Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Problem med värmen på förarsidan

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    277

    Problem med värmen på förarsidan

    Hej! har varit ute och åkt idag och det kommer ingen värme på förarsidan fast det funkar som det ska på passagerarsidan, va lite jobbigt för rutan fryser ju igen direkt fik stanna och skrapa hela tiden. luften som kom ut igenom ventilerna på förarsidan va snuskigt kall! så absolut ingen värme finns där.. någon som haft likanande problem eller vet vad det kan vara?

    tackar för alla svar, bara mata på så ska jag kolla det i morgon!

    Mvh// Jompa
    Saab 9-5 2.0t -04

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    187

    Re: Problem med värmen på förarsidan

    Kolla vad man hittar i sök funktionen:

    viewtopic.php?f=18&t=269219&hilit=vaerme
    Opel Insignia -18 Sports Tourer

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    277

    Re: Problem med värmen på förarsidan

    Tackar! fy det lät ju inte så kul kan bli riktigt dyrt! finns det någon bra sida man kan se vart spjället sitter?
    Saab 9-5 2.0t -04

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    187

    Re: Problem med värmen på förarsidan

    Kolla på den här sidan... scrolla ner till A/C climate controll:

    http://photo.platonoff.com/Auto/
    Opel Insignia -18 Sports Tourer

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    277

    Re: Problem med värmen på förarsidan

    Tack så mycket! prova även idag att stänga av klimatanläggningen då knorra det innanför instrumentpanelen vid förarsidan även när jag satte på den igen, nu kommer det även värme fast inte lika varmt som på passagerarsida och det blåser inte alls lika kraftigt heller. om jag säger som jag skrivit nu vad tror ni mest på då?


    måste ju vara den gröna armen på vänster sida jag måste byta., vart kan man hitta en sån eftermarknads arm?
    Saab 9-5 2.0t -04

  6. #6
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: Problem med värmen på förarsidan

    Har du gjort en kalibrering? Tryck in Auto & Off samtidigt & kolla vad du får för felkod! Jag antar att du får felkod 08!

    Sök på "felkod" & mitt namn "Börne" så hittar du en hel del jag skrivit!

    Kan ju ge dig denna länken där jag förklarar lite, men det finns fler! viewtopic.php?p=1737238#p1737238

    Där står vad du behöver för reparationskit från Mekonomen men även Speedparts säljer dessa! http://www.speedparts.se/shop/prod/res_ ... aket.shtml

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    277

    Re: Problem med värmen på förarsidan

    Å tackar! är garanterat det ska kika i morgon och skruiva lite ! och hoppas man klarar av dfet men det ska väl inte vara några problem. några tips kanske?
    Saab 9-5 2.0t -04

  8. #8
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: Problem med värmen på förarsidan

    Har tyvärr inte gjort det själv! Intresserade mig för felet då det åtgärdades av bilfirman innan köpet av min bil. Därför jag kan lite om det, men som sagt inget jag själv skruvat på!

    Men andra har ju lyckats så det ska nog inte va några problem!

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    277

    Re: Problem med värmen på förarsidan

    Okej, antagligen är ju den armen beställningsvara iaf på mekonomen så i morgon ska jag prova att laga silvertejp och buntband är ju värt ett försdök iaf går ju inte att åka nu rutan fryser direkt
    Saab 9-5 2.0t -04

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    277

    Re: Problem med värmen på förarsidan

    Så var i garaget idag och skruva isär på förarsidan och upptäckte då att juste den vita plastarmen var sprucken! satte på ett buntbandrunt och kontrolera så att bandspännet inte tog i och motera ihop igen, fast ingen värme ändå och inte bättre drag i fläkten någon som har några mer råd?


    just det det knarrar sådär konstigt fortfarande! och den lila axeln som går ut från själva motorn ska man kunna vrida på den? för det kan inte jag iaf.
    Saab 9-5 2.0t -04

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    277

    Re: Problem med värmen på förarsidan

    Föresten när man drar den vita armen som jag laga då lät det som att spjället rörde sig fast ingen skillnad på värme eller blås, är det axeln som är av då?
    motera tillbaka så lät det somsakt konstigt ett knarrande ljud precis som det kuggar över!? är det kanske motorn som är kass? kan man kolla axeln på nått lätt sätt? om det nu skulle vara axeln som är av kan man byta den lätt eller måste man plocka ur värmepaketet?
    Saab 9-5 2.0t -04

  12. #12
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: Problem med värmen på förarsidan

    Vet inte riktigt vilken vita arm du menar, den axeln som brukar gå av är gul!

    Men det sitter en mojäng utanför den gula axeln som brukar kunna spricka, är det den du tänker på? Det är den gula av dessa du ser som är axeln som går av, det du ser på denna bild är änden av axeln! http://photo.platonoff.com/Auto/2009101 ... emoved.jpg

    Edit: Hittade denna sidan som jag var ute efter innan... här ser du klart & tydligt vad som är fel, här visas var axeln är av & hur du lagar med reparationskit från Mekonomen eller Speedparts! http://www.eeuroparts.com/images/95%20B ... ctions.pdf

    Obs... Värmepaket på bilden är ju uttaget & delat så det är lite värre att komma till i bilen! Men det går att laga med värmepaketet på plats även om det innebär att man måste ligga i en olustig ställning med huvudet nere bland pedalerna & ryggen över tröskeln!

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    277

    Re: Problem med värmen på förarsidan

    Japp det va den armen som sitter på axeln jag menar den hade spruckit! men jag ska köpa ett reperationskitt och se om man får dit det,
    Saab 9-5 2.0t -04

Liknande ämnen

  1. Problem med värmen - imma med mera.
    Av RaggeNo1 i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-11-20, 16:47
  2. Problem att reglera värmen i bilen, OG9-3 -02
    Av kkagsom i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2010-05-28, 19:47
  3. Problem med värmen i bilen....
    Av Ynnoj i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-08-24, 20:03
  4. Värmen funkar inte på förarsidan... =( (saab 9-5 2.0t -00)
    Av saab_turbo_9-5 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-12-24, 11:52
  5. [LÖST] Märkligt problem med värmen OG9-5
    Av Ajja i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-12-28, 17:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •