Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Tvättar man bort vaxet med avfettning?

  1. #1

    Tvättar man bort vaxet med avfettning?

    Nu i vintertid så ser man allt ofta hur folk dränker ner sina bilar i avfettning i tvätthallarna. Jag drar mig personligen för att använda avfettning då jag fått för mig att det tvättar bort vaxet....?
    En vaxad yta står väll bra emot salt etc? Använder Autosmarts vaxtvätt och efter tvätt känns lacken väldigt len.

    Är jag ute och cyklar vad gäller avfettningen eller?

    //Magnus
    Saab 9-3 Viggen -99

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    66

    Re: Tvättar man bort vaxet med avfettning?

    En "hemma vaxad" bil tål avfettningsmedel betydligt sämre än en lackförseglad bil.
    Undvik i det längsta avfettningsmedel vintertid, avfettningsmedel försämrar vaxskyddet.
    Sedan beror ju oxå på hur ofta bilen tvättas, hur smutsig den är, om man behöver ta till avfettningsmedel eller inte.

  3. #3

    Re: Tvättar man bort vaxet med avfettning?

    Bilen lär ju inte bli ren utan avfettningsmedel, inte den här årstiden iallafall.

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637

    Re: Tvättar man bort vaxet med avfettning?

    Fungerar kompromissen med
    Avfettning/högtryck/vaxschamposvampmedljummetvatten/högtryckenförattspolarent
    eller är den sortens svamp bara placebo?
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    417

    Re: Tvättar man bort vaxet med avfettning?

    han som polerade min bil sa att han tar hellre avfettning & spolar bilen så mkt han kan så att så mkt skit som möjligt försvinner så man inte får skit i svampen & drar smårepor. Utan avfettning denna årstiden så sitter ju det en massa skit kvar som inte går att bara spola bort med högtryck innan tvätt med svamp. Tvättar man bilen väldigt ofta ska man väl kanske inte behöva avfettning
    9-3 ss 2.0t Vector 04:a /// Mackanized BioPower Garaget

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466

    Re: Tvättar man bort vaxet med avfettning?

    Det är ju skillnad på avfettning och vad människor likställer med avfettning.

    Det finns ju petroleumavfettning, kallavfettning, miljöavfettning baserad på citrusfrukter osv.

    Vanlig hederlig gammaldags petroleumbaserad avfettning är betydligt aggresivare mot vax än vad många microemulsioner är enligt min egen erfarenhet.

    Jag har tidigare haft ett taxiåkeri och eftersom man ofta tvättade bilarna både en och två och tre gånger dagligen så provade jag i stort sett ALLT som fanns i rengörings och avfettningsväg för att bilda mig en egen uppfattning om vad som var bra och vad som inte funkade så bra.

    Det som blev min egna "favorit" både för sommar och vintertvätt var en microemulsion från tillverkaren Snowclean (Neutral P) som jag spädde ut med vatten ned 1/20 för sommarbruk och runt 1/10 för vinterbruk och sprayade över hela bilen innan jag helt enkelt bara tog högtrycket eller brandslangen och spolade bort i stort sett all smuts utan att behöva svampa bilen.
    Dessutom var den snäll mot vaxet och bilen fick bra glans.

    Med denna tvättmetod så räckte det med att jag svampade bilen 2-3gånger per år och det var bara i samband med att jag skulle vaxa den som det behövdes och då körde jag med kallavfettning också.

    Det som inte lossnade av Neutral P var asfaltfläckar men all annan smuts löstes upp mycket bra.

    Prickbort tycker jag är väldigt bra mot svåra fläckar.

    Nu är det flera år sedan jag sålde mitt åkeri så det kan ju ha kommit nya och bättre produkter än de som jag använde på den tiden men jag har skrivit ner hur jag gjorde då iaf.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  7. #7

    Re: Tvättar man bort vaxet med avfettning?

    Citat Ursprungligen postat av Bojzan
    En "hemma vaxad" bil tål avfettningsmedel betydligt sämre än en lackförseglad bil.
    Undvik i det längsta avfettningsmedel vintertid, avfettningsmedel försämrar vaxskyddet.
    Sedan beror ju oxå på hur ofta bilen tvättas, hur smutsig den är, om man behöver ta till avfettningsmedel eller inte.
    Bilen är inte lackförseglad utan hemma vaxad. Har inte använt avfettning än i vinter. Jag brukar tvätta 1-2 gånger i veckan beroende på väder. Kör inte heller så mycket så den hinner inte bli så skitig.
    Men om man drar med fingret över lacken efter tvätt och känner små strävheter är det saltpartiklar som sitter kvar?
    Saab 9-3 Viggen -99

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466

    Re: Tvättar man bort vaxet med avfettning?

    Ja det kan det vara, kan iofs vara annan dynga och/eller tjärfläckar också.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    738

    Re: Tvättar man bort vaxet med avfettning?

    mitt tips är att du köper en lackförsegling nästa gång. Dom är oftast lika lätta att applicera som ett vanligt vax. Flertalet lackförsegling tål pepparn innan avfettning ger dom stryk.
    9000 CS 2,3T -93 200 hk SÅLD!
    #5935

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-04-23, 22:39
  2. Har lackat men när jag tvättar så...
    Av Yamaha i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2008-08-16, 03:49
  3. Hur ofta tvättar du bilen?
    Av Jesper 1873 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2008-01-27, 16:49
  4. Jag gör inget mer än tvättar den där bilen!
    Av adnillen i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2006-07-12, 11:00
  5. Hur ofta tvättar du din bil?
    Av znorc i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2004-11-03, 17:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •