Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 80

Ämne: GM:s mest fatala tabbar med Saab!

  1. #1
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269

    GM:s mest fatala tabbar med Saab!

    Jag tycker iaf att det skulle vara intressant med en liten summering av vad folket på STCS tycker om GM:s skötsel och missöden med Saab sista 20 åren.

    Vad är de största tabbarna och som har bidragit mest till katastrofen vi är inne i nu?
    Själv skulle jag kunna skriva flera men börjar med vad jag anser är nummer ett:

    Ersättaren till gamla Saab 900, NG900 som. Har någon Saab varit så dålig när den kom och med så urusla köregenskaper? Fullständig katastrof enligt mig och starten på resan som nu snart är i "mål".

    Fyll på

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: GM:s mest fatala tabbar med Saab!

    Den här tråden får mig att tänka på en av August Strindbergs litterära alster, gissa vilken?

    Eftersom jag inte har någon djupare insyn i Saab:s ledning under de senaste 20 åren avstår jag att svara, allt annat blir ändå bara lösa spekulationer om vilka misstag som begicks direkt av GM och vilka som härstammade i Trollhättan.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269

    Re: GM:s mest fatala tabbar med Saab!

    Fast det är ju just STCS:anhängarnas egna åsikter och gissningar som kan vara kul att höra tycker jag
    Men jag förstår ju att det ibland kan vara svårt att riktigt säkert veta vem som har största delen av skulden till misstagen som gjort.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  4. #4
    Helt original Dunkens avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Gefle
    Inlägg
    593
    Medlem#
    5788

    Re: GM:s mest fatala tabbar med Saab!

    Ett av misstagen var väl också när dom tacka nej till att vara med i spelvärlden utan att det skulle kosta dom en krona..

    Sen om det var GM's fel eller Trollhättan tycker jag inte har någon betydelse, eftersom det kan ha lett till att fler har valt just Saab i hänseende att det var en vanlig bil som gick bra i spelen..
    Projekt Secret ..

  5. #5
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: GM:s mest fatala tabbar med Saab!

    Ett par ideer:
    * För mycket Opel (Utan att ta de ekonomiska hänsynen fullt ut)
    * Ingen ide om vart man långsiktigt vill med Saab, ingen positionering, svajande fram och tillbaka, vad är unikt för Saab. Ett exempel är när man förstör Aero-märket genom att göra detta till ett spoilerpaket.
    * Ingen kontinuerlig produktutveckling, ingen ny 9-5 på alldeles för länge
    * Förhalandet av introduktionen av 9-3sc resp 9-3X
    /Johan

  6. #6
    Guest

    Re: GM:s mest fatala tabbar med Saab!

    Hmmm 9-7X kostade nog en del.
    Att dom stoppade i en törstig 2.8 V6 istället för en 4 cylindrig turbomotor i 9-3 aero.

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: GM:s mest fatala tabbar med Saab!

    Jag anser nog att Ng900 var tvungen att komma fram, annars hade det gått åt skogen långt tidigare, den har ju sålt förvånansvärt bra ändå..

    Anser nog inte så mycket att GMs misstag hänger på vad de FICK FRAM utan snarare vad som INTE kommit fram, försening av vissa modeller osv.

    När 9-5an och og9-3 kom skulle man redan då haft en 3dje model, sen skulle 9-3 kombin kommit tidigare tillsammans med 4wd redan vid premiären på ng9-3.

    Man skulle haft 3 el 4 olika modeller att jobba med istället för som det blev 2.

    Citat Ursprungligen postat av TurboBear^
    Hmmm 9-7X kostade nog en del.
    Kan väl inte ha kostat många kronor?
    Det är ju en cheva med Saab emblem..
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 800

    Re: GM:s mest fatala tabbar med Saab!

    För långa produktlivscykler
    4WD borde kommit 10 år tidigare
    Skulle fokuserat mer på snåla dieslar
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    427

    Re: GM:s mest fatala tabbar med Saab!

    Precis som de flesta ovan säger så borde 9-3SC lanserats långt tidigare, och även 9-3X... Volvo har ju haft sina XC modeller i över 10 år. Även XWD systemet var väl "klart" långt tidigare än det lanserades?

    Att låta 9-5an leva i 12 år hade kanske funkat på 70-80 talet men tyvärr inte nu, därmed inte sagt att det är en dålig bil, men ng9-5 borde kommit runt 2006 anser jag.

    Sen hade väl SAAB utvecklat en motor med variabel kompression (SVC) som kunde sänka bränsleförbrukningen ganska rejält med bibehållen effekt, vad hände med detta?

  10. #10
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: GM:s mest fatala tabbar med Saab!

    Citat Ursprungligen postat av TurboBear^
    Hmmm 9-7X kostade nog en del.
    Den har väl trots allt sålt en hel del i USA och t.o.m. varit en hyffsad affär för GM. Tyvärr har väl inte Saab fått nåt av vinsten.

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681

    Re: GM:s mest fatala tabbar med Saab!

    Att inte bygga 9000 som kombi var nog en riktig nit också tror jag.
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    190

    Re: GM:s mest fatala tabbar med Saab!

    Beslutet att lägga ner Saab istället för att sälja är den mest fatala tabben.
    "Only one aircraft manufacturer makes cars.
    Sierra, Alpha, Alpha, Bravo."

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 401

    Re: GM:s mest fatala tabbar med Saab!

    Citat Ursprungligen postat av KaptenKidd1
    Beslutet att lägga ner Saab istället för att sälja är den mest fatala tabben.
    Forhoppningsvis saljer dem istallet, annars bojkottar jag dem for alltid!
    Nu: 9-3 2,0t
    Körkortsbehörigheter: A,B,C,D
    Har numera väldigt dåligt med tid att logga in här pga arbete!!

  14. #14
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: GM:s mest fatala tabbar med Saab!

    På tok för långa produktlivscykler!

  15. #15
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: GM:s mest fatala tabbar med Saab!

    Två saker tror jag på:

    - Största felet: Avsaknaden av en liten bil i Golf-klass som kan generera rejäla volymer.
    - För snälla top-of-the-line-bilar. Jmf OPC tex.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: GM:s mest fatala tabbar med Saab!

    Citat Ursprungligen postat av lol
    Citat Ursprungligen postat av KaptenKidd1
    Beslutet att lägga ner Saab istället för att sälja är den mest fatala tabben.
    Forhoppningsvis saljer dem istallet, annars bojkottar jag dem for alltid!
    Tycker du gör helt rätt men GM klarar sig nog nästan lika bra utan att du köper en av deras produkter var 22:a år.

    Om man inte ens kunnat locka en sån ivrig entusiast att köpa sina nya bilar är det inte konstigt att Saab har haft det svårt.

    Det gäller som bekant inte bara att få folk att gilla de produkter man tillverkar utan även att köpa dem och här gjorde Saab ett stort misstag genom att inte ligga i fas med modellprogrammet; tex dröjde ju kombimodellerna av såväl 9-5 som 9-3 för länge för att behålla marknadsandelar i Sverige.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  17. #17
    Helt original Kippys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Södra Skåne
    Inlägg
    591

    Re: GM:s mest fatala tabbar med Saab!

    Citat Ursprungligen postat av perr
    Två saker tror jag på:

    - Största felet: Avsaknaden av en liten bil i Golf-klass som kan generera rejäla volymer.
    - För snälla top-of-the-line-bilar. Jmf OPC tex.
    Du tog orden från min tunga. Mitt i prick

  18. #18
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 330
    Medlem#
    4827

    Re: GM:s mest fatala tabbar med Saab!

    Det som slår mig först är avsaknaden av förtroende för att lansera fler produkter.

    9-3X borde ha lanserats för 4-5 år sedan när den ändå var väldigt nära produktionsstarten i första skedet.

    Fler modeller borde ha börjat tillverkats.

    Men samtidigt insåg man att produktutbudet och rangen av modeller varit väldigt spikat åt Saab, allt för att inte Saabmodellerna skulle kannibalisera på övriga GM-modeller.

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798

    Re: GM:s mest fatala tabbar med Saab!

    Ja, det största problemet är nog de modeller och varianter som man inte släppte eller på ett eller annat vis fördröjde. NG900 tjänade man ju trots allt pengar på, och det finns ju faktist eftermarknadstillbehör som gör väghållningen riktigt acceptabel.

    Men som sagt, det stora problemet är att det varit för få varianter och för långa modellcykler. Man behöver fler modellvarianter med kombi, sedan, kombikupé och crossover. När det gäller fyrhjulsdriften så skulle man för länge sedan ha hängt på Haldex-tåget. Motormässigt har det saknats varianter, speciellt när det gäller högre effekter, detta trots att sådana varianter tagits fram för olika provbilar. Man skulle exempelvis ha gett 9-5 Aero 300 hästars motorn istället för den dyra Hirsch-varianten, den kan inte ha sålt i många exemplar? GM använde också Saabs växellåda ihop med en bromsad differential, tyvärr inget som Saab använde, den skulle nog ha passat bra i 9-5 Aero. GM Powertrain tog också fram en trevlig turbomatad och direktinsprutad version av ecotec motorn, tyvärr dök inte heller denna upp i en Saab. Den hade varit ett bra och snålare alternativ istället för V6'an på 250-260 hk. V6'an hade man då kunnat spara för modellvarianter med över 300 hk.

    Avsaknaden av vettiga dieselmotoralternativ fram tills den nuvarande JTD baserade diesel fyran får också anses vara en stor miss - här har man exkluderat sig själv från halva den europeiska marknaden. Försöken att göra något vettigt med GM V6'an på nittiotalet får väl anses vara en annan miss eller slöseri med pengar. Tänk om man satsat på att istället ex. bygga en V8'a av den existerande Saab motorn vilken på den tiden ansågs vara en mycket bra motor. Det hade nog kunnat sälja bra i USA, speciellt om man också försåg den med turbo. 4,6 liters turbomotor med 450-500 hk och fyrhjulsdrift hade inte varit fel. Kapar man av två cylindrar så har man också skapat sig en V6'a.

    Försöken att göra Saabar av Subaru Impreza och Buick Rainier har förstås också urvattnat varumärket även om det inte är lika allvarligt som missen att leverera nya modeller och varianter.

    Under många år så har också nyheterna hos Saab varit få. Dvs en köpare kunde i princip likaväl köpa en tre år gammal bil och få samma grejor som man fått om man köpt en ny bil istället. Så får det inte vara. Man måste kontinuerligt släppa nyheter och förbättringar. 6-7 år för en modell, 8 på sin höjd, en större facelift efter 3-4 år och mindre nyheter varje år.

    Angående SVC motorn så ser det bra ut på pappret, men i verkligheten så finns det billigare sätt att reducera bränsleförbrukningen på.

  20. #20

    Re: GM:s mest fatala tabbar med Saab!

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av lol

    Forhoppningsvis saljer dem istallet, annars bojkottar jag dem for alltid!
    Tycker du gör helt rätt men GM klarar sig nog nästan lika bra utan att du köper en av deras produkter var 22:a år.

    Om man inte ens kunnat locka en sån ivrig entusiast att köpa sina nya bilar är det inte konstigt att Saab har haft det svårt.

    Det gäller som bekant inte bara att få folk att gilla de produkter man tillverkar utan även att köpa dem och här gjorde Saab ett stort misstag genom att inte ligga i fas med modellprogrammet; tex dröjde ju kombimodellerna av såväl 9-5 som 9-3 för länge för att behålla marknadsandelar i Sverige.
    JA saab ville ju säkert vänta med att itroducera 9-5 och 9-3 det var ju säkert deras beslut

    när det gäller att agera så är det väl självklart att människor som bryr sig skall tala om för GM att deras agerande är oacceptabelt eller hur, men det är ju klart vi kan ju skita i det istället för GM bryr sig väl inte om vad en människa vill, nej kanske det men om han påverkar ytterligare en och så vidare så tillslut så är man så många så att man kan få saker gjorda.
    "ALWAYS LOOK ON THE BRIGHT SIDE OF LIFE"
    Saab 9-5 kombi 2.3t 2004 Espresso black

Liknande ämnen

  1. Vilken Saab har ni varit mest nöjd med?
    Av Beeos i forum Allmänt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-07-18, 23:53
  2. Mest SAAB för pengarna?
    Av qlunken i forum Allmänt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2011-11-01, 14:54
  3. Ovidkommande ur GM:s mest fatala tabbar med Saab!
    Av i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-03-15, 15:39
  4. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-03-18, 00:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •