Sidan 8 av 28 FörstaFörsta ... 67891018 ... SistaSista
Resultat 141 till 160 av 558

Ämne: Saab 2,3t i Volvo 242

  1. #141
    Helt original GULSAABs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindsdal
    Inlägg
    968

    Re: Saab 2,3t i Volvo 242

    Citat Ursprungligen postat av saavo
    Jag upplevde att jag hade hyfsat grepp och det kändes som det gick ganska bra men ändå blev tiderna,några repor var "förarfel" men några blev ju bra och då borde det ju blivit minst en halv sekund fortare med den sluthastigheten. Kan inte riktigt sätta fingret på varför.Hastigheten på 200m var lägre än vanligt,har förut haft över 160kmh och hade nu som bäst 151kmh trots att det kändes ganska bra.
    Var det normal hastighet vid 402?? i sådana fall skulle det ju tyda på att effekten finns där men troligtvis lite dåligt grepp i start.

    Många gånger har det för mig känts som en rekord repa, men blivit en dålig tid i alla fall, och likaså tvärtom.
    Som Tex min 11.11 repa där jag som vanligt växlar runt 201m men inte fick i 4:an förrän strax innan fotocellen för slutfarten på 402m Var jäkligt förvånad när det blev personbästa på den repan

  2. #142
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Skrävle (karlskrona)
    Inlägg
    256

    Re: Saab 2,3t i Volvo 242

    Ja precis! Det är jäkligt svårt att avgöra om det blev bra eller dåligt förren man ser tidkortet! Jo,402m hastigheten var ganska ok,hade 205-208 i fjol så lite fattades kanske men ändå tillräcklig slutfart för bättre tid. Kan kanske vara så att det var lite hjulspinn på dom första växlarna i alla fall,bilen går ju rakt och fint fast det spinner så kanske det är så..

  3. #143
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kalmar
    Inlägg
    73

    Re: Saab 2,3t i Volvo 242

    Citat Ursprungligen postat av saavo
    Har väl siktet inställt lite på Hultsfred i slutet av juni om allt går som det ska.Lite synd bara ,verkar som det blir färre och färre körtillfällen i närheten.Och blackracen dog tydligen bort tyvärr. Nåja,hoppas på 10:an iaf,borde gå! Blev annars lite biten av bana efter Knutstorp och har inhandlat en 9000T-85 så nu är väl "garagevintern" räddad...

    Hej,tack för senast,hur går det med banbils tankarna?

    mvh pillee

  4. #144
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Skrävle (karlskrona)
    Inlägg
    256

    Re: Saab 2,3t i Volvo 242

    Hej och tack själv,det var trevligt att träffas! Semester med lite snickerier och andra göromål just nu.Har inte börjat med 85:an ännu,får bli vinterjobb.Går och velar om jag ska sälja 242:an eller inte,kan bli lite många projekt ibland liksom..!

  5. #145
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kalmar
    Inlägg
    73

    Re: Saab 2,3t i Volvo 242

    Citat Ursprungligen postat av saavo
    Hej och tack själv,det var trevligt att träffas! Semester med lite snickerier och andra göromål just nu.Har inte börjat med 85:an ännu,får bli vinterjobb.Går och velar om jag ska sälja 242:an eller inte,kan bli lite många projekt ibland liksom..!

    Hej,anpassa volvon till bana,så slår du 2 flugor i en smäll(du behöver inte säjla pärlan+
    behöver inte rota med något nytt)Vatt till Linköping för en vecka sedan,det är skoj

    mvh Pillee

  6. #146
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Skrävle (karlskrona)
    Inlägg
    256

    Re: Saab 2,3t i Volvo 242

    Vet inte om man är välkommen med en volvokaross på banträffarna? Är väl meningen att det ska vara renodlade saab-bilar där.. Dessutom tror jag man åker fortare på bana med en saab,Bakhjulsdrivet är bra till "raktframåka". Tror det är roligare att söka idealspår än att åka konståkning(drifting) Men Saavon blir nog kvar här också,såvida inte"gazer3312" tar över den...

  7. #147
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 625

    Re: Saab 2,3t i Volvo 242

    Citat Ursprungligen postat av saavo
    Vet inte om man är välkommen med en volvokaross på banträffarna? Är väl meningen att det ska vara renodlade saab-bilar där.
    precis så är det.

  8. #148
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    192

    Re: Saab 2,3t i Volvo 242

    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg
    Citat Ursprungligen postat av saavo
    Vet inte om man är välkommen med en volvokaross på banträffarna? Är väl meningen att det ska vara renodlade saab-bilar där.
    precis så är det.
    Trodde man fick komma på träffar med andra bilar med "saab anknytning ",men man får väl åka till opelgänget istället
    Bygger Corsaab b204 t

  9. #149
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Skrävle (karlskrona)
    Inlägg
    256

    Re: Saab 2,3t i Volvo 242

    Gjorde ett oljebyt och såg lite glitter i oljan,så jag rev av sumpen och konstaterade att 1:a,3:e och 5:e ramlagret hade blivit ovalt.Bytt lager och satt ihop men ot är fortfarande inte bra.Märkligt,varför? Aldrig varit speciellt nöjd med oljetrycket och köpte ny oljetrycksmätare från speedparts men nej,när oljan är uppe i driftstemp visar även den lågt tryck på tomgång.Satte 2mm restriktor på oljeinloppet i turbon,blev lite bättre. Har nu lånat hem kalibrerad utrustning från vårt labb på jobbet och konstaterat att speedp.mätaren visar helt fel.Vid kall olja visar den för mycket,ju varmare oljan blir ju mindre visar den.Vid oljetemp 80-90gr visar den på tok för lite. Rätt värde var vid 50grader=tomg:2,12bar,2000rpm:3.82bar och 80grader=tomg:1.58bar,2000rpm:2.46bar peak på 3.68bar vid körning på driftstemp.Ingen direkt förklaring till varför oljefilmen brast på 3 ramar,konstigt att det är varannan,obalans kanske.. inget bra år.. Kan säga att sp mätaren visade bara 0.4bar tomg varm motor.

  10. #150
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kalmar
    Inlägg
    73

    Re: Saab 2,3t i Volvo 242

    Citat Ursprungligen postat av saavo
    Gjorde ett oljebyt och såg lite glitter i oljan,så jag rev av sumpen och konstaterade att 1:a,3:e och 5:e ramlagret hade blivit ovalt.Bytt lager och satt ihop men ot är fortfarande inte bra.Märkligt,varför? Aldrig varit speciellt nöjd med oljetrycket och köpte ny oljetrycksmätare från speedparts men nej,när oljan är uppe i driftstemp visar även den lågt tryck på tomgång.Satte 2mm restriktor på oljeinloppet i turbon,blev lite bättre. Har nu lånat hem kalibrerad utrustning från vårt labb på jobbet och konstaterat att speedp.mätaren visar helt fel.Vid kall olja visar den för mycket,ju varmare oljan blir ju mindre visar den.Vid oljetemp 80-90gr visar den på tok för lite. Rätt värde var vid 50grader=tomg:2,12bar,2000rpm:3.82bar och 80grader=tomg:1.58bar,2000rpm:2.46bar peak på 3.68bar vid körning på driftstemp.Ingen direkt förklaring till varför oljefilmen brast på 3 ramar,konstigt att det är varannan,obalans kanske.. inget bra år.. Kan säga att sp mätaren visade bara 0.4bar tomg varm motor.

    Hej,har vevstaks lagrena rasat någon gång? Om så är fallet har du nog en
    krokig axel.

    Mvh Pillee

  11. #151
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Skrävle (karlskrona)
    Inlägg
    256

    Re: Saab 2,3t i Volvo 242

    Nej, denna botten sattes ihop i vintras av en botten som gått 17000mil.Jag mätte upp alla spel och mått och allt var i mycket bra skick.Originalvevlagren som togs bort såg mycket bra ut och vevlagren som byttes nu var egentligen inget fel på endast lite av det"grå" ytlagret.Såg kanske ut som något varmt,åker med 6.5hundradelar spel på vev och 5 på ram.Kanske kunde öka släppet lite. Min fundering är att jag har lättat svänghjul och lättare wössner kolvar nu och varvar 7200,kanske borde balansera. En annan sak är att restriktorn till turbon sattes dit nu och pga opålitlig ot-mätare innan så vet jag inte hur mycket tryck turbon dumpade när oljan var bort åt 100grader och tunn när jag åkte i hultsfred.Kanske jag hade otillräkligt flöde,bara gissningar pga att jag inte kansätta fingret på felet.. Siktar iaf på att åka i Emmaboda,Tips på en pålitlig oljetrycksmätare? VDO?

  12. #152
    Helt original GULSAABs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindsdal
    Inlägg
    968

    Re: Saab 2,3t i Volvo 242

    Surt som fasen att det ska rasa

    Jag tröttnade på alla opålitliga mätare och köpte sådana här i stället http://server.pure-pf.com/webshop/ppf_w ... 04c9926a70 Och de verkar vara väldigt korrekta i jämförelse med de givare som sitter för loggning i sprutet, sedan har de recall funktion och man ställer larmgränserna själv. Så jag är väldigt nöjd med dem, fast de är kanske lite dyra.

  13. #153
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Skrävle (karlskrona)
    Inlägg
    256

    Re: Saab 2,3t i Volvo 242

    Kanske dyrt men ett måste,har provat 3 olika märken nu av mätare med normalpris,ingen av dom stämmer och speciellt då inte när oljan är varm. Tack för tipset.

  14. #154
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 789
    Medlem#
    3183

    Re: Saab 2,3t i Volvo 242

    PPF må vara dyra ibland men det speglar kvalitén på prylarna

    Bara på't igen så löser det sig!

    /Johan
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  15. #155
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Skrävle (karlskrona)
    Inlägg
    256

    Re: Saab 2,3t i Volvo 242

    Varit lite diskuterande om en träff i "region syd",mitt förslag är att ta det på Brinkarnas motorfestival i Emmaboda. Går nog att fixa en egen plats på området för stcs-bilarna enl arrangören. Något intresse? Vet att det är några Saab:ar som är anmälda till körning iaf.

  16. #156
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    472

    Re: Saab 2,3t i Volvo 242

    Emmaboda

    RwdCorsaSaaben dycker upp!

    MVH Micke

  17. #157
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Skrävle (karlskrona)
    Inlägg
    256

    Re: Saab 2,3t i Volvo 242

    Kanonbra Micke! Då ses vi och försöker hålla Saab:s fana högt! Fick du tag i nån utväxling?

  18. #158
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    472

    Re: Saab 2,3t i Volvo 242

    Japp!

    Videbilservice fixa detta!!!!! Tack som F-N!!!!!!
    Snabb och bra leverans!

    Blir dock en chansning då det blev 4,56, hade önskat 4,30. Körde tidigare 3,91.
    Men vi får se hur det går.
    Upptäckte också att min turbo inte hade styrpning på oljeflödet, viket kan ha påverkat spooluppen. Reducerade nu från 5mm! till 3mm in till turbon.
    Har tyvärr kört hela säsongen på det sättet.

    Vi syns på lördag!

    MVH Micke

  19. #159
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Skrävle (karlskrona)
    Inlägg
    256

    Re: Saab 2,3t i Volvo 242

    Funkar nog bra med 4:56 också,du har ju ganska höga däck. Jag åker 4:30 och 27 tum högt och har utvarvad 4:a vid mål,men vi har ju en 5:a också.. Pratade nyss med en av arrangörerna,verkar bli mycket av både tävlande och publik,får vi bara fint väder också så blir det en kanonhelg! (om grejorna håller ihop..!)

  20. #160
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Skrävle (karlskrona)
    Inlägg
    256

    Re: Saab 2,3t i Volvo 242

    Jaha, så var motorfestivalen över.. Sammanfattningsvis: växlingsproblem,tvärstopp ibland när 2:an och 3:an ska i,arg,fixa ihop en annan R25 låda på lördagskvällen,funkade hyfsat ett par repor men tvärstopp igen i elimineringen,ridå.. Måste fixa en tätstegad ZF om jag ska fortsätta. Blev iaf bästa tid 11.34 och bästa toppspeed 212.5kmh. Att tiden är för dålig till den hastigheten beror till stor del på utväxlingsförhållandet i lådan,och även delvis på 60ft:arn.Blev som bäst 1.81 men ibland 2 sek. Svårt att få bra 60ft utan stallspeedknapp. Men motorn höll och går fint med stabilt oljetryck,Skönt! Jäkla rolig helg trots allt skruvande!

Liknande ämnen

  1. Volvo T5, Saab T7?
    Av Outlaw84 i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-08-23, 18:47
  2. saab 900 2.0t 95a vs volvo 850 t5
    Av gosarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-19, 02:55
  3. Volvo vs saab
    Av Mastermetts i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-05-20, 01:39
  4. SAAB > Volvo i UK!
    Av turbo4ever i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-07-09, 17:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •