Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Byte av kondensor på Saab 9000

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    17

    Byte av kondensor på Saab 9000

    Jag vet inte om detta är rätt forum för frågan, motor och motorstyrning, men jag hittade ingen bättre avdelning.

    Jag undrar om det finns någon vänlig själ som kan guida mig genom ett byte av kondensor på en Saab 9000 2,3t 1997. Jag ska byta kylare och såg i samma veva att kondensorn fått sig en rejäl törn nertill. Kylcellerna i de två-tre nedersta raderna på kondensorn har lossnat. När jag lika har tömt systemet och monterat bort så pass mycket som jag redan gjort hade jag tänkt passa på att byta kondensor. Även om jag inte har ett läckage just nu ger jag mig den på att jag kommer att få det inom en snar framtid.

    Frågan är alltså, hur går jag tillväga för att demontera och återmontera kondensorn? Någon bra idé om vad det kan kosta att trycktesta och fylla på efteråt?

    Tacksam för svar!

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 537
    Medlem#
    8163

    Re: Byte av kondensor på Saab 9000

    Skulle rekommendera att byta så mycket som möjligt när du ändå byter (rör, torkfilter,...). Även om det inte läcker nu så är det gamla saker som sitter där...

    Kostnaden för provtryckning och fyllning brukar börja på runt 3kkr.
    /Johan

  3. #3

    Re: Byte av kondensor på Saab 9000

    Torkfiltret skall inte öppnas och monteras förrän precis innan vakumsugningen - och med 'precis' så menar jag inom några minuter, max en kvart innan vakumpumpen startar och tömmer systemet. en öppnad torkfilter är helt förstörd inom ett par timmar i fri luft och varje minut innan full vakumsugning och därmed torkning är gjord så minskar kvarvarande kapaciteten för att den hela tiden suger fukt ifrån omgivningen inklusive inne ifrån AC:n när den är monterad i en icke vakumsugen och torkad AC.


    Även om du monterar i förväg så kommer kylnissen förmodligen att byta ut den igen reflexmässigt om det inte är någon tryck kvar i systemet eller om systemet ser ut att vara öppnad... bättre att komma till nissen med filtret i kartong - oöppnad och bilen förberett för så smidig byte som möjligt genom att ta bort saker som sitter i vägen i förväg (lampor, grill etc.) då stor del av tiden AC-nissen spenderar på bilen är just till sådant och inte läcksökning fyllningen i sig.


    Se till att plugga alla AC-delar omedelbart efter bortmontering - inte med vinyltejp, plastlock, PVC-tutor etc, inte med trasor utan med metallock som tex kommer med utbyteskompressorer eller bred metalltejp (helst av en typ som inte lämna klistret kvar på ytan när man river bort den igen efter ett halvår) om man inte har något annat (se till att det verkligen tätar runt om med klistret och utan veck i metallen vid tätytorna ). skall man meka med AC-delarna ute i 100 dagar så måste pluggningen vara 100 ggr bättre och tätare för vattenånga än en endagsjobb med AC - det är absoluta mängden ånga som tar sig in i rören och kompressorn och sugs upp av PAG-oljan som räknas och det gäller att slöa ned den processen så mycket det går.

    Om du är intresserad av mer seriös GDS AC-meck så kan denna tråd vara användbar, om du inte redan hittat den:

    viewtopic.php?f=18&t=188891

    - det är en låång tråd snickrad under flera år och en del saker upptäckta/förändrade under vägens gång - därför bör man läsa hela den.

    med sökort som 'kondensor' och 'R134a' och möjligen 'evaporator' hittar man andra trådar, ' kompressor' och 'AC' är däremot inga bra sökord.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Byte kondensor og9-3, enklaste sättet?
    Av benny900 i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-06-25, 22:17
  2. Byte av kondensor = 7000kr ?
    Av johanj i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-07-15, 00:40
  3. AC-kondensor 9000 CD -90?
    Av Mr Aero i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-12-10, 06:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •