Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Fartkamera fråga

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    417

    Fartkamera fråga

    Blev tagen av fartkamera på 90 väg idag vid en omkörning. Jag låg lite bakom bilen jag körde om & låg då givetvis i vänster körfält. Kameran blixtrade till & jag såg min hastighet som visade ca 100 km/h. Frågan är då om fartkamrorna kan ta bilar i vänster körfält?? eller körde kanske bilisten i höger körfält oxå för fort.
    9-3 ss 2.0t Vector 04:a /// Mackanized BioPower Garaget

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    844

    Re: Fartkamera fråga

    Ja, kamerorna registrerar din hastighet även om du ligger i fel körfält, om ni låg bredvid varandra klarar ni er dock, i alla fall som jag tolkar texten på VV.se vanliga frågor om hastighetskameror
    Kör 9-5 SC -07 2.3t Biopower och NG9-5 -10 TID4

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Fartkamera fråga

    Vad jag vet ska det väl inte gå att få böter vid omkörnining, då kan ju likväl personen som bli omkörd åka på böter och han har ju då inte gjort nått fel.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637

    Re: Fartkamera fråga

    Vad jag förstod när jag läste om detta för ett tag sedan var att ingen får böter för kameran visar inte vilket fordon som kört för fort. Jag kan ha missuppfattat men jad tror inte att det blev fel den här gången...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    417

    Re: Fartkamera fråga

    okej lutar ju åt att man förhoppningsvis klarar sig denna gången. får se om posten kommer med nått tråkigt kuvert från polisen. Återkommer med vad som händer iaf. Även om det kommer att man ska betala böter så kanske detta blir ett läge för att överklaga isf?
    9-3 ss 2.0t Vector 04:a /// Mackanized BioPower Garaget

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: Fartkamera fråga

    det var ett inlägg på sporthoj jag läste för ett tag sen som jag uppfattade var skrivet av en polis, han hävdade iaf att man bara kunde svänga över på fel sida när man passerar en kamera för den var inställd så att den inte fotade andra filen.
    Sant eller falskt vet jag inte.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312

    Re: Fartkamera fråga

    lite OT: Jag kom ut en gång på E18 S mellan Roslagsstoppet och Brottby (innan det gjordes om till 2-1 väg, det var en fil i varje riktning med vägren) och så kom jag ikapp en kö som körde mycket långsammare än jag (kanske 70, det är 90 väg), jag hade fri sikt i mötande fil och det var helt tomt och dessutom ganska glest i den egna filen lite längre fram.

    Jag bromsade därför inte ens ner utan drog ut i mötande och sopade om ett helt koppel med bilar. Vad jag däremot missade var att det stod poliser i en ficka på högersidan och sköt med laser (det var väl därför alla körde så långsamt) och det gick lite över 100 (jag ville ju om så fort som möjligt för trafiksäkerhetens skull ).

    Då tänkte jag att nu är det kört, böter och säkert en tokfet utskällning för att jag svepte förbi så många på en gång. Men döm om min förvåning när jag bara blev förbivinkad, vet inte om det var för att bilarna mellan mig och polisen (de som körde i södergående filen) gjorde så polisen inte fick någon låsning på mig, men jag hade i alla fall räknat med en utskällning, ja ja, den gången klarade man sig i alla fall...

    /U
    /U

Liknande ämnen

  1. Obesiktad bil i fartkamera
    Av joH900 i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2013-10-23, 22:53
  2. Tillfällig fartkamera Iggesund
    Av H-M i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-05-19, 13:52
  3. [LÖST] Skillnad på "kort" vs "lång" topp
    Av Saabturbo__ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2008-11-12, 20:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •