Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Montera slutsteg i en Saab 9-5 "03 sedan?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Staffanstorp
    Inlägg
    6

    Montera slutsteg i en Saab 9-5 "03 sedan?

    Tjena tjena alla ljudbyggare.

    Som topic lyder har jag en 9-5a sedan som ska förhoppningsvis få en 12" installerad i bagaget.

    Har investerat ett 2-kanaligt slutsteg (JBL GTO 752)http://www.ljudshopen.com/produkter....e&product=1914.
    Ett installationskit från mds (Installationskit X1)http://www.mds.se/sv/product/1095/Installationskit-X1.
    En lågnivåadapter från audiodesign, inhandlat på BRC.
    En 12" JBL Subwoofer GTO1204-BR. http://www.incarexpress.co.uk/view_p...rtno=GTO1204BR

    För att klargöra så är detta min första gång jag ger mig på att sätta in ett steg.
    Men kunskaperna jag redan besitter är:
    1. Koppla en 12v kabel från + till en säkring med 30cm avstånd och där vidare bak till bagaget (Exempelvis förar sidan och bak).

    2. Riva ut stereon och koppla på en lågnivåadapter samt en kabel till så att kallade remoten (exempelvis passagerare sidan och bak).

    3. Koppla basen till steget och därmed är kopplingen klar.

    Men då är följande frågor i processen.
    1. Var är det lämpligt att fästa lågnivåadaptern, med tanke på begränsad längd de fyra tunna kablarna har som den är fäst vid?

    2. Var kopplas lågnivåadaptern in (vilka färger på kablarna i stereon).
    Är det motsvarande färger som lågnivåadapterna har eller några helt andra färger? En bild för detta hade varit till stor hjälp, så vidare det inte skiljer på färgerna till olika stereo.

    3. Remoten har jag inte kommit helt underfull med. skall den kopplas in till valfri spännings källa eller finns det något ställe att rekommendera? bakljuset är dock uteslutet.

    4. För att sedan gå vidare till 12v kabeln som skall dras från batteriet.
    Var är det lämpligt att man går in med kabeln i kupén? finns det något hål eller liknande man kan använda sig utav eller är det ett nytt hål som skall tas upp?

    5. Finns det något lämpligt ställe på passagerarsidan som rca kablarna från lågnivåadaptern kan gå ut?

    6. Sist men inte minst. I mitt installationskit från mds har jag fått x antal kablar, de flesta har jag koll på var de skall anslutas. Men där medföljde en kabel som är mörkblå med kabelskor som på bilden i länken (http://www.mds.se/file/product/970_big.jpg). Någon som vet vart den skall kopplas?

    Tacksam för alla svar och hoppas ni förstår mina nybörjarfrågor.
    Är det något ni undrar över som jag glömt skriva till eller dylikt så fråga gärna.

    MVH//reeViBE
    - We ride together we die together. My precious saab -

  2. #2

    Re: Montera slutsteg i en Saab 9-5 "03 sedan?

    Citat Ursprungligen postat av reeViBE
    Men då är följande frågor i processen.
    1. Var är det lämpligt att fästa lågnivåadaptern, med tanke på begränsad längd de fyra tunna kablarna har som den är fäst vid?

    Finns plats vid org. steget har jag för mej, trångt men det bör funka.

    2. Var kopplas lågnivåadaptern in (vilka färger på kablarna i stereon).
    Är det motsvarande färger som lågnivåadapterna har eller några helt andra färger? En bild för detta hade varit till stor hjälp, så vidare det inte skiljer på färgerna till olika stereo.

    Har förklarat åt dej på garaget.org.

    3. Remoten har jag inte kommit helt underfull med. skall den kopplas in till valfri spännings källa eller finns det något ställe att rekommendera? bakljuset är dock uteslutet.

    Du kan koppla in dej på org. stegets remote när du ändå är där och grejar.

    4. För att sedan gå vidare till 12v kabeln som skall dras från batteriet.
    Var är det lämpligt att man går in med kabeln i kupén? finns det något hål eller liknande man kan använda sig utav eller är det ett nytt hål som skall tas upp?

    Antingen borrar du nytt hål, eller så gör duhål i den genomföringen som sitter över typ kopplingen.

    5. Finns det något lämpligt ställe på passagerarsidan som rca kablarna från lågnivåadaptern kan gå ut?

    Dra RCA kabeln under mattan i kabelkanalen och bak på passagerar sidan.

    6. Sist men inte minst. I mitt installationskit från mds har jag fått x antal kablar, de flesta har jag koll på var de skall anslutas. Men där medföljde en kabel som är mörkblå med kabelskor som på bilden i länken (http://www.mds.se/file/product/970_big.jpg). Någon som vet vart den skall kopplas?

    Skulle tro att det är remote kabel de skicka med. inte helt säker, men om den är runt 5meter så bör det vara det (om dumenar den tunna mörkbå, den tjocka är jord kabel till slutsteget.)

    Tacksam för alla svar och hoppas ni förstår mina nybörjarfrågor.
    Är det något ni undrar över som jag glömt skriva till eller dylikt så fråga gärna.

    MVH//reeViBE

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Staffanstorp
    Inlägg
    6

    Re: Montera slutsteg i en Saab 9-5 "03 sedan?

    Citat Ursprungligen postat av TT-95
    Citat Ursprungligen postat av reeViBE
    Men då är följande frågor i processen.
    1. Var är det lämpligt att fästa lågnivåadaptern, med tanke på begränsad längd de fyra tunna kablarna har som den är fäst vid?

    Finns plats vid org. steget har jag för mej, trångt men det bör funka.

    2. Var kopplas lågnivåadaptern in (vilka färger på kablarna i stereon).
    Är det motsvarande färger som lågnivåadapterna har eller några helt andra färger? En bild för detta hade varit till stor hjälp, så vidare det inte skiljer på färgerna till olika stereo.

    Har förklarat åt dej på garaget.org.

    3. Remoten har jag inte kommit helt underfull med. skall den kopplas in till valfri spännings källa eller finns det något ställe att rekommendera? bakljuset är dock uteslutet.

    Du kan koppla in dej på org. stegets remote när du ändå är där och grejar.

    4. För att sedan gå vidare till 12v kabeln som skall dras från batteriet.
    Var är det lämpligt att man går in med kabeln i kupén? finns det något hål eller liknande man kan använda sig utav eller är det ett nytt hål som skall tas upp?

    Antingen borrar du nytt hål, eller så gör duhål i den genomföringen som sitter över typ kopplingen.

    5. Finns det något lämpligt ställe på passagerarsidan som rca kablarna från lågnivåadaptern kan gå ut?

    Dra RCA kabeln under mattan i kabelkanalen och bak på passagerar sidan.

    6. Sist men inte minst. I mitt installationskit från mds har jag fått x antal kablar, de flesta har jag koll på var de skall anslutas. Men där medföljde en kabel som är mörkblå med kabelskor som på bilden i länken (http://www.mds.se/file/product/970_big.jpg). Någon som vet vart den skall kopplas?

    Skulle tro att det är remote kabel de skicka med. inte helt säker, men om den är runt 5meter så bör det vara det (om dumenar den tunna mörkbå, den tjocka är jord kabel till slutsteget.)

    Tacksam för alla svar och hoppas ni förstår mina nybörjarfrågor.
    Är det något ni undrar över som jag glömt skriva till eller dylikt så fråga gärna.

    MVH//reeViBE
    Tack för svaren
    Har en liten fråga på punkt 3.

    "3. Remoten har jag inte kommit helt underfull med. skall den kopplas in till valfri spännings källa eller finns det något ställe att rekommendera? bakljuset är dock uteslutet.

    Du kan koppla in dej på org. stegets remote när du ändå är där och grejar."

    Vilken är den originala remoten? vilken kabel är det jag ska skarva mig in på?
    Finns kanske med på http://www.mitt-eget.com/saab/faq_audio.shtml ? Hitta något under "What about the connector for the head unit?" så står det en bit längre ner "Remote on control for
    amplifier (also antenna) Note out 7 green".
    Vet dock inte om det är den jag ska skarva in mig på?

    //MVH reeViBE
    - We ride together we die together. My precious saab -

  4. #4

    Re: Montera slutsteg i en Saab 9-5 "03 sedan?

    Ja de är det, den gröna som är till antennen.Den styr av/på av org. steget oxå så den funkar kalas.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Staffanstorp
    Inlägg
    6

    Re: Montera slutsteg i en Saab 9-5 "03 sedan?

    Okej, då provar jag det
    - We ride together we die together. My precious saab -

Liknande ämnen

  1. Montera vinge, Saab 9-5 sedan
    Av Jaggger i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-02-26, 19:47
  2. Jordning av slutsteg i 9-5 Sedan
    Av Kelso i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-13, 16:32
  3. Bass å SlutSteg i saab 07 "hjälp"
    Av asswhiper i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-01, 07:56
  4. Ang. Slutsteg i 9-5 sedan
    Av Ek_ i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-05-23, 17:52
  5. Baslåda å slutsteg i 9-5 sedan..
    Av Flattbeat i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-28, 14:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •