Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: nybörjare

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    154

    nybörjare

    Vet inte om det är av intresse för någon, eller egentligen var man ska lägga tråden... Testar här.
    Jag är kroniskt obra på allt vad händighet heter och jag kan i ärlighetens namn inte mycket mer än att spela tvspel och lösa matematiska integraler. Men jag skulle vilja lära mig mer om bilar och motorer osv.

    Jag har en saab 9-5 från 99 som bruksbil. Något jag skulle vilja göra är att renovera motorn (själv). (Helt eller delvis...) i det mån är möjligt för en hemma klåpare.

    Det jag tänkt mig först och främst är kanske att byta topplockspackning, göra rent oljesil(byta ut?) och sen inom en superavlägsen framtid byta kamkedjan och balansaxlar.

    Hur tycker ni man skall gå tillväga?
    Jag har en volvo 240 som jag i princip kan göra vad jag vill med ,.. Kan det vara bra övning att byta topplockspackning på en sådan först eller är det bara bortslösad tid då det skiljer sig markant från en Saab ?

    Vilka verktyg behöver man? Jag har ett garage med lite vanliga hemmaverktyg, tänkte skaffa mig en svets och kompressor nu under veckorna som kommer.

    Hur tycker ni man ska gå till väga för att klara detta?

    Det är ingen brådska utan detta får bli någon form av livsinriktningsprojekt....

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    738

    Re: nybörjare

    Mitt tips är att du köper en haynes bok för saab 9-5 och utgår ifrån den så kan du se i vilken ordning man ska skruva bort saker och så vidare. Sen om du kör fast så går det ju alltid att fråga här. Det underlättar om man postar bilder här på forumet så får man troligt mycket snabbare hjälp.
    9000 CS 2,3T -93 200 hk SÅLD!
    #5935

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 401

    Re: nybörjare

    Man kan kopa Haynes pa Mekonomen om man sa onskar.
    Nu: 9-3 2,0t
    Körkortsbehörigheter: A,B,C,D
    Har numera väldigt dåligt med tid att logga in här pga arbete!!

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    230

    Re: nybörjare

    Ett till tips är att försöka ladda ner WIS för din bilmodell. Fungerar alldeles utmärkt att använda sig av i garaget om du har tillgång till en dator där.

    Om du ska göra omfattande arbeten på motorn kan du lika gärna lyfta ur den ur bilen (eller snarare lyfta bort bilen från motorn). På så vis kan du byta kam- och balansaxeldrivning på en gång. Att lyfta ur och i motorn kanske rent av spar tid när du ska göra de andra ingreppen.. Det är lättare än vad många tror, bara man har verktyg

    MVH
    Co-Founder SNOWIS Racing - Teori och praktik i fullständigt förvirrad symbios.

Liknande ämnen

  1. Nybörjare på riktigt!
    Av Robgee i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-04-25, 23:36
  2. Bra guider för nybörjare?
    Av jimmieD i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-05-28, 16:46
  3. Nybörjare med polermaskin...
    Av kaka i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-06-06, 20:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •