in usa ljus 9-5 -07

    Hej! Undrar vilket sätt som e lättast att ta ström ifrån till usa ljusen? Antar att det e från parkerings ljusen för det finns väl inget fördraget på bilen för detta? E det lättast att ta av fronten då eller går det ändå? Detta e min första SAAB så jag e inte så kunnig än. Tacksam för svar!

    Edit: GUIDE: US-sidomarkeringsljus OG9-5 med "Dame Edna" facelift MY06-10
    Senast redigerat av Moderator den 2020-01-14 klockan 00:00. Anledning: Länk till guide i FAQ

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    13784

    Re: koppla in usa ljus 9-5 -07

    Om det är samma kabelhärva som i äldre 9-5 så är det fördraget, du behöver bara byta lamphållaren till USA-varianten.
    ---------------------------------
    9-3 cabrio '99

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    364

    Re: koppla in usa ljus 9-5 -07

    Ström kan du ta vart du vill egentligen förutsatt att det inte för fördraget. Tar du från parkeringsljuset så kommer dom att lysa konstant dvs. att du inte har möjlighet att stänga ner dem oavsett läge på ljusreglaget.

    Tar du ström från t ex dimljusen har du möjlighet att stänga av dem när du känner för det. Alternativt att du sätter en strömbrytare på dem då jag antar att SBP inte godkänner eftermonterade USA ljus.

    Att plocka ner fronten känns väldigt onödigt, bara lite trångt att få fram kablar men att plocka ner den känna overkill

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    karlskrona
    Inlägg
    449

    Re: koppla in usa ljus 9-5 -07

    vet inte hur det är på dom nya men till dom gammla så finns det fördraget ända man behöver är nya lamphus plus nya blikers lampor åk till saab och fråga dom gjorde jag
    kör just nu ingen saab =( körde innan en saab 9-5

    har läs och skriv problem så viss missuppfattning kan ske och skriv fel.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    12

    Re: koppla in usa ljus 9-5 -07

    Citat Ursprungligen postat av klimpan
    vet inte hur det är på dom nya men till dom gammla så finns det fördraget ända man behöver är nya lamphus plus nya blikers lampor åk till saab och fråga dom gjorde jag
    Tack för svaren! Om det e fördraget var sitter eller ligger kopplings kontakten? har letat men hittar ingen. dom usa ljusen jag har sitter inte med blinkersen, min blinkers sitter integrerad med lyktan. Dessa usa ljusen har bara en liten sockel med en 5w5 lampa i och fungerar väl mer som ett konstant lysande sidomarkerings ljus.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    karlskrona
    Inlägg
    449

    Re: koppla in usa ljus 9-5 -07

    Citat Ursprungligen postat av pidder
    Citat Ursprungligen postat av klimpan
    vet inte hur det är på dom nya men till dom gammla så finns det fördraget ända man behöver är nya lamphus plus nya blikers lampor åk till saab och fråga dom gjorde jag
    Tack för svaren! Om det e fördraget var sitter eller ligger kopplings kontakten? har letat men hittar ingen. dom usa ljusen jag har sitter inte med blinkersen, min blinkers sitter integrerad med lyktan. Dessa usa ljusen har bara en liten sockel med en 5w5 lampa i och fungerar väl mer som ett konstant lysande sidomarkerings ljus.
    finns lite olika hur man har usa ljus som jag har så har jag i själva vanliga blinkers lampan alsså en dubbel polig med 21/5 watts lampa och för att se så ska det vara tre kablar in. dock får man göra som jag sa innan att åka till saab och köpa nytt lamphus/kontakt plus nya lampor två spoliga. det du ska göra vet jag inte hur man gör men du får nog sno ström då ifrån p ljuset eller nått.
    kör just nu ingen saab =( körde innan en saab 9-5

    har läs och skriv problem så viss missuppfattning kan ske och skriv fel.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 057

    Re: koppla in usa ljus 9-5 -07

    Det finns inget fördraget utan det blir till att dra eget. Jag kopplade mina till positionsljuset för att få rätt funktion på dom och enligt Bilprovningen ska det vara okey men jag ska snart dit med min så får vi se hur det går...
    Kör arbetsholken VW Caddy -05 basset-transporten VW Golf Variant -08 och
    VW Golf Cab -91 på sommaren

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    364

    Re: koppla in usa ljus 9-5 -07

    Sen får du jättegärna skilja på om du skall ha USA-ljus eller sidomarkeringar.

    USA-ljus = Konstant lysande blinkers (5/20w, trepolig blinkers). Ljuset riktat framåt (ej lagligt)

    Sidomarkering = Liten diod, ljuskälla åt sidan, ljuset riktat åt sidan (Lagligt med orange färg)

  9. #9
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 081
    Medlem#
    7289

    Re: koppla in usa ljus 9-5 -07

    Citat Ursprungligen postat av PaleRider
    Sen får du jättegärna skilja på om du skall ha USA-ljus eller sidomarkeringar...underlättar lite.

    USA-ljus = Konstant lysande blinkers (5/20w, trepolig blinkers). Ljuset riktat framåt (ej lagligt)

    Sidomarkering = Liten diod, ljuskälla åt sidan, ljuset riktat åt sidan (Lagligt med orange färg)
    Det där beror ju helt på vilken årsmodell du snackar om. Från 06 och framåt fungerar usa-marknadens ljus som så att det är en liten lampa som lyser åt sidan. På de tidigare modellerna är det blinkerslampan som lyser framåt. Båda är dock USA-ljus, för de är lyktor tillverkade för den amerikanska marknaden.

    Mvh Marcus

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 057

    Re: koppla in usa ljus 9-5 -07

    Citat Ursprungligen postat av Slender
    Citat Ursprungligen postat av PaleRider
    Sen får du jättegärna skilja på om du skall ha USA-ljus eller sidomarkeringar...underlättar lite.

    USA-ljus = Konstant lysande blinkers (5/20w, trepolig blinkers). Ljuset riktat framåt (ej lagligt)

    Sidomarkering = Liten diod, ljuskälla åt sidan, ljuset riktat åt sidan (Lagligt med orange färg)
    Det där beror ju helt på vilken årsmodell du snackar om. Från 06 och framåt fungerar usa-marknadens ljus som så att det är en liten lampa som lyser åt sidan. På de tidigare modellerna är det blinkerslampan som lyser framåt. Båda är dock USA-ljus, för de är lyktor tillverkade för den amerikanska marknaden.

    Mvh Marcus
    Och då ser det ut som på bilden nedan. Sitter en w5w-lampa bakom reflexen som lyser upp i mörkret.

    Kör arbetsholken VW Caddy -05 basset-transporten VW Golf Variant -08 och
    VW Golf Cab -91 på sommaren

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    13784

    Re: koppla in usa ljus 9-5 -07

    ... fast om man med "USA-ljus" menar att de ska kopplas som på amerikanska marknaden, då måste man se till att koppla med fast lysande blinkerslampa. Bilar har ALLTID orange hörnljus riktade framåt på USA-marknaden.
    ---------------------------------
    9-3 cabrio '99

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 057

    Re: koppla in usa ljus 9-5 -07

    Citat Ursprungligen postat av enor
    ... fast om man med "USA-ljus" menar att de ska kopplas som på amerikanska marknaden, då måste man se till att koppla med fast lysande blinkerslampa. Bilar har ALLTID orange hörnljus riktade framåt på USA-marknaden.
    Reflexen på min bild är enbart ett positionsljus och har ingenting med blinkersen att göra. Således är det den funktionen jag beskrev i mitt förra inlägg.
    Kör arbetsholken VW Caddy -05 basset-transporten VW Golf Variant -08 och
    VW Golf Cab -91 på sommaren

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    12

    Re: koppla in usa ljus 9-5 -07

    Citat Ursprungligen postat av Saneringa
    Det finns inget fördraget utan det blir till att dra eget. Jag kopplade mina till positionsljuset för att få rätt funktion på dom och enligt Bilprovningen ska det vara okey men jag ska snart dit med min så får vi se hur det går...
    Tack! då vet jag. Får börja leta kablar till helgen!

  14. #14
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 081
    Medlem#
    7289

    Re: koppla in usa ljus 9-5 -07

    Citat Ursprungligen postat av enor
    ... fast om man med "USA-ljus" menar att de ska kopplas som på amerikanska marknaden, då måste man se till att koppla med fast lysande blinkerslampa. Bilar har ALLTID orange hörnljus riktade framåt på USA-marknaden.
    http://www.youtube.com/watch?v=7NOBO...eature=related
    Kika 33s in i klippet. Detta är de enda USA-ljus som finns på en 9-5 från 06 och framåt. Lyser orange åt sidan. Ljus avsett för den amerikanska marknaden.

    Ett exempel till är ng9-3 03-07, USA-ljusen består av sidomarkeringsljus som sitter på listen fram http://forum.saabturboclub.com/viewt...?f=30&t=193720

    ________________________________________________

    För övrigt bör det vara helt ok att ha dessa i Sverige med då de är riktade åt sidan och inte framåt.

    Mvh Marcus

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Sävedalen
    Inlägg
    86

    Re: koppla in usa ljus 9-5 -07

    Men är det itne även så att om man får tag på SAABs orginal USA-blinker sså kan man ha oranget sken framåt och sedan om man kopplar extra så skall man kunna ha bakljus på sidorna.
    Så var det iaf i de USA blinkerserna som jag har kopplat in. Men har ej då tagit mig tid till att koppla in bakjljuset då detta verkar vara svårt. Någon som vet?
    Saab 9-5 2,3T

  16. #16
    Sugmotor Mats Anderssons avatar
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Säter
    Inlägg
    62

    Re: koppla in usa ljus 9-5 -07

    Citat Ursprungligen postat av Cagner
    Men är det itne även så att om man får tag på SAABs orginal USA-blinker sså kan man ha oranget sken framåt och sedan om man kopplar extra så skall man kunna ha bakljus på sidorna.
    Så var det iaf i de USA blinkerserna som jag har kopplat in. Men har ej då tagit mig tid till att koppla in bakjljuset då detta verkar vara svårt. Någon som vet?
    Sidobackljus går att montera i de flesta blinkersarmaturerna på SAAB:ar som inte har det som orginal, har gjort så på vår 9-5 -98, köpte två universallamphållare och fräste upp hål för dessa, minns sen inte om jag fäste dom med skruv så att dom inte ramlar ur, eller hur jag gjorde. Inkopplingen var enkel, i alla fall på -98:orna så finns backljus tillgängligt i ett kontaktstycke alldeles under batteriet (vet dock inte hur det är på manuella, vår är med automat).

    /Mats
    /mvh m277

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    13784

    Re: koppla in usa ljus 9-5 -07

    I stand corrected!! Tydligen är det "orange eller vitt" som gäller för parkeringljusen på USA-marknaden trots allt. Måste säga att vitt verkar vara extremt ickepopulärt för jag har aldrig sett det på någon bil tidigare
    ---------------------------------
    9-3 cabrio '99

  18. #18
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 081
    Medlem#
    7289

    Re: koppla in usa ljus 9-5 -07

    Citat Ursprungligen postat av Cagner
    Men är det itne även så att om man får tag på SAABs orginal USA-blinker sså kan man ha oranget sken framåt och sedan om man kopplar extra så skall man kunna ha bakljus på sidorna.
    Så var det iaf i de USA blinkerserna som jag har kopplat in. Men har ej då tagit mig tid till att koppla in bakjljuset då detta verkar vara svårt. Någon som vet?
    Så fungerar USA-binkersen till 9-5 98-01. Då är det blinkerslampan som ska lysa med 5w och blinka med 21w. Och så finns det ett extra hål för en sockel som man kan koppla in backljus till ja. Dock fungerar det inte så på trådskaparens 07'a. Tveksam på hur det är på 02-05.


    Mvh Marcus

  19. #19
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 081
    Medlem#
    7289

    Re: koppla in usa ljus 9-5 -07

    Citat Ursprungligen postat av enor
    I stand corrected!! Tydligen är det "orange eller vitt" som gäller för parkeringljusen på USA-marknaden trots allt. Måste säga att vitt verkar vara extremt ickepopulärt för jag har aldrig sett det på någon bil tidigare
    Haha, nej 99% av alla amerikanska bilar har ju orange ljus som lyser framåt! Kan inte komma på någon annan bil än SAAB där det inte lyser orange framåt heller för tillfället!

    Mvh Marcus

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 057

    Re: koppla in usa ljus 9-5 -07

    Citat Ursprungligen postat av Slender
    Citat Ursprungligen postat av enor
    I stand corrected!! Tydligen är det "orange eller vitt" som gäller för parkeringljusen på USA-marknaden trots allt. Måste säga att vitt verkar vara extremt ickepopulärt för jag har aldrig sett det på någon bil tidigare
    Haha, nej 99% av alla amerikanska bilar har ju orange ljus som lyser framåt! Kan inte komma på någon annan bil än SAAB där det inte lyser orange framåt heller för tillfället!

    Mvh Marcus
    Porsche, Volvo, Mercedes och vissa modeller av Volkswagen bland andra.
    Kör arbetsholken VW Caddy -05 basset-transporten VW Golf Variant -08 och
    VW Golf Cab -91 på sommaren

Liknande ämnen

  1. Koppla DRL ljus
    Av noniz i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-04-09, 10:27
  2. DRL ljus?
    Av Tchn226 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-05-14, 15:01
  3. Led ljus?
    Av saab_4ever i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-11-17, 18:36
  4. koppla in usa ljus på saab 9-5 M02
    Av M frändberg i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-07-13, 07:12
  5. vit ljus
    Av la_tobbe i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-09-20, 16:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •