Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Läckage styrservo SAAB 9000 CSE -96

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    78

    Läckage styrservo SAAB 9000 CSE -96

    Hej på er i vintermörkret!

    Nu har jag ett litet (?) bekymmer med min kära klenod! Är på långresa och efter ett matuppehåll blev det ordentligt trögt att taxa ut bilstackaren ur parkeringsfickan. Okulärbesiktningen gav vid handen att patienten blöder ur styrservosystemet. Jahapp, köpa massor av olja, stanna varannan mil och fylla på så att man når slutdestinationen verkar iaf inte ha dödat styrservopumpen på så vis. Men...

    Tog in patienten på undersökning i en GDS-hall idag och har konstaterat följande symptom (när motorn är igång) efter omfattande okulär undersökning samt palpering (känna med korvfingrarna):

    *vid rattutslag åt båda hållen blöder systemet ymnigt (fylld servobehållare töms på under minuten) och det verkar vara styrservopumpens drivaxeltätning som gett vika (svårt att se men det verkar rinna på remskivans insida och det går inte att känna nåt läckage från rör och slangar i övrigt),

    *vid "rakt fram"-läge läcker det nästan inget alls och man kan köra flera mil utan att det behöver fyllas på,

    *så länge olja är i systemet funkar det klanderfritt.

    Baserat på det har jag ett par frågor till detta underbara forum såklart (tilläggas ska väl att det blir mekdag snart så jag får riva ur innerskärmen och kolla lite närmare/reparera klenoden):

    1. Kan jag vara rätt ute med att pumpens drivaxeltätning gått hädan eller har jag missat nån slang, rör, koppling eller annat viktigt som gör att det strilar ner från remskivan? Har funnit ingående slang från behållaren och ett utgående tryckrör...

    2. Går det överhuvudtaget att renovera servopumpen i såna fall och är det värt det besväret istället för att köpa en ny?

    3. Är det lika bra att beställa nya rör eftersom de kommer gå sönder när jag ska skruva eller tror ni man kan klara sig med de gamla?

    4. Förutom att SAAB's original servoolja rekommenderas och att jag ska vara extremt renlig under mekandet, vad bör jag tänka på?

    Jag skulle bli lyckligast i världen om någon kunnig där ute skulle vilja förbarma sig och skriva ner några rader kunskap eftersom jag har dryga 40 mil hem till veckan och jättegärna vill köra min underbara nyreparerade SAAB istället för någon sunkig hyrbil.

    God fortsättning på er och glöm inte att glutta på låten för saabfreaks: http://www.youtube.com/watch?v=B-jUir7ypPU
    -x--x--x--x--x--x--x--x-
    Taggtråd är också tråd!

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Läckage styrservo SAAB 9000 CSE -96

    Är du i stockholmstrakten kan du få en okej pump av mig. Del ligger bara o skräpar. Finns ett pytteglapp men den har bara snurrat 15000 mil. Det var styrväxeln som va paj på min men ja bytte pumpen först. Skaffa en Haynesbok. Den har bra beskrivning hur man byter. 0735-082375 om du är på genomresa åt det hållet.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    78

    Re: Läckage styrservo SAAB 9000 CSE -96

    Det låter ju super. Ska meka idag med lilla stackaren så ska vi se vad som är paj. Ska faktiskt till Stockholm imorgon och glutta på nån barnteater. Jag ringer under kvällen om det blir aktuellt. Tänk att det här forumet är helt klart bäst i världen! Fast det är klart, bilar med själ förtjänar ju ett sånt forum!

    Haynesboken ligger sådär en 40 mil härifrån såklart. Men den är väldigt fin där den ligger i garaget. Ska nog lägga den i bagaget framöver.
    -x--x--x--x--x--x--x--x-
    Taggtråd är också tråd!

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555

    Re: Läckage styrservo SAAB 9000 CSE -96

    Det är inte bara slangklämman under behållaren då?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    78

    Re: Läckage styrservo SAAB 9000 CSE -96

    Nu har jag varit ut och lokaliserat felet och det var packboxen på pumpen som lagt av.

    -->Turbosug: Jag ska se om jag får tag på en pump här i Enköping under dagen, annars ringer jag. Du ska i alla fall ha MEGA-stort tack för att du vill hjälpa till!

    Nu känns det som att den här SAAB'en kommer överleva en stund till. Så nu får vi hoppas att fabriken och alla Trollhättebor också får leva vidare i all välmåga!
    -x--x--x--x--x--x--x--x-
    Taggtråd är också tråd!

  6. #6
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901

    Re: Läckage styrservo SAAB 9000 CSE -96

    Hej!

    Det är enligt mig inte svårt att byta servopumpen på en 9000 , av med innerskärmen så ser du hur det sitter , har för mig att det var 2 bultar ,1 rör och 1 slangklämma , inga konstigheter alls.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    78

    Re: Läckage styrservo SAAB 9000 CSE -96

    Japp, det är faktiskt jätteenkelt att byta pumpen. Har lossat den gamla nu och ska hänga dit den "nya" lite senare (barn vill ju också ha en del av uppmärksamheten).

    Fyra bultar var det, drivremmen, innerskärmen, tryckröret och slangen till behållaren.

    Värt att tänka på är att i alla fall på min bil var det inte mm-storlek på tryckrörets anslutning på pumpen utan det var 5/8"-nyckeln som passade bäst.
    -x--x--x--x--x--x--x--x-
    Taggtråd är också tråd!

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Läckage styrservo SAAB 9000 CSE -96

    Kul att de lyckades. Och om nån annan får trubbel i trakten så finns en pump i upplands väsby.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

Liknande ämnen

  1. Läckage kylarvätska 9000
    Av Erkki i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2022-04-11, 18:21
  2. kylvatten läckage Saab 9000 2,3ltt 98
    Av SonnnyJ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-02-19, 12:04
  3. Styrservo 9000 2.3T
    Av Folkes i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-10, 21:11
  4. Skölja styrservo på 9000
    Av J.K Nilsson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-02-13, 17:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •