Sidan 2 av 7 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 129

Ämne: Vilken bil ska man välja om SAAB försvinner?

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Munka Ljungby
    Inlägg
    84

    Re: Vilken bil ska man välja om SAAB försvinner?

    Vill köra SAAB,försvinner märket går jag över till subaru(legacy) vid nästa byte.
    9-3 SC Aero V6 -08

  2. #22
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    547

    Re: Vilken bil ska man välja om SAAB försvinner?

    Citat Ursprungligen postat av Expressoblack
    Vill köra SAAB,försvinner märket går jag över till subaru(legacy) vid nästa byte.
    Håller med-riktigt fina bilar det där.
    Mvh
    jag har kramat Lill-Babs...

  3. #23
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: Vilken bil ska man välja om SAAB försvinner?

    Då blir det bussen men bara om det är Scania.

  4. #24
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 671

    Re: Vilken bil ska man välja om SAAB försvinner?

    Citat Ursprungligen postat av Expressoblack
    Vill köra SAAB,försvinner märket går jag över till subaru(legacy) vid nästa byte.
    Riktigt snygga bilar, men det finns tyvärr inga roliga motorer 167 hk / 229 Nm är det värsta du kan få.
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  5. #25
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 800

    Re: Vilken bil ska man välja om SAAB försvinner?

    Ett begränsat antal av Legacy GT med 2.5L turbomaskin på 265 hk ska tydligen säljas i Sverige.

    För övrigt lär jag ändå köpa en fin OG900 Aero nån dag oavsett om märket försvinner.
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  6. #26
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    248
    Medlem#
    6781

    Re: Vilken bil ska man välja om SAAB försvinner?

    För min del skulle det förmodligen bli en Lexus eller en Subaru...

  7. #27
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Trollhättan / Västerås
    Inlägg
    553

    Re: Vilken bil ska man välja om SAAB försvinner?

    Kommer nog Saaba ett bra tag framöver,

    Men andra märken som ligger på min lista är Alfa Romeo ,Subaru,Audi

  8. #28
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541

    Re: Vilken bil ska man välja om SAAB försvinner?

    Tja, det dröjer väl 3-4 år tills jag byter bil antar jag då jag precis köpt min, så vilken bil det blir då återstår att se. Det kommer nog dyka upp en och annan ny trevlig bil fram tills dess.

  9. #29
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Vilken bil ska man välja om SAAB försvinner?

    Hoppas verkligen Saab överlever, men om inte och man nån gång måste välja nått annat så känner jag nog att jag skulle kunna tänka mig en Subaru Outback om den har lite roligare motor. Kommer dock inte riktigt överens med de nya lyktorna på den så det får nog bli den äldre modellen, så jag säger Outback 3.0R från typ -08 då.

    Lexus gör ju rätt fina bilar som jag nästan skulle kunna tänka mig, men jag har tyvärr inte fått den där "jomenföfan" känslan av nån Lexus.

    Jag skulle nog kunna tänka mig nått liknande en Merca E350 4-matic eller nått sånt. Inte jättelite hästar och inte skyhög förbrukning. Bakhjulsdrift på dom kälkarna går däremot fetbort. Har lånat min fars gamla merca och åker runt i för tillfället och den är helt sopkass på vinterväglag. (Volvo 740 syndrom. Tung fram, jättelätt bak = skrämmande dålig (värdelös) på att ta sig fram där exempelvis min gamla 900 klättrar fram helt obehindrat)
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  10. #30
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Vilken bil ska man välja om SAAB försvinner?

    Subaru helt klart. Håller inte riktigt med om att motorerna är speciellt tråkiga. Det fina med boxermotorer är att de är väldigt rappa och bygger max vridmoment snabbare än en rakfyra. Utan turbo. Sen varvar en boxer rätt fint oxå.
    167 kusar boxer motsvarar ca 185 kusar 2,0T. Stirra inte blind på hästarna.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  11. #31
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Fors, Dalarna
    Inlägg
    626
    Medlem#
    5772

    Re: Vilken bil ska man välja om SAAB försvinner?

    Jag har funderat lite på Toyota kanske nått i stil med Corolla 1.8 T sport. Men en annan fördel just nu är att Saabarna är så väldigt prisvärda så att köpa nåt annat känns även av den anledningen inte helt rätt, samtidigt som det heller inte känns bra att köpa en Saab då det lutar mot nedläggning...

  12. #32
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Vilken bil ska man välja om SAAB försvinner?

    Kommer väl troligtvis behålla min ett år till då den går bra & man får inte ett skit för den! Men blir det ingen SAAB nästa gång så blir det nog en Audi eller BMW... inte lika speciell som en SAAB då man antagligen helt plötsligt börjar passa in & helt slutar få höra vad för skit man kör av alla som inte förstår sig på SAAB! Men jag tycker tyskarna bygger jäkligt snygga bilar & jag är lite sugen på att testa en A4 2,0 TFSI Quattro eller en BMW 325! Har inte råd med ny bil, det rör sig isåfall om en 06 - 07!

    Ett alt är ju en 9-3 Aero med 2,8L motorn!

    Skulle man byta märke så kommer man ju sakna alla trevliga banträffar, man kan ju komma & kolla ändå, men blir ju inte samma sak!

  13. #33

    Re: Vilken bil ska man välja om SAAB försvinner?

    FINNS INGET ANNAT ÄN SAAB, KOMMER ALLTID KÖRA SAAB, OCH NEJ SAAB LÄGGS INTE NER
    "ALWAYS LOOK ON THE BRIGHT SIDE OF LIFE"
    Saab 9-5 kombi 2.3t 2004 Espresso black

  14. #34
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    190

    Re: Vilken bil ska man välja om SAAB försvinner?

    En bil som har turbo och turbomätare fabriksmonterat.
    "Only one aircraft manufacturer makes cars.
    Sierra, Alpha, Alpha, Bravo."

  15. #35
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    334
    Medlem#
    7502

    Re: Vilken bil ska man välja om SAAB försvinner?

    Vet faktiskt inte vad det skulle bli... De Audi och BMW jag kört har känts väldigt opersonliga och samma sak med Volvo. Har aldrig kört någon Alfa men det kanske hade varit något? Eller kanske Citroen, de har också en del egna ideer om hur saker skall göras. Annars kanske något japanskt, Subaru eller liknande. De är säkert roliga att köra, men frågan är hur bra jag skulle sitta i en sådan.

    Satt faktiskt och funderade över det här redan för några månader sedan med en bekant som också kör Saab. Vi kom inte heller fram till något direkt alternativ.

  16. #36
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661

    Re: Vilken bil ska man välja om SAAB försvinner?

    Ärligt talat så skulle faktiskt jag köpa en Volvo(om fabriken och utvecklingen blir kvar i Sverige), bara för att gynna alla som jobbar där. Vi behöver ju jobb åt folket i Sverige, då köper jag en svenskbyggd bil...
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  17. #37
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    416

    Re: Vilken bil ska man välja om SAAB försvinner?

    Inte lätt det här...

    Hjärtat säger Lancia eller Alfa Romeo. Hjärnan säger Volvo, främst pga arbetstillfällena men även för att stolarna är bra för min trötta rygg. Dock är även vissa tyska bilar ett skapligt alternativ om man blir för less på Hisingetraktorn.

    /Henke
    Happy Festivus - for the rest of us!

  18. #38
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Vilken bil ska man välja om SAAB försvinner?

    Hade jag haft pengar i klass med att kunna köpa en splitter ny bil hade jag valt en sen 90-talare och total renoverat och sedan behållt resten utav livet.

    Känns som 2000-talets bilar inte håller måttet med de äldre.
    Ungefär som att Saab 9000 var den sista problemfria.
    Bmw hade E34
    Audi's sista 100 kaross modell, a6?
    Mercedes 200 serie -90tal

    Ja ni hajjar nog. Dem kan man fortfarande se i trafiken och många gånger är de i bättre skick både motormässigt och utseendemässigt än nyare bilar.

    Men dem här planerna läggs på hyllan tills jag hittar min tur trisslott !
    Saablös dåre

  19. #39
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Trollhättan / Västerås
    Inlägg
    553

    Re: Vilken bil ska man välja om SAAB försvinner?

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Kommer väl troligtvis behålla min ett år till då den går bra & man får inte ett skit för den! Men blir det ingen SAAB nästa gång så blir det nog en Audi eller BMW... inte lika speciell som en SAAB då man antagligen helt plötsligt börjar passa in & helt slutar få höra vad för skit man kör av alla som inte förstår sig på SAAB! Men jag tycker tyskarna bygger jäkligt snygga bilar & jag är lite sugen på att testa en A4 2,0 TFSI Quattro eller en BMW 325! Har inte råd med ny bil, det rör sig isåfall om en 06 - 07!

    Ett alt är ju en 9-3 Aero med 2,8L motorn!

    Skulle man byta märke så kommer man ju sakna alla trevliga banträffar, man kan ju komma & kolla ändå, men blir ju inte samma sak!

    Precis det jag också tänkte,saker och ting kommer inte bli samma när man byter märke...värst blir det om hela bilintresset dör

  20. #40
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798

    Re: Vilken bil ska man välja om SAAB försvinner?

    Audi har liksom Saab länge haft fina trimvänliga turbomotorer, de brukar också ha rätt fina inredningar, inte som plastiga japaner, även om man saknar Saabs gröna instrumentbelysning. BMW har ju på senare tid också börjat tillverka trevliga turbomotorer och de har ju en del intressanta motorer på dieselsidan också. Tyvärr ganska dyra om man vill ha en kraftfullare motor och en vettig utrustningsnivå, men med några år på nacken så finns även dessa varianter till vettiga priser, nere i Tyskland om inte annat. Dessutom håller de ju värdet relativt bra.

    Att köpa från GM är förstås uteslutet och en Volvo skulle vara fel. Jag ser gärna att Volvo lyckas, men att själv äga en är uteslutet.

Liknande ämnen

  1. Vilken Saab 9-3 combi ska jag välja?
    Av 4Klover i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-09-05, 00:38
  2. Köp av begagnad Saab 9-3, vilken bör man välja?
    Av soder82 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-02-04, 21:15
  3. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-08-14, 01:01
  4. Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-07-11, 14:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •