Sidan 28 av 28 FörstaFörsta ... 18262728
Resultat 541 till 548 av 548

Ämne: Saab 2,3t i Volvo 242

  1. #541
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Skrävle (karlskrona)
    Inlägg
    257
    Får väl Race-rapportera lite här! Bänkade och maxade till 2.25 bar i våras. Eftersom jag nästan varvade ur 3.91 utväxlingen med 230kmh i sluthastighet så byttes denna till 3.54. Kanske inget klokt val så här med facit i hand,det rätta hade nog varit att behålla 3.91 och gå upp 1 tum i däckhöjd. Nåväl,Alle (Gazer)och jag åkte till Malmö idag för att köra deras "No Prep" tävling. Klass 1 street outlaw innebar besiktigad bil med dotmärkta däck och original hjulupphängning. Började på 5000rpm i stall men det var för lite,ökade till 6000rpm och det räckte inte heller! Stallade fullt ut och då gick det loss hejdlöst! Så tillbaka i depå och justera bakvagnen mer aggressivt och då blev det bättre men inte riktigt bra ändå. Så tillbaka och justera på ännu mer men då var tiden ute för fler testrepor så det var bara att hoppas! Lottning på startplattan och singla slant om linechoise blev en Camaro med smallblock och rullcam dragradial. Min slog nu fast hjulen hårt i starten som man hoppades så han blev en bra bit efter vid mål.Nästa lottning blev mot en röd BMW 3-serie som verkade vass men motor och effekt okänd för mig.Vet inte så mycket mer än att jag klev av kopplingen sen såg jag inte honom mer,var iaf ingen strid vid mål. Så blev då nästa jimmy med den blå vassa 242:an,visste att han presterat bättre än mig på träningen så jag pressade lite på reaktionstiden och det räckte,var styvt en billängd före vid mål. Så var det final då mot en Camaro -69 med bigblock och gas och där tog det stopp! Stod på fullt stall i stage och bilen började driva en aning,tillräckligt mycket för att nå fotocellen så det blev rödlykta! Stod på och åkte jämsides med honom en bit sen la jag ner,han hade ju ändå vunnit! Är skitnöjd ändå, andra plats på No Prep med en gammal Saab-motoriserad 240 ska man vara nöjd med! Nu blir det 3.91 igen innan motorfestivalen!

    6 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av saavo den 2019-08-25 klockan 20:11. Anledning: ej klar

  2. #542
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 029
    Medlem#
    3183
    Härligt!
    Varför byta tillbaka när du nu fick det att lira efter lite justeringar?
    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  3. #543
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Skrävle (karlskrona)
    Inlägg
    257
    Den är lite för tungdriven,fick stå fullt ut på varvstopp för att få iväg den på ett riktigt avstamp samt att jag tappat lite i både tid och sluthastighet,låg nu 172-173kmh på 200m och borde legat på ca 180kmh, åkte 178kmh förut. Är ju ganska stor skillnad på 3,91 och 3.54 . Med 3.91 kan jag få iväg den bra med lite lägre stall samt har jag lättare att behålla fästet längre ut. Går jag dessutom upp till 28" höga däck så får jag några hundra varv tillgodo vid mål på 402m så det känns optimalt!

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #544
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Skrävle (karlskrona)
    Inlägg
    257
    3.91 på plats nu samt att jag fått tag på ett par halvslitna 11.5/28 Hoosier,ska bli spännande att se om verkligheten stämmer med teorin.Hoppas inte däcken är för torra men jag tror inte det för dom är bara ett par säsonger gamla. Får bli som ett test hur det funkar,ingen ide att köpa nya däck nu så här sent. Är ju bara motorfestivalen kvar att åka och ev om dom hinner med ett "No Prep" till i Malmö. Börjar undra lite över motorn,vet inte om det är 5:e eller 6:e säsongen nu jag bara byter olja och stift och kör.Förvisso inte många mil men tuffa mil,och den bara rullar på. Man borde kanske riva och kolla över den men samtidigt varför när den går fint utan missljud med bra oljetryck.Silar alltid oljan när jag byter men har aldrig upptäkt varken glitter eller spån. Fantastiska motorer dom här.

  5. #545
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 029
    Medlem#
    3183
    Effekt i motorn? Varvstopp?

    När min racer gick på strippen så tog jag isär den varannan säsong, men det visade sig vara onödigt varje gång.

    800hk/8000rpm då. (2.3L)
    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  6. #546
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Skrävle (karlskrona)
    Inlägg
    257
    ca 635mhk ,varvstopp på 7300. 2.3:a med exd 153.stakar och smidda Wössner. Växlar vid ca 7000rpm så det är ju inte överdrivet högt! Tack då känns det bättre! Om en motor går fint utan missljud eller effekt-tapp och har oförändrat bra oljetryck så känns det ju onödigt att skruva sönder den!

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #547
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Skrävle (karlskrona)
    Inlägg
    257
    Motorfestivalen,kval idag. Är inte helt nöjd,kopplingen verkar vara på väg att ge upp! Verkar släppa lite när vridtoppen kommer,motorn varvar ur och följden blir för tidig växling. Skaplig tid ändå,10.68/221kmh men det räcker tyvärr inte till. Är nog kvalsjua eller kvalåtta. Kan inte lyckas jämt,får vara nöjd ändå!

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #548
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Skrävle (karlskrona)
    Inlägg
    257
    Bättrade lite idag på förmiddagen med kall koppling till 10.63/226kmh vilket räckte till pokal för runner-up i klass 4,och bara det var ju överraskande och positivt! Var som jag misstänkte kvalåtta så utsikterna var inte så goda! Nu kvittade det för jag eldade upp kopplingen i första elimineringsrundan,släppte helt och varvade upp mitt i vridmomentstoppen. Bra på ett sätt,nu vet jag ju med största säkerhet anledningen varför det inte gick att köra fortare! Man får försöka att se dom positiva sakerna i allt!

    5 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Volvo T5, Saab T7?
    Av Outlaw84 i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-08-23, 17:47
  2. saab 900 2.0t 95a vs volvo 850 t5
    Av gosarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-19, 01:55
  3. Volvo vs saab
    Av Mastermetts i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-05-20, 00:39
  4. SAAB > Volvo i UK!
    Av turbo4ever i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-07-09, 16:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •