Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Bärarmar 9-3

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758

    Bärarmar 9-3

    Jag har, som alla andra, bytt bärarmar ett par gånger nu. (Tack vare glappande spindelled).
    Vid senaste tillfället köpte jag polyuretanbussningar från den gode Henke på EXD, för att i samband med bytet, slippa snorloske-problemet.

    När jag pressar ut den stora bussningen så rinner det ut olja!!!

    Hur i h-vete har man tänkt nu?
    Tacka f-n för att bussningen blir som en snorloska rätt så omedelbart.

    Varför finns det olja (original) i bussning "nr1"????
    http://www.speedparts.se/images/prod/ch ... 98diag.gif

    God hjul
    /Lufto

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    761

    Re: Bärarmar 9-3

    Citat Ursprungligen postat av Lufto
    Jag har, som alla andra, bytt bärarmar ett par gånger nu. (Tack vare glappande spindelled).
    Vid senaste tillfället köpte jag polyuretanbussningar från den gode Henke på EXD, för att i samband med bytet, slippa snorloske-problemet.

    När jag pressar ut den stora bussningen så rinner det ut olja!!!

    Hur i h-vete har man tänkt nu?
    Tacka f-n för att bussningen blir som en snorloska rätt så omedelbart.

    Varför finns det olja (original) i bussning "nr1"????
    http://www.speedparts.se/images/prod/ch ... 98diag.gif

    God hjul
    /Lufto
    Drar en vild gissning med vad jag lärt mig från flygteknikerutbildningen, förmodligen är bussninges innanmäte fylld med hydraulolja (som komprimeras minimalt vid belastning) och när bärarmen belastas verkar hydrauloljan som motstånd då den inte är speciellt komprimerbar, istället för att tillverka bussning av extremt hårt material har man löst problemet så då just den bussningen utsätts för mycket stryk.

    mvh marre

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758

    Re: Bärarmar 9-3

    OK, har man då tänkt till när det gäller olja kontra gummi?

    Skulle NASA skicka upp folk i rymden med denna "dämpande" lösning?
    För den blir "dämpande".....och mycket sliskigt dämpande med tid.

    Olja och gummi.
    Man ska nog vara väldigt nogrann med oljekvalite´t och gummikvalite´t när man väljer att gifta dessa.

    Är alltså originalavsikten - dämpning?

    (p.s. olja (vätskor) kan inte komprimeras)

    /Lufto

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    761

    Re: Bärarmar 9-3

    Olja och gummi går bra ihop om man väljer rätt sort. Angående att inga vätskor är komprimerbara måste jag tyvärr berätta för dig att du har lärt dig fel. Både hydraulolja och vatten kan komprimeras

    mvh marre

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758

    Re: Bärarmar 9-3

    Jag håller inte med dig.

    Att förena olja med gummi i en bussning till en framvagn är dömt att dö.
    Spelar ingen roll huruvida dessa "samspelar" eller tål varandra.

    Det blir snorloska ändå till slut.

    Det KANSKE skulle funka i en laboratoriemiljö utan vatten, salt, hårda mekaniska påkänningar samt temperaturdifferenser på ca 60 grader.

    Jag gillar min bil men Saab 9-3´s framvagn är faktiskt rena skämtet.
    Att det är olja i denna bussning (och inte en "torr" bussning med rätt gummi från början) är mycket sannolikt en spik i kistan på det kapitlet.

    (p.s att komprimera vätskor...tex vatten..hur går du tillväga då? Att utsätta dom för tryck är en sak, dom komprimeras inte i sig för den sakens skull)
    Edit: OK, en viss MINIMAL komprimering kan uppmärksammas, men detta kan inte göra speciellt stor skillnad på en bussning, och i detta fall på en Saab 9-3)
    God fortsättning
    /Lufto

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Bärarmar 9-3

    hur bär du dig åt för att slita ut dessa så fort?

    På 28000mil har bärarmarna bytts 1 gång på min ng900 jag nyss sålde, har ägt 4st ng900 och har bytt en bärarm totalt själv och jag har kört nästan 20000mil med dessa 4 bilar.

    Så jag kan ju inte hålla med om att det är ett sånt jätteproblem.

    Det handlar ju snarare om att välja ur ett ekonomiskt perspektiv vad som ger bäst per krona.

    Framvagnen på og9-3 är ju bra mycket bättre än bak...

    Olja används ju i många olika leder, inte bara på bilar, så det är ju inget konstigt med det.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    761

    Re: Bärarmar 9-3

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    hur bär du dig åt för att slita ut dessa så fort?

    På 28000mil har bärarmarna bytts 1 gång på min ng900 jag nyss sålde, har ägt 4st ng900 och har bytt en bärarm totalt själv och jag har kört nästan 20000mil med dessa 4 bilar.

    Så jag kan ju inte hålla med om att det är ett sånt jätteproblem.

    Det handlar ju snarare om att välja ur ett ekonomiskt perspektiv vad som ger bäst per krona.

    Framvagnen på og9-3 är ju bra mycket bättre än bak...

    Olja används ju i många olika leder, inte bara på bilar, så det är ju inget konstigt med det.
    Håller med helt och hållet, anledningen till att de flesta bytt bussning nummer 1 är för att de bytt alla de andra. Tillverkaren av polyuretanbussningar säger själva att bussning nr.1 är redan stenhård Jag byter för att jag bytt dom andra.

    Angående komprimering av vatten så är det visst möjligt, nere i Brasilien där dom pressar ihop vingstrukturer används vattenpressar upp till 5000bar i arbetstryck och där komprimeras vattnet kan jag säga dig. Minns jag inte fel komprimerades vattnet upp till 30%. I skolbänken får man dock lära sig som regel att olja/vatten inte är komprimerbar, men i verkligheten är de faktist det.

    mvh marre

  8. #8
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 275

    Re: Bärarmar 9-3

    Citat Ursprungligen postat av Marre90
    Håller med helt och hållet, anledningen till att de flesta bytt bussning nummer 1 är för att de bytt alla de andra. Tillverkaren av polyuretanbussningar säger själva att bussning nr.1 är redan stenhård Jag byter för att jag bytt dom andra.

    Angående komprimering av vatten så är det visst möjligt, nere i Brasilien där dom pressar ihop vingstrukturer används vattenpressar upp till 5000bar i arbetstryck och där komprimeras vattnet kan jag säga dig. Minns jag inte fel komprimerades vattnet upp till 30%. I skolbänken får man dock lära sig som regel att olja/vatten inte är komprimerbar, men i verkligheten är de faktist det.

    mvh marre
    Bussning nummer 3 är det som är ganska styv original.

    Vatten är att betrakta, i de flesta applikationer som en inkompressibel vätska, även i de flesta ingenjörsmässiga sammanhang är det godtagbart att anse att vatten är inkompressibelt. I vissa extremfall så är dock vatten komprimerbart, men det är extremt höga tryck vi talar om då.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    761

    Re: Bärarmar 9-3

    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Citat Ursprungligen postat av Marre90
    Håller med helt och hållet, anledningen till att de flesta bytt bussning nummer 1 är för att de bytt alla de andra. Tillverkaren av polyuretanbussningar säger själva att bussning nr.1 är redan stenhård Jag byter för att jag bytt dom andra.

    Angående komprimering av vatten så är det visst möjligt, nere i Brasilien där dom pressar ihop vingstrukturer används vattenpressar upp till 5000bar i arbetstryck och där komprimeras vattnet kan jag säga dig. Minns jag inte fel komprimerades vattnet upp till 30%. I skolbänken får man dock lära sig som regel att olja/vatten inte är komprimerbar, men i verkligheten är de faktist det.

    mvh marre
    Bussning nummer 3 är det som är ganska styv original.

    Vatten är att betrakta, i de flesta applikationer som en inkompressibel vätska, även i de flesta ingenjörsmässiga sammanhang är det godtagbart att anse att vatten är inkompressibelt. I vissa extremfall så är dock vatten komprimerbart, men det är extremt höga tryck vi talar om då.
    Nu vet inte jag vad du anser som extremfall, men om varje flygplanstillverkare är extremfall så fine. Embraer, boeing, airbus och även ryssarna (antonov) använder sig av dessa vattenpressar vid tillverkning av vingpartier. Vatten ÄR komprimerbart, varför skulle man då säga att det inte är komprimerbart? Något som är och går att åstadkomma kan inte vara motsatsen. Visst 5000bar är ruskigt höga tryck men att säga att vatten inte är komprimerbart är enligt mig fel. Appropå hydrauloljan är den komprimerbar, finns en enhet att mäta komprimerbarheten i hydraulolja: bulk modulus. Här är ett citat:
    The low compressibility of non-gases, and of water in particular, leads to their often being assumed as incompressible.
    Offtopic: du får gärna höra av dig då du verkar vara i princip okontaktbar henke... börjar bli lite jobbigt.

    mvh marre

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758

    Re: Bärarmar 9-3

    Snälla marre.

    Det är en bussning till en framvagn till en Saab 9-3 vi talar om.

    Om det är så att alla är NÖJDA med bussningen så skulle väl diskussionen aldrig uppstå ens en gång.

    Jag blir snart irriterad OM det är så att någon envisas med att påstå att bussningssystemet på en 9-3 är bra.

    Tycker man det så kan man inte köra bil.

    /Lufto

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758

    Re: Bärarmar 9-3

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    hur bär du dig åt för att slita ut dessa så fort?

    På 28000mil har bärarmarna bytts 1 gång på min ng900 jag nyss sålde, har ägt 4st ng900 och har bytt en bärarm totalt själv och jag har kört nästan 20000mil med dessa 4 bilar.

    Så jag kan ju inte hålla med om att det är ett sånt jätteproblem.

    Det handlar ju snarare om att välja ur ett ekonomiskt perspektiv vad som ger bäst per krona.

    Framvagnen på og9-3 är ju bra mycket bättre än bak...

    Olja används ju i många olika leder, inte bara på bilar, så det är ju inget konstigt med det.
    Nu är det så att jag inte sliter ut bussningar. Det är spindelleden som slits ut.
    Om det är så att du tycker det är konstigt att just spindelleder slits ut på 9-3 så rekommenderar jag dig att kontakta Svensk Bilprovning för anmärkningsstatistik.

    Kulleden är närapå torr original, vilket jag tror är en del av huvudproblematiken.
    (Sen hade jag gärna sett ett system där spindelleden kan bytas separat, som tidigare,...men det blir ju en annan "story")
    Jag har nu med en arbetskollega fixat till en grejj där vi efterfyller leden med fett.
    Vi får se hur det blir med livslängd.
    /Lufto

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Bärarmar 9-3

    Citat Ursprungligen postat av Lufto
    Snälla marre.

    Det är en bussning till en framvagn till en Saab 9-3 vi talar om.

    Om det är så att alla är NÖJDA med bussningen så skulle väl diskussionen aldrig uppstå ens en gång.

    Jag blir snart irriterad OM det är så att någon envisas med att påstå att bussningssystemet på en 9-3 är bra.

    Tycker man det så kan man inte köra bil.

    /Lufto

    Men jag kan inte se problemet, hur många 1000 mil kör du om året om det nu blir så jobbigt med alla bussningar som blir utsletna?

    Min ng900 som jag sålde för 2 veckor sedan har jag kört 10 000mil på 3 år med och inte bytt en endaste varken spindelled eller bussning.

    Det är ju knappast så att man får byta spindelled varje 5000mil... gör man det så tror jag att det är nått annat som är problemet.

    Spindelleder är ju inte nått direkt Saab problem, det är väl en ganska vanlig anmärkning oavsett bilmärke.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758

    Re: Bärarmar 9-3

    Läs om och läs rätt.

    /Lufto

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Bärarmar 9-3

    Citat Ursprungligen postat av Lufto
    Läs om och läs rätt.

    /Lufto
    är du irriterad eller vad var det jag ska läsa, ena stunden är du förbannad över spindelleder sen snackar du bussningar.

    Jag kan liksom inte se att det är ett större problem.

    Om det är nått du borde gnälla över är det ju bakvagnen.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 180

    Re: Bärarmar 9-3

    Citat Ursprungligen postat av Marre90
    Citat Ursprungligen postat av EXD

    Bussning nummer 3 är det som är ganska styv original.

    Vatten är att betrakta, i de flesta applikationer som en inkompressibel vätska, även i de flesta ingenjörsmässiga sammanhang är det godtagbart att anse att vatten är inkompressibelt. I vissa extremfall så är dock vatten komprimerbart, men det är extremt höga tryck vi talar om då.
    Nu vet inte jag vad du anser som extremfall, men om varje flygplanstillverkare är extremfall så fine. Embraer, boeing, airbus och även ryssarna (antonov) använder sig av dessa vattenpressar vid tillverkning av vingpartier. Vatten ÄR komprimerbart, varför skulle man då säga att det inte är komprimerbart? Något som är och går att åstadkomma kan inte vara motsatsen. Visst 5000bar är ruskigt höga tryck men att säga att vatten inte är komprimerbart är enligt mig fel. Appropå hydrauloljan är den komprimerbar, finns en enhet att mäta komprimerbarheten i hydraulolja: bulk modulus. Här är ett citat:
    The low compressibility of non-gases, and of water in particular, leads to their often being assumed as incompressible.
    Offtopic: du får gärna höra av dig då du verkar vara i princip okontaktbar henke... börjar bli lite jobbigt.

    mvh marre

    5000bar är väl ett extremfall, flygplanstillverkare eller inte!
    Nästan ingenting är väl omöjligt, det beror på vart man drar gränsen bara.

    900/9-3ans framvagn kanske inte är den stabilaste i världen men tror det var annat som var i fokus när den togs fram och dom flesta problemen med mjuka bussningar visar sig ju EFTER att man trimmat.
    När jag sålde min ng900 hade den gått 24000 mil, hade den från 17300 eller nåt och med tanke på hur mjuka bussningarna var så var inte framvagnen ny men jag har för mig att det inte var den första versionen heller och samma armar satt på när jag sålde den fast med pf bussningar.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    761

    Re: Bärarmar 9-3

    Förstår mig inte på lufto heller, ena stunden är han normal och sen skit irriterad. Av alla ng900/og9-3 jag haft har jag aldrig behövt byta bussning nummer 1 på grund av utslitning eller liknande. Har inte heller bytt länkarm på grund av utsliten spindelled som du verkar byta oftare än dina kalsonger. Eftersom att du verkar byta så ofta har du säkerligen skadat damasken runt omkring spindelleden så att allt fett runnit ut. Du har säkert inte tänkt på det bara, det är väldigt lätt att fjäderbenets infästning klämmer sönder damasken. Gör om gör rätt

    mvh marre

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    756

    Re: Bärarmar 9-3

    Ah vad ska man med gummi osv till???

    Jag har gjort egna bussningar.. Nr1
    http://www.garaget.org/?car=172836&image=1704566

    Nu blir det nog en del reaktioner

    Mvh
    Lars
    9-3 Aero 2002 http://www.garaget.org/?car=172836
    VW Polo 1.2 TSI R-Line 2014 http://www.garaget.org/?car=342020
    Suzuki GSXR 750 2000 " Turbobygge pågår "

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    761

    Re: Bärarmar 9-3

    vaaaaaaaaaa du är galen :P snacka om styvt, FÖR styvt! Chassin ska kunna flexa minimalt inte vara helt styva det kan få sina konsekvenser.

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    756

    Re: Bärarmar 9-3

    Citat Ursprungligen postat av Marre90
    vaaaaaaaaaa du är galen :P snacka om styvt, FÖR styvt! Chassin ska kunna flexa minimalt inte vara helt styva det kan få sina konsekvenser.

    Hehe tänkte väl det

    Varför i hela h......e ska det flexa där??? Detta är en gamal fransk konstruktion från det kalla kriget

    De flesta normala bilar har triangellänkar fram ( utan bussningar på mitten )

    Styvt är skönt säger hon här hemma
    9-3 Aero 2002 http://www.garaget.org/?car=172836
    VW Polo 1.2 TSI R-Line 2014 http://www.garaget.org/?car=342020
    Suzuki GSXR 750 2000 " Turbobygge pågår "

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    761

    Re: Bärarmar 9-3

    Citat Ursprungligen postat av xoxzzj
    Citat Ursprungligen postat av Marre90
    vaaaaaaaaaa du är galen :P snacka om styvt, FÖR styvt! Chassin ska kunna flexa minimalt inte vara helt styva det kan få sina konsekvenser.

    Hehe tänkte väl det

    Varför i hela h......e ska det flexa där??? Detta är en gamal fransk konstruktion från det kalla kriget

    De flesta normala bilar har triangellänkar fram ( utan bussningar på mitten )

    Styvt är skönt säger hon här hemma
    nu var du allt snuskig återkom med resultat om hur det blev, ska bli intressant att få veta.

Liknande ämnen

  1. Bärarmar 9-5 vilka passar?
    Av JorisS i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-05-02, 19:21
  2. EXD Bärarmar hur?
    Av Eriksson866 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-05-22, 01:47
  3. uniballs bärarmar.
    Av natanoy i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-04-29, 19:06
  4. Sällholm bärarmar ?
    Av Johmar i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-04-09, 15:08
  5. Sellholm bärarmar?
    Av Eriksson866 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-23, 15:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •