Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Elektrisk mutterknack

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 452

    Elektrisk mutterknack

    Är på jakt efter en vettig mutterknackare modell elektrisk, helst batteridriven.

    Är det någon här som har erfarenheter av något speciellt märke/modell som ni kan rekommendera?

    Priset är egentligen inte det viktiga, kvalite går före
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 594

    Re: Elektrisk mutterknack

    Jag har Makitas variant som jag kan rekommendera varmt. Så mitt tips gällande märken är Hitachi och Makita.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 530

    Re: Elektrisk mutterknack

    Frågan är väl vad du ska använda den till? Jag har själv en inköpt på Biltema/Jula - kostade väl runt 300/400 om jag minns rätt. Fungerar hur bra som helst tiil att lossa hjulbultarna med. Kan även användas till andra ändamål exvis dra fast muttern på generatorn - finns ju inget mothåll där så mutterknackaren fungerar utmärkt även där.

    Batteridriven är väl egentligen bara att glömma för tyngre jobb
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 452

    Re: Elektrisk mutterknack

    Citat Ursprungligen postat av csan
    Frågan är väl vad du ska använda den till? Jag har själv en inköpt på Biltema/Jula - kostade väl runt 300/400 om jag minns rätt. Fungerar hur bra som helst tiil att lossa hjulbultarna med. Kan även användas till andra ändamål exvis dra fast muttern på generatorn - finns ju inget mothåll där så mutterknackaren fungerar utmärkt även där.

    Batteridriven är väl egentligen bara att glömma för tyngre jobb
    Bra fråga, det skulle jag nämnt i min första post!

    Tanken är väl främst att få det lite enklare att lossa bultar som sitter som satan tex nu när jag ska ge mig på att byta bussningar. Men även för att göra de lite smidigare vid hjulskifte då det ändå blir en drös sånna både till sommarn och vintern på diverse bilar.

    Kikade på denna: http://www.jula.se/mutterdragare-cdm108 ... -nm-123727 och det lutar åt att det blir den med. 300nm batteridrivet känns ändå helt okej för den pengen.

    Kommer även investera i momentstav för hjulbultar såklart, man vill ju inte gärna dra dom med 300nm.. :P
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    541

    Re: Elektrisk mutterknack

    Rekomenderar starkt Hitachis batteridrivna,har en uppsjö sådana på jobbet och dom är helt suveräna och riktigt lätta-KÖP!
    Mvh
    jag har kramat Lill-Babs...

  6. #6
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 463
    Medlem#
    6901

    Re: Elektrisk mutterknack

    Om priset inte spelar roll skulle jag köpa Snap on batteridrivna , stark som satan.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  7. #7
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 096
    Medlem#
    2555

    Re: Elektrisk mutterknack

    Citat Ursprungligen postat av andreas2251
    Rekomenderar starkt Hitachis batteridrivna,har en uppsjö sådana på jobbet och dom är helt suveräna och riktigt lätta-KÖP!
    Mvh
    Även till att lossa hjulbultar?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    541

    Re: Elektrisk mutterknack

    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Citat Ursprungligen postat av andreas2251
    Rekomenderar starkt Hitachis batteridrivna,har en uppsjö sådana på jobbet och dom är helt suveräna och riktigt lätta-KÖP!
    Mvh
    Även till att lossa hjulbultar?
    jajamänsan!
    Mvh
    jag har kramat Lill-Babs...

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    65

    Re: Elektrisk mutterknack

    Fick en elektrisk nätdriven mutterdragare i julklapp, inköpt på Harald Nyborg, fabrikat SANA.
    Denna skulle dra med ett moment av 260 NM.
    Vet inte ifall mitt exemplar var kass, men den klarade inte ens att lossa en inte alltför hårt dragen hjulbult.
    Maskinen hamrade och lät som om den höll på att mala ner ett mindre berg, men hjulbulten rörde sig inte (och ja, jag körde maskinen i rätt riktning).
    Tog sedan fälgkorset och lossade hjulbulten utan att behöva ta i värst mycket.
    Jag kommer byta ut denna mot någon annan, kan inte rekommendera SANA från Harald Nyborg.

    SANA Mutterdragare

  10. #10
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 096
    Medlem#
    2555

    Re: Elektrisk mutterknack

    Citat Ursprungligen postat av andreas2251
    Citat Ursprungligen postat av RZ

    Även till att lossa hjulbultar?
    jajamänsan!
    Mvh
    Då får man prova en sån då, ropade hem en nyss på auktion.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  11. #11
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 594

    Re: Elektrisk mutterknack

    Citat Ursprungligen postat av Manick

    Kikade på denna: http://www.jula.se/mutterdragare-cdm108 ... -nm-123727 och det lutar åt att det blir den med. 300nm batteridrivet känns ändå helt okej för den pengen.
    Prestandan skall jag inte uttala mig om men tänk bara på att den kommer inte orka några längre arbetspass om den får jobba lite med bara 1,8AH batteri. Med bara ett Nimh batteri kan det bli lite träigt om man skulle behöva ladda den mitt i.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 452

    Re: Elektrisk mutterknack

    Citat Ursprungligen postat av 9000CSE
    Citat Ursprungligen postat av Manick

    Kikade på denna: http://www.jula.se/mutterdragare-cdm108 ... -nm-123727 och det lutar åt att det blir den med. 300nm batteridrivet känns ändå helt okej för den pengen.
    Prestandan skall jag inte uttala mig om men tänk bara på att den kommer inte orka några längre arbetspass om den får jobba lite med bara 1,8AH batteri. Med bara ett Nimh batteri kan det bli lite träigt om man skulle behöva ladda den mitt i.
    Var en sväng förbi Jula idag och det vart en sån mutterknack som jag länkade till. Den var dessutom sänkt med 500:- så den kostar bara 999:- :] Ska investera i ett batteri ytterligare till den, tänkte inte alls på det när jag väl var där men två batterier är ju ett måste.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    310

    Re: Elektrisk mutterknack

    Citat Ursprungligen postat av Bojzan
    Fick en elektrisk nätdriven mutterdragare i julklapp, inköpt på Harald Nyborg, fabrikat SANA.
    Denna skulle dra med ett moment av 260 NM.
    Vet inte ifall mitt exemplar var kass, men den klarade inte ens att lossa en inte alltför hårt dragen hjulbult.
    Maskinen hamrade och lät som om den höll på att mala ner ett mindre berg, men hjulbulten rörde sig inte (och ja, jag körde maskinen i rätt riktning).
    Tog sedan fälgkorset och lossade hjulbulten utan att behöva ta i värst mycket.
    Jag kommer byta ut denna mot någon annan, kan inte rekommendera SANA från Harald Nyborg.

    SANA Mutterdragare
    Jag har julas billigaste nätanslutna maskin och min erfarenhet är samma som din SANA, den klarade inte att lossa alla hjulbultar, ibland fick jag ta fälgkorset till hjälp, det verkar som om man ska satsa på lite kraftigare doningar...

    /U

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 452

    Re: Elektrisk mutterknack

    Citat Ursprungligen postat av ullberg
    Citat Ursprungligen postat av Bojzan
    Fick en elektrisk nätdriven mutterdragare i julklapp, inköpt på Harald Nyborg, fabrikat SANA.
    Denna skulle dra med ett moment av 260 NM.
    Vet inte ifall mitt exemplar var kass, men den klarade inte ens att lossa en inte alltför hårt dragen hjulbult.
    Maskinen hamrade och lät som om den höll på att mala ner ett mindre berg, men hjulbulten rörde sig inte (och ja, jag körde maskinen i rätt riktning).
    Tog sedan fälgkorset och lossade hjulbulten utan att behöva ta i värst mycket.
    Jag kommer byta ut denna mot någon annan, kan inte rekommendera SANA från Harald Nyborg.

    SANA Mutterdragare
    Jag har julas billigaste nätanslutna maskin och min erfarenhet är samma som din SANA, den klarade inte att lossa alla hjulbultar, ibland fick jag ta fälgkorset till hjälp, det verkar som om man ska satsa på lite kraftigare doningar...

    /U
    Jag skriver en kort recensions om denna så snart den är provad och klar.. tycker ju att 300nm borde ju vara tillräckligt för att knacka loss hjulbultar iaf.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  15. #15
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 594

    Re: Elektrisk mutterknack

    Julas billiga nätanslutna tycker jag är rena r****t. Den orkar inte mycket.
    Bästa nätanslutna jag provat var Hitachi.
    Bästa batterimaskin jag testat är den jag har, Makita LXT 18V med 3,0AH batteri. Fast mest kör jag pneumatisk.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 530

    Re: Elektrisk mutterknack

    Citat Ursprungligen postat av 9000CSE
    Julas billiga nätanslutna tycker jag är rena r****t. Den orkar inte mycket.
    Bästa nätanslutna jag provat var Hitachi.
    Bästa batterimaskin jag testat är den jag har, Makita LXT 18V med 3,0AH batteri. Fast mest kör jag pneumatisk.
    För 400:- räcker den långt - klarar åtminstone "mina"hjulbultar". Har haft den ett par år. Fungerar utan problem.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    310

    Re: Elektrisk mutterknack

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Citat Ursprungligen postat av ullberg
    Jag har julas billigaste nätanslutna maskin och min erfarenhet är samma som din SANA, den klarade inte att lossa alla hjulbultar, ibland fick jag ta fälgkorset till hjälp, det verkar som om man ska satsa på lite kraftigare doningar...

    /U
    Jag skriver en kort recensions om denna så snart den är provad och klar.. tycker ju att 300nm borde ju vara tillräckligt för att knacka loss hjulbultar iaf.
    Vi pratar nog om olika, du pratade om batterimaskinen om jag fattade det rätt och jag om den billigaste nätanslutna. Oavsett, det blir intressant att läsa recensionen. Jag har en blå bosch "mutterknackare", fast främst för skruvning och mindre bultar (GDR 14,4v tror jag om någon vill kolla upp specen). Den räcker inte för hjulbultar, men detta var ju trots allt 18v och kanske med lite annan utväxling.

    /U

  18. #18
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 594

    Re: Elektrisk mutterknack

    Citat Ursprungligen postat av ullberg
    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Citat Ursprungligen postat av "ullberg
    Jag har julas billigaste nätanslutna maskin och min erfarenhet är samma som din SANA, den klarade inte att lossa alla hjulbultar, ibland fick jag ta fälgkorset till hjälp, det verkar som om man ska satsa på lite kraftigare doningar...

    /U
    Jag skriver en kort recensions om denna så snart den är provad och klar.. tycker ju att 300nm borde ju vara tillräckligt för att knacka loss hjulbultar iaf.
    Vi pratar nog om olika, du pratade om batterimaskinen om jag fattade det rätt och jag om den billigaste nätanslutna. Oavsett, det blir intressant att läsa recensionen. Jag har en blå bosch "mutterknackare", fast främst för skruvning och mindre bultar (GDR 14,4v tror jag om någon vill kolla upp specen). Den räcker inte för hjulbultar, men detta var ju trots allt 18v och kanske med lite annan utväxling.

    /U[/quote][/quote][/quote]

    Det låter som du har en slagskruvdragare, den har väl heller inte 1/2" fyrkantstapp för hylsor?
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    310

    Re: Elektrisk mutterknack

    Citat Ursprungligen postat av 9000CSE
    Det låter som du har en slagskruvdragare, den har väl heller inte 1/2" fyrkantstapp för hylsor?
    Precis, jag avände inte termen slagskruvdragare (som är vad jag skulle kalla det) för att inte få någon att tro att jag avsåg en skruvdragare med slagmöjlighet för tegel / betongborrning utan en som slår "i rotationsriktningen" snarare än ortagonalt mot denna. Så jag är väl medveten om att den inte är gjord för ändamålet (här: hjulbultar), det hindrar ju inte att man provar och övergången till 1/2" var ju inte svår att fixa.

    Det är därför jag är intresserad av jämförelsen, hur står sig en slagskruvdragare mot en batteridriven mutterknackare när den förra ger sig ut för att vara en produkt av hög kvalitet och den senare en med relativt lågt pris...

    /U

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    541

    Re: Elektrisk mutterknack

    Det känns inte som det kommer att funka med slagskruvdragaren,den är ju avsedd för mindre bits-du använder väl inte 1/4" hylsnyckelsats när du skiftar däck?
    Mvh
    jag har kramat Lill-Babs...

Liknande ämnen

  1. Köpa mutterknack/mutterdragare
    Av joH900 i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-11-04, 20:49
  2. Elektrisk motorvärmare
    Av easyraider i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-02-12, 23:16
  3. Elektrisk mutterdragare
    Av jackan i forum Off Topic
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-08-29, 13:46
  4. bra eldriven däck-mutterknack?
    Av fredrik_wt i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-03-27, 20:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •