Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Har problem med att få fram felkoder...

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Ärla
    Inlägg
    198

    Har problem med att få fram felkoder...

    Hej

    Jag har lusläst det mesta inom felkodshantering på detta forum samt försökt och sökt ifall det finns nått program till de äldre sabbarna som tech2 men utan att lyckats vilket är synd

    Men vilket fall som helst har jag försökt att testa med jorda kontakten under huven på den 3 stiftiga uttaget nät man sätter på tändningen, men det händer absolut ingenting. Lampan (motorn avstängd, motorn på lampan släcks) lyser konstant. Skulle vara kul att få kolla läget

    Men finns det absolut inget program som är kännt till OBD1?

    Min bil är en 9000 -90 2.0t

    MVH
    Acke

    Ps tack för svaren på förhand
    Saab 9000 T++ SÅLD

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    5737
    Säker på att du gör rätt? Du ska vrida på tändningen först sedan jorda, CE blinkar en gång sedan ojorda och då ska CE börja blinka ut första felkoden. Det blir mycket smidigare om tillverkar en sladd med en brytare så du kan jorda och ojorda när du sitter i bilen.

    Följer du bara det som står i FAQ:en så bör det fungera.
    http://forum.saabturboclub.com/phpbb...ic.php?t=80314
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Ärla
    Inlägg
    198
    Jupp

    Jag var lite oprecis i min förra inlägg

    Jag har en riktigt bra kabel med brytare och säkring på.
    Denna har jag monterat en flatsstift och andra änden en ustift som jag har monterat på batteriets minuspol. Flatstiften skall ju in i den udda placerad kontakten i 3stiftuttaget. Detta är gjort och satt mig i bilen.

    Vrider om tändningen och alla check engine, colant level osv kommer upp.
    Efter nån sec släcks alla utom check engine och oljetryck, då jag jordar händer absolut ingenting?? har försökt att vänta än längre stund typ 10 sec utan nått. Vet ej om det ska vara så men ur detta uttag under huven kommer bara ca 7.80 volt vet ej ifall denna ska vara batteri volten typ 12-13volt?

    Sen fick jag läsa nånstants att det även går att göra detta på isat kopplingen?? eller nått

    Har utfört denna sorts "operation" på flera bilar och där funkar det klockrent så det är därför jag undar.
    Saab 9000 T++ SÅLD

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    5737
    Jo, det låter ju som du gör precis rätt. Om du bara vrider på tändningen utan att gjorde nåt, precis som vanligt, blinkar CE då?

    Edit: Lyser CE hela tiden när du kör med bilen?
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Ärla
    Inlägg
    198

    mm

    Lampan lyser inte överhuvudtaget när jag kör ut, och den blinkar inte heller när tändningen är bara på utan den om man vridr på så sätt funkar precis som den ska bara att det inte funkar att få fram blinkningar och vore bra att få reda på hur den funkar nu och inte då det är krisit

    Varför jag vill kolla är iegentligen bara ett test, för att se hur programmet funkar men iofs kanske även se ifall min tempgivare i insuget är paj eftersom när jag ska starta så får jag dra runt motorn länge ( typ 5sec) innan den tänder till men gasar jag lite så startar den snabbare.

    Dock är jag lite orolig över ventilläckage på nån cylinder

    MVH
    Acke
    Saab 9000 T++ SÅLD

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    5737
    Mycke märkligt..
    Vrider om tändningen och alla check engine, colant level osv kommer upp.
    Efter nån sec släcks alla utom check engine och oljetryck, då jag jordar händer absolut ingenting??
    Kanske missuppfattar det här men, CE slocknar alltså inte när du vridit på tändningen och har sladden inkopplad men ej jordad?
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Ärla
    Inlägg
    198
    Har bara sovit 4 timmar så sorry för krånglet...

    Sätter på tändningen så är endast check engine lampan och oljetryckslampan som lyser oavsätt om jag har sladden inkopplad (Jordad eller ej).
    Allt slocknar som det ska när motorn startas men med motorn avstängd så är dessa lampor på.

    Jag får inte ens en blick eller liknande utan det är som om inget görs överhuvudtaget..

    Hoppas att du är med

    MVH
    Acke
    Saab 9000 T++ SÅLD

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    5737
    Hehe, ingen fara. Okej, jag är med men att den beter sig så har jag aldrig varit med om. Får hoppas nån annan vet. Lycka till iaf.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

Liknande ämnen

  1. Verkstad får inte fram några felkoder 9000 2.3t -92
    Av Doidon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-02-06, 03:19
  2. TCS problem, har läst ut felkoder
    Av saab_tommie i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2007-02-27, 23:12
  3. Felkoder 9000 abs problem
    Av Rocky1 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-31, 12:32
  4. problem med felkoder på magnetventil!
    Av ZigenarTomek i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-23, 12:06
  5. hur få fram felkoder på en 9-5a -99
    Av KingDingeLing i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-15, 21:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •