Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Start problem, Frusit?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    50

    Start problem, Frusit?

    Har problem för tillfället. Bilen startar inte. Startmotorn står bara och tuggar utan någon som helst framgång.

    Körde 30 mil igår utan några som helst problem, gick som en klocka.
    Går ut nu på morgon och bilen är kall och startar inte. Så jag sätter in motor värmaren och låter den gå i 2 timmar då det är 18-16 minusgrader ute.

    Går ut och gör ett till försök men startmotorn tuggar bara och stiften är så torr dom kan bli. Så bilen får inte soppa det är något som är klart.
    Det jag undrar över är om bränsleledningen kan ha frusit eller om bränslepumpen är död. Något annat kan jag inte tänka mig att det kan vara.

    Det roliga är att jag inte har något garage som jag kan värma upp bilen i och prova igen. Så om någon har något tips så är det välkommet. K-sprit ska jag hälla i sen men kan det hjälpa något nu när bilen står still? Löser det upp den frusna bensinen ifall det finns?

    Tacksam för hjälp, MVH/Gustaf

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Start problem, Frusit?

    Snabb felsökning på polarens 9-3a var följande! Startgas! Om den startar så har nog bränslepumpen lagt av såvida du inte har massa vatten i systemet som frysit!

    Annars är det väl ett av de mer kända felen som t.ex tändkassetten, dom 2 sakerna verkar kunna pajja under en natt!

    /J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    50

    Re: Start problem, Frusit?

    Ska prova startgas idag, ska även gå ut och prova med en annan tändkasset.

  4. #4
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901

    Re: Start problem, Frusit?

    Startar den med stargas så prova slå på tanken och se om den hoppar igång då.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    50

    Re: Start problem, Frusit?

    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne
    Startar den med stargas så prova slå på tanken och se om den hoppar igång då.
    Den tänder med startgas. Provade dit tips och slå på tanken utan någon lycka. Provade också med en annan tändkasset. Tror pumpen är helt död

  6. #6
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901

    Re: Start problem, Frusit?

    Du ska ha en liten lucka under baksätet/bakluckan på bilen , öppna den och prva knacka på pumpen den vägen.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  7. #7
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: Start problem, Frusit?

    Har du kollat säkringen? Har du mätt om du har ström fram till pumpen?
    /Johan

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    50

    Re: Start problem, Frusit?

    Säkringen är kollad men har inte kollat om jag har ström till pumpen. Skulle varigt lättsamt ifall jag skulle haft ett mät verktyg med sticknål. men antar att jag har ström till pumpen ifall säkringen är hel. Vet inte varför jag inte skulle ha det då?

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    492

    Re: Start problem, Frusit?

    Citat Ursprungligen postat av Gustaf
    men antar att jag har ström till pumpen ifall säkringen är hel. Vet inte varför jag inte skulle ha det då?
    Kabelbrott??



    Hör du pumpen om du vrider på tändningen/kör på starten?
    Annars är väl inte trasig pump något ovanligt..

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    50

    Re: Start problem, Frusit?

    Hör inte pumpen, men det gör jag inte heller på farsans bil när han vrider om tändningen som också har en 900. Ska kolla lite nogrannare på det idag.

    Tack för all hjälp iaf grabbar, uppskattas.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    50

    Re: Start problem, Frusit?

    Drog in bilen till ett garage och dagen efter startade den. Körde i full tank, halv liter röd sprit och nu 2 dagar senare då det är som kallast (-25) så har den frusit ihop igen. Lagom less börjar man bli på detta fanskap.

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768

    Re: Start problem, Frusit?

    Citat Ursprungligen postat av Gustaf
    Drog in bilen till ett garage och dagen efter startade den. Körde i full tank, halv liter röd sprit och nu 2 dagar senare då det är som kallast (-25) så har den frusit ihop igen. Lagom less börjar man bli på detta fanskap.
    Kan fortfarande vara soppapumpen. En del kommer igång(tillfälligt) om man knackar lite på dem så din bogsering kan mycket väl "sparkat igång" den.
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Start problem, Frusit?

    En långsökt teori kan kanske vara glappt kablage? Har ju hänt förr! kanske värt att kolla upp?

    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    50

    Re: Start problem, Frusit?

    Hellre ha en lösning gällande att få bort vattnet i systemet eftersom det verkar vara det självklara problemet

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    50

    Re: Start problem, Frusit?

    Trodde problemet försvunnit då jag inte haft problem sedan mitt senaste inlägg.
    Fungerat hela vintern fram tills nu igen. 3+ ute och bilen startar fan inte.

    Så konstigt då det kommer och går hela tiden.
    Är tacksam för alla teorier MVH/Gustaf

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    132

    Re: Start problem, Frusit?

    om det nu uteblir bränsle av någon anledning så är det rimligt att kontrollera spänningen till pumpen, det absolut smidigaste vid sporadiska fel är att koppla in en testlampa och köra, slocknar lampan är det el-fel, dör bara bilen = pump (oftast slocknar även lampan när motorn stannar efter ett par sec. för att signal från motorvarvtalsgivaren uteblir, alltså ström matning till pumpen uteblir av säkerhets skäl, dumt om pumpen trycker ut sås vid en kraftig olycka och bränsleledningar är trasiga.. blir en liten lagom brandrisk, så montera lampan så du ser den hela tiden)

    Antar att det sitter ett bränslepumpsrelä även på saabar, dessa kan ju fungera lite när dom vill när det börjar strula, samtidigt är det inte ovanligt att pumparna gör det med, går väl även att Amperemäta pumpen och se om den förbrukningen är rimlig, vet inte vad en frisk pump drar, 6-7A?

    Iallafall ett par tips
    Kör 9-5aero sc aut -00

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    50

    Re: Start problem, Frusit?

    Provade imorse igen och då startade den. Det verkar bli problem vid temperatur förändringar så jag skulle nästan tro att jordningen till pumpen börjat ärja. Vet någon vart den jordningen sitter?

    MVH/Gustaf

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    50

    Re: Start problem, Frusit?

    Vet någon vart reläet och jordningen till pumpen sitter?
    Bilen vägrar för tillfället att starta och har inte gjort det i ungefär en halv vecka.
    Vetefan inte vad felet kan vara. Med tanke på att det händer vid temperatur skiftningar så gissar jag på att det är någon ärjning. Men då soppa pumpen sitter ovanför tanken och är då relativt jobbig att komma åt så tänkte jag om jordningen sitter någon annan stanns, som i vissa bilar den gör under baksätet men inte i 900:an.

    Uppskattar hjälpen.
    MVH/Gustaf

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    132

    Re: Start problem, Frusit?

    Vid detta läget kan du göra en enkel kontroll, lossa bränsleslangen ute i motorutrymmet, sätt slangen o en lämplig flaska som tål bensin, typ en spolarvätskaflaska, be någon hålla flaskan och slangen i flaskan och kör på starten, kommer det någon soppa eller? gör det det så är det något tråkigare elfel som kan vara lite jävligare att mäta sig fram till, är det inte det så är det bara att börja riva och då mäta om det finns ström fram till pump, gör det det = trasig pump. ett konstant fel är oftast väldigt lätt att hitta

    Lycka till
    Kör 9-5aero sc aut -00

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Lås och startproblem NG9-3
    Av Dell-Net i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-14, 22:16
  2. Kylarvattnet frusit
    Av alexanderm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-01-14, 12:28
  3. Handbroms frusit?
    Av jgranath i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-11-22, 15:11
  4. Start problem 900 95:a
    Av Ronny_b i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-01-20, 19:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •