Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: tips på lätt drivana mellan/basar med hyffsat tryck i?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    karlskrona
    Inlägg
    446

    tips på lätt drivana mellan/basar med hyffsat tryck i?

    hej efter som mina hertzs basar inte var nån direkt höjdare från början så får jag söka mig till nått annat märke och behöver lite tips på lätt drivna midbassar med lite tryck i. dom ska vara lätta att driva då jag har mitt orginala slusteg kvar as2 steg. då övriga högtalare är bytta och ny dubbeldin stereo av kenwood och bas och steg i skuffen ända som saknas är ett par bättre midbasar :P dörran är dämpade och allt sånt. bilen är en 9-5 så det är 6/5 tums basar. pris helst under tusen men kan sträcka mig lite mera länka gärna då man hittar lite bättre :P tack på förhand mvh klimpan.
    kör just nu ingen saab =( körde innan en saab 9-5

    har läs och skriv problem så viss missuppfattning kan ske och skriv fel.

  2. #2

    Re: tips på lätt drivana mellan/basar med hyffsat tryck i?

    Citat Ursprungligen postat av klimpan
    hej efter som mina hertzs basar inte var nån direkt höjdare från början så får jag söka mig till nått annat märke och behöver lite tips på lätt drivna midbassar med lite tryck i. dom ska vara lätta att driva då jag har mitt orginala slusteg kvar as2 steg. då övriga högtalare är bytta och ny dubbeldin stereo av kenwood och bas och steg i skuffen ända som saknas är ett par bättre midbasar :P dörran är dämpade och allt sånt. bilen är en 9-5 så det är 6/5 tums basar. pris helst under tusen men kan sträcka mig lite mera länka gärna då man hittar lite bättre :P tack på förhand mvh klimpan.
    Tror det kan bli svårt att hitta högtalare som är kännsligare. Om du nu inte vill sätta in externt steg till dem i dörren, så kanske du skulle leta efter lösa JBL 6½" midbasar som har imp 2ohm.
    Annars vad jag hört så skall AS3ans 6½" midar vara bra mycke bättre än AS2ans. Detta kanske du kan hitta på skroten eller liknande?
    Men mitt förslag är ändå att koppla in ett annat slutsteg till de Hertz du redan har.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    karlskrona
    Inlägg
    446

    Re: tips på lätt drivana mellan/basar med hyffsat tryck i?

    ja jbl har jag kollat lite på vet om det va 2 ohm men vette tusan vad som är bäst. as3 harmdon kandon basarna vet jag inte heller hur dom är nån som kan säga hur bra dom är gemfört med as2 pionner? behöver man byta till as3 steget med då är detta mera kraft i? andledningen till att jag inte sätter ett nytt slusteg är känns mycket jobb man kankse inte är så jobbigt har ett två kanaligt kenwood steg. men dom midbasarna låter illa om man lägger örat imot och lyssna och den ena börja låta rätt bra nu så får dragit ner frekvensen nu så dom spelar 120hz. dom spelar knappt nån bas heller om de bero på slusteget vet jag inte men enligt db akuten så ska det funka kanon med as2 systemet. ursäkta för vissa felstavningar.
    kör just nu ingen saab =( körde innan en saab 9-5

    har läs och skriv problem så viss missuppfattning kan ske och skriv fel.

  4. #4

    Re: tips på lätt drivana mellan/basar med hyffsat tryck i?

    Citat Ursprungligen postat av klimpan
    ja jbl har jag kollat lite på vet om det va 2 ohm men vette tusan vad som är bäst. as3 harmdon kandon basarna vet jag inte heller hur dom är nån som kan säga hur bra dom är gemfört med as2 pionner? behöver man byta till as3 steget med då är detta mera kraft i? andledningen till att jag inte sätter ett nytt slusteg är känns mycket jobb man kankse inte är så jobbigt har ett två kanaligt kenwood steg. men dom midbasarna låter illa om man lägger örat imot och lyssna och den ena börja låta rätt bra nu så får dragit ner frekvensen nu så dom spelar 120hz. dom spelar knappt nån bas heller om de bero på slusteget vet jag inte men enligt db akuten så ska det funka kanon med as2 systemet. ursäkta för vissa felstavningar.
    Det ska gå att driva AS3 6½" på AS2 slutsteget, en vän till mej gjorde detta och sa att det va stor skillnad. Den ända nackdelen är då att desa högtalare klarar inte så hög volym.
    Det är inte så mycke jobb att dra separat steg till 6½", det gå att använda org. högtalarkablar ut till dörren om man vill, men då får man klippa kablarna som kommer från org. steg och skarva på dem.

    Men hur menar du att de låter illa? Har du helt tätt mellan högtalaren och baffel (den platsdel som sitter i dörren)?
    Jag har för mej att dessa plastbafflar inte är helt platta. Är det lite mellanrum där så kommer du få en akustisk kortslutning som gör att dessa låter dåligt.
    120hz..menar du Lp eller Hp vid 120hz?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    karlskrona
    Inlägg
    446

    Re: tips på lätt drivana mellan/basar med hyffsat tryck i?

    Citat Ursprungligen postat av TT-95
    Citat Ursprungligen postat av klimpan
    ja jbl har jag kollat lite på vet om det va 2 ohm men vette tusan vad som är bäst. as3 harmdon kandon basarna vet jag inte heller hur dom är nån som kan säga hur bra dom är gemfört med as2 pionner? behöver man byta till as3 steget med då är detta mera kraft i? andledningen till att jag inte sätter ett nytt slusteg är känns mycket jobb man kankse inte är så jobbigt har ett två kanaligt kenwood steg. men dom midbasarna låter illa om man lägger örat imot och lyssna och den ena börja låta rätt bra nu så får dragit ner frekvensen nu så dom spelar 120hz. dom spelar knappt nån bas heller om de bero på slusteget vet jag inte men enligt db akuten så ska det funka kanon med as2 systemet. ursäkta för vissa felstavningar.
    Det ska gå att driva AS3 6½" på AS2 slutsteget, en vän till mej gjorde detta och sa att det va stor skillnad. Den ända nackdelen är då att desa högtalare klarar inte så hög volym.
    Det är inte så mycke jobb att dra separat steg till 6½", det gå att använda org. högtalarkablar ut till dörren om man vill, men då får man klippa kablarna som kommer från org. steg och skarva på dem.

    Men hur menar du att de låter illa? Har du helt tätt mellan högtalaren och baffel (den platsdel som sitter i dörren)?
    Jag har för mej att dessa plastbafflar inte är helt platta. Är det lite mellanrum där så kommer du få en akustisk kortslutning som gör att dessa låter dåligt.
    120hz..menar du Lp eller Hp vid 120hz?
    okej då är det lite nackdel om man inte kan dra på lite men om det bero på högtalarna eller slusteget vet du kankse inte eller din kompis? undta vad skillnade är mellan as2 steget och as3? det är nått som rasslar eller skrapar kankse man kan säga. jag har tättat så mycket som möjligt mellan bafflen och basen. om det är hp eller lp kom jag inte ihåg :P
    kör just nu ingen saab =( körde innan en saab 9-5

    har läs och skriv problem så viss missuppfattning kan ske och skriv fel.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440

    Re: tips på lätt drivana mellan/basar med hyffsat tryck i?

    Har du dämpat dörrarna nånting eller är dom original? Några plattor dämpmatta (tex M1 från BRL) gör stor skillnad för ljudet.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    karlskrona
    Inlägg
    446

    Re: tips på lätt drivana mellan/basar med hyffsat tryck i?

    Citat Ursprungligen postat av ChriZtoffer
    Har du dämpat dörrarna nånting eller är dom original? Några plattor dämpmatta (tex M1 från BRL) gör stor skillnad för ljudet.
    japp det är dämpat med dämp matta även bafflarna är dämpade.
    kör just nu ingen saab =( körde innan en saab 9-5

    har läs och skriv problem så viss missuppfattning kan ske och skriv fel.

  8. #8

    Re: tips på lätt drivana mellan/basar med hyffsat tryck i?

    Citat Ursprungligen postat av klimpan
    Citat Ursprungligen postat av ChriZtoffer
    Har du dämpat dörrarna nånting eller är dom original? Några plattor dämpmatta (tex M1 från BRL) gör stor skillnad för ljudet.
    japp det är dämpat med dämp matta även bafflarna är dämpade.
    Att ljudet är klent kanske kan bero på att du har fasvänt dem, har du testat att vända på + och minus? Även om de inte är fasvända mot varandra, så kan de vara felfasade mot 3½"..då blir det lite knepigt ljud.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    karlskrona
    Inlägg
    446

    Re: tips på lätt drivana mellan/basar med hyffsat tryck i?

    Citat Ursprungligen postat av TT-95
    Citat Ursprungligen postat av klimpan
    japp det är dämpat med dämp matta även bafflarna är dämpade.
    Att ljudet är klent kanske kan bero på att du har fasvänt dem, har du testat att vända på + och minus? Även om de inte är fasvända mot varandra, så kan de vara felfasade mot 3½"..då blir det lite knepigt ljud.
    har provat att fasvända om dom och en va dom verkade vara fel spelar dom fasad men nu är dom rätt fasade. om dom är rätt fasade gemfört med tums i panelen vet jag inte har bara kollat så dom spelade rätt. så det borde vara rätt där med:P kan det vara själva det orginala slusteget som ställer till det? kan man få bättre med ett as3 steg? vad är skillnade mellan as2 steg och as3? för utom att det är flera utgångar på as3.
    kör just nu ingen saab =( körde innan en saab 9-5

    har läs och skriv problem så viss missuppfattning kan ske och skriv fel.

  10. #10

    Re: tips på lätt drivana mellan/basar med hyffsat tryck i?

    Citat Ursprungligen postat av klimpan
    Citat Ursprungligen postat av TT-95
    Att ljudet är klent kanske kan bero på att du har fasvänt dem, har du testat att vända på + och minus? Även om de inte är fasvända mot varandra, så kan de vara felfasade mot 3½"..då blir det lite knepigt ljud.
    har provat att fasvända om dom och en va dom verkade vara fel spelar dom fasad men nu är dom rätt fasade. om dom är rätt fasade gemfört med tums i panelen vet jag inte har bara kollat så dom spelade rätt. så det borde vara rätt där med:P kan det vara själva det orginala slusteget som ställer till det? kan man få bättre med ett as3 steg? vad är skillnade mellan as2 steg och as3? för utom att det är flera utgångar på as3.
    Här kan du se skillnaden mellan de olika stegen.

    Speakers for AS2 / Premium made by Pioneer Location Size Impedance Amplifier power Frequency range
    Instrument panel left/right 3.5" 4.1 ohm 2 x 15W midrange/treble
    Instrument panel center 2.5" 4.8 ohm 5W
    Front doors 6.5" 1.8 ohm 2 x 25W bass
    Rear doors 4.0" 3.6 ohm 2 x 15W midrange/treble

    Speakers for AS3 / Prestige (four door) made by Harman Kardon Location Size Impedance Amplifier power Frequency range
    Instrument panel left/right 2.5" 2.5 ohm 2 x 16W midrange/treble
    Instrument panel center 2.5" 5.9 ohm 16W
    Front doors 6.5" 2.4 ohm 2 x 22W bass/midrange
    Rear doors 2.5" 2.5 ohm 2 x 16W midrange/treble
    Subwoofer 6" x 9" 2.0 ohm 2 x 22W sub-bass

    Speakers for AS3 / Prestige (five door) made by Harman Kardon Location Size Impedance Amplifier power Frequency range
    Instrument panel left/right 2.5" 2.5 ohm 2 x 16W midrange/treble
    Instrument panel center 2.5" 5.9 ohm 16W
    Front doors 6.5" 2.4 ohm 2 x 22W bass/midrange
    Rear doors 2.5" 2.5 ohm 2 x 16W midrange/treble
    Subwoofer 6.5" 2 x 2.0 ohm 2 x 22W sub-bass


    Om man läser på dessa så skall AS3 ge mindre effekt till dörrhögtalarna än vad AS2 gör.
    Detta kan bero på att man i AS3 har en sub. som skall göra utfyllnaden för den djupare basen.
    Så nej, du kommer troligen inte få det bättre med ett AS3 steg.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    karlskrona
    Inlägg
    446

    Re: tips på lätt drivana mellan/basar med hyffsat tryck i?

    ok då är det ingen ide att tänka på ett as3 steg eller högtalare:P tack för infon
    kör just nu ingen saab =( körde innan en saab 9-5

    har läs och skriv problem så viss missuppfattning kan ske och skriv fel.

  12. #12

    Re: tips på lätt drivana mellan/basar med hyffsat tryck i?

    Citat Ursprungligen postat av klimpan
    ok då är det ingen ide att tänka på ett as3 steg eller högtalare:P tack för infon
    Dock så skulle AS3 högtalarna kunna ge bättre midbas än AS2ans. Detta för att det skiljer i impendans, vilket kan göra att AS2ans steg jobbar lite lugnare och mera kontrollerat, vilket i sin tur kan få örat att uppfatta det som bättre midbas.
    Man ska inte stirra sig blind på enbart watt antal.
    Gäller det ljudkvalité så så har iaf. jag hellre bättre kontroll med lite effekt, än dålig kontroll med mycke effekt

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    karlskrona
    Inlägg
    446

    Re: tips på lätt drivana mellan/basar med hyffsat tryck i?

    Citat Ursprungligen postat av TT-95
    Citat Ursprungligen postat av klimpan
    ok då är det ingen ide att tänka på ett as3 steg eller högtalare:P tack för infon
    Dock så skulle AS3 högtalarna kunna ge bättre midbas än AS2ans. Detta för att det skiljer i impendans, vilket kan göra att AS2ans steg jobbar lite lugnare och mera kontrollerat, vilket i sin tur kan få örat att uppfatta det som bättre midbas.
    Man ska inte stirra sig blind på enbart watt antal.
    Gäller det ljudkvalité så så har iaf. jag hellre bättre kontroll med lite effekt, än dålig kontroll med mycke effekt
    nä watt skiter jag i men känns som att dom skulle kunna slå igenom lätt på nått sätt men är ju van med as2 basarna :P
    kör just nu ingen saab =( körde innan en saab 9-5

    har läs och skriv problem så viss missuppfattning kan ske och skriv fel.

  14. #14

    Re: tips på lätt drivana mellan/basar med hyffsat tryck i?

    Citat Ursprungligen postat av klimpan
    Citat Ursprungligen postat av TT-95
    Dock så skulle AS3 högtalarna kunna ge bättre midbas än AS2ans. Detta för att det skiljer i impendans, vilket kan göra att AS2ans steg jobbar lite lugnare och mera kontrollerat, vilket i sin tur kan få örat att uppfatta det som bättre midbas.
    Man ska inte stirra sig blind på enbart watt antal.
    Gäller det ljudkvalité så så har iaf. jag hellre bättre kontroll med lite effekt, än dålig kontroll med mycke effekt
    nä watt skiter jag i men känns som att dom skulle kunna slå igenom lätt på nått sätt men är ju van med as2 basarna :P
    Tror inte att de kommer slå igenom. Då det som sagt är skillnad på imp. så skulle jag tro att du får bättre kontroll på dem, men kommer spela lika högt som med AS2orna.
    Sedan ska HK vara bättre ljudmässigt. Men som sagt, detta enbart i teorin, vet ej hur det är i det praktiska då jag själv inte testat.
    Mitt förslag är fortfarande, koppla på ett separat slutsteg på de du har, vilket billigt som ger mera ren effekt till dem än vad org. slutsteg gör, även om du skulle köpa biltema steg på 2x100Wrms (som kanske IRL ger runt 2x30Wrms vid 0.5% THD)

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    karlskrona
    Inlägg
    446

    Re: tips på lätt drivana mellan/basar med hyffsat tryck i?

    Citat Ursprungligen postat av TT-95
    Citat Ursprungligen postat av klimpan
    nä watt skiter jag i men känns som att dom skulle kunna slå igenom lätt på nått sätt men är ju van med as2 basarna :P
    Tror inte att de kommer slå igenom. Då det som sagt är skillnad på imp. så skulle jag tro att du får bättre kontroll på dem, men kommer spela lika högt som med AS2orna.
    Sedan ska HK vara bättre ljudmässigt. Men som sagt, detta enbart i teorin, vet ej hur det är i det praktiska då jag själv inte testat.
    Mitt förslag är fortfarande, koppla på ett separat slutsteg på de du har, vilket billigt som ger mera ren effekt till dem än vad org. slutsteg gör, även om du skulle köpa biltema steg på 2x100Wrms (som kanske IRL ger runt 2x30Wrms vid 0.5% THD)
    ok man kan ju hitta billiga as3 basar på bilbasdelen men får se. jag har ett två kanaligt kenwood steg hemma som jag har använt till ett par 6/9 or borde gå att driva fram basarna med. men undra om dom skrapar och så av för klen efekt dom rör sig ganska mycket i elementen men inte så mycket bas så nått är det som är fel känns det som.
    kör just nu ingen saab =( körde innan en saab 9-5

    har läs och skriv problem så viss missuppfattning kan ske och skriv fel.

Liknande ämnen

  1. Svensk Supra med "hyffsat" tryck - 1147whp
    Av Bagarn i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2010-07-12, 12:09
  2. Gnissel på kopplingspedal 9-3 SS lätt tryck med lillfinger..
    Av rs_aero i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-07-10, 21:56
  3. Tips på hyffsat framsystem
    Av fred i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-11-03, 20:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •