Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Fast frysen handbroms

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 340

    Fast frysen handbroms

    Skulle iväg med bilen idag men det gick inge bra. Märkte att min handbroms hade frusitfast Jag kan inte backa eller köra fram bilen för det spinner bara. Vad ska man göra? Jag har inte jätte stor lust att plocka bort däcket och börja värma.
    Finns det något annat smidigt sätt?

    Mvh

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 093
    Medlem#
    2555

    Re: Fast frysen handbroms

    9000?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 340

    Re: Fast frysen handbroms

    Citat Ursprungligen postat av RZ
    9000?
    Oj glömde skriva

    OG900 -89 handbromsen i bak

  4. #4

    Re: Fast frysen handbroms

    Var samma på min fast en 9-3a då, fick slira in i ett varmgarage sen dagen efter hade de släppt så försök få in den i värme så tinar de nog

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 499

    Re: Fast frysen handbroms

    Ofta så går det att få loss genom att lägga sig på backen och med armen få tag i armen till oket och dra tillbaka det,nästan alltid är det vajrarna som fryser.

    En tång att få lite mer kraft med hjälper ibland,tänk på att inte dra i den igen när det är minus bara...

    /M
    Akta skinnet!

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 340

    Re: Fast frysen handbroms

    Fick loss den ganska lätt. La ur växeln och gungade bilen för hand fram och till baka. Det funkade


    Mvh

  7. #7

    Re: Fast frysen handbroms

    Min handbroms fryser direkt ifall jag använder motor/kupevärmare och det är ordentliga minus ute.
    Sen är det inte mycket att göra tills det blir varmt nog att det smälter.
    Ifall jag glömt bort och dragit åt handbromsen ändå så brukar jag låta den stå på tomgång i 20-30 minuter, då brukar mitt släppa.
    OG93

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    9

    Re: Fast frysen handbroms

    Har samma bekymmer men jag kan inte heller dra åt handbromsen, lögn helt enkelt. Finns det ett sätt att preppa handbromsen så jag slipper frysningar. Backarna har fastnat ett antal gånger i vinter och bromsen har slitits ner ganska rejält är jag rädd för...

    Fattar inte riktigt vad det är som fryser. Har även en Toyota som fungerar utmärkt, även om det inte är att rekommendera att använda handbroms på vintern.

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 409
    Medlem#
    9481

    Re: Fast frysen handbroms

    Citat Ursprungligen postat av 93-2.0T
    Min handbroms fryser direkt ifall jag använder motor/kupevärmare och det är ordentliga minus ute.
    Sen är det inte mycket att göra tills det blir varmt nog att det smälter.
    Ifall jag glömt bort och dragit åt handbromsen ändå så brukar jag låta den stå på tomgång i 20-30 minuter, då brukar mitt släppa.
    OG93

    Vatten i vajern och den går nära avgaset, när du värmer upp avgaset så släpper gissningsvis isen av detta.

    Ng900/og9-3 är det nästan uteslutande fukt/vatten i vajern som gör att den fryser och fastnar.

    Lösningen är helt enkelt att sätta dit en ny vajer.

    Själv drar jag aldrig i handbromsen när det är kallt ute, man vet aldrig hur det kan sluta.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    445

    Re: Fast frysen handbroms

    Citat Ursprungligen postat av jta
    Har samma bekymmer men jag kan inte heller dra åt handbromsen, lögn helt enkelt. Finns det ett sätt att preppa handbromsen så jag slipper frysningar. Backarna har fastnat ett antal gånger i vinter och bromsen har slitits ner ganska rejält är jag rädd för...

    Fattar inte riktigt vad det är som fryser. Har även en Toyota som fungerar utmärkt, även om det inte är att rekommendera att använda handbroms på vintern.
    Precis som pumba beskriver beror det på att vajerhöljet gått sönder och släpper in vatten, som sedan värms upp när bilen körs och fryser när du parkerar. Enda vettiga lösningen är att byta vajern. Behöver du inte parkera i backar skulle jag strunta i handbromsen så länge, du måste ju ändå parkera med backen i, och den håller bilen ganska bra.
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

Liknande ämnen

  1. Handbroms og9-3
    Av joH900 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2019-03-29, 12:18
  2. Handbromsjustering OG9-5
    Av Cagner i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-02-26, 13:46
  3. Handbromsspak fastnat i översta läget NG9-3 -03
    Av Jossa i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-12-28, 10:10
  4. Handbroms - og9-3 -00
    Av dresen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-06-04, 21:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •