Sidan 26 av 28 FörstaFörsta ... 162425262728 SistaSista
Resultat 501 till 520 av 558

Ämne: Saab 2,3t i Volvo 242

  1. #501
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Skrävle (karlskrona)
    Inlägg
    256
    Är tydligen inte ensam om detta dilema :-)

    1 användare gillar detta inlägg



  2. #502
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Skrävle (karlskrona)
    Inlägg
    256
    URURL=http://www.forumbilder.se/G8U0T/brand][/URL]L=http://www.forumbilder.se/G8U0T/verkstad-001][/URL]
    URL=http://www.forumbilder.se/G8U0T/verkstad-002][/URL]
    URL=http://www.forumbilder.se/G8U0T/verkstad-003][/URL]
    Den 24/3 kändes det inge vidare men idag 1/7, bara lite mer än 3 månader senare känns det betydligt bättre! Nästa vecka ska golvet bli flytspacklat,allt vara klart och kompressor med nya rör samt svarven komma in och bli inkopplad.
    Så här står jag nu med ny verkstad med värmepump,finare byggnad än innan och 100.000:- på kontot för verktyg och lösöre vilket motsvarar över 60% av nyvärdet idag trots att stor del av verktygen var mycket gamla.Men visst är det säkert saker jag missat att ta upp som jag kommer att sakna,svårt att minnas allt man hade så nu kommer jag att fotografera allt förtsättningsvis.Kan vara ett råd till alla er,fota era garage och verktyg!
    Så till vintern kan jag fortsätta med garagekvällarna igen,det trodde jag inte i slutet av mars!
    Är iaf ingen ide att andra bolag ringer och försöker övertyga mig om att byta,jag kommer att vara Länsförsäkringar trogen i framtiden!

    7 användare gillar detta inlägg



  3. #503
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7660
    Skönt att det löste sig, och vad snabbt det gick! Då är hösten/vintern räddad

    1 användare gillar detta inlägg


    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo
    @schwrtzwrks - Garaget

  4. #504
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    472
    Skumt. Ingen uppdatering trots nytt pb på 201m. Skickar ett grattis ändå :-)

    3 användare gillar detta inlägg



  5. #505
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Skrävle (karlskrona)
    Inlägg
    256
    Ok,uppdatering får vi väl ta då! Malmö raceway i onsdags. Första rundan ut blev 6.75 men bara 168kmh i slutfart pga tändmissar. Tillbaka i depå upptäcktes en liten spricka i övre kylslang som dränkte in kabelhärvan. Fixade detta och torkade upp så gott det gick och trodde detta kunde vara orsaken. Nästa repa gick lite bättre,6.67 (pb) och 173kmh men fortfarande lite tändmissar på 4:an. Borde varit närmare 180kmh. Prova igen och nu var tändmissarna ändå värre,6.85 och bara 163kmh. Stift var bytt innan och även batteri mm så logiskt var då tändkassett. Denna byttes och se nu verkade det vara en helt annan sång i däckvärmaren! Nu jäklar skulle 6.50 knäckas!! Men.. mitt i avstampet så small det,totalras i utväxlingen! Sitter redan grövre ståldrivaxlar och detroit locker men nu kan vi nog konstatera att Volvos 1031 axel klarar inte 6500rpm stall och mindre hjullyft så bra. Men jag hade roligt och Danskarna jublade så länge det varade!

    6 användare gillar detta inlägg



  6. #506
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Skrävle (karlskrona)
    Inlägg
    256
    ...satt och läste om streetweek på fb,slog bort det innan som alldeles för dyr resa. Kan ju inte lägga hela semesterkassan på det.....Men nu,fan va kul det verkar vara och man hade ju helt klart haft en bra chans att komma bra till i klassen. Och transportsträckorna klarar ju Saabmotorn förmodligen utan problem. Får se inför nästa år,om det blir nåt då.

    4 användare gillar detta inlägg



  7. #507
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Skrävle (karlskrona)
    Inlägg
    256
    URL=http://www.forumbilder.se/G8VJ4/9-5-002][/URL]
    Hämtade denna 2.3t sportcombi -03:a idag. Fick den gratis pga turboras,hade jag inte hämtat så hade det blivit skroten och så kan vi ju inte ha det!! Den har ju mycket kvar att ge! Så denna får bli vinteråket och 9000i 90:an får passera vidare till någon som uppskattar den och vill bevara den.Har inte hjärta att köra den i saltet och jag har redan tillräckligt hobbybilar. Ser det så att rätt köpare är viktigare än priset om den kommer i rätt händer!
    Har ev redan en intressent!

  8. #508
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Trevligt att du förbarmar dig över en 9-5
    Lägg en annons på den gamla bilen på Marknadsplatsen

    /via Tapatalk
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #509
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Skrävle (karlskrona)
    Inlägg
    256
    Är ev en skicklig gammal bilplåtslagare som är intresserad av min 9000,men blir det inte av så lägger jag ut den.Handlar bara om ca en femtusing o den kommer säkert att ränta sig! Enl. tidningen klassiker så finns det bara 261st 90:or kvar i trafik och jag skulle tro att dom flesta av dom är turbobilar,är nog inte många som har varit rädda om och sparat en i-bil. Lite extra kul att den är beställd med i princip turbons utrustning. Kanske sjukligt det här med att man vill rädda gamla bilar till eftervärlden.....

    2 användare gillar detta inlägg



  10. #510
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 291
    Helt offtopic men var det du som hade en 9000 a50/aero till salu för ett tag sen?

  11. #511
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Skrävle (karlskrona)
    Inlägg
    256
    Nej,inte ofta jag kan skiljas från nån bil,speciellt inte 9000....:-)

  12. #512
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Skrävle (karlskrona)
    Inlägg
    256
    URL=http://www.forumbilder.se/G8VPI/9-5-turbo][/URL]
    Varit igång och målat golv och grejat med nya verkstan,men ikväll kunde jag inte hejda mig längre! Skruvat ihop en Gt17 turbo till 9-5:an med dom bästa bitarna från 3 gamla läckande agregat och en renoveringsats. Den som sitter på är nog ingen ide att bry sig om att försöka göra nåt åt,har aldrig sett en bil ryka så in i helsike! Fick stänga av och gå ut och kolla var släpen var när vi skulle lasta!
    Senast redigerat av saavo den 2017-07-19 klockan 22:14.

  13. #513
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Skrävle (karlskrona)
    Inlägg
    256
    Citat Ursprungligen postat av saavo Visa inlägg
    Ok,uppdatering får vi väl ta då! Malmö raceway i onsdags. Första rundan ut blev 6.75 men bara 168kmh i slutfart pga tändmissar. Tillbaka i depå upptäcktes en liten spricka i övre kylslang som dränkte in kabelhärvan. Fixade detta och torkade upp så gott det gick och trodde detta kunde vara orsaken. Nästa repa gick lite bättre,6.67 (pb) och 173kmh men fortfarande lite tändmissar på 4:an. Borde varit närmare 180kmh. Prova igen och nu var tändmissarna ändå värre,6.85 och bara 163kmh. Stift var bytt innan och även batteri mm så logiskt var då tändkassett. Denna byttes och se nu verkade det vara en helt annan sång i däckvärmaren! Nu jäklar skulle 6.50 knäckas!! Men.. mitt i avstampet så small det,totalras i utväxlingen! Sitter redan grövre ståldrivaxlar och detroit locker men nu kan vi nog konstatera att Volvos 1031 axel klarar inte 6500rpm stall och mindre hjullyft så bra. Men jag hade roligt och Danskarna jublade så länge det varade!
    Bildbevis på att det är gott gry i den gamle Saabmotorn!
    URL=http://www.forumbilder.se/G8VPI/bakaxel-002][/URL]

    3 användare gillar detta inlägg



  14. #514
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Skrävle (karlskrona)
    Inlägg
    256
    Citat Ursprungligen postat av saavo Visa inlägg
    Bildbevis på att det är gott gry i den gamle Saabmotorn!
    URL=http://www.forumbilder.se/G8VPI/bakaxel-002][/URL]
    Åkte på att byta kardan också,var en jäkla obalans trots att det inte fanns minsta glapp i korsen. Dock hittade jag mystiska sprickor i färgen läns röret så den måste blivit vriden. Bra grepp och goa avstamp i Malmö!

    2 användare gillar detta inlägg



  15. #515
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Skrävle (karlskrona)
    Inlägg
    256

    I dag bär det av till Motorfestivalen! Ska nog inte räkna med nåt PB i år,finns nog inte mycket mer att ta av detta konceptet nu. Men vill bara drivlinan hålla ihop så ska jag försöka bjuda dom så mycket motstånd jag kan iaf! Får väl lämna rapport till ev intresserade här senare!

    3 användare gillar detta inlägg



  16. #516
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Skrävle (karlskrona)
    Inlägg
    256
    Varit mycket regn idag,fick en enda kvalrepa på em när det var torrt en stund.Kall bana med dåligt grepp och hjulspinn upp till 4:e växeln gav bara 11.26/219.Sen kom regnet igen.. Kvalet över nu så den gäller tyvärr... Men det var ju lika för alla,fanns snabbare bilar som kvalade sämre så det blir en annorlunda eliminering i morgon då man inte vet den verkliga kapaciteten på motståndaren!

    1 användare gillar detta inlägg



  17. #517
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    472
    Håller tummarna för dig imorgon. Mycjet regn men trevligt att träffa lite folk idag

  18. #518
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Skrävle (karlskrona)
    Inlägg
    256
    Tack Micke! Vart inte riktigt samma sak utan dig som depåkompis att jämföra tidkort med! Kul iaf med A-traktorn,fan va fin den är! Bra jobb du gjort där! Ska åka upp nu till Emmaboda och sätta ihop kopplingscylindern,pedalen hakade lite och ville inte följa med upp riktigt,var lite knepigt vid fotocellerna.

    1 användare gillar detta inlägg



  19. #519
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    472
    Tack. Saknar också allt kul vi haft. Fanns ju en anledning till att vi dök upp igår. Kul att träffa er alla där igen. Vi får se vad framtiden bjuder på.... Håller nu tummarna för dig att du vinner din stege.
    Micke

  20. #520
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    472
    Kommer nog snart uppdatering ;-)

Liknande ämnen

  1. Volvo T5, Saab T7?
    Av Outlaw84 i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-08-23, 18:47
  2. saab 900 2.0t 95a vs volvo 850 t5
    Av gosarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-19, 02:55
  3. Volvo vs saab
    Av Mastermetts i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-05-20, 01:39
  4. SAAB > Volvo i UK!
    Av turbo4ever i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-07-09, 17:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •