Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Flera symptom i min Saab 9000

  1. #1

    Flera symptom i min Saab 9000

    Hej på Er alla.

    Jag har en Saab 9000 CSE 98 där jag just nu brottas med flera problem.

    1. Imma på insidan av rutorna.
    2. Bilen förbrukar kylarvatten.
    3. Oljan i oljetråget har hög nivå och är svagt brunfärgad.
    4. Verkar vara högt tryck i kylsystemet.

    Jag beskriver varje problem under deras nummer nedan.

    1. Imma på rutorna som inte smakar sött av glykol eller lämnar någon kladdig hinna på rutorna. Ej heller någon lukt av glykol i bilen.

    2. Jag får fylla på kylar vatten med ca 1 - 1,5 veckas mellanrum. Jag tror att slangar och övrigt är hela har hittat de tunna lamellerna som sitter mellan kanalerna hänger lösa på ett ställe.

    3. Oljan i oljetråget är svagt brunfärgad och nivån på olje stickan är högre än högsta nivån. Tittar man i röret där oljestickan sitter så kan man spåra mindre områden med lite gråfärgad skum eller möjligtvis brun färgat.

    4. Verkar vara högt tryck i kylsystemet dock inte alla gånger när man öppnar locket, det luktar inget speciellt av kylvattnet då när man öppnar locket.

    Vad tror ni som har erfarenhet av Saab 9000 om dess problem.

    Är det isolerade fel eller är det ett fel som ger dessa symptom?

    Vad säger färgen och nivån på oljan i tråget?

    Skulle imman kunna bero på smutsigt filter?

    Trasig topp och eller toppackning som gör att kylvattnet försvinner?

    Kan man kontrollera att den övertrycksventil som finns i locket till expansionsburken för kylvattnet verkligen fungerar och hur?

    Jag vore tacksam för lite ideer om vad som kan orsaka dessa symptom.

    Mvh John Eriksson i Bollnäs.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    279

    Re: Flera symptom i min Saab 9000

    Citat Ursprungligen postat av John Eriksson
    Hej på Er alla.

    Jag har en Saab 9000 CSE 98 där jag just nu brottas med flera problem.

    1. Imma på insidan av rutorna.
    2. Bilen förbrukar kylarvatten.
    3. Oljan i oljetråget har hög nivå och är svagt brunfärgad.
    4. Verkar vara högt tryck i kylsystemet.

    Jag beskriver varje problem under deras nummer nedan.

    1. Imma på rutorna som inte smakar sött av glykol eller lämnar någon kladdig hinna på rutorna. Ej heller någon lukt av glykol i bilen.

    2. Jag får fylla på kylar vatten med ca 1 - 1,5 veckas mellanrum. Jag tror att slangar och övrigt är hela har hittat de tunna lamellerna som sitter mellan kanalerna hänger lösa på ett ställe.

    3. Oljan i oljetråget är svagt brunfärgad och nivån på olje stickan är högre än högsta nivån. Tittar man i röret där oljestickan sitter så kan man spåra mindre områden med lite gråfärgad skum eller möjligtvis brun färgat.

    4. Verkar vara högt tryck i kylsystemet dock inte alla gånger när man öppnar locket, det luktar inget speciellt av kylvattnet då när man öppnar locket.

    Vad tror ni som har erfarenhet av Saab 9000 om dess problem.

    Är det isolerade fel eller är det ett fel som ger dessa symptom?

    Vad säger färgen och nivån på oljan i tråget?

    Skulle imman kunna bero på smutsigt filter?

    Trasig topp och eller toppackning som gör att kylvattnet försvinner?

    Kan man kontrollera att den övertrycksventil som finns i locket till expansionsburken för kylvattnet verkligen fungerar och hur?

    Jag vore tacksam för lite ideer om vad som kan orsaka dessa symptom.

    Mvh John Eriksson i Bollnäs.


    Hej John!


    1: Här finns mycket matnyttigt om imma på 9000
    viewtopic.php?f=6&t=65750&hilit=+imma+9000+

    2,3,4: Alla tre punkter är typiska fenomen när en toppackning har kastat in handuken.


    Mvh
    Anton

  3. #3

    Re: Flera symptom i min Saab 9000

    Japp, definitivt topplocket/packningen. När packningen blir dålig läcker en del av kompressionen från cylindrarna ut i kylkanalerna och pressar upp ett sådant tryck att det börjar läcka på olika ställen. Desto längre du väntar med att åtgärda detta, desto värre kommer det bli och det angriper dessutom aluminiumet i topplocket så det är stor risk att du kommer behöva fräsa ned det 1mm, väntar du längre kan det kanske bli 2mm och andra skador, vet ej. Jag råkade själv ut för detta och fick fräsa ned locket samt byta packning. Passade på att byta kedja och sträckare när det ändå var isär.
    A50 -97
    CD -89

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    280

    Re: Flera symptom i min Saab 9000

    ja eller vattenpumpen den kan vara lite lömsk den åxå ,läcker det någon pöl under bilen eller verkar det gå åt när du kör med bilen .
    Medlems Nr :4325
    SAAB 9-5 AERO 2001

  5. #5

    Re: Flera symptom i min Saab 9000

    Hej.

    Jag kan inte påminna mig om att det är några pölar med vatten under bilen, nu är det en tid sedan bilen varit igång den har stått still då jag inte vill köra med den innan problemet är löst.

    Mvh John Eriksson i Bollnäs.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973

    Re: Flera symptom i min Saab 9000

    Låter som ett klockrent byte av värmepaket för punkt 1.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    543
    Medlem#
    11576

    Re: Flera symptom i min Saab 9000

    Jag skulle börja med att efterdra topplocksbultarna enligt beskrivning i FAQ:n. De brukar slappa till sig med åren och då får man samma symptom som med en kass topplockspackning.

    Om man har tur så blir det tätt efteråt. Om inte så är det bara att börja lyfta toppen och se hur det ser ut. Om bara packningen är slut så kan det ofta räcka med att byta den och dra ihop alltihop utan att plana. Så gjorde jag på min gamla halvrisiga 900s, men om jag skulle göra ett byte på min 9000 så skulle jag plana toppen och kolla över ventilerna samtidigt eftersom den bilen är min ögonsten. Det är upp till dig hur lätt eller svårt du vill göra det.
    //Niklas
    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

Liknande ämnen

  1. Motorlampan lyser (flera möjliga symptom kan man utesluta?)
    Av Knutte76 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-02-08, 16:03
  2. oidentifierat insug med kabelstam 9000 flera frågor
    Av drzero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-06-01, 20:02
  3. Startmotor till min 9000 2,3 T -91 är det samma på flera
    Av Pajjon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-07-08, 20:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •