Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Det här forumet är gaaaaammalt

  1. #1
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 574
    Medlem#
    7567

    Det här forumet är gaaaaammalt

    Det här forumet är äldre än Internet

    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 127

    Re: Det här forumet är gaaaaammalt

    Nä, men det kör på Unix
    http://en.wikipedia.org/wiki/Unix_time

    Rätt kul att de räknar sekunder sen 1/1 1970. Eftersom det är ett 32-bitars tal så tar tiden "slut" klockan 03:14:07 den 19/1 2038

    Forumproblemet beror alltså på att inlägget har fått en tidsstämpel (som sätts i Unix-time alltså sekunder sen 1/1-70) som är typ 1 eller nått, och då översätts det så fint til 1/1 1970

  3. #3
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 574
    Medlem#
    7567

    Re: Det här forumet är gaaaaammalt

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Nä, men det kör på Unix
    http://en.wikipedia.org/wiki/Unix_time

    Rätt kul att de räknar sekunder sen 1/1 1970. Eftersom det är ett 32-bitars tal så tar tiden "slut" klockan 03:14:07 den 19/1 2038

    Forumproblemet beror alltså på att inlägget har fått en tidsstämpel (som sätts i Unix-time alltså sekunder sen 1/1-70) som är typ 1 eller nått, och då översätts det så fint til 1/1 1970
    Har aldrig hållt på med Unix, så jag hajar inte mycket av det du skrev om jag inte läser det några gånger till, vilket jag verkligen inte orkar göra nu, men ska nog göra det senare.

    http://forum.saabturboclub.com/viewt...p?f=3&t=158570
    När man går in i den tråden så ser man bara ett av de två svaren som ska ha skrivits, inte ens första inlägget i tråden ser man.
    Hur förklarar du det?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 127

    Re: Det här forumet är gaaaaammalt

    När man skriver ett datum i Unix så översätts det till ett tal, ett tal som motsvarar antalet sekunder som förflutit sen 1/1-1970. Klockan halv 10 nu på morgonen är datumet enligt unix: 1261906200 och det är det talet som kommer lagras i databasen för forumet om någon postar klockan 9:30:00 idag.
    Varje foruminlägg har alltså ett sånt tal lagrat för sig som säger när det blev postat.
    Ibland kan det såklart fallera av olika skäl, t.ex. att det blir fel i databasen eller nått annat. Tidsstämpeln kan ju såklart inte vara 0, så den sätts troligen till 1 eller nått istället och då får man ett 1970-datum på det inlägget.
    Forumprogramvaran fattar nog egentligen att det nog inte kan stämma och har nog lite problem med att visa dessa inlägg.

  5. #5
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 574
    Medlem#
    7567

    Re: Det här forumet är gaaaaammalt

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    När man skriver ett datum i Unix så översätts det till ett tal, ett tal som motsvarar antalet sekunder som förflutit sen 1/1-1970. Klockan halv 10 nu på morgonen är datumet enligt unix: 1261906200 och det är det talet som kommer lagras i databasen för forumet om någon postar klockan 9:30:00 idag.
    Varje foruminlägg har alltså ett sånt tal lagrat för sig som säger när det blev postat.
    Ibland kan det såklart fallera av olika skäl, t.ex. att det blir fel i databasen eller nått annat. Tidsstämpeln kan ju såklart inte vara 0, så den sätts troligen till 1 eller nått istället och då får man ett 1970-datum på det inlägget.
    Forumprogramvaran fattar nog egentligen att det nog inte kan stämma och har nog lite problem med att visa dessa inlägg.
    Aha, ja men då är jag med!

    Ska bli spännande att se vad som händer 2038
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    180

    Re: Det här forumet är gaaaaammalt

    Troligen inte så mycket då de flesta system lär vara minst 64 bit då

  7. #7
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 574
    Medlem#
    7567

    Re: Det här forumet är gaaaaammalt

    Citat Ursprungligen postat av paef
    Troligen inte så mycket då de flesta system lär vara minst 64 bit då
    Tyst på dig, kan jag inte få ha nånting att se fram emot?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  8. #8
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469

    Re: Det här forumet är gaaaaammalt

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Citat Ursprungligen postat av paef
    Troligen inte så mycket då de flesta system lär vara minst 64 bit då
    Tyst på dig, kan jag inte få ha nånting att se fram emot?
    haha, håller med...
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 127

    Re: Det här forumet är gaaaaammalt

    Tro mig, när 2037 kommer så blir det panik lite överallt. Inbyggda system och större styr-och-mät byts inte i onödan om man säger så. Jag kommer vara betydligt mer rädd för strul 2038 än jag var 2000

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 880

    Re: Det här forumet är gaaaaammalt

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Tro mig, när 2037 kommer så blir det panik lite överallt. Inbyggda system och större styr-och-mät byts inte i onödan om man säger så. Jag kommer vara betydligt mer rädd för strul 2038 än jag var 2000
    Minns en skämtteckning jag såg i Ny Teknik hösten 1999 där någon påstod sig vara betydligt mer orolig för "kl 24:00-problemet" än Y2K då det förra ju inträffar betydligt oftare.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. Ny på forumet
    Av Jonas A i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-10-14, 20:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •