Sidan 20 av 28 FörstaFörsta ... 101819202122 ... SistaSista
Resultat 381 till 400 av 558

Ämne: Saab 2,3t i Volvo 242

  1. #381
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Skrävle (karlskrona)
    Inlägg
    256

    Lite om motorfestivalen. Körde hela lördagen med mina nya fälgar och bakdäck men fick inte till det,200m hjulspinn och det blev bara låga elvor.Förstod först inte varför men tyckte att bilen kändes konstig och "hoppig" vid marchfart på returen, Hissade därför upp bilen och körde på pallbockar och såg att bakhjulen hoppade och slog som tusan! Kvalet inför elemineringen pågick fram till kl 10 sönd fm så "Gazer" hämtade och levererade mina fjolårsslicks på söndagsmorgonen.Dom är i princip uppslitna,men dom var iaf runda, dom monterades och sen hade jag knappt en timme på mig att kvala.Ut så snabbt som möjligt ,chansade lite med stallvarv och kvalade på 10,94. Efter justering av stall och tokvärmning på 3:an så blev det 10.616/218.7 men då hade klockan passerat 10.00. Pga att det var många 8 o 9:sek bilar i år så hamnade några 9:sek bilar i modified street och med min kvaltid fick jag möta en Challenger med Pro mod Chassie och 572:a,Kände mig ganska liten bredvid den med min gatbesiktigade volvo kan jag säga! Men man ska aldrig ge upp,hade bättre reaktion och tog starten,men när 2:an var utvarvad så var han ifatt mig och jämnsides.Alla som har hört en högkompad Mopar bigblock med fritt blås kanske förstår vad jag menar med att en sån låter HÖGT! Jag hörde inte min motor öht och gick mot varvstopp och han passerade. Nu kvittade det för enda chansen att vinna det racet hade ju varit om han hade rödlyktat..! Körde lite test/tune senare och putsade liite,10.613/221,2kmh men med dålig 60ft:1.86. Delvis pga gamla däck och att jag senare upptäckt att chassiet satt sig lite så jag behöver chimsa upp den lite. Skönt ändå att det finns förbättringspotential.När man är nöjd så är det liksom över!
    Vad gör man mot en sån!?

    1 användare gillar detta inlägg



  2. #382
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Skrävle (karlskrona)
    Inlägg
    256

    Jaha.. Då blev det en 9000 till.. Inte planerat men kände att jag blev tvungen att rädda denna från skrotningsdöden,alldeles för fin för att gå den vägen! Gör vad jag kan för att rädda dom som är kvar och så måste jag ju sona mitt brott när jag skrotade en för motorn till Volvon! :-)

  3. #383
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    333
    Ah, vilken snygging! Bra jobbat!

  4. #384
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 481
    Medlem#
    3456
    Du verkar ha en snäll å konskvent bil, ja menar åka stabila 10or är inte fy skam.

    Gott att du räddar en 9000 de är inte ofta man ser 9000 på vägarna numera.
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  5. #385
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Skrävle (karlskrona)
    Inlägg
    256
    Citat Ursprungligen postat av Larzzon Visa inlägg
    Du verkar ha en snäll å konskvent bil, ja menar åka stabila 10or är inte fy skam.

    Gott att du räddar en 9000 de är inte ofta man ser 9000 på vägarna numera.
    Jo,den börjar gå ganska jämna tider nu,är chassiet som sätter gränsen. Med den sluthastigheten så finns effekt till snabbare tid men jag kommer nog inte så mycket längre med trixad originalbakvagn.

    Har också noterat att 9000 börjar skrotas bort, visst börjar dom bli gamla men det är en förbaskat bra bil. känns lite som dom har varit i botten och vänt prismässigt.Fina exemplar verkar ju stå högre än tidiga 9-5:or.

  6. #386
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2014
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    52
    Ytterligare en (föredetta) tyst läsare
    Är riktigt imponerad av din bil och även hur du svepts med i dragracing! Har själv fått massa dumma idéer om ett liknande projekt fast med en annan bil, dock inte lika seriöst/dyrt som din saavo.
    Var det en väldigt omfattande operation att sätta i en annan motor+växellåda och kringhörande utrustning?

  7. #387
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Skrävle (karlskrona)
    Inlägg
    256
    Citat Ursprungligen postat av Maurits Visa inlägg
    Ytterligare en (föredetta) tyst läsare
    Är riktigt imponerad av din bil och även hur du svepts med i dragracing! Har själv fått massa dumma idéer om ett liknande projekt fast med en annan bil, dock inte lika seriöst/dyrt som din saavo.
    Var det en väldigt omfattande operation att sätta i en annan motor+växellåda och kringhörande utrustning?
    Kul att du gillar bilen och blir inspirerad! Men den har inte kostat jättemycket pengar,allt som går att tillverka själv har jag gjort och sen tagit mycket från olika skrotade bilar.Har lagt pengarna på sånt som man måste ha som typ kolvar,stakar mm. Ligger nog bara lite över 70.000:- nu totalt med inköp,får man väl anse vara ganska billigt för en 10sek bil.Timmarna har jag däremot inte räknat... Vlsst är det ganska omfattande att bygga om,men man får lösa ett problem i taget efter hand som dom dyker upp och vad gäller elen så följer ju kabelstammen motorn och det finns bra originalhandböcker med systemförklaringar och scheman.

  8. #388
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2014
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    52
    Ojj nej det är ju inte så jättedyrt. Självklart gäller det ju att vara händig, ha ett ganska bra förråd med verktyg och ett stort sinne för problemlösning. Nä nu blev jag riktigt taggad på att sätta igång själv

  9. #389
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    472
    Japp.
    Bara att börja bygga.

    Janne hur ser det ut för helgen? Blir det race?
    Blir race lördag i Malmö så jag satsar på det.
    Sen blir det avslutnings race 26/9

    MVH Micke

  10. #390
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Skrävle (karlskrona)
    Inlägg
    256
    Citat Ursprungligen postat av MickeKr Visa inlägg
    Japp.
    Bara att börja bygga.

    Janne hur ser det ut för helgen? Blir det race?
    Blir race lördag i Malmö så jag satsar på det.
    Sen blir det avslutnings race 26/9

    MVH Micke
    Var inställd på race men vädret säger både åska och regn över Emmaboda på lördag så det blir nog inget! Men 26/9 har jag siktat in mig på om vädret vill! Har kontakt med Peter Mårup som ligger 1:a i "Sweden top ten" och ska försöka mig på att utmana för att vara med på listan då tänkte jag.

  11. #391
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    472
    Även i skåne blev det regn denna dag :-(
    Coolt att du ställer upp och utmanar i Sweden top ten.
    Hoppas bara vädret håller den 26/9

    MVH Micke

  12. #392
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Skrävle (karlskrona)
    Inlägg
    256
    Lade in en test/tune repa på stcs facebook om nån vill se.

  13. #393
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Skrävle (karlskrona)
    Inlägg
    256
    Gjort nya fälgar inför Malmö då turbofälgarna av nån anledning inte blev bra,plåtfälgar blev en snabblösning för då kan jag göra allt själv. Tigsvets har jag inte och inte kunnandet heller.Får kapa och börja om med dom till vintern.Största delen av fälgbanan består av en 8" corvettefälg och resten upp till 10" av en Volvo 850 fälg och sen tog jag centrumet från Volvo 140 dl.Klockade in dom så dom är raka! Faktiskt ganska nöjd med "looken",förstärker ju sleeperutseendet :-) Tror navkapseln får sitta kvar!

    2 användare gillar detta inlägg



  14. #394
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    472
    Coolt sleeper stuk, men du får INTE ha navkapslar på strippen.
    Blir inget bra om de släpper :-(

  15. #395
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Skrävle (karlskrona)
    Inlägg
    256
    Citat Ursprungligen postat av MickeKr Visa inlägg
    Coolt sleeper stuk, men du får INTE ha navkapslar på strippen.
    Blir inget bra om de släpper :-(
    Jo,men jag tror det är tillåtet med dessa som är skruvade med centrumbult!

  16. #396
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Skrävle (karlskrona)
    Inlägg
    256

    Jaha.. kan meddela att det nu ligger en Saabmotor 3:a i Sweden top ten (besiktigade gatbilar), Skulle precis utmana 2:an när konorna sattes ut och det var slutkört för dagen! Blev dock som vanligt ingen klockren repa,först en avkörd drivaxel i test/tune,sen på 4600 stall blev det 6,82/176kmh och kände då att det klarar mer stall,ökade till 5600,blev litet hjullyft och skitbra start men då gick inte den jäkla 4:an i!! Blev 6,87 /151kmh,fan det kunde ju blivit en kanonrepa! Men det är ju kanske lika bra,det är ju förbättringspotensialen som sporrar en att fortsätta!

    6 användare gillar detta inlägg



  17. #397
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    472
    Här är i alla fall en som gillar snabba "saabar"
    Grattis.
    Jag blev tvåa ytterligare en gång :-)
    Denna gång med 4 hundra delar.
    Min bästa hastighet blev 173,6km/h
    Tänkte skriva men tror inte folk läser.

    Hur som helst Grattis och kul att ni kom ner.

    MVH Micke

  18. #398
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Skrävle (karlskrona)
    Inlägg
    256
    Citat Ursprungligen postat av MickeKr Visa inlägg
    Här är i alla fall en som gillar snabba "saabar"
    Grattis.
    Jag blev tvåa ytterligare en gång :-)
    Denna gång med 4 hundra delar.
    Min bästa hastighet blev 173,6km/h
    Tänkte skriva men tror inte folk läser.

    Hur som helst Grattis och kul att ni kom ner.

    MVH Micke
    Får bli mer Malmö nästa år,måste bara skaffa såna drivaxlar som du har,då kan jag nog stalla fullt ut och komma på rätt sida om 1,50 på 60ft !

  19. #399
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    154
    Medlem#
    7319
    Har precis bläddrat igenom din tråd. Mycket fint arbete med alla bilar! Beundransvärt tålamod

    Ha det gott!
    /Jonas
    SAAB og9-5 SC Griffin -10, SAAB 9-5 Aero SC -05 såld, SAAB 9-5 2.3 SC Vector -04 såld, SAAB 9-5 2.3 SC Vector -03 såld, SAAB 9-5 2.3 SC Vector -07 såld, SAAB 9-5 2.0 SE SC -99 såld, SAAB 9-5 2.3 SE -01 såld, SAAB 9000 2.3t A50 -98 såld, SAAB 900i jubile -89 såld, SAAB 9000 2.3i såld

  20. #400
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Skrävle (karlskrona)
    Inlägg
    256
    Tackar! Gott med lite positiv feedback! Blir på nått sätt roligare att gå ut i garaget när man får lite uppskattning för timmarna man lägger!

Liknande ämnen

  1. Volvo T5, Saab T7?
    Av Outlaw84 i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-08-23, 18:47
  2. saab 900 2.0t 95a vs volvo 850 t5
    Av gosarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-19, 02:55
  3. Volvo vs saab
    Av Mastermetts i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-05-20, 01:39
  4. SAAB > Volvo i UK!
    Av turbo4ever i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-07-09, 17:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •