Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: kupefläkt med eget liv!?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Skillingaryd
    Inlägg
    27

    kupefläkt med eget liv!?

    Har en saab 9000 -94 2.3 T med acc där kupefläkten fungerar ibland och ibland inte och fungerar den så blåser den oftast ungefär med halvfart sen går den upp och ner ibland i varv av sig själv och den reagerar inte på om jag ändrar graderna eller om jag försöker och ändra fläkten manuellt upp eller ner hur mycket det ska blåsa! Kan det vara fel på ACC panelen eller vad kan det vara?

    Hoppas någon kan hjälpa mig ! MVH Tony

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    738

    Re: kupefläkt med eget liv!?

    Panelen kan vara trasig men även fläktmotståndet som sitter i akvariet. Eller varför inte slut på kol i fläktmotorn.
    9000 CS 2,3T -93 200 hk SÅLD!
    #5935

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Skillingaryd
    Inlägg
    27

    Re: kupefläkt med eget liv!?

    Tänkte jag skulle prova och byta mot en annan acc panel först!Det är väl det smidigaste och testa ned först !?

    mvh Tony

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    738

    Re: kupefläkt med eget liv!?

    motståndet kostar nytt ca 1100kr men är lättast att byta.
    Acc panelen kommer jag inte ihåg exakt hur man fick ut det var ett tag sedan
    jag gjorde det. Byta kol i fläkt eller hela fläkten som man normalt byter är ett
    himla projekt. En verkstad avsätter 8 timmar för det. Jag bytte själv en gång
    och bytte det på 2 timmar dock pajade en plast i akvariet den gången för att
    komma åt fortare. Blev tvungen att plasta om den plasten senare.
    9000 CS 2,3T -93 200 hk SÅLD!
    #5935

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Skillingaryd
    Inlägg
    27

    Re: kupefläkt med eget liv!?

    Fläktmotståndet! Är det den lilla grejen som sitter precis till vänster om acc panelen!

    MVH Tony

  6. #6
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 485
    Medlem#
    6901

    Re: kupefläkt med eget liv!?

    Nej.


    "Fläktmotståndet" (Regulatorn) sitter under akvariet med 3 st torxskruvar och 1 kontakt.

    En fyrkantig sak som sitter i fläkthuset , går inte att missa när man tagit av plasten ovanför akvariet.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Skillingaryd
    Inlägg
    27

    Re: kupefläkt med eget liv!?

    Ok! Tack så mycket! Jag ska prova och byta den! Jag skriver här sedan om det var det som va felet när jag fått tag på ett annat fläktmotstånd !

    MVH Tony

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Skillingaryd
    Inlägg
    27

    Re: kupefläkt med eget liv!?

    Nu fungerar fläkten som den ska igen!Det var själva fläkten som va sönder!Köpte en beg. på en bilskrot för 400 kr.Jag har inte bytt den själv men han som bytte den sa att det va inte så smidigt att byta den!

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Re: kupefläkt med eget liv!?

    Citat Ursprungligen postat av Tonypower
    Nu fungerar fläkten som den ska igen!Det var själva fläkten som va sönder!Köpte en beg. på en bilskrot för 400 kr.Jag har inte bytt den själv men han som bytte den sa att det va inte så smidigt att byta den!
    Haha "inte så smidigt att byta" minst sagt ett understatement - det är ett rent helvete på ACC-bilar. Du kan ju alltid hoppas att fläkten från skroten kommer från en ICKE ACC-bil.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Skillingaryd
    Inlägg
    27

    Re: kupefläkt med eget liv!?

    Det va ju tur att inte jag försökte mig på att byta den själv då! Men han som bytte fläkten är rent överdjävlig på att meka med lite allt möjligt! Men va menade du med att jag skulle hoppas att fläkten kom från en bil utan ac?

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Re: kupefläkt med eget liv!?

    Citat Ursprungligen postat av Tonypower
    .... Men va menade du med att jag skulle hoppas att fläkten kom från en bil utan ac?
    På en bil med ACC går fläkten mer eller mindre ständigt och jämnt, ibland med låg varv ibland med högre fart. På bil utan ACC är det du själv som styr fläkten på/av låg/hög varv. Sannolikt är det så att fläktens livslängd på en bil utan ACC är högre relaterat till bilens mätarställning. Hur mycket det diffar vet jag inte ..... bara mina funderingar.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Skillingaryd
    Inlägg
    27

    Re: kupefläkt med eget liv!?

    Ja det stämmer nog! Det enda jag vet är att fläkten hade suttit i en 97 årsmodell! Fast fläkten kan ju ha bytts ut på bilen som den kom ifrån så det är inte så lätt och veta skicket på den men det va mycket kvar på kolen iallafall!

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Re: kupefläkt med eget liv!?

    Citat Ursprungligen postat av Tonypower
    Ja det stämmer nog! Det enda jag vet är att fläkten hade suttit i en 97 årsmodell! Fast fläkten kan ju ha bytts ut på bilen som den kom ifrån så det är inte så lätt och veta skicket på den men det va mycket kvar på kolen iallafall!
    Har du tur så är även kommutatorn i bra skick. Det är inte mycket koppar i de däringa även då de är nya. På min var kommutatorn tokslut - gick inte ens att dra ett varv med svarvstålet.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

Liknande ämnen

  1. Torkare med eget liv, 9K ´96
    Av RacingEdition i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-03-28, 19:41
  2. 9,3 SS med eget liv
    Av Blue Spirit i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-03-20, 13:57
  3. Abs som har ett eget liv i min bil.
    Av Flink i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-03-20, 09:54
  4. Kupefläkt på 9000 som lever eget liv (nu död) UPPDAT
    Av -94 9000 2,3T cse i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-12-25, 00:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •