Sidan 6 av 28 FörstaFörsta ... 4567816 ... SistaSista
Resultat 101 till 120 av 558

Ämne: Saab 2,3t i Volvo 242

  1. #101
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Skrävle (karlskrona)
    Inlägg
    252

    Re: Saab 2,3t i Volvo 242

    Hej Granlund! Har besökt din tråd på "savar" också (low budget) Jodå,lådan är med än och då har jag ändå klivit av på fullt stall i Malmö på klister med ett mindre hjullyft(sägs det) Inte ens missljud än,händer dock ibland att att den inte hänger med på snabba växlingar och då tar det tvärstopp i friläge.Vääldigt frustrerande! Men den verkar palla vridet på 600nm+ iaf. Byter ändå till ZF i vinter pga utväxlingsförhållandet.

  2. #102
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    36

    Re: Saab 2,3t i Volvo 242

    Gött!
    Det låter ju riktigt bra!
    Vad har du kört på 402m hittills?

    Tråden på lowbudget är nog dåligt uppdaterad tyvärr, men den på sävar uppdaterar jag rätt ofta.
    Använder du dig av en distansplatta för slavcylindern eller kör du med tjockare svänghjul?

  3. #103
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Skrävle (karlskrona)
    Inlägg
    252

    Re: Saab 2,3t i Volvo 242

    Blev 11,42/208 i år. Nej jag har Omegans kopplingsarm och volvons vire. Använder lättat 9000 svänghjul,vill ju helst inte ha för mycket massa i rörelse där! Till detta hemmasvarvad hållare till lagom längd och anpassat för Saabs urtampningslager.Funkar bra. Kul att vi blir fler rwd Saabar!

  4. #104
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 148

    Re: Saab 2,3t i Volvo 242

    Hejsan,

    Hur klockade du in B202 avgaskammen på insug? Lade själv så den öppnar 0,4 mm vid TDC. Tycker toppeffekten och varvvilligheten blev lite mesig, undrar om ~0,6 mm vore bättre.

    Minns du hur ni ställde den?

    Mvh Kenneth
    "Utan tvivel är man inte klok"

  5. #105
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 747

    Re: Saab 2,3t i Volvo 242

    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    Hejsan,

    Hur klockade du in B202 avgaskammen på insug? Lade själv så den öppnar 0,4 mm vid TDC. Tycker toppeffekten och varvvilligheten blev lite mesig, undrar om ~0,6 mm vore bättre.

    Minns du hur ni ställde den?

    Mvh Kenneth

    Jag vet inte vad som är lämpligt med originalkammar men trimkammar ligger man på milimetern o högre.
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  6. #106
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 148

    Re: Saab 2,3t i Volvo 242

    [quote=M.L]
    Citat Ursprungligen postat av "Ken-1":2064tuqz
    Hejsan,

    Hur klockade du in B202 avgaskammen på insug? Lade själv så den öppnar 0,4 mm vid TDC. Tycker toppeffekten och varvvilligheten blev lite mesig, undrar om ~0,6 mm vore bättre.

    Minns du hur ni ställde den?

    Mvh Kenneth

    Jag vet inte vad som är lämpligt med originalkammar men trimkammar ligger man på milimetern o högre.[/quote:2064tuqz]

    Jo, men eftermarknadskammarna har såpass mycket mer duration mätt vid 1,0 mm att det knappast går riktigt bra att jämföra. Men lite mer skulle insugskammen säkert få flyttas fram, Fick öka en hel del på VE på lägre varv men inte så mycket på högre. Inte bra...

    /Kenneth
    "Utan tvivel är man inte klok"

  7. #107
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Skrävle (karlskrona)
    Inlägg
    252

    Re: Saab 2,3t i Volvo 242

    Satte kammarna med originaldrev och det blev väldigt lite overlap,Vill minnas att jag låg under 0,4.Man borde skriva upp sånt men man tror man ska komma ihåg det.. Med HX35:an ligger Toppeffekten från ca 5000rpm så jag skulle vilja öppna avgaskammen tidigare men det tillåter ju inte den korta durationen.

  8. #108
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Skrävle (karlskrona)
    Inlägg
    252

    Re: Saab 2,3t i Volvo 242

    Johan,vad kör du och andra hårt trimmade saabar för någon olja? Var i bivaröd och körde och fick lagerbank,hörde det efter däckvärmningen och slog av där så ingen skada skedd med vev mm som tur är. Nu är frågan varför oljefilmen bryter igenom,2:ans vevlager skuret och även mittre ram har fått lite stryk. Ser inga uppenbara fel men ska ta med stakarna till jobbet o mäta upp dom,kanske behöver öka släppet från vevlagerna? Har aldrig gillat förhållandet slag/staklängd,varvar 7200rpm.Kanske dags att byta till längre H-profil och smidda nu... Börjar snart bli svårt att kalla den för "low budget"...

  9. #109
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 788
    Medlem#
    3183

    Re: Saab 2,3t i Volvo 242

    Hej.

    Tråkigt att det jävlas för dig, men nin är inte ett dugg bättre

    Ang olja så kör jag Mobil 1 5-50 rallyformula, helsyntet.
    Lagerspelen på båda ram/vevlager ligger runt 50, dvs i de övre regionerna av toleransintervallet.

    Jag har aldrig haft problem med lager genom åren som tur är.

    Jag har 153mm Verdi-stakar och varvar 8000. 2.3 med 1a överdim på JE-kolvarna.

    mvh johan
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  10. #110
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Skrävle (karlskrona)
    Inlägg
    252

    Re: Saab 2,3t i Volvo 242

    Tack för info! Ska mäta och kolla upp allt och se hur det verkar sen provar jag att åka på mobil 1. Får se om jag går vidare,backa effektmässigt vill man ju inte iaf även om det var tänkt som budgetbygge! Att det jäklas ibland hör ju till,är härdad från min gamla Taunus med volvo 16v.Sporde att den är såld till Holland,Jäkligt kul när det man byggt kommer i rätta händer och lever vidare!

  11. #111
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 959

    Re: Saab 2,3t i Volvo 242

    Hmm, jag säger satsa, annars sitter du nästa säsong med större effektbehov, men kan inte pga av begränsingar. Då är det bättre att åka på safesidan om skalan, än ligga en bit över specarna.
    Tanke för nästa år borde vara 3.5bars mapsensor, 3.8bar bränsletryck, så kan vi gå över 2bar i laddtryck, och hamna i mitten eller övre regionen av femhundringen, sen om det gick att varva närmare 8000rpm så vore det mumma för siffrorna också

  12. #112
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Skrävle (karlskrona)
    Inlägg
    252

    Re: Saab 2,3t i Volvo 242

    Varit dåligt med uppdateringar,Har renoverat upp en mörkblåmet. 9000 Aero -97:a som börjar bli färdig nu.Bytt skärmar,lagat rost lackat o putsat mm....Nåja,snart dags att ta tag i Saavon, inköpt ZF-låda och spec-koppling och så blir det 153-stakar nu till saavon i ivern efter 10:an..Tror och hoppas att tätstegat gör tiondelar bara det! Blir nog att göra lite mer justeringshål för momentstagen också och justera om bakvagnen,var inte nöjd med 60ft oklistat.Hel del att hämta där. Så nåt hekto till då kanske... Fasen man vill ju bara ha mer hela tiden..!

  13. #113
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 959

    Re: Saab 2,3t i Volvo 242

    Dags för en update igen Janne

  14. #114
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Skrävle (karlskrona)
    Inlägg
    252

    Re: Saab 2,3t i Volvo 242

    Varit på Knutstorp med Aeron i helgen=skitkul! Men nu gällde det ju"saavon".. Den har fått en ny botten med 153-stakar och Wössner kolvar och blivit kopplad till en BMW 328 låda via en spec tryckplatta. Nu ska den ju helst köras in lite innan man börjar gasa och justera och det har blivit lite dåligt med det,är ju så förbaskat kallt utan värmepaket och centimeterspringor runt plastdörrarna! Känns iaf jäkligt bra så här långt med stegningen i växellådan!

  15. #115
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Skrävle (karlskrona)
    Inlägg
    252

    Re: Saab 2,3t i Volvo 242

    Hmm.. Inte så bra att köra på knutstorp,det gav mersmak! Fått nån konstig ide i huvet om att man kanske skulle bygga en ban-9000 av nån av reservdelsbilarna...

  16. #116
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    10

    Re: Saab 2,3t i Volvo 242

    Janne, vad kör du med för soppapump? Vet att du sa det till mig sist jag var hos dig men minnet är ju samma som en guldfisks. Den "nya" toppen har man fått tillbaka och nya spridare kommer nästa vecka.

  17. #117
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Skrävle (karlskrona)
    Inlägg
    252

    Re: Saab 2,3t i Volvo 242

    Kör med 2st henko-pumpar,verkar hålla för E-85. Va bra,då är du snart på "rull" med ny setup då?

  18. #118
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    10

    Re: Saab 2,3t i Volvo 242

    Just de ja! Ja så att det börjar rulla igen i alla fall hehe. Ska du köra på emmabodabanan den 19:e?

  19. #119

    Re: Saab 2,3t i Volvo 242

    Håller på o bygger en Ascona B med Saab 2.0T och Omega låda när jag fick syn på den här tråden, alla har sagt att lådan håller inte så va kul o se att du piskat en rejält och ändå utan större problem.
    min bil ska bara lekas med på gatan inge dragrace så då kommer jag nog slippa problem?
    siktar iår på att bara besikta o få den klar med original 150Hk, sen bara koppla in magnetventil och köra ca 250-260hk.
    Nästa sommar är siktet inställt på en 2.3T motor och ca 400hk.
    Ska köpa på mig bättre Turbo och Spridare koppling mm i vinter.
    Uffe.
    Saab 9-5 Aero Sportcombi 2003
    Saab 9-5 Aero Sportcombi 2001

  20. #120
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Skrävle (karlskrona)
    Inlägg
    252

    Re: Saab 2,3t i Volvo 242

    En rwd-saab till,va kul! jo jag skulle nog vilja påstå att lådan håller för mer än vad ryktet säger iaf! Sen beror det ju förstås på hur "arg" koppling man har och körstil mm. Jag körde med original 2,3t tryckplatta med svarvat svänghjul så den låg på maxtryck och 6-puck sinter.Den klarade 450+ hästar ganska länge men var gränsfall och till slut vred den loss. Förvånad att den klarade så mycket,men bilen är ju lätt och nedväxlad och plattan gav ca650 kg lamelltryck i pressen,inte illa på en originalplatta! Kan bli en kul bil Asconan,du får starta en byggtråd så vi får se den! Kim: Får se om det blir Emmaboda,skulle bänka den och justera lite chassi innan jag håller ner fullt ut.Får se om jag hinner bli klar.

Liknande ämnen

  1. Volvo T5, Saab T7?
    Av Outlaw84 i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-08-23, 18:47
  2. saab 900 2.0t 95a vs volvo 850 t5
    Av gosarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-19, 02:55
  3. Volvo vs saab
    Av Mastermetts i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-05-20, 01:39
  4. SAAB > Volvo i UK!
    Av turbo4ever i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-07-09, 17:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •