Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: 9-5- som låter som en traktor när den är kall.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    66

    9-5- som låter som en traktor när den är kall.

    Hej jag har köpt en 9-5-00 och när den är kall så låter den som om den skulle gå på 4 cylindrar bara.När man varvar upp den så hackar den den upp. När motorn är varm är det inga som hälst problem. Jag kan även säga att den inte går som den skall. Motorn är en 2.0 t 150 hk. Igår kväll när jag körde hem så tändes motorlampan på den med. vad kan det vara? Jag köpte den för 2 veckor sen och då var den nyservad i en aukotiserad verkstad.

    Kan det vara turbon eller kamkjedian. enlingt en mekaniker jag har pratat med har sagt att det kan vara ngt av dom 2. Vad säger ni

    Mvh

    Armando

  2. #2

    Re: 9-5- som låter som en traktor när den är kall.

    Hur många cylindrar förväntar du dig att den ska gå på när den blivit varm?

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 079

    Re: 9-5- som låter som en traktor när den är kall.

    Tror du menar att den INTE går på alla 4 cylindrar.

    Kamkedja eller toppackning om den går illa. Då den låter illa är det av mekanisk karaktär? Det blir nog tyvärr ett motorbyte där om så är fallet. Vevlagren/Ramlagren är garanterat kassa så det blir nog leta motorblock.

    Ursäkta om jag låter negativ, men när det väl börjar "slamra" så finns oftast ingen räddning.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    132

    Re: 9-5- som låter som en traktor när den är kall.

    dåliga vevlager låter även vid varm motor så dessa är det inte
    Kör 9-5aero sc aut -00

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    66

    Re: 9-5- som låter som en traktor när den är kall.

    tur att man har 1 månads garanti på den då vart skall jag säga till verkstan? vilken verkstad rekomenderar ni i göteborgs trakten?

    Mvh

    Mando

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: 9-5- som låter som en traktor när den är kall.

    Citat Ursprungligen postat av mando
    tur att man har 1 månads garanti på den då vart skall jag säga till verkstan? vilken verkstad rekomenderar ni i göteborgs trakten?

    Mvh

    Mando

    Köpt den på bilfirma?

    Isf bestämmer ju firman det, du har inte 1 månads garanti utan 6 månader.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    66

    Re: 9-5- som låter som en traktor när den är kall.

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av mando
    tur att man har 1 månads garanti på den då vart skall jag säga till verkstan? vilken verkstad rekomenderar ni i göteborgs trakten?

    Mvh

    Mando

    Köpt den på bilfirma?

    Isf bestämmer ju firman det, du har inte 1 månads garanti utan 6 månader.
    Ja jag köpte den hos en bla Saab-återförsäljare i Hässleholm.
    Eftersom bilen är så gammal fick jag bara en månads garanti...borde jag fått mer?

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: 9-5- som låter som en traktor när den är kall.

    Citat Ursprungligen postat av mando
    Citat Ursprungligen postat av Pumba


    Köpt den på bilfirma?

    Isf bestämmer ju firman det, du har inte 1 månads garanti utan 6 månader.
    Ja jag köpte den hos en bla Saab-återförsäljare i Hässleholm.
    Eftersom bilen är så gammal fick jag bara en månads garanti...borde jag fått mer?
    Du har alltid 6 månader på beg bil från firma genom konsumentköplagen, denna försöker en del handlare med att den inte finns men självklart finns det skyddet.

    Den där 1 månad garanti som firman gör reklam för är inte mycket mer skydd än konsumentköplagen.

    Har du köpt bilen hos en Saab åf så väljer ju dem troligen sin egna verkstad för att laga ditt fel.

    Fördelen med din 1 månads garanti är att du slipper ta diskutionen med en handlare som vägrar följa gällande regler.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 079

    Re: 9-5- som låter som en traktor när den är kall.

    Gjort lite frågor till bättre vetande under eftermiddan. Toppackningen är nog läck mellan oljekanal o cylinder/cylindrar. Tappat oljetryck som blir bättre när motorn blir varm. Är bilen i bra skick för övrigt så skulle jag nog se till att de kollar upp detta och lagar den. Innan ramlagren tar skada. Saabmotorerna tål rätt mycket, men dåligt oljetryck ger dessa symptom också.
    Lycka till.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    66

    Re: 9-5- som låter som en traktor när den är kall.

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Gjort lite frågor till bättre vetande under eftermiddan. Toppackningen är nog läck mellan oljekanal o cylinder/cylindrar. Tappat oljetryck som blir bättre när motorn blir varm. Är bilen i bra skick för övrigt så skulle jag nog se till att de kollar upp detta och lagar den. Innan ramlagren tar skada. Saabmotorerna tål rätt mycket, men dåligt oljetryck ger dessa symptom också.
    Lycka till.

    Låter bra tack för infot skall ta det med verkstan på måndag.
    Fler fel som jag har upptäckt är bensinläckage, hastighetsmätaren lyser enbart halva, handbromsen tar inget alls och när man kör över gupp så låter stötdämpare men det borde vara normalt efter 10 år gammal bil.

    utöver det är man väll en nöjd saab ägare.

  11. #11
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 059
    Medlem#
    6220

    Re: 9-5- som låter som en traktor när den är kall.

    Har inte säljaren uppgivit något av de följande brister så ska dom stå för att fixa till de, du har ju lagen på din sida.

    Stå på dig.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  12. #12
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163

    Re: 9-5- som låter som en traktor när den är kall.

    Jag skulle gissa firman vill låta köpet gå tillbaka snarare än att börja fixa till problemen. Och det tror jag är bäst även för digmed tanke på vad du hittills har hittat på bilen...
    /Johan

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 470

    Re: 9-5- som låter som en traktor när den är kall.

    Har du motortvättat den så det kommit vatten/fukt in/på olämpliga ställen får bilen de symptomen som du beskrivit: har svårt att komma upp i varv och CE-lampan börjar lysa efter ett tag.
    (Hade exakt det felet på en Renault för ett tag sedan och då hade det kommit in vatten under tändkassetten, runt två av tändstiften. Blåste rent med tryckluft så funkade det perfekt efteråt).
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    66

    Re: 9-5- som låter som en traktor när den är kall.

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Har inte säljaren uppgivit något av de följande brister så ska dom stå för att fixa till de, du har ju lagen på din sida.

    Stå på dig.

    Mvh

    Enligt säljaren fans det inga brister alls. Konstigt att efter 2 veckor så är bilen i ett sånt skick att inte ens bilprovningen skulle godkänna den.Det jag tycker är skumt är att bilen var besiktigad 1 vecka inan köp utan anmärkning. Jag talade med säljaren idag och sa hur det ligger till så han är medveten om det skall ta kontakt med deras verkstads chef och säga felen så får han bedöma om vi skall åka ditt eller fixa i göteborg.Skall vi fixa hos han så tänker jag inte betala för att åka 23 mil enkeltur för att få bilen lagad.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    66

    Re: 9-5- som låter som en traktor när den är kall.

    Citat Ursprungligen postat av sOFFe
    Har du motortvättat den så det kommit vatten/fukt in/på olämpliga ställen får bilen de symptomen som du beskrivit: har svårt att komma upp i varv och CE-lampan börjar lysa efter ett tag.
    (Hade exakt det felet på en Renault för ett tag sedan och då hade det kommit in vatten under tändkassetten, runt två av tändstiften. Blåste rent med tryckluft så funkade det perfekt efteråt).
    Vet som sagt inte om dom har gjort det bilen är köpt av en auktoriserad verkstad för 2 veckor sen. Men skall fråga säljaren.

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: 9-5- som låter som en traktor när den är kall.

    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Jag skulle gissa firman vill låta köpet gå tillbaka snarare än att börja fixa till problemen. Och det tror jag är bäst även för digmed tanke på vad du hittills har hittat på bilen...
    /Johan

    Kan de verkligen göra som om de nu lämnat en "egen" garanti på bilförsäljningen?

    En sak om man går efter konsumentköplagen, men nu har ju firman lämnat "sin egna" garanti på bilen, låter ju lite skumt om denna garantin innebär att de återköper bilen.

    Personligen hade jag nog legat på lite för att få felen åtgärdade istället, en 9-5a med nya dämpare och renoverad motor måste ju vara ett jäkla bra köp.
    Felen i detta fallet är ju sånt man riskerar att få på aktuella bilmodellen, får man då detta renoverat på garanti så lär det ju hålla ett bra tag.
    Köper man ett nytt objekt så riskerar man ju att stå där igen inom några år.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  17. #17
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 266
    Medlem#
    3186

    Re: 9-5- som låter som en traktor när den är kall.

    Åk till någon som kan läsa ur felkoder och testa en annan DI kassett låter som första åtgärd?
    ///Mackanized
    Tillbaka

  18. #18
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: 9-5- som låter som en traktor när den är kall.

    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Åk till någon som kan läsa ur felkoder och testa en annan DI kassett låter som första åtgärd?

    Varför lägga ner massa arbete på att själv felsöka när man betalat för att få garanti på bilen?
    Jag skulle personligen inte börja pilla allt för mycket med bilen när det är garanti på den, risken är ju då att man beskylls för att ha orsakat felet och då får betala kalaset själv.

    Bättre att lämna in den hos handlaren så får de lösa problem, du har ju som sagt betalat för det.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  19. #19
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 266
    Medlem#
    3186

    Re: 9-5- som låter som en traktor när den är kall.

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Åk till någon som kan läsa ur felkoder och testa en annan DI kassett låter som första åtgärd?

    Varför lägga ner massa arbete på att själv felsöka när man betalat för att få garanti på bilen?
    Jag skulle personligen inte börja pilla allt för mycket med bilen när det är garanti på den, risken är ju då att man beskylls för att ha orsakat felet och då får betala kalaset själv.

    Bättre att lämna in den hos handlaren så får de lösa problem, du har ju som sagt betalat för det.
    Att åka in till en Saab handlare för att kolla vad som är fel med bilen och få en offert på vad det kostar att reparera brukar inte kosta något eller möjligen någon hundralapp, kanske kan vara värt det för att lösa problemen så smidigt som möjligt? Gammal bil som man ska försöka sig på konsumentköplagen med = du måste bevisa att felet var där när bilen köptes.
    Om garanti och affären ligger långt bort så kan det hjälpa att ha lite fakta när man ringer och vill kräva en lösning, detta skulle kunna vara att de faktiskt skickar upp en ny DI kassett om denna är trasig...
    ///Mackanized
    Tillbaka

  20. #20
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: 9-5- som låter som en traktor när den är kall.

    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Citat Ursprungligen postat av Pumba


    Varför lägga ner massa arbete på att själv felsöka när man betalat för att få garanti på bilen?
    Jag skulle personligen inte börja pilla allt för mycket med bilen när det är garanti på den, risken är ju då att man beskylls för att ha orsakat felet och då får betala kalaset själv.

    Bättre att lämna in den hos handlaren så får de lösa problem, du har ju som sagt betalat för det.
    Att åka in till en Saab handlare för att kolla vad som är fel med bilen och få en offert på vad det kostar att reparera brukar inte kosta något eller möjligen någon hundralapp, kanske kan vara värt det för att lösa problemen så smidigt som möjligt? Gammal bil som man ska försöka sig på konsumentköplagen med = du måste bevisa att felet var där när bilen köptes.
    Läs hela tråden istället, TS har ju precis köpt bilen och har fått med "vanlig" garanti utöver konsumentköplagen.

    Min erfarenhet är iaf att ju mer man berättar att man klabbat själv ju mindre benägna är de att ta på garantin, vem säger att du inte förvärrat skadan av att pilla själv?
    Du må ju vara världsmästare på att laga bilar men det skiter ju firman i om de hittat ett kryphål för att slippa ge dig garanti.

    Det är ju hela poängen med att köpa bil hos bilfirma, om jag ändå ska på och laga felen själv så kan jag ju lika väl köpa bilen privat till en bättre pris.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Liknande ämnen

  1. Bil Och Traktor I Hörby
    Av joah40 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-07-01, 23:03
  2. A-traktor av og900 ?
    Av Scabben i forum A-Traktor
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-11-09, 21:48
  3. x-traktor grenrör T-16
    Av viggen959 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-01-11, 18:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •