Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Mitsubishi Evo 6

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    198

    Mitsubishi Evo 6

    Efter många år med Saab, närmare bestämt 5, så är jag sugen på en bil med 4wd istället för grävlingsdrift! Nu är det så att Evo 6'na har kommit ner till en vettig ( allt är relativt.. ) prisklass och har blivit mer och mer frekvent eftersökta på nätet för att hitta nåt vettigt ang. dom.

    Det jag söker är nån här inne som tagit steget och ägt en sån alt. äger en sån och kan visa en bra köpguide, vad man bör akta sig för, ägandekostnader osv osv.
    Soppaförbrukning känns som skitsamma, (går åt endå på sommaren ) inte för att jag har mkt flis utan för att det kommer vara en strikt sommarbil med ev. lite islek på vintern, alltså inte en vardagsbil, helt iaf

    Så alla "köp en Impreza, en Evo 1, 2, 3, 4 eller 5'a" undanbedes då jag inte vill köra postbil eller dom är för fula (Imprezan .. Sorry ni som gillar den.. ). Dom senare är FÖR dyra för att vara intressanta. ( bara nian som jag är intresserad av som "nyare" model, Cossien är oxå en kär bil men orkar inte med meckandet, tyvärr!! ).

    Så är det nån som sitter och trycker på grym fakta om Evo 6'rna och hur den är att äga egentligen så tar jag tacksamt emot alla former av fingerpekningar!
    Bra som dåliga!!

    Med vänlig hälsning.

    P.s Har kollat på Evo forumet men hittar inte det jag söker tyvärr så jag vänder mig hit först (stället som har allt och lite till!!!) innan jag frågar där! D.s.
    - B j ö r n
    F o r d F o c u s R S - 2 0 1 0

  2. #2
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 546

    Re: Mitsubishi Evo 6

    Jag småkollar också efter en evo 6:a, och vill man ha en evo 6:a så vill man ju självklart ha en TME.
    Och kollar man prisklassen på LHD TME så ligger dom fortfarande väldigt högt, inte alls långt ifrån en 8/9:a så är du intreserad av en sån så kanske det är det bästa ekonomiska just för tillfället.
    Men om man tänker i längden så är just TME den enda riktiga spec edition utav evon, och kommer stå sig bättre i pris, troligtvis läänge.
    Och TME:n är ju helt klart grymmast i alla lägen verkar det som.

    Har själv inte ägt nån, utan spekulerar bara utifrån den infon man läst...
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    198

    Re: Mitsubishi Evo 6

    Skoj med lite respons!!

    Självklart så är en TME det som eftertraktas mest om jag köper en Evo 6'a!
    Fast jag tror att jag får rucka lite på den idén till att börja med och sen ev. byta upp mig senare om det skulle vara så!
    Tycker 6'n är den sista riktiga rallybilen på nåt vänster, sen vart det bara "innebil" kvar av den, men kan ju vara jag som har fel oxå!

    Tackar iaf för inputen!!
    Alltid skoj att se hur andras tankar går om bilen!!
    - B j ö r n
    F o r d F o c u s R S - 2 0 1 0

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 800

    Re: Mitsubishi Evo 6

    Köp helst en där AYC-pumpen är bytt nyligen. Inte helt gratis att byta.
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    153
    Medlem#
    4266

    Re: Mitsubishi Evo 6

    Som sagt kolla AYCn, är rätt vanligt att de pumparna ger upp. Visst finns billiga beg o få tag på i england men ändå.
    Sägs även att 6an har evons svagaste org motor. Vill minnas att de säger runt 350hk med org bottendel.
    Och de har ju börjat bli lite gammla o rullat endel mil med nu så det är ju det vanliga man bör kolla på dem.
    Och det va ju bara TME som såldes i sverige så de vanliga 6orna är ju postbilar
    En annan sak o tänka på med Mitsubishi är skapligt dyra på org delar till evosarna.
    Medlem #4266, 9-5 -98 2,3t, og9-3 Aero cab
    http://www.garaget.org/merra <- bilparken

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    198

    Re: Mitsubishi Evo 6

    Citat Ursprungligen postat av Merra
    Som sagt kolla AYCn, är rätt vanligt att de pumparna ger upp. Visst finns billiga beg o få tag på i england men ändå.
    Sägs även att 6an har evons svagaste org motor. Vill minnas att de säger runt 350hk med org bottendel.
    Och de har ju börjat bli lite gammla o rullat endel mil med nu så det är ju det vanliga man bör kolla på dem.
    Och det va ju bara TME som såldes i sverige så de vanliga 6orna är ju postbilar
    En annan sak o tänka på med Mitsubishi är skapligt dyra på org delar till evosarna.
    Tackar för tipsen!
    Tanken är väl att INTE trimma direkt utan köra så original som möjligt så länge som möjligt, men som alltid med bilar så brukar det ändra sig efter en sommar haha

    Vet du hur det är med diverse rembyten/servicar osv ??
    Vilka miltal ska man akta sig för osv, eller kolla extra så saker är bytt ??
    9k verkar vara nån magisk gräns där många säljs, vad är det för dyrt man ska byta då så att säga !?
    Vill helst gå in som en "novis" och lära mig så mkt som möjligt ang. bilarna från folk som kan istället för att lyssna på skrönor nämligen!

    Höger vs. vänsterstyrt.
    Så alla vänsterstyrda Evo 6'r är importerade då eller ?
    Har ju hittat ett par när man tittat runt som inte är TME men endå "rättstyrda".
    - B j ö r n
    F o r d F o c u s R S - 2 0 1 0

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Mellerud
    Inlägg
    110

    Re: Mitsubishi Evo 6

    Du skriver att du inte vill ha en 4 eller 5. Det är ju samma bil med samma problem. Så dom som har en sådan kan allt ge dig lite tips på fel. Har en 4 själv så...

    Men som någon skrev, AYC för sjutton gubbar!! Väldigt viktigt!!
    Den kostar ungefär 20-25000 att byta på verkstaden.
    När det kommer till 6'an så vet jag att många byte den innan garantin föll bort! Så kolla det! Hittar du en utan ayc (med en annan diff) så lägg den som en favorit!!! Du slipper ju problemet!

    Det jobbiga med ayc är att de kan vara så många olika fel! (har läst nästan en roman om den)...
    Kan lista några fel de kan va:
    En ABS givare
    En tryckvakt i pumpen
    Dåligt med olja i pumpen
    El fel
    eller hela pumpen är skrot..

    Med andra ord: det kan kosta från 800:- till 25000:-.....

    MEN!!
    Köper du en EVO så kommer du va helt körd sen!! Man blir fullkommligt beroende av dom! Så underbar bil att köra!! Helt fantastiska!! Trots att jag har en postbil..

    När det kommer till service så fixar ju märkes verkstäderna det till en EVO 6. Eftersom dom såldes i sverige så finns det ju även en del delar i lager. Men räkna med lite leverans tid på reservdelar.
    Prata även med PBZ om evon! Dom är kanon bra att ha å göra med och kan även få tag på väldigt mycket delar! Dom har kontakter i england..

    Hoppas jag har kunnat hjälpa dig lite på traven till ett kanon köp!!!

    Mvh//Anders

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    198

    Re: Mitsubishi Evo 6

    Tja agrrrr!

    Du är precis den person jag sökte när jag skrev här !!
    Tackar grymt mkt för infon, precis sånt jag sökte !!

    Känner en del på PBZ sen förut genom lek med bilar, som pojkar gör , så jag ska absolut prata med dom!!

    Enda orsaken till att jag inte vill ha en 4'a (som näst intill är halverad i inköp gentemot en 6'a) är för att den är högerstyrd, men ju mera jag tittar desto mera känns det som en bagatell, är nog mest bara en bekvämlighet från min sida!
    Och nu när jag tittade på din på garaget så vart ju inte suget mindre heller, grymt fin bil du har!
    Tror att i slutändan så blir det nog så att jag vidgar mina vyer och tittar på en 4'a eller 5'a oxå!

    Hur är ägandekostnaderna på en 4'a ??
    Nu är det väl lite skillnad på vart vi bor så min premie kommer antagligen ploppa upp lite men endå.
    Hur är det med försäkring, service osv osv ??
    Driftskostnad kan vara intressant oxå även om bensinen får kosta vad bensin vill, kommer köra likt förbannat om så soppan kostar 100:-/L!
    Har ju läst runt lite om 6'n och en del plöjer ju ner enorma pengar i att bara ha den rullandes. Mkt av all info är tyvärr gammal oxå men endå!

    Alla svar jag får är jag grymt tacksam för!! Våren närmar sig med stormsteg (nåja ) men vi hoppar ju över till "vårsidan" av året imorgon ia!!

    Gott Nytt År !!
    - B j ö r n
    F o r d F o c u s R S - 2 0 1 0

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Mellerud
    Inlägg
    110

    Re: Mitsubishi Evo 6

    att köra högerstyrt är bara en vanne sak! jag lovar!! efter att du har slagit högerhand blå och bruten för att du hade tänkt växla lite snabbt så lär du dig att det är vänster hand som ska ner.. tar några dagar och efter några veckor så är det vänster näve som är blå för att du har försökt växla din bruksbil med samma fart som du växlar din evo... HAHA!!!

    hur som helts, det som är jobbigast att lära sig är vilken spak som är vilken bakom ratten, för dom är spegelvända.. skit jobbigt faktiskt! har inte kört min evo på några månader men gör ändå fel i min saab..

    till frågan då:
    ägande= ganska dyr. Jag är 26, bor i ett litet samhälle och har full bonus (för min ålder), försäkrade den på Dina Försäkringar (Dalsland) och där skulle den kosta ca 16-17000:- helförsäkrad med 2000:- i vagnskade självrisk.
    Så den är ju inte billig men inte apdyr heller..

    Bränsle: jag har inte kunnat få den under 0,8. Inte ens när jag försökte..
    Så jag säger att den ligger runt 1 L/milen vid normal körning (då förstår du säkert va jag menar med "normal" i en evo)
    Brukar sällan gå över det. Brukar klara 38 mil på en tank utan att svetten börjar pärla sig i pannan..
    Sen är ju tanken sjukt liten, tror den ligger på 45 liter.

    Service har jag inte gjort, men det är ju samma filter och olja som i vilken bil som helst så varför skulle det va dyrare?! Är väl när man ska byta lite remmar och sånt det kanske sticker iväg i pris.. Men det fixar PBZ åt dig!
    Evo 4 vet jag har problem med att bromsoken fastnar! Sitter väl större och bättre bromsar på 5 & 6.

    Hade jag haft pengar så hade jag köpt en Evo 5. Dom tycker jag är snyggast och vettigast till rätt pris. Evo 6 är riktigt tuffa och rätt styrda men det blir så mycket pengar.

    Sen ska du inte underskatta Evo'n som bruksbil/vardagsbil! Den är stor och rymlig, bagaget är skit stort! Sitter skönt och grymt lätt körd!
    Sen är det underbart att dra på ur kurvor och rondeller! Det bara sticker precis åt de hållet du vill!! Finns inga tendenser alls åt varken under eller överstyrning! Det bara bär iväg av h-vete!! Så jävla kul! Pressar du så kan du ju självklart skicka ut röven!!

    Så mitt tips är:

    Köp en Evo 5, ring polaren på PBZ och köp Tein coilovers med elektronisk styrning! Det gör så jävla mycket!!

    Kommer jag på nåt mer så skriver jag det sen, just nu blev det tomt! haha!!
    Är det nåt annat du undrar över så är det bara att fråga!

    Mvh//Anders

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    198

    Re: Mitsubishi Evo 6

    Fan du e grym Anders!!

    Femman har jag alltid gillat men det är högerstyrningen som spökar, men får helt enkelt bita i det sura äpplet och leta en femma då om inte rätt 6a dyker upp!!
    Hade jag haft cash i fickan nu så hade jag lätt åkt och kollat på den här :
    http://www.blocket.se/skaraborg/V_styrd ... ?ca=10&w=3

    Kan gissa att min försäkring kommer nog att hoppa upp lite till då.
    Får ringa runt och kolla med bolagen, men va fan, vill man va fin får man lida pin!

    Runt litern/milen tycker jag inte är så sjukt farligt endå, trodde det skulle mkt högre faktiskt! Har hört att dom e törstiga även vid lugn körning, men 1 liter milen i snitt kan man leva med ! !

    Vet du vid vilka miltal man ska hålla reda på remmar osv !?
    Som jag sa innan så verkar just 9 000 vara nån magisk gräns så jag gissar att nåt dyrt inträffar men vad ?

    Låter iaf som om jag får tänka på ett nytt nyårs löfte, jag ska, inom 5 månader, äga en Evo! Blir fint! haha

    Kommer säkert fråga massa mera och om du känner att du har matnyttig info så är det bara att mata på!!
    Allt från vad som ska kollas extra vid köp och vart rosten kommer till snyggaste mattorna att ha i bilen !

    Tack som fan igen för infon Anders !
    - B j ö r n
    F o r d F o c u s R S - 2 0 1 0

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Mellerud
    Inlägg
    110

    Re: Mitsubishi Evo 6

    9000 tror jag garantin går ut. Om jag inte minns fel.

    Rost vet jag inte så mycket om, men vet att dom är väldigt dåligt underreds behandlade. Dom importerade alltså. Min har ju aldrig gått i snö eller kyla så min finns det ju ingen rost på!! Inte ens stenskott..

    Vet inte vad remmar och så kostar faktikst.. Har lite dålig koll på den biten. Har lixom blivit att de får kosta det de kostar.. Har inget tvång att bilen ska rulla så därför så gör det inte så mycket.

    vilken modell du nu än tittar på så glöm inte att kolla så inte AYC lampan lyser.
    en mycket viktig sak när det är med lampan är att det är inte säkert den lyser direkt! Mín börjar lysa efter ca 21 min..??
    Sen är det visst inte så svårt att ta bort lampan.. Då vet man ju inte om den funkar eller ej. Det är ju inget som märks vid vanlig körning, det är ju först vid lite avancerad körning..

    jaja, nu får man väl börja fira lite nyår!
    Kommer om en stund ändra inlägget å lägga in några länkar där du kan få läsa lite om AYC pumpen. Kan va bra att veta lite om den.

    Mvh/Anders

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    153
    Medlem#
    4266

    Re: Mitsubishi Evo 6

    AYC lampan skall lysa sågra sec när man vrider på tändningen. Då den ingår i lampkontrollen.
    AYC systemet funkar ju precis som abs mark 3 som på de gammla saabarna o de pajade ju titt som tätt med så

    Verkar som första kamremsbytet är vid 10kmil men jrm tar 11k:- för arbete o material så det är ju inte så farligt.

    Tycker inte evon är så värst dyr att äga. Han mindre försäkringspremie på min E4 än jag hade på min 9000 aero.
    Fast bensin är de ju glada i. Min tar ca 1.0-1.1 normal landsvägs körning. De är ju inte så trevliga på motorvägen häller då man ligger runt 3200-3800 i rpm beroende på om det är 110 eller 120. Men fan så snabbt det att köra om
    Medlem #4266, 9-5 -98 2,3t, og9-3 Aero cab
    http://www.garaget.org/merra <- bilparken

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Mellerud
    Inlägg
    110

    Re: Mitsubishi Evo 6

    Här kan du läsa lite om mitt evo köp och där finns även lite länkar hur AYC systemet fungerar och är uppbyggt.

    http://forum.saabturboclub.com/viewt...?f=47&t=265597

    Gott nytt på er!

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    198

    Re: Mitsubishi Evo 6

    Tackar massor för svaren!!

    Känns lite som att man kan gå duktigt bet om man inte kan AYC bra och vet exakt vad man ska lyssna på och kolla efter, men samtidigt, den kan ju inte vara helt sjukt känslig så dom går på löpande band ?? Lär väl behövas lite misshandel innan dom ger upp ??
    Man får chansa annars, har man otur så blir det som för agrrrr eller så hittar man en med fräsch pump!
    Skönt att det löste sig för dig iaf agrrrr!!

    Tackar åter igen för all info som ni göder mig med !!!
    Gott nytt år !
    - B j ö r n
    F o r d F o c u s R S - 2 0 1 0

Liknande ämnen

  1. Mitsubishi värsting med BMW skylt!
    Av Trued i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-01-30, 23:30
  2. Turbofråga Mitsubishi TD04HL-15T
    Av undrande i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-06-23, 18:55
  3. Mitsubishi EVO Bromsar på en og9-3
    Av Nurmi i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-29, 21:46
  4. Mitsubishi td04hl16t ?
    Av G-man i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2007-01-22, 11:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •