Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: 9-5 som tar 1l olja på 150-200 mil. Ska maqn avstå köp?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    110

    9-5 som tar 1l olja på 150-200 mil. Ska maqn avstå köp?

    VCa med brossan o kika på en fin 9-5a -98 2,3 fölrut idag. Dock sa säljaren att den tar lite olja. Ca 1l på 150 -200 mil. Låter ganska mycket i mina öron då ja själv har en 9-5 men den kanske tar en liter på 1000mil.

    Ska man avstå från detta köp? Teorierna om att fylla cylindrarna med vd-40 över natten för att lösa upp ev fastkleggade oljeringar? är det troligt att det hjälper?

    Bilen va förövrigt riktigt fin o välrservad.

    Åsikter?

    MVH Kalle
    Saab 9-5 2,0t -98

  2. #2
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: 9-5 som tar 1l olja på 150-200 mil. Ska maqn avstå köp?

    Citat Ursprungligen postat av Kalle LKPG
    VCa med brossan o kika på en fin 9-5a -98 2,3 fölrut idag. Dock sa säljaren att den tar lite olja. Ca 1l på 150 -200 mil. Låter ganska mycket i mina öron då ja själv har en 9-5 men den kanske tar en liter på 1000mil.

    Ska man avstå från detta köp? Teorierna om att fylla cylindrarna med vd-40 över natten för att lösa upp ev fastkleggade oljeringar? är det troligt att det hjälper?

    Bilen va förövrigt riktigt fin o välrservad.

    Åsikter?

    MVH Kalle
    Beror väl iofs på priset, men jag skulle rösta på AVSTÅ, och jag tror inte att fylla cyllarna med wd40 är en lösning du kommer få stöd för här.

    Det finns ju ganska många out-there, så köp en som är frisk istället.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: 9-5 som tar 1l olja på 150-200 mil. Ska maqn avstå köp?

    repobjekt o max 10 000kr högre pris har inte en sån
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466

    Re: 9-5 som tar 1l olja på 150-200 mil. Ska maqn avstå köp?

    Kanske är ett läkage som oljan försvinner genom, behöver ju inte vara förbi ringarna...kan ju vara kass/tät vevhusvent också.

    Öppna huven och kolla om det syns något stort läkage, som sagt, att repa/byta motorn låter ju inte som något man vill göra om inte priset är väldigt lågt.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    110

    Re: 9-5 som tar 1l olja på 150-200 mil. Ska maqn avstå köp?

    Begärt pris för bilen va 24. Men brorsan ringde o tackade nej nu. Synd för bilen va i bra skick förövrigt.

    Tack för hjälpen.
    MVH Kalle
    Saab 9-5 2,0t -98

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    248

    Re: 9-5 som tar 1l olja på 150-200 mil. Ska maqn avstå köp?

    Nu är jag lite sen på det ,men en kommentar kan jag lämna.
    Om säljaren säger si eller så, hade jag räknat med högre oljeförbr .Ett turbobyte hade jag också räknat med.
    Angående WD-40 så har jag gjort det på vår Polo -04 som drog 1l /300 mil och efter så drog den 1l/600 mil, så jag vet att det funkade på vår bil.
    Volvo V70 D5 -08
    Toyota Auris -10 1,4 Diesel
    Volvo 940 VOE Rallybil

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: 9-5 som tar 1l olja på 150-200 mil. Ska maqn avstå köp?

    Citat Ursprungligen postat av LeifA
    Nu är jag lite sen på det ,men en kommentar kan jag lämna.
    Om säljaren säger si eller så, hade jag räknat med högre oljeförbr .Ett turbobyte hade jag också räknat med.
    Angående WD-40 så har jag gjort det på vår Polo -04 som drog 1l /300 mil och efter så drog den 1l/600 mil, så jag vet att det funkade på vår bil.
    O detta var du nöjd med? jag skulle iaf se det som att det inte funkade tillfredeställande.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Älmhult
    Inlägg
    1 371
    Medlem#
    1774

    Re: 9-5 som tar 1l olja på 150-200 mil. Ska maqn avstå köp?

    Citat Ursprungligen postat av Robbis turbolös ft
    Citat Ursprungligen postat av LeifA
    Nu är jag lite sen på det ,men en kommentar kan jag lämna.
    Om säljaren säger si eller så, hade jag räknat med högre oljeförbr .Ett turbobyte hade jag också räknat med.
    Angående WD-40 så har jag gjort det på vår Polo -04 som drog 1l /300 mil och efter så drog den 1l/600 mil, så jag vet att det funkade på vår bil.
    O detta var du nöjd med? jag skulle iaf se det som att det inte funkade tillfredeställande.
    VW drar mycket olja....

    Lågfriktion's motorer måste oljebolagen älska....

    Mvh Johan!!
    Ng900 2,3T 541hk
    Ng900 2,3T 501hk Budget
    9-3 Cab 2,0T Aut 2011
    Tiguan TSI190 DSG R-line

  9. #9
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: 9-5 som tar 1l olja på 150-200 mil. Ska maqn avstå köp?

    Citat Ursprungligen postat av turbo200
    Citat Ursprungligen postat av Robbis turbolös ft

    O detta var du nöjd med? jag skulle iaf se det som att det inte funkade tillfredeställande.
    VW drar mycket olja....

    Lågfriktion's motorer måste oljebolagen älska....

    Mvh Johan!!
    min -07 audi 2,4 har dragit 1 Liter/600-800 mil ända sedan den var ny.
    Det skull ge sig efter 2-3000 mil sa de, sedan skulle det ge sig vid 6-8000 mil, nu har den gått 12500, jag förväntar mig inte att det ger sig.

    <START IRONI>
    Men man har ju alltid färsk olja i bilen, räcker nästan att byta oljefilter vid oljebytena...
    <END IRONI>
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  10. #10
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637

    Re: 9-5 som tar 1l olja på 150-200 mil. Ska maqn avstå köp?

    Hur tänker människor egentligen?

    Visst, en bil ska i teorin inte dra en droppe olja under sin livstid, men...

    Att en bil drar 1 liter olja på X-hundra mil, tycker inte jag är något att bry sig om.
    Att en bil drar 1 liter olja på 6-800 mil innebär inte att man har fräch olja, om den drar 1 liter på 50 (femtio) mil så har man alltid fräch olja...

    Att delar slits och oljan försvinner får man räkna med. Men visst, priset ska vara därefter också...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  11. #11
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: 9-5 som tar 1l olja på 150-200 mil. Ska maqn avstå köp?

    Citat Ursprungligen postat av perr
    [Men man har ju alltid färsk olja i bilen, räcker nästan att byta oljefilter vid oljebytena...
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Hur tänker människor egentligen?

    Visst, en bil ska i teorin inte dra en droppe olja under sin livstid, men...

    Att en bil drar 1 liter olja på X-hundra mil, tycker inte jag är något att bry sig om.
    Att en bil drar 1 liter olja på 6-800 mil innebär inte att man har fräch olja, om den drar 1 liter på 50 (femtio) mil så har man alltid fräch olja...

    Att delar slits och oljan försvinner får man räkna med. Men visst, priset ska vara därefter också...
    Utgick ifrån att folk förstod att jag var ironisk???
    Skall editera mitt inlägg...
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  12. #12
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637

    Re: 9-5 som tar 1l olja på 150-200 mil. Ska maqn avstå köp?

    Faan, jag har gjort det igen...

    Jag missade helt din ironi för jag läste inte färdigt hela stycket.
    Jag ber om ursäkt för det, och påminner mig själv att jag MÅSTE läsa klart innan jag börjar tycka till om saker och ting...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557

    Re: 9-5 som tar 1l olja på 150-200 mil. Ska maqn avstå köp?

    Detta är faktiskt ett exempel på hur utvecklingen går framåt, fast ändå inte...

    En gammal T5-motor brukar normalt aldrig behöva påfyllning mellan bytena. Sedan kommer moderna "lågfriktionsmotorer" som både T7 och andra märkens motorer, som sparar en halv dl soppa per mil. Folk ser det som bättre för både plånbok och miljö. Om man sedan måste pytsa i 2 l olja per tusen mil med rekommenderad longlifeolja för över 100 spänn/litern, vilket betyder ca 2 kr/mil som man får nästan 2 dl soppa för. Då blir förtjänsten minus och utsläppen mindre trevliga än de behövt vara. Har man sedan t ex en VAG-motor med kamrem som ofta kostar minst 1 kr/mil för sina byten, så vill det till att den är klart snålare för att det ska gå ihop - men de är ju i praktiken inte ens snålare än T5-motorerna, varför man håller sig till det gamla hederliga motorerna som är närmast oförstörbara med vanlig billig Biltema helsyntet

    För övrigt, ironi eller inte, så ligger det lite i att påfyllning då och då ger i sig bättre oljekvallitet efter som vissa tillsatser förbrukas. Å andra sidan hänger oljeförbrukning ofta ihop med bensinspädning, och då kompenseras detta negativt och gör inte oljan mer långlivad utan den kan snarare kräva tätare byten.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466

    Re: 9-5 som tar 1l olja på 150-200 mil. Ska maqn avstå köp?

    Hmm....det blev nog ett decimalfel i din beräkning, 2liter olja på 1000mil gör 0,2kr per mil. Om inte oljan kostar 1000:- litern.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557

    Re: 9-5 som tar 1l olja på 150-200 mil. Ska maqn avstå köp?

    Citat Ursprungligen postat av sOFFe
    Hmm....det blev nog ett decimalfel i din beräkning, 2liter olja på 1000mil gör 0,2kr per mil. Om inte oljan kostar 1000:- litern.
    Aj då, och huvudräkning som brukade vara min starka sida förr...

    Helt korrket påpekande. Jag tyckte själv det lät mkt att det skulle vara värt nära 2 dl/mil bensin - det blir alltså ca 2 cl/mil. Men man kan lätt räkna bort lågfriktionen ändå eftersom det i sig inte gör så mkt mer än ett par cl, och med att ett Biltemaolja vid byte kostar drygt 200 kr, medan de högre kraven på nyare motorer betyder ofta det tredubbla, och ändå håller gamm-motorerna längre i såväl grundmotor som turboaggregat. Och rembyten kostar generellt över kronan per mil eftersom man ofta för säkerhets skull per automatik passar på att byta vattenpumpar, termostater och remspännarhjul (beroende på motor och modell).
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    248

    Re: 9-5 som tar 1l olja på 150-200 mil. Ska maqn avstå köp?

    Citat Ursprungligen postat av Robbis turbolös ft
    Citat Ursprungligen postat av LeifA
    Nu är jag lite sen på det ,men en kommentar kan jag lämna.
    Om säljaren säger si eller så, hade jag räknat med högre oljeförbr .Ett turbobyte hade jag också räknat med.
    Angående WD-40 så har jag gjort det på vår Polo -04 som drog 1l /300 mil och efter så drog den 1l/600 mil, så jag vet att det funkade på vår bil.
    O detta var du nöjd med? jag skulle iaf se det som att det inte funkade tillfredeställande.
    Jag är helt nöjd med den förbrukningen när det gäller VAG-bil. De kan ju dricka hur mycket som helst och det gäller ALLA VAG-bilar (nästan).Hade en Audi 100 på 90-talet och den drack både olja och läckte servo-olja (grön-olja=skitdyr).
    Polon köpte vi ny och den har 3000 mils intervall på service och det är att förstöra motorer det. Servade den därefter så garantier gällde, men nu efter 14500 mil så är det dags för byte.Det blir ingen mer VAG-bil på gården här inte.
    Volvo V70 D5 -08
    Toyota Auris -10 1,4 Diesel
    Volvo 940 VOE Rallybil

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    570

    Re: 9-5 som tar 1l olja på 150-200 mil. Ska maqn avstå köp?

    [OT] VAG-koncernen har en del riktigt skumt konstruerade motorer. (Felkonstruerade enligt mig) En bekant till familjen har en -04 Passat 1,8T och hon är inne på sin tredje motor!!!!! Resten av bilen har gått runt 18k mil.....

    Hon kör nästan enbart landsvägskörning med den bilen, cirka 3k mil / år och hon kör ganska snällt. Trots det har två motorer rasat p.g.a. mkt hög oljeförbrukning och för lite olja i motorn. Visst, hon borde väl kolla oljan oftare, men faktum kvarstår, dessa motorer borde inte få monteras i bilar. Vid båda hennes ras konstaterades att det hade försvunnit alltför mkt olja redan cirka 1500 mil efter service....

    Jag vill säga att VAG har större "motorproblem" än SAAB någonsin har haft. Men det är ju liksom inte politiskt korrekt att hänga ut VAG.... [/OT]
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557

    Re: 9-5 som tar 1l olja på 150-200 mil. Ska maqn avstå köp?

    På äldre 9000 hade man en elektronisk oljemängdmätare i tråget som indikerade på färddatorn om nivån var för låg. Denna nivågivare brukade ibland efter ett antal år börja fel-varna, och bl a därför slutade man montera sådan på nya bilar. Undrar hur många motorhaverier, särskilt på T7-motorn, man hade undvikit ifall man fortsatt montera denna utrustning och istället åtgärdat felande mätare när så behövdes, för billig penning?

    Ännu bättre var det på Citroën CX, som hade en analog mätare av mängden på instrumentpanelen, vilken man lätt kunde avläsa innan varje start (även den mest obegåvade på motorer kunde sköta denna kontroll ju). Många bra gamla saker som försvinner när utvecklingen går framåt...
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: 9-5 som tar 1l olja på 150-200 mil. Ska maqn avstå köp?

    sen kan man ju undra om det faktiskt spelar nån roll att ha dyr longlifeolja i lågfriktionsmotorer?? dom verkar iaf inte hålla mer än ett par oljebyten så kanske funkar lika bra med billig olja o spara pengarna till renovering eller bilbyte.
    Jag ser all storförbrukning av olja som ondo vare sig det ska vara så eller inte.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: 9-5 som tar 1l olja på 150-200 mil. Ska maqn avstå köp?

    Citat Ursprungligen postat av Sasjjj
    Hon kör nästan enbart landsvägskörning med den bilen, cirka 3k mil / år och hon kör ganska snällt. Trots det har två motorer rasat p.g.a. mkt hög oljeförbrukning och för lite olja i motorn. Visst, hon borde väl kolla oljan oftare, men faktum kvarstår, dessa motorer borde inte få monteras i bilar. Vid båda hennes ras konstaterades att det hade försvunnit alltför mkt olja redan cirka 1500 mil efter service....
    Den illgula lampa som varnar för låg oljenivå som VAG utrustar sina bilar med - den tyckte hon mest lyste för skojs skull eller?
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Sprutar olja ur påfyllniningsröret, olja i expansionskärlet OG9-5 B235R
    Av AndreasOstman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-09-10, 21:23
  2. [LÖST] Skillnad på automat- och manuell växellådsolja ?
    Av Johmar i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-09-14, 15:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •