Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: saab 9-3 med ojämn gång på lågvarv!

  1. #1

    saab 9-3 med ojämn gång på lågvarv!

    Jag har en saab 9-3 97:a, 2.0 turbo som går väldigt ojämnt på lågvarv. Den går bättre när den har blivit varm, men när den är kall så dör den lätt. Går jämnt och bra på högre varvtal. Farsan trodde det skulle hjälpa om han höjde varvtalet, men vet inte om han har så bra koll ;D Snackade med en mekaniker också och han sa att de första man borde kolla är spjällhuset. Provade att gasa lätt så den låg på 1000 varv, då går varvmätaren lite upp och ner, fast att jag håller jämn gas. Det konstiga är att jag nyss lämnade in bilen då de fixade fläkten och avgassystemet, och efter det har den gått sämre. Vad kan man göra åt detta tro?

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979

    Re: saab 9-3 med ojämn gång på lågvarv!

    Kolla gummislangen på baksidan av spjällhuset till höger i färdriktingen. Denna brukar torrspricka, och orsaka tomgångsfenomen, och när den läcker tillräckligt mycket så får man motorlampa.
    Är den hel, prova att rengöra spjällhuset med bensin eller bromsrengörning på sprayburk och en tandborste.

  3. #3

    Re: saab 9-3 med ojämn gång på lågvarv!

    ja okej! jag är ju verkligen nybörjare när det gäller sånt här, så jag vet ju inte riktigt vart spjällhuset sitter? är det svårt att komma åt?

  4. #4

    Re: saab 9-3 med ojämn gång på lågvarv!

    nu har jag lämnat in bilen, det har ju varit dålig förbränning på första cylindern. det var tydligen så att det var en krokig vevstake som var problemet. som tur var kunde mekanikern fixa en begagnad för runt 1000 kr. annars skulle han va tvungen att köpa 4 stycken nya av saab, för runt 8000, så de va ju bra iaf han skulle ha 7500 för jobbet sen får jag se vad de blir för själva delarna.. verkar som om det kommer ordna sig iaf..

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    92

    Re: saab 9-3 med ojämn gång på lågvarv!

    1000 kr för en begagnad vevstake låter dyrt. En ny H-profil stake kostar bara några hundra mer.

    Hur kom de fram till att en vevstake var krökt?
    Svart 9-3 Coupé -98

  6. #6

    Re: saab 9-3 med ojämn gång på lågvarv!

    dom såg att den var krökt antar jag? han visade den för mig också, den var krokig som ett c nästan! MEN! idag hämtade jag bilen och den verkade gå hur bra som helst, åkte direkt och skulle besikta den.. men då hade tydligen check engine lampan börjat lysa, vilket jag inte märkt. för det gjorde dne inte när jag först satte mig i bilen. plus att de inte kunde mäta avgaser på tomgång eftersom tomgången låg på 1800 varv. det konstiga är att ibland står tomgången på ca 900 varv sen när man kört med den ett tag går det upp, sen kan den gå ner igen. kul att den inte går igenom när man pröjsan 11 500 :/ nån som vet vad de kan vara för fel..? åker nog iväg med den imorn igen

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973

    Re: saab 9-3 med ojämn gång på lågvarv!

    Det låter som att du har liknande problem med tomgången som du hade innan.

    Har meken gjort någonting alls med bilen? Eller har han visat upp en böjd stake som kommer annanstans ifrån?

    Har kompprov tagits? Före reparationen och efter? Skillnad?



    Lyser CE så är det ju enklast att åka och läsa ut felkoden.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: saab 9-3 med ojämn gång på lågvarv!

    Om en stake är krökt då har man fått motor haveri. Lager , veven, kolven, cylinder, ventiler osv… är biverkningar som förknippas med detta.
    Som Hyvens skrev den visade stake kanske kommer från BMW eller i bästa fall från en havererad Saab motor men inte din.
    Har magkänsla att något stämmer inte.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  9. #9

    Re: saab 9-3 med ojämn gång på lågvarv!

    jag har ju fått kvitto nu, så han har ju gjort mer än bara bytt vevstake, demontering och montering av cylinder lock, byte av vevstake, byte av kolvringar alla cylindrar. jag va där idag också, då kopplade dom upp den till datorn och fick nån felkod som jag tyvär inte kommer ihåg exakt va det va, men de va tydligen tomgångsmotorn som kärvade sa han. när han knackade lite på den så kan tomgången gå ner på 900 som den ska, men sen går den upp igen när man har kört en stund, enligt han va det de som orsakade att check engine lös också. så man kanske måste börja leta efter en begagnad tomgångsmotor? :S

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: saab 9-3 med ojämn gång på lågvarv!

    Citat Ursprungligen postat av anthoon
    jag har ju fått kvitto nu, så han har ju gjort mer än bara bytt vevstake, demontering och montering av cylinder lock, byte av vevstake, byte av kolvringar alla cylindrar. jag va där idag också, då kopplade dom upp den till datorn och fick nån felkod som jag tyvär inte kommer ihåg exakt va det va, men de va tydligen tomgångsmotorn som kärvade sa han. när han knackade lite på den så kan tomgången gå ner på 900 som den ska, men sen går den upp igen när man har kört en stund, enligt han va det de som orsakade att check engine lös också. så man kanske måste börja leta efter en begagnad tomgångsmotor? :S
    Jo,
    bra om du skrev att det här från början.!

    MVH George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

Liknande ämnen

  1. Ojämn gång saab 9000 2.3t -96
    Av ohjelm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-09-01, 17:25
  2. saab 9000 2,0 ojämn gång
    Av saabaero9k i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-08-17, 10:29
  3. ojämn gång + CE saab 9000 - 90 2.0t
    Av gela i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-04-22, 21:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •