Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Konfigurera IP-telefoni

  1. #1
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 399

    Konfigurera IP-telefoni

    Hej. Skulle behöva lite hjälp inom ett område jag är ganska dum på... har bredband via stadsnätsfiber och leverantör Bahnhof, och nu försöker jag webbkonfigurera min Siemens Gigaset A580. Där skall jag ange:

    Authentication Name:
    Authentication password:
    Username:
    Display name:

    Från Bahnhof har jag fått papper där det står såhär:

    Om du använder egen SIP-utrustning behöver du denna info:
    SIP-användarnamn: uxxxxxxxxx
    SIP-lösenord: xxxxxxxx
    SIP-server: 80.83.208.22


    Någon som konfat egen telefon tidigare och kan hjälpa mig förstå vad som är vad? Vad är det för skillnad mellan Authentication Name och Username?
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Jordbro
    Inlägg
    6

    Re: Konfigurera IP-telefoni

    Vet inte själv, men hitta det här:

    http://www.voip-forum.se/forum/showthread.php?t=1741
    Hej!

    Har just skaffat IP-telefoni via Bahnhof.
    Fick det att funka genom att skriva i följande fält:

    Authentication Name: "SIP-användarnamn"
    Authentication password: "SIP-lösenord"
    Username: 'lämna blankt'
    Display name: 'valfritt'

    "SIP-server" skrev jag in under följade:
    "Domain:", "Proxy server address:", "Registrar server:" och "Outbound proxy:"

    Vet inte om problemet redan är löst, om det är så är det väl ingen skada skedd, om det inte va löst hoppas jag att detta löser problemet

    Jag angav detta via min PC, använder en Siemens A580IP
    Funkar klockrent för mig nu!

  3. #3
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 399
    Citat Ursprungligen postat av frassefraze
    Vet inte själv, men hitta det här:

    http://www.voip-forum.se/forum/showthread.php?t=1741
    Shitt vilken optimal tråd! Med denna vägledning fick jag "registration failed" att ändras till "server not accessible"...... kanske något tillfälligt vajsing?

    EDIT: Nej fan nu står det "registered", vilket måste betyda att det funkar - tack för hjälpen!
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  4. #4
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 399
    Resultatet blev att telefonin fungerar som det övriga internet - ibland...

    För det mesta inte alls. Så nu kommer en fråga som kanske är sjukt korkad så jag beklagar - men om jag istället köper en switch; är det då fortfarande möjligt att från en dator komma åt att konfigugera telefonen?
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    704

    Re:

    Citat Ursprungligen postat av cedete
    För det mesta inte alls. Så nu kommer en fråga som kanske är sjukt korkad så jag beklagar - men om jag istället köper en switch; är det då fortfarande möjligt att från en dator komma åt att konfigugera telefonen?
    Det ska inte vara några som helst problem att komma åt och confa om du kör båda enheterna via en switch. Men förstår inte riktigt hur switchen ska lösa problemt med att "det funkar ibland"?

    Mvh

  6. #6
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 399
    Citat Ursprungligen postat av BearStyle
    Men förstår inte riktigt hur switchen ska lösa problemt med att "det funkar ibland"?
    Jag har nu telefonen och fyra datorer bakom en D-link DIR-100 router. Denna är en misstänkt kandidat till att internet funkar så jäkla uselt, därav idén att prova med en switch istället. Men det är ju nödvändigt att kunna komma åt telefonen från en av datorerna.
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    704

    Re:

    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Jag har nu telefonen och fyra datorer bakom en D-link DIR-100 router. Denna är en misstänkt kandidat till att internet funkar så jäkla uselt, därav idén att prova med en switch istället. Men det är ju nödvändigt att kunna komma åt telefonen från en av datorerna.
    Om det är routern som är problemet löser du det inte genom att koppla in en switch. Kommunikationen mellan dator och telefon är ju inte det som strular, eller hur? Utan från router mot nätet.

    Jag skulle gå vidare med att felsöka / prova med en annan router om du misstänker den.

    Mvh

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    771

    Re:

    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Citat Ursprungligen postat av BearStyle
    Men förstår inte riktigt hur switchen ska lösa problemt med att "det funkar ibland"?
    Jag har nu telefonen och fyra datorer bakom en D-link DIR-100 router. Denna är en misstänkt kandidat till att internet funkar så jäkla uselt, därav idén att prova med en switch istället. Men det är ju nödvändigt att kunna komma åt telefonen från en av datorerna.
    Hmm. Kommer ju inte fungera alls med switch. Du får ju bara en IP-adress från din bredbandsleverantör. Det är ju därför du har routerna som "skiljer" ditt nätverk från internet.

    Om du vill utesluta att det är routern som är felet så koppla bara in din IP-telefon istället för routern. D.v.s direkt till nätet (från ditt modem eller nätverksuttag eller vad du nu har)...
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  9. #9
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 399
    Citat Ursprungligen postat av Styrman_Jansson
    Hmm. Kommer ju inte fungera alls med switch. Du får ju bara en IP-adress från din bredbandsleverantör. Det är ju därför du har routerna som "skiljer" ditt nätverk från internet.

    Om du vill utesluta att det är routern som är felet så koppla bara in din IP-telefon istället för routern. D.v.s direkt till nätet (från ditt modem eller nätverksuttag eller vad du nu har)...
    Jag kom också underfund med att en vanlig konsumentswitch inte är någon bra idé. Nu kan jag ju få ganska många IP-adresser från ISP om jag vill, men jag köpte ändå en D-Link DIR-655 router istället (det hade varit lite svårt att konfa telefonen om denna vore pluggad rakt i fiberuttaget), och nu efter ett antal timmar med svårt rynkad panna och många finska svordomar fungerar hela setuppen....

    Fråga mig dock inte hur jag gjorde, men ett jävla krångel var det.
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

Liknande ämnen

  1. Efterhandsinstallation av integrerad telefoni
    Av stolare i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-05-08, 16:46
  2. Tips om bolag för IP telefoni?
    Av Slättabjörnen i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-01-07, 15:05
  3. Teknisk fråga om IP-telefoni
    Av ullet i forum Off Topic
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-11-16, 12:35
  4. Konfigurera Gmailkonto till Mac mail!
    Av Rickard i forum Off Topic
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-09, 13:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •