Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Rostkydda Saab 9-5

  1. #1

    Rostkydda Saab 9-5

    Hej!!

    Kröp under 9-5an idag och la märke till att den är bra rostskyddad fram och mitt under. Men bak är det värre.

    Lånade lite bilder från http://photo.platonoff.com/Auto/

    Bild1; http://geting.se/viewimage.php?image=211740-Rost222.JPG
    Bild2; http://geting.se/viewimage.php?image=21 ... 333334.JPG


    Saaben verkar rost kring falsningarna och längs balkarna enligt bilderna(jag har markerat med rött) På min bil är det viss ytrost, i ganska moderat omfattning.
    Det verkar som Saab har snålat med slitskyddet och endast använt PVC?

    Jag hade tänkt att smaska på med lite underredsmassa på dessa utsatta ställen.
    Men hur tycker ni att jag bör sköta underarbetet, slipa så gott det går(svårt att komma åt) och sedan på med hammarlack eller?

    Edit-> Tänkte använda hagmans underredsmassa alt F40
    Sedan spraya in tunnflytande i balkarna bak, skall detta rostskydd vara vaxbaserat?


    MVH Alexander

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 988

    Re: Rostkydda Saab 9-5

    Akta bara så att du inte underredsbehandlar in fukt någonstans. Själv hade jag nog avstått av just den anledningen. Möjligen något tunt i hålrum där rosten förhoppningsvis inte fått fäste ännu. Förresten är de flesta utmarkerade saker på dina bilder skruvar.
    Fredrik J

  3. #3

    Re: Rostkydda Saab 9-5

    Mina markeringar är de röda på bilderna

    De gula pilarna har inget med frågeställningen att göra, dumt av mig att inte skriva det.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 988

    Re: Rostkydda Saab 9-5

    Ok. Jag tycker ändå att din bil ser ganska bra ut. Kommer just från garaget där det står en -00 kombi som ser värre ut.
    Fredrik J

  5. #5

    Re: Rostkydda Saab 9-5

    Tack för svaren! Det är dock inte min bil på bilden, min ser bättre ut än så.
    Dock ser jag antydningar till rost på de rödmarkerade ställena.

    Ingen som utfört detta på sin 9-5a? Det verkar som PVC´n spricker lätt i bakvagnen.

    Funderar på att slipa rent, måla i den rost som finns(och som jag kommer åt) och sedan på men underredsmassa. Detta i bakvagn och under kjolar.
    Vet att det tar 15 år innan det blir allvarligt, men rost är så tråkigt.

    Ingen som gjort något liknande?


    MVH Alexander

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    22

    Re: Rostkydda Saab 9-5

    Jag är tveksam till färg, för då bör man ju få bort all rost först, jag skulle göra så rent som möjligt sedan spruta på en tunn underredsbehandling, låta det torka till och sedan på med något slitskydd, men jag är inte någon expert men så skulle jag ha gjort. Jag har själv tänkt att underredsbehandla bilen men det får bli framåt vårdagarna när man kan vara ute och kladda tektyl

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    569

    Re: Rostkydda Saab 9-5

    *Bump*

    9-5 MY06

    Jag har tagit loss mina nedre dörrlister och tänker rengöra dem grundligt. Dörrarna var tack och lov helt fria från rost (puh!) men det fanns en del svart "kleggig gröt" längs dörrkanterna. Är detta ett rostskydd som borde lämnas kvar, eller kan jag göra kliniskt rent och skydda med något nytt? Och i så fall vad?

    Insåg också att det skulle kunna vara ett bra läge att spruta in tunnflytande rostskyddsvax i dörrarna underifrån och låta överskottet rinna ut neråt genom hålen. Dumt eller bra?
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

Liknande ämnen

  1. Rostkydda hjulhus saab 9-3 sc
    Av Turbogillis i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-03-27, 15:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •