Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Saab 9000 CSE 97 laddar ur

  1. #1

    Saab 9000 CSE 97 laddar ur

    Hej,

    Har en saab 9000 CSE från 97 som har börjat krångla lite. Om man låter den stå ungefär 24h så har batteriet laddat ur sig så pass att bilen inte vill starta. Jag har testat laddat upp batteriet fullt och låtit det stå inomhus, då håller det laddningen hur fint som hellst..
    Den har gått kanonfint i ett år nu, men problemet har kommit nu senaste månaden.

    När man lägger på pluspoolen så slår det en liten gnista från batteriet. Jag lånade en test-lampa och kopplade mellan pool och kabel. Den lyser svagt, men man ser tydligt att den lyser iaf. Jag provade sedan dra ut säkring för säkring inifrån bilen, utan att lampan slocknade. Jag har även kopplat bort lampan i baggaget utan resultat.

    Ska tillägga att problemet började efter att jag hjälpt min kompis igång med sin Volvo genom startkablar. Vi kopplade som man skulle, och hans bil sparkade igång direkt. Dagen efter var mitt batteri helt tomt.. Har som sagt testat batteriets kapacitet och det är inget fel på det. Generatorn laddar runt 14 konstant så det är inget fel på den heller..

    Någon som vet hur jag går vidare med problemet? Jag vet att den tjuvdrar ström, men det ger inget om jag drar ut någon av säkringarna inne i bilen..
    När man lägger på båda kablarna på batteriet så klickar det till i boxen med säkringar/relän till ACC, ABS osv(?). Ska det göra det då man kopplar in strömmen till bilen?

    Extremt tacksam för hjälp, blir tokig på bilen snart!

  2. #2

    Re: Saab 9000 CSE 97 laddar ur

    Inte för att jag är någon el-expert, men det förefaller mig som om det kunde
    var tändningsrelät/tändningslås som gått sönder och drar lite för mycket ström.
    Det är väl det enda som alltid är anslutet till batteriet, annars skulle bilen inte
    gå att starta. (ja förutom färddator och eventuellt minne till stolinställningar o sånt)
    Fast till tändningen finns det ju en säkring, så det borde märkas om man
    tar bort den så som du beskrev.
    Men det borde vara enkelt att rycka ut relät till tändningen och se om det
    fortfarande läcker ström. Hoppas att det är ett så enkelt fel.

  3. #3

    Re: Saab 9000 CSE 97 laddar ur

    Sitter säkringen till tändningen inne i bilen, tillsammans med dom andra?

  4. #4

    Re: Saab 9000 CSE 97 laddar ur

    Det gör det i alla fall på min 9000-92, i handsfacket där.

Liknande ämnen

  1. Saab 9000 laddar inte som den ska
    Av apankoko i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-02-25, 16:27
  2. saab 9000 aero 95 laddar inte över 0.45 bar
    Av jonizen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2009-05-21, 14:17
  3. Laddar bara 0.5 bar, Saab 9000 2.3T
    Av xNz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2007-05-10, 16:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •